beantwoord

Hoe werkt NS Flex

• 31 december 2019
  • 15 reacties
  • 1027 Bekeken

Reputatie 2

Geachte NS

Ik heb op dit moment een geweldig abonnement, dit is een dalvrij voor 65+

Dit kost maar €45 in de maand en daar reis ik ontzettend veel mee tijdens de daluren en de weekenden. Dan neem ik vaak een upgrade die ook maar €5 

kost het weekend. Hoe dan ook, ik begrijp niets van dit klassiek abonnement in de flex vorm straks.

Nu wil ik weten wat het exact inhoudt als ik eind 2020 in de flex moet. ik wil dit eigenlijk niet. Maar als het wel verplicht is wil ik dus weten hoe dit verder gaat of wat dit exact inhoudt.

Graag een duidelijke uitleg alstublieft omdat ik het niet begrijp als ik steeds bel. of de vorm etc.

icon

Beste antwoord door Tochjo 1 januari 2020, 11:05

Als u moet overstappen naar NS Flex Dal Vrij, dan blijft u voor 45 euro per maand onbeperkt kunnen reizen in de daluren en de weekenden. Dat verandert niet. Wat wel verandert, is dat u geen saldo meer laadt voor reizen in de spitsuren en voor reizen met bus, tram en metro. Die reiskosten worden aan het eind van elke maand samen met de abonnementskosten voor de nieuwe maand automatisch van uw bankrekening afgeschreven.

U kunt na de overstap op NS Flex ook niet meer voor een vast bedrag per dag in de eerste klas reizen. Bij NS Flex betaalt u daarvoor per reis een bedrag dat afhangt van de gemaakte reis. Voor reizen in het weekend met Dal Vrij is dat bedrag 0,3 keer de ritprijs 2e klas. Omdat de maximale ritprijs voor een enkele reis 27 euro is, komt dat neer op maximaal 0,3 × 27 = 8,10 euro voor een enkele reis in het weekend. Voor reizen in de daluren op werkdagen betaalt u 0,378 keer de ritprijs 2e klas, dus iets meer.

Als u vaak in de eerste klas reist, kunt u ervoor kiezen niet per reis daarvoor te betalen, maar om NS Flex Dal Vrij 1e klas te nemen. U betaalt daarvoor 71 euro per maand, dus 26 euro meer dan voor een abonnement voor de 2e klas, en mag dan in de daluren en het weekend onbeperkt eerste klas reizen.

Bekijk origineel

15 reacties

Badge +3

Als u moet overstappen naar NS Flex Dal Vrij, dan blijft u voor 45 euro per maand onbeperkt kunnen reizen in de daluren en de weekenden. Dat verandert niet. Wat wel verandert, is dat u geen saldo meer laadt voor reizen in de spitsuren en voor reizen met bus, tram en metro. Die reiskosten worden aan het eind van elke maand samen met de abonnementskosten voor de nieuwe maand automatisch van uw bankrekening afgeschreven.

U kunt na de overstap op NS Flex ook niet meer voor een vast bedrag per dag in de eerste klas reizen. Bij NS Flex betaalt u daarvoor per reis een bedrag dat afhangt van de gemaakte reis. Voor reizen in het weekend met Dal Vrij is dat bedrag 0,3 keer de ritprijs 2e klas. Omdat de maximale ritprijs voor een enkele reis 27 euro is, komt dat neer op maximaal 0,3 × 27 = 8,10 euro voor een enkele reis in het weekend. Voor reizen in de daluren op werkdagen betaalt u 0,378 keer de ritprijs 2e klas, dus iets meer.

Als u vaak in de eerste klas reist, kunt u ervoor kiezen niet per reis daarvoor te betalen, maar om NS Flex Dal Vrij 1e klas te nemen. U betaalt daarvoor 71 euro per maand, dus 26 euro meer dan voor een abonnement voor de 2e klas, en mag dan in de daluren en het weekend onbeperkt eerste klas reizen.

Reputatie 2

Dank U heel hartelijk voor deze informatie. Nu heb ik nog wel een vraag die hiermee te maken heeft. Ik heb op mijn ov chipkaart nu 2 abonnementen staan. Een daarvan is het dalvrij abonnement van ns en de andere is een kortingsabonnement tijdens de daluren met de bus die ik altijd moet nemen naar het verzorgingstehuis van mijn moeder. Dus vanaf het station neem ik dan verder de bus naar de bestemming. Mijn vraag is of dit hetzelfde blijft na de verandering van N S. En of het automatisch opladen mede aan blijft staan op de ov chipkaart i.v.m de buskosten. Dit abonnement is van Syntus Utrecht.

Reputatie 7
Badge +4

Nee, U kunt Flex en een abonnement van de bus op dit moment nog niet op één kaart zetten. Flex zal dan de losse enkele reisprijs berekenen, wel met de 34 procent korting in uw geval. Het is echter zo dat NS er aan werkt deze combinatie in de toekomst wel mogelijk te maken, nu is het echter nog niet het geval.

Als u Dalvrij Flex neemt, kunt u uw abonnement voorlopig beter op een aparte kaart zetten. Dan wordt de abonnementsprijs in  de bus met die kaart wel berekend. Dat is meestal goedkoper.

Welkom bij de Community, Miriyam1948

Kan je iets met de gegeven antwoorden? Hopelijk is het op deze manier duidelijk voor je. Als je nog vragen hebt, schroom dan niet om het hier te vragen! 

Ik heb de titel aangepast zodat het topic beter vindbaar is.

Reputatie 2

Oké is duidelijk. Blijft nog een vraag over en dat is het automatisch opladen op de ov chipkaart. Nu worden de buskosten hiervan afgetrokken. Blijft dit dan hetzelfde of gaat dit ook veranderen en in welke vorm dan evt?

Badge +3

Op dit moment betekent NS Flex dat u in het hele openbaar vervoer, dus ook met bus, tram en metro, op rekening reist. Voordat u verplicht wordt over te stappen naar de NS Flex-variant van Dal Vrij zal NS het mogelijk maken dat het reizen op rekening alleen geldt voor reizen met de trein. U kunt dan uw abonnement voor de bus op dezelfde kaart hebben als een NS Flex-abonnement en in de bus nog steeds reizen met saldo in combinatie met automatisch opladen.

U kunt het beste pas overstappen naar NS Flex Dal Vrij op het moment dat het moet en niet eerder, niet in de laatste plaats omdat er bij NS Flex Dal Vrij nog geen korting op de abonnementsprijs wordt gegeven aan 65-plussers. De informatie in mijn eerdere bericht geldt dan ook pas vanaf het moment dat overstappen verplicht wordt.

Reputatie 7
Badge +3

In het besluit betreffende de wijziging https://locov.nl/binaries/Locov%202019-232508%20besluit%20wijziging%20NS-abonnementen_tcm118-415560.pdf  staat op pagina 3 dat NS zal zorgen voor een soepele migratie en klanten dit jaar zal nader zal informeren over het overstapproces. 

Verderop staat ook nog NS een oplossing heeft gezocht waardoor reizigers geen last krijgen van de combinatie van NS flex en een regionaal BTM product op de kaart (van halverwege pagina 3 t/m 5).

Ik verwacht dus dat NS later dit jaar reizigers die dit betreft persoonlijk zal gaan informeren.

Badge +3

Een Syntus Utrecht abonnement werkt bij anderen goed i.c.m. Flex, maar dat is géén garantie.

Vandaar dat het (nogal dwingend) afgeraden wordt om stads/streekvervoerabonnementen te combineren met Flex op dezelfde kaart maar de NS heeft beloofd dat al dat soort abonnementen gewoon gaan werken, al dan niet als op zichzelf staand abonnement (op saldo) of geïntegreerd in Flex (waarbij NS de kosten afhandelt maar dan niet tegen voltarief zoals nu).

Het is in ieder geval het proberen waard. Zodra je Syntus busreizen te zien krijgt in je Mijn NS reishistorie (of op je factuur) gaat het dus mis.

Bij een overstap naar Flex wordt automatisch opladen gestopt, maar als je dat alsnog nodig hebt voor je bus (kortings)abonnement kan je het gewoon weer aan zetten.

Voor de rest wat de anderen hier zeggen. Als je Flex niet echt nodig hebt, wacht met overstappen.

Wij adviseren zeker niet om dit te samen op een kaart te combineren. 

Dit omdat de regionale (reizen op saldo) abonnementen nog niet goed werken in combinatie met reizen op rekening. Bij het combineren op 1 kaart kan het voorkomen dat bij een incheck bij een regionale vervoerder er alsnog om saldo gevraagd wordt en de incheck dus niet luk. Ook kan het voorkomen dat er bij de regionale vervoerder wordt ingecheckt met NS Flex in plaats van met het regionale product en je dus geen korting ontvangt op de rit bij de regionale vervoerder. 

Wat Robert B zegt, je kunt het natuurlijk altijd proberen. Maar ons advies is om het los van elkaar te hebben op een kaart. Bij NS Flex reis je op rekening, dus je hebt geen saldo nodig. En als je je busabonnement op een andere kaart hebt, dan zet je daar “automatisch opladen” op. 

Reputatie 2

Dank jullie heel hartelijk voor de informatie. Ik heb overigens 2 streekvervoer busabonnementen. Dus beiden met reductie. En 2 ov chipkaarten. De automatisering is wat aan haar doelen voorbij aan het streven soms, maar ik zal de ns en beide vervoersmaatschappijen van bus en streekvervoer t.z.t benaderen. Nogmaals dank voor alle goede informatie.

Badge +3

Ik denk dat in eerste instantie de NS wel de optie zal geven om bij (zelf aangeschafte) stads/streekvervoerabonnementen simpelweg de BTM component (bus/tram/metro) van Flex te verwijderen. Dat hadden ze al lang moeten aanbieden als optie.

Het is wel een dirty hack want dan werkt bijv. een Syntus Utrecht abonnement prima, maar heb je ineens bij GVB/RET/HTM saldo nodig omdat Reizen op Rekening (BTM) ontbreekt.

Zal niet de bedoeling zijn, maar we gaan het zien.

Badge +3

Bij een balie van de streekvervoerders zullen ze het normaal gesproken geen enkel probleem vinden om de twee reductieabonnementen op één kaart te zetten.

De tweede kaart heb je dan ‘vrij’ voor NS Flex (trein) en reizen op rekening bij andere streekvervoerders.

Reputatie 2

Ik had dit al eens geïnformeerd. Bus of streekabonnementen kunnen niet op 1 ov chipkaart. Wel een ns abonnement en 1 busabonnement.

Maar als flex zo nauw luistert op dit moment zet ik die maar op een aparte ov chipkaart. 

Dan informeer ik los hiervan bij Syntus en q buzz. 

Ik denk dat ik 3 ov chipkaarten moet nemen in mijn geval om onrust te vermijden, voorlopig dan tot alles beter geïntegreerd is.

Badge +3

Ik wil nogmaals benadrukken dat u niet op dit moment al moet overstappen op NS Flex. De korting voor 65-plussers op de abonnementskosten is nog niet geregeld bij NS Flex-abonnementen. Er wordt daarnaast nog hard gewerkt om combinaties met abonnementen voor bus, tram en metro op één kaart goed te laten verlopen, zodat tegen de tijd dat u moet overstappen op NS Flex u gewoon met één kaart kunt reizen voor al uw reizen.

Reputatie 2

Dat zal ik dan zo doen. Is duidelijk.

Reageer