vraag

Hoe werkt Traject Vrij op tussenliggende stations?

• 1 augustus 2019
  • 52 reacties
  • 1450 Bekeken

Vraag voor een vriend:

Ik wil een Traject Vrij tussen Weesp en Zaandam, kan ik dan ook van Weesp naar Amstel Station reizen met dit abonnement? En Amsterdam Zuid? Of Bijlmer?

Hoor het graag!

52 reacties

Waarschijnlijk niet, tenminste niet zonder extra kosten. Als je in de NS reisplanner een reisadvies kunt vinden van Weesp naar Zaandam die langs deze stations komt en deze route is minder dan 10TE langer dan het afgekochte traject (Weesp - Amsterdam CS - Zaandam), dan kun je zonder extra kosten via deze stations reizen en daar eventueel uitchecken.
Een goede vraag, DanielleMarjorie en eentje die vaker voorkomt. Wanneer je reist met een Traject Vrij mag je maximaal 10 tariefeenheden afwijken van de routes in de reisplanner op jouw traject. Dat betekent dat je met jouw abonnement vanaf Weesp niet naar Amsterdam Amstel kunt, deze reis is namelijk 11 tariefeenheden. Een kort overzicht:

• Weesp - Amsterdam Amstel: 11 tariefeenheden
  • Weesp - Amsterdam Bijlmer: 11 tariefeenheden
  • Weesp - Amsterdam Zuid: 13 tariefeenheden
  • Zaandam - Amsterdam Amstel: 16 tariefeenheden
  • Zaandam - Amsterdam Bijlmer: 20 tariefeenheden
  • Zaandam - Amsterdam Zuid: 22 tariefeenheden
Hierbij houd ik geen rekening met de mogelijkheid om vanaf Amsterdam Muiderpoort naar Amsterdam Bijlmer te reizen. Die reis namelijk maar 6 tariefeenheden. Daarmee zou het dan weer wel zijn toegestaan.

Eerlijk gezegd: Traject Vrij is een erg lastig product. Een dergelijke vraag ga ik meestal uitzoeken voor een reiziger. In jouw situatie ga ik er echter vanuit dat wat je wilt is toegestaan, op basis van wat ik als laatste aangaf. Vanaf Amsterdam Muiderpoort is het reizen naar Amsterdam Bijlmer minder dan 10 tariefeenheden.

• Amsterdam Muiderpoort - Amsterdam Amstel: 2 tariefeenheden
  • Amsterdam Muiderpoort - Amsterdam Bijlmer: 6 tariefeenheden
  • Amsterdam Muiderpoort - Amsterdam Zuid: 8 tariefeenheden
Badge +3
Wanneer je reist met een Traject Vrij mag je maximaal 10 tariefeenheden afwijken van de routes in de reisplanner op jouw traject.
Dat lijkt me een te vrije interpretatie van de tekst in dit document. Zoals ik het begrijp, is het: als er in de reisplanners routes worden getoond voor een reis op het hele traject die maximaal 10 tariefeenheden langer zijn dan de kortste route, dan mag ook op die routes kosteloos op tussengelegen stations worden in- en uitgestapt. Maar als routes niet in de reisplanner worden getoond, dan mag dat volgens mij niet.

In dit geval krijg ik van Weesp naar Zaandam alleen routes uit de planner via Amsterdam Centraal en lijkt alleen in- en uitstappen op Diemen, Amsterdam Science Park, Amsterdam Muiderpoort, Amsterdam Centraal en Amsterdam Sloterdijk mij zonder meerkosten toegestaan.
Reputatie 7
Badge +3
Dat lijkt mij ook. In dat document beginnen ze ook expliciet met een voorbeeld van een reis van 10 TE buiten het afgekochte traject, en dat moet gewoon volledig voldaan worden, zonder langeafstandkorting.

Hoe wordt bepaald of een reis buiten traject is? Voorbeeld 1: u heeft een Traject Vrij abonnement van Houten naar Amsterdam Amstel en op een dag reist u door naar Amsterdam Sloterdijk. Amsterdam Sloterdijk ligt 10 tariefeenheden af van Amsterdam Amstel. Wanneer u uitcheckt in Amsterdam Sloterdijk krijgt u het aanvullende reisdeel Amsterdam Amstel naar Amsterdam Sloterdijk in rekening gebracht. Dit wordt berekend alsof het een nieuwe reis is, er wordt geen lange afstandskorting opgebouwd over uw afgekochte traject.
Badge +3
Met een trajectabonnement Weesp - Zaandam is van/naar Muiderpoort natuurlijk geen probleem. Duivendrecht (en dus ook Amstel) lijkt me ook geen enkel probleem.

Bijlmer twijfelgevalletje, maar van/naar Zuid gaat niet lukken. Ik denk dat je dan een factuur krijgt voor Zuid - Duivendrecht.
Wanneer je reist met een Traject Vrij mag je maximaal 10 tariefeenheden afwijken van de routes in de reisplanner op jouw traject.

Volgens mij is deze uitspraak een beetje tricky. Wat zijn routes op "jouw traject"? En is het maximaal 10TE of minder dan 10TE? Uit eigen ervaring** lijkt het zo te zijn dat er maar 1 afgekocht traject is, waarlangs je in ieder geval overal mag uitchecken zonder extra kosten. De overige routes die de reisplanner aangeeft vallen in twee categorieën:
  • minder dan 10TE langer dan het afgekochte traject: uitchecken zonder extra kosten
  • 10TE of meer langer dan het afgekochte traject: bijbetalen bij uitchecken
Voor de reizen die de reisplanner niet aangeeft, moet je sowieso opletten dat je wel een geldige reis maakt zonder ergens terug te steken (zonder om te checken).

** Mijn Traject Vrij is van Bussum Zuid naar Leiden CS (63TE). Als ik een toegestane route neem via Utrecht CS (73TE) dan moet ik bijbetalen bij tussentijds uitchecken. Via Amsterdam CS (72TE) niet.
Ik zal niet gaan zeggen dat ik een expert op het gebied van Traject Vrij ben, Martin7182. In mijn ervaring is het voor bijna elk traject weer iets anders. Dat maakt ook dat Traject Vrij een erg onoverzichtelijk en ondoorzichtig product is. Binnen NS zijn er een paar mensen die het goed kennen maar de gemiddelde klantenservicemedewerker, lees onderstaande, is zeer zeker geen expert. Ik heb geprobeerd het zo goed mogelijk te beredeneren.

Wanneer je reist met een Traject Vrij mag je maximaal 10 tariefeenheden afwijken van de routes in de reisplanner op jouw traject.Dat lijkt me een te vrije interpretatie van de tekst in dit document. Zoals ik het begrijp, is het: als er in de reisplanners routes worden getoond voor een reis op het hele traject die maximaal 10 tariefeenheden langer zijn dan de kortste route, dan mag ook op die routes kosteloos op tussengelegen stations worden in- en uitgestapt. Maar als routes niet in de reisplanner worden getoond, dan mag dat volgens mij niet.

In dit geval krijg ik van Weesp naar Zaandam alleen routes uit de planner via Amsterdam Centraal en lijkt alleen in- en uitstappen op Diemen, Amsterdam Science Park, Amsterdam Muiderpoort, Amsterdam Centraal en Amsterdam Sloterdijk mij zonder meerkosten toegestaan.

Bij mijn informatie heb ik uitleg van een van de beheerders van Traject Vrij toegepast. Daarbij geeft hij aan dat je 10 TE mag afwijken van je traject. Ik ga ervan uit dat dit ook voor tussenliggende stations geldt.
Reputatie 4
@Martin7182 heb je al eens uitgecheckt op Sloterdijk of Hilversum?
Mogelijk kun je alleen kosteloos uitchecken op een station dat

1) op de route met het minste aantal TE's ligt (kortste route)
2) niet op de kortste route ligt, maar wel op een route ligt die in de reisplanner wordt gegeven (via Amsterdam Centraal welliswaar alleen in de vroege ochtend)
3) minder dan 10 TE's van de kortste route af ligt

Dat zou verklaren waarom je niet mag uitchecken op Utrecht Centraal.

@Jouke NS als zo weinig mensen de '10 TE coulanceregel' precies begrijpen, wordt het dan geen tijd om dit uitgebreid op papier te zetten en op de website te plaatsen?
Ik zal niet gaan zeggen dat ik een expert op het gebied van Traject Vrij ben, Martin7182. In mijn ervaring is het voor bijna elk traject weer iets anders. Dat maakt ook dat Traject Vrij een erg onoverzichtelijk en ondoorzichtig product is. Binnen NS zijn er een paar mensen die het goed kennen maar de gemiddelde klantenservicemedewerker, lees onderstaande, is zeer zeker geen expert. Ik heb geprobeerd het zo goed mogelijk te beredeneren.
Waar zou volgens de NS de duidekijkheid dan gegeven moeten worden? Ik dacht de afgelopen 4 jaar dat het aan de NS was om dit goed te documenteren, maar nu lijkt het erop dat de NS het ook opgegrven heeft.
Is dat niet raar??????

Ik zal niet gaan zeggen dat ik een expert op het gebied van Traject Vrij ben, Martin7182. In mijn ervaring is het voor bijna elk traject weer iets anders. Dat maakt ook dat Traject Vrij een erg onoverzichtelijk en ondoorzichtig product is. Binnen NS zijn er een paar mensen die het goed kennen maar de gemiddelde klantenservicemedewerker, lees onderstaande, is zeer zeker geen expert. Ik heb geprobeerd het zo goed mogelijk te beredeneren.Waar zou volgens de NS de duidekijkheid dan gegeven moeten worden? Ik dacht de afgelopen 4 jaar dat het aan de NS was om dit goed te documenteren, maar nu lijkt het erop dat de NS het ook opgegrven heeft.
Is dat niet raar??????

Opgegeven heb ik het zeker niet, marv87. Ik ben regelmatig bij de betreffende afdeling en hoop binnenkort alles ervan te weten. Voor Traject Vrij geldt gewoon ook dat er veel uitzonderingen zijn die het lastig maken.
Bij mijn informatie heb ik uitleg van een van de beheerders van Traject Vrij toegepast. Daarbij geeft hij aan dat je 10 TE mag afwijken van je traject. Ik ga ervan uit dat dit ook voor tussenliggende stations geldt.

En waar in de productvoorwaarden kan ik als abonnementhouder dit soort informatie terugvinden?

Bij mijn informatie heb ik uitleg van een van de beheerders van Traject Vrij toegepast. Daarbij geeft hij aan dat je 10 TE mag afwijken van je traject. Ik ga ervan uit dat dit ook voor tussenliggende stations geldt.En waar in de productvoorwaarden kan ik als abonnementhouder dit soort informatie terugvinden?

Deze afwijking is, zoals Sycorax al aangeeft een coulance. Het is geen vastgelegde regel. De afwijking zul je dus ook niet terug gaan vinden in de Productvoorwaarden.

Bij mijn informatie heb ik uitleg van een van de beheerders van Traject Vrij toegepast. Daarbij geeft hij aan dat je 10 TE mag afwijken van je traject. Ik ga ervan uit dat dit ook voor tussenliggende stations geldt.En waar in de productvoorwaarden kan ik als abonnementhouder dit soort informatie terugvinden?
Deze afwijking is, zoals Sycorax al aangeeft een coulance. Het is geen vastgelegde regel. De afwijking zul je dus ook niet terug gaan vinden in de Productvoorwaarden.

Maakt het niet duidelijker op... Hoe kan een klant bepalen waar het product traject Vrij geldig voor is?

Verder is coulance het toegeven aan een claim van een andere om het geschil in de minne te schikken. Welk geschil lag hier ten grondslag aan dat het met coulance opgelost is?

Ik word geacht zelf aan de bel te trekken als er een verkeerd bedrag in rekening wordt gebracht, het is alleen zo verrekte lastig om te controleren of NS een verkeerd bedrag in rekening brengt als NS al vijf jaar halsstarrig blijft weigeren om transparant te zijn over de wijze waarop het bedrag wordt bepaald.
Als je rekening houdt met je route in de reisplanner en de maximale afwijking van 10 tariefeenheden niet overschrijft zal er weinig aan de hand zijn, nieuwhier. Waar jij op doelt is dat NS per traject elke afwijking gaat aangeven en uitleggen. Zoals je wellicht al verwacht gaat dat niet gebeuren. Vooral omdat er erg veel variaties mogelijk zijn. Als je, net als de starter van dit topic, 1 specifiek voorbeeld hebt kunnen we dit voor je uitzoeken.
Als je rekening houdt met je route in de reisplanner en de maximale afwijking van 10 tariefeenheden niet overschrijft zal er weinig aan de hand zijn, nieuwhier. Waar jij op doelt is dat NS per traject elke afwijking gaat aangeven en uitleggen. Zoals je wellicht al verwacht gaat dat niet gebeuren. Vooral omdat er erg veel variaties mogelijk zijn. Als je, net als de starter van dit topic, 1 specifiek voorbeeld hebt kunnen we dit voor je uitzoeken.

Ik verwacht van NS drie eenvoudige dingen:
  1. Bij de bestelpagina van Traject Vrij een overzicht van de stations waar je zonder kosten kunt in- en uitchecken. Deze informatie hebben jullie intern al beschikbaar voor je prijsberekening, als klant heb ik er recht op om te weten WAT ik precies afkoop.
  2. De optie om VOORAF te kunnen zien wat een reis me gaat kosten. Dit is door je voorgangers jaren geleden al toegezegd, maar vervolgens opeens weer ingetrokken.
  3. De optie om achteraf niet alleen te zien wat de reis van A naar B me heeft gekost, maar hoe deze prijs tot stand is gekomen, dit kan eenvoudig door de reis op te delen in deeltrajecten die zijn afgekocht en deeltrajecten waarvoor moet worden bepaald. Deze informatie werd voorheen wel getoond in de reishistorie, maar is op een later moment opeens hieruit verwijderd wat het minst transparante product van NS nog minder transparant maakt.
Als dit niet gaat gebeuren zoals je hierboven pesterig opmerkt, kun je me dan misschien vertellen waarom ik niet zou mogen weten wat voor product ik precies aanschaf?
Ok, dus de 10 TE is toch de regel en geen coulance, dan weer terug bij de vraag: Waar staat deze regel?

De NS hoeft van mij niet elke uitzondering uit te leggen, maar zou juist moeten zorgen dat er geen uitzonderingen nodig zijn, publiceer de tarief bepaling voor traject vrij openbaar en iedereen kan zelf zijn/haar traject controleren. Dit kan niet moeilijk zijn, want voor iedere reis wordt een tarief bepaald, dus die rekenregels liggen ergens vast.
De vraag om het steeds te moeten uitleggen komt niet omdat wij het vragen, maar omdat de NS het niet zelf kan uitleggen en het nergens gepubliceerd staat. Je reactie nu is een beetje, we vertellen niet hoe het werkt want het lijkt erop dat je wil weten hoe het werkt.

Tenzij de NS dit met de hand doet iedere keer dat er een nieuwe combinatie van gemaakte reis i.c.m. afgekocht traject voorkomt om dat in een database op te slaan, maar zelfs dan zal diegene die de handmatige berekening doet hier bepaalde regels hanteren.

Ik snap echt niet waarom deze regels niet gewoon op de pagina van traject vrij gepubliceerd kunnen worden.
Allereerst, nieuwhier, geen van mijn reacties is ooit pesterig bedoelt. Ik reageer vanuit de werkelijkheid. Ik heb me een tijd geleden ook bezig gehouden met vergelijkbare vragen en daarbij is aan gegeven wat ik in mijn eerdere reactie al aangaf. De informatie die nu online staat is voldoende. Daar komt bij dat jij weet wat je koopt. Je koopt een abonnement waarbij je op je vaste traject, een route van A naar B, onbeperkt kunt reizen. Op alle tussenliggende stations, zoals aangegeven in de reisplanner, mag je de reis kosteloos onderbreken. Omreizen kost extra. Dat zijn de regels, versimpeld.

Ik snap dat je van elke letter wilt weten hoe hij tot stand is gekomen. Ik ga nogmaals herhalen wat ik al eerder heb benoemd: Traject Vrij is een erg complex product waarbij heel veel uitzonderingen mogelijk zijn. Zoals je zelf al aangeeft hebben anderen al veel geprobeerd om het beter te krijgen maar zijn daarbij vastgelopen. Ik ga in elk geval je inhoudelijke reactie meenemen naar de verantwoordelijke collega's om te kijken wat er mogelijk is. Let wel, ik ga hier niet inhoudelijk op reageren op dit moment omdat ik niet weet wat er mogelijk is en hoe snel dit wordt toegepast.

Als je rekening houdt met je route in de reisplanner en de maximale afwijking van 10 tariefeenheden niet overschrijft zal er weinig aan de hand zijn, nieuwhier. Waar jij op doelt is dat NS per traject elke afwijking gaat aangeven en uitleggen. Zoals je wellicht al verwacht gaat dat niet gebeuren. Vooral omdat er erg veel variaties mogelijk zijn. Als je, net als de starter van dit topic, 1 specifiek voorbeeld hebt kunnen we dit voor je uitzoeken.Ok, dus de 10 TE is toch de regel en geen coulance, dan weer terug bij de vraag: Waar staat deze regel?

De NS hoeft van mij niet elke uitzondering uit te leggen, maar zou juist moeten zorgen dat er geen uitzonderingen nodig zijn, publiceer de tarief bepaling voor traject vrij openbaar en iedereen kan zelf zijn/haar traject controleren. Dit kan niet moeilijk zijn, want voor iedere reis wordt een tarief bepaald, dus die rekenregels liggen ergens vast.
De vraag om het steeds te moeten uitleggen komt niet omdat wij het vragen, maar omdat de NS het niet zelf kan uitleggen en het nergens gepubliceerd staat. Je reactie nu is een beetje, we vertellen niet hoe het werkt want het lijkt erop dat je wil weten hoe het werkt.

Tenzij de NS dit met de hand doet iedere keer dat er een nieuwe combinatie van gemaakte reis i.c.m. afgekocht traject voorkomt om dat in een database op te slaan, maar zelfs dan zal diegene die de handmatige berekening doet hier bepaalde regels hanteren.

Ik snap echt niet waarom deze regels niet gewoon op de pagina van traject vrij gepubliceerd kunnen worden.

Dat is een onjuiste aanname, marv87. Het is geen regel. Het is een coulance die we bieden. Zoals ik in mijn vorige reactie ook aangaf ga ik de inhoudelijke vragen hier bundelen en aangeven bij de verantwoordelijke afdeling.
Reputatie 7
Badge +3
Dacht dat die prijzen automatisch werden bepaald. Knap dat een computer coulance kan bieden.
De informatie die nu online staat is voldoende. Daar komt bij dat jij weet wat je koopt. Je koopt een abonnement waarbij je op je vaste traject, een route van A naar B, onbeperkt kunt reizen.

En dat is dus pertinente onzin en dat weet je zelf volgens mij ook donders goed.
In tegenstelling tot de voorganger, de Jaartrajectkaart, koop ik niet langer slechts een product waarmee ik op mijn vaste traject onbeperkt kan reizen, ik koop bovendien een product waarbij ik NS machtig om ook voor alle andere reizen geld van mijn rekening af te schrijven.
Ik probeer nu al vijf jaar (!) lang te achterhalen op welke wijze dit gebeurt en al vijf jaar lang word ik hierbij tegengewerkt door NS-medewerkers zoals jij die zeggen "Nee, ik ga je geen informatie geven". Sterker nog, zoals ik hierboven al aangaf geeft NS inmiddels zelfs MINDER informatie dan op het moment dat ik het abonnement aanschafte, want ik mag zelfs achteraf niet meer zien welke deeltrajecten in rekening zijn gebracht.

De informatie die nu online staat is voldoende. Daar komt bij dat jij weet wat je koopt. Je koopt een abonnement waarbij je op je vaste traject, een route van A naar B, onbeperkt kunt reizen.En dat is dus pertinente onzin en dat weet je zelf volgens mij ook donders goed.
In tegenstelling tot de voorganger, de Jaartrajectkaart, koop ik niet langer slechts een product waarmee ik op mijn vaste traject onbeperkt kan reizen, ik koop bovendien een product waarbij ik NS machtig om ook voor alle andere reizen geld van mijn rekening af te schrijven.
Ik probeer nu al vijf jaar (!) lang te achterhalen op welke wijze dit gebeurt en al vijf jaar lang word ik hierbij tegengewerkt door NS-medewerkers zoals jij die zeggen "Nee, ik ga je geen informatie geven". Sterker nog, zoals ik hierboven al aangaf geeft NS inmiddels zelfs MINDER informatie dan op het moment dat ik het abonnement aanschafte, want ik mag zelfs achteraf niet meer zien welke deeltrajecten in rekening zijn gebracht.

Een klacht indienen staat je vrij, nieuwhier. De reactie die je hierboven quote is wat mij is verteld. Ik doe, als moderator, mijn best om de meest ideale situatie voor jullie als reiziger te creëren. Ik ga er melding van maken dat de informatie, voor wat jou situatie betreft, niet voldoende is en daarbij ook aangeven dat een aanpassing zeer wenselijk is. Meer kan ik niet doen.
De reactie die je hierboven quote is wat mij is verteld.

Zoals ik je in een ander topic al eens heb verteld kun je, op het moment dat je informatie doorgeeft waarvan je zelf weet dat deze onjuist is, je niet langer verschuilen achter het feit dat je alleen maar het doorgeefluik bent.
Dat je daarmee niet de meest ideale situatie voor de reizigers creëert lijkt me evident.

De reactie die je hierboven quote is wat mij is verteld.Zoals ik je in een ander topic al eens heb verteld kun je, op het moment dat je informatie doorgeeft waarvan je zelf weet dat deze onjuist is, je niet langer verschuilen achter het feit dat je alleen maar het doorgeefluik bent.
Dat je daarmee niet de meest ideale situatie voor de reizigers creëert lijkt me evident.

Ik kan nu gaan herhalen wat ik al eerder heb gedaan maar dat ga ik niet doen. Kennelijk ken je onze Klantenservice goed en weet je hoe een bedrijf als NS werkt. Dan raad ik je aan om die kennis te gebruiken om de oplossingen die je wenst te regelen.

Reageer