vraag

Hoe werkt Traject Vrij op tussenliggende stations?

• 1 augustus 2019
  • 52 reacties
  • 1470 Bekeken

Toon eerste bericht

52 reacties

Dag Jouke,

Helaas zit ik niet zo goed in mijn contacten en kennis van de klantenservice en heb al meerdere malen te horen gekregen dat moderators en klantenservice alleen maar de informatie doorgeven en (als je mazzel hebt) dat ze het signaal doorgeven aan de juiste afdeling (waar je nooit iets van hoort). Op vragen met wie ik dan wel contact kan opnemen als de klantenservice niets anders kan dan aangeven dat ze het ook niet weten krijg je nooit antwoord of dat je dan maar via twitter moet proberen.

Het zijn niet de klanten die traject-vrij zo complex gemaakt hebben, het is de NS. Eerder is toegezegd volledige inzage te geven in de prijs berekening, zelf dat je in de reisplanner kan opvragen door je traject-vrij op te geven wat een reis gaat kosten. Zonder uitleg is dit toezegging weer ingetrokken.

Maar kan je zelf anders eens aangeven wat jij/jullie als moderators er van vinden dat de NS al 5 jaar lang niet aan een klant kan vertellen wat een reis buiten je traject met traject-vrij gaat kosten, maar de klant wel een machtiging af moet geven voor alle bedragen EN als het bedrag fout is (of mogelijk fout is) de klant zelf moet aangeven dat het fout is, terwijl de klant geen kennis krijg over wat de juiste prijs zou moeten zijn.
Vinden jullie als klantenservice/moderatoren dat de informatie over traject vrij voldoende is nu?

En als je dat vindt, ben je dan ook eens dat het heel normaal is als je een pak boter koopt in de supermarkt dat je dan moet pinnen zonder de je het bedrag mag zien en de supermarkt aangeeft dat als je thuis ziet dat het totaal bedrag van de betaling te hoog is (maar je eerst 3 dagen moet wachten voordat je het bedrag kan zien) of je dan zelf even wilt reageren wat er mis is. Ohja en in de winkel staat geen prijs bij de melk.

Volgens mij zou het al heel veel helpen als er niet zo mistig gedaan wordt over de 10TE regel, want die lijkt toch echt te bestaan, waarom publiceren jullie die regel niet in combinatie met de uitleg dat iedere reis die de reisplanner voorstelt toegestaan is maar dan onderweg uitchecken alleen mag op routes die maximaal 9 TE langer zijn dat de kortst mogelijke route.

Edit: En natuurlijk met de toevoeging dat als je een traject-vrij afsluit dat daarbij wel zichtbaar is wat de kortst mogelijke route is die gehanteerd wordt... Dan is het al best sluitend volgens mij
Laat ik dit er nog over zeggen, marv87. Hoewel mijn mening voor de uitvoering van mijn werk totaal niet belangrijk is ben ik wel van mening dat je als reiziger goed geïnformeerd hoort te worden. Ik heb, na aanleiding van de reacties in dit topic, wederom een bericht gestuurd naar de collega's die hierover gaan. De drie punten die nieuwhier noemde als uitgangspunt. Wat ik hierin kan bereiken weet ik niet. Na vanavond ben ik een aantal weken afwezig, een inhoudelijke reactie kan dus even duren.
Het is dan wel weer buitengewoon ironisch dat diezelfde @Jouke NS vandaag in een ander topic met de volgende uitspraak is gekomen:
De oplossing ligt in goed voorlichten, zorgen voor duidelijke, werkbare producten en een goede klantenservice
Het is dan wel weer buitengewoon ironisch dat diezelfde @Jouke NS vandaag in een ander topic met de volgende uitspraak is gekomen:

De oplossing ligt in goed voorlichten, zorgen voor duidelijke, werkbare producten en een goede klantenservice

Heb je mijn laatste reactie goed gelezen, nieuwhier?

Ja en die verandert natuurlijk helemaal niets aan het feit dat na 5 (VIJF!) jaar Traject Vrij nog steeds geen duidelijk product is (eerder het tegenovergestelde) en daarmee volstrekt onwerkbaar, dat de voorlichting over dit product ergens tussen geheel afwezig en volledig ondermaats in zit en dat de klantenservice over het algemeen van toeten noch blazen weet als het over dit product gaat.
Leuk dat je daar een berichtje over gaat sturen hoor, maar soortgelijke berichten zijn de afgelopen jaren ook steeds vakkundig genegeerd.

Ja en die verandert natuurlijk helemaal niets aan het feit dat na 5 (VIJF!) jaar Traject Vrij nog steeds geen duidelijk product is (eerder het tegenovergestelde) en daarmee volstrekt onwerkbaar, dat de voorlichting over dit product ergens tussen geheel afwezig en volledig ondermaats in zit en dat de klantenservice over het algemeen van toeten noch blazen weet als het over dit product gaat.
Leuk dat je daar een berichtje over gaat sturen hoor, maar soortgelijke berichten zijn de afgelopen jaren ook steeds vakkundig genegeerd.

Als je zoveel vertrouwen hebt in een oplossing, vanwaar dan al deze opwinding? Als je al weet wat het antwoord is, waarom stel je de vraag dan nog?
Als je zoveel vertrouwen hebt in een oplossing, vanwaar dan al deze opwinding? Als je al weet wat het antwoord is, waarom stel je de vraag dan nog?

Tsja, ik kan de vraag ook omdraaien.
Als jij zo veel waarde hebt aan goed voorlichten en zorgen voor duidelijke, werkbare producten, waarom beweer je hier dan dat de informatie die nu over Traject Vrij online staat voldoende is, terwijl je weet dat het een onduidelijk en niet werkbaar product is waarvan de voorlichting op alle fronten faalt?

Als je zoveel vertrouwen hebt in een oplossing, vanwaar dan al deze opwinding? Als je al weet wat het antwoord is, waarom stel je de vraag dan nog?Tsja, ik kan de vraag ook omdraaien.
Als jij zo veel waarde hebt aan goed voorlichten en zorgen voor duidelijke, werkbare producten, waarom beweer je hier dan dat de informatie die nu over Traject Vrij online staat voldoende is, terwijl je weet dat het een onduidelijk en niet werkbaar product is waarvan de voorlichting op alle fronten faalt?

Nu probeer je er mijn mening van te maken. Zoals ik al vaker aangaf gaat het hier om het standpunt van de verantwoordelijke afdeling. Dit topic geeft me genoeg draagvlak om daar toch nog eens naar te laten kijken.
Zoals ik al vaker aangaf kun je als de verantwoordelijke afdeling je met onzin probeert af te schepen ze dat ook vertellen in plaats van te hopen dat wij erin trappen.
@Martin7182 heb je al eens uitgecheckt op Sloterdijk of Hilversum?
Mogelijk kun je alleen kosteloos uitchecken op een station dat

1) op de route met het minste aantal TE's ligt (kortste route)
2) niet op de kortste route ligt, maar wel op een route ligt die in de reisplanner wordt gegeven (via Amsterdam Centraal welliswaar alleen in de vroege ochtend)
3) minder dan 10 TE's van de kortste route af ligt

Dat zou verklaren waarom je niet mag uitchecken op Utrecht Centraal.

@Jouke NS als zo weinig mensen de '10 TE coulanceregel' precies begrijpen, wordt het dan geen tijd om dit uitgebreid op papier te zetten en op de website te plaatsen?

Ja, op Hilversum-Sportpark. Dat is maar 6TE van Bussum-Zuid en ik moest toen in eerste instantie** bijbetalen. De reden: het traject is 10TE langer dan de kortste route. Dus het gaat om de lengte van de totale route die bepalend is of je tussentijds zonder extra kosten kunt uitchecken. Nog een interessant detail: je mag dus maximaal 9TE afwijken, niet 10!

** ik had bezwaar gemaakt en geld terug gekregen omdat mijn reishistorie een fictieve reis (Bussum - Hilversum) aangaf die ik niet gemaakt had. Een fictieve reis zou met fictief geld betaald moeten worden, niet met echt geld 😂

Als je zoveel vertrouwen hebt in een oplossing, vanwaar dan al deze opwinding? Als je al weet wat het antwoord is, waarom stel je de vraag dan nog?Tsja, ik kan de vraag ook omdraaien.
Nu probeer je er mijn mening van te maken. Zoals ik al vaker aangaf gaat het hier om het standpunt van de verantwoordelijke afdeling. Dit topic geeft me genoeg draagvlak om daar toch nog eens naar te laten kijken.

Beste Jouke:

NS is een grote maatschappelijke organisatie waar volgens jullie zeggen dagelijks meer dan 1 miljoen mensen mee reizen.

Moeten die mensen dan duidelijk en correct over hun kosten worden voorgelicht??

De vraag stellen is volgens mij hem ook beantwoorden. Beetje treurig dat jullie hier blijkbaar, als ik het topic zo doorlees al 5 jaar niet in slagen.

Fijne vakantie.
Reputatie 4
@Martin7182 uit jouw ervaring lijkt de alternatieve reisroute zonder bijkomende kosten bij tussentijds uitchecken dus maximaal 9 TE langer te mogen zijn.
Ik ben benieuwd naar de uitgebreide reactie van @Jouke NS.
Nog een interessant detail: je mag dus maximaal 9TE afwijken, niet 10!

Hier moet ik toch op terugkomen. Vergeleken met een paar jaar terug is het spoor niet gewijzigd, maar de tariefeenheden tussen Bussum - Zuid en Leiden Centraal wel. Dus misschien mag je maximaal toch 10TE afwijken. Ik zal het binnenkort zelf testen.
Zoals Jouke eerder aangaf heeft hij contact opgenomen met collega's verantwoordelijk voor de informatievoorziening over het Traject Vrij abonnement. Helaas hebben we vooralsnog geen reactie gekregen op de gestelde vragen.
Ook deze week heb ik nog geen verdere informatie gekregen. Ik heb een reminder verstuurd.
Ik ben terug van vakantie en val meteen met mijn neus in de boter. Er is vanuit informatievoorziening aandacht voor de vragen die gesteld worden in dit topic. Na aanleiding van het initiële verzoek wat ik heb gedaan is er extra informatie aangeleverd door Stijn NS en we wachten op dit moment op een reactie daarop. Ik heb vooralsnog goede hoop dat we concreet iets kunnen doen om deze, zoals blijkt langdurige, roep tot informatie te beantwoorden.
Helaas, tot op heden nog geen verdere reactie. We laten het niet los!

Nog een interessant detail: je mag dus maximaal 9TE afwijken, niet 10!Hier moet ik toch op terugkomen. Vergeleken met een paar jaar terug is het spoor niet gewijzigd, maar de tariefeenheden tussen Bussum - Zuid en Leiden Centraal wel. Dus misschien mag je maximaal toch 10TE afwijken. Ik zal het binnenkort zelf testen.

Het is inderdaad toch 10 TE!

Vorige week getest; tussentijds uit- en een paar uur later weer inchecken op een route die 10 TE langer is dan de kortste route, kostte niets extra. Bijna vier jaar geleden was dit anders; toen was Leiden - Bussum Zuid 62 TE (kortste route via Schiphol) en via Hilversum Sportpark 74 TE, dus 12 TE verschil. Nu is dat 63 om 73, dus 10 TE verschil.
Ik heb zojuist een herinnering gestuurd om alsnog een reactie te krijgen. Ik hoop op een snelle reactie.
Helaas, de betreffende collega is op vakantie waardoor een reactie vooralsnog uitblijft. Ik verwacht dat ik snel een reactie zal krijgen na zijn vakantie. Wordt vervolgd.
Helaas nog geen inhoudelijke reactie. Ik ga dit op een andere manier escaleren.
Ik heb begrepen dat de betrokken collega een erg druk programma heeft en wacht op informatie. Ik hoop volgende week meer te weten.
Aan mij is wel verteld dat een Traject Vrij van Weesp naar Zaandam, echter via Diemen, Amsterdam Sciencepark, Amsterdam Muiderpoort, Amsterdam Centraal en Amsterdam Sloterdijk binnen het abonnement valt. Als je naar het Amstelstation of naar Amsterdam Zuid gaat betaal je wel de ritprijzen, omdat dit buiten je traject valt. De kortste route binnen je traject is echter via Diemen, Amsterdam Sciencepark, Amsterdam Muiderpoort, Amsterdam Centraal en Amsterdam Sloterdijk. Reis je in de daluren? dan kun je wel met 40% korting gaan reizen als je bijvoorbeeld naar Amsterdam Zuid of het Amstelstation gaat. De reisplanner geeft wel steeds dezelfde route aan die ik net noemde. Je kunt je Traject Vrij Jaar binnen het jaarcontractperiode wel gaan wijzigen. Heb je een Traject Vrij maand? Dan kun je pas over een maand zelf aangeven voor welk traject je wilt gaan reizen.

Helaas, nog geen inhoudelijke reactie. Ik ga nogmaals navraag doen.
Badge +3
Het is redelijk simpel (aanvankelijk).

Als er stations >10 TE buiten je kortste traject reisadviezen staan (Utrecht Centraal, Sloterdijk, Amsterdam Centraal, Hilversum) dan mag je daar zonder kosten overstappen, dus het reisadvies volgen óók als je daarbij door poortjes moet/wilt.

Maar dat betekent niet dat je daar mag uitchecken (je reis beëindigen) of mag inchecken (je reis beginnen).

De vraag is dus welke stations (zonder zelf te moeten rekenen) aan die 10 TE regel voldoen voor elk willekeurig traject A-B.

Terugsteken is sowieso uitgesloten, tenzij het een reisadvies is. Als je dus een abonnement Den Bosch - Utrecht Vaartsche Rijn hebt en via Utrecht Centraal gestuurd wordt mag je die reis best maken maar dan niet even naar de McDonald's op Hoog Catharijne (overstap) of gaan winkelen.

Reageer