beantwoord

Hoe werkt een dalvoordeel abbonnement?

• 10 oktober 2017
  • 10 reacties
  • 2603 Bekeken

Geachte heer / mevrouw,

Hoe werkt het dalvoordeel abonnement. Worden de reiskosten automatisch afgeschreven van je rekening?
Of moet je zorgen dat je een bepaald saldo op je OV Chipkaart hebt staan.

In afwachting van uw reactie,
icon

Beste antwoord door OV-Reiziger 10 oktober 2017, 09:46

Om te kunnen inchecken moet er tenminste €10,00 op de OV-chipkaart staan. Bij het uitchecken wordt de korting automatisch verrekend. Er worden dus geen reiskosten van de bankrekening afschreven.

De ritprijs is overigens afhankelijk van het tijdstip van inchecken. Check je bijvoorbeeld tijdens de spits in, dan zal de hele reis vol tarief berekend worden, ook al reis je nog een stuk in het dal. Check je in tijdens het dal, dan zal de hele reis met korting berekend worden, ook al reis je een stuk in de spits.

Tijden wanneer dal-voordeel geldt:

Buiten de spits
van maandag t/m vrijdag tussen 9.00 en 16.00 en tussen 18.30 en 6.30 uur.

In het weekend
van vrijdagavond 18.30 uur tot maandagochtend 6.30 uur de hele dag.

Op feestdagen
de hele dag.
Bekijk origineel

10 reacties

Reputatie 1
Om te kunnen inchecken moet er tenminste €10,00 op de OV-chipkaart staan. Bij het uitchecken wordt de korting automatisch verrekend. Er worden dus geen reiskosten van de bankrekening afschreven.

De ritprijs is overigens afhankelijk van het tijdstip van inchecken. Check je bijvoorbeeld tijdens de spits in, dan zal de hele reis vol tarief berekend worden, ook al reis je nog een stuk in het dal. Check je in tijdens het dal, dan zal de hele reis met korting berekend worden, ook al reis je een stuk in de spits.

Tijden wanneer dal-voordeel geldt:

Buiten de spits
van maandag t/m vrijdag tussen 9.00 en 16.00 en tussen 18.30 en 6.30 uur.

In het weekend
van vrijdagavond 18.30 uur tot maandagochtend 6.30 uur de hele dag.

Op feestdagen
de hele dag.
Hallo g.kleinhorsman en welkom op het NS Forum!

Ik zie dat OV-Reiziger je al geholpen heeft. Mocht je nog vragen hebben, schroom niet om deze te stellen 🙂.

Als je met 40% korting wil reizen in de DAL-uren, moet je dit dan met de automaat regelen?

Als je met 40% korting wil reizen in de DAL-uren, moet je dit dan met de automaat regelen?

Heb je zelf het abonnement op je kaart? Dan hoef je niet langs een automaat, maar hoef je enkel in te checken. Dit wordt op basis van de inchecktijd automatisch verwerkt.

Als je met iemand met een abonnement mee wil reizen met Samenreiskorting, check dan dit linkje even.

Ja, ik heb het abonnement op de kaart.

Dus als ik in de DAL uren of in het weekend incheck bij de paal, dan wordt er automatisch met 40% korting gewerkt.

Dat klopt als een trein!

En als ik op een bepaalde dag van mijn “ vrij reizen “ dag gebruik wil maken, dan moet ik dat op die bewuste dag wel bij de automaat doen?

Bedoel je de Keuzedagen? Die dien je inderdaad te activeren bij een automaat voordat je gaat reizen. 

Reputatie 5

Let daarbij wel op-doe het niet ´alvast voor over x dagen´ want de 1e reis die je dan maakt wordt die keuzedag aageslagen. Die computers kunnen nl. niet denken en zijn aldus geprogrammeerd. Dat wil nog al eens fout lopen bij daarover onkundige senioren.

De korting geldt enkel voor de trein, maar als je eenmaal 65 bent automatisch op elk tijdstip voor 33% op bustram in heel NL en ook zonder dalkorting of wat dan ook.

Badge +3

Een geladen keuzedag op een ov-chipkaart kent inderdaad geen datum en zal bij een eerste incheck na het laden aangesproken worden (na 9:00).

Je kunt ook nergens kiezen of je die morgen of overmorgen of volgende week pas wilt gebruiken. Gewoon laden voorafgaand aan je eerste reis van de keuzedag, ze staan klaar bij alle automaten.

Leeftijdskorting voor bus/tram/metro is 34% bij 65+ en die krijg je altijd bij het reizen op een persoonlijke ov-chipkaart. Dat heeft niets met abonnmenten of keuzedagen te maken.

Reageer