beantwoord

Hoe werkt Traject Vrij op tussenliggende stations?

  • 1 augustus 2019
  • 53 reacties
  • 1544 Bekeken

Vraag voor een vriend:

Ik wil een Traject Vrij tussen Weesp en Zaandam, kan ik dan ook van Weesp naar Amstel Station reizen met dit abonnement? En Amsterdam Zuid? Of Bijlmer?

Hoor het graag!
icon

Beste antwoord door Jouke NS 25 oktober 2019, 17:38

Helaas, ik kom niet verder in dit onderwerp. Zoals al eerder is aangegeven door andere gebruikers is dit een onderwerp waarop geen volledige duidelijkheid wordt gegeven. Ik heb geprobeerd om dit toch voor elkaar te krijgen maar helaas blijft het al enige tijd stil op de lijn. Ik ben hier absoluut niet blij mee. Ik wil graag voor jullie als reizigers zoveel mogelijk duidelijkheid bieden maar ik blijf tegen een muur aanlopen. De eerder aangegeven handvaten over wanneer je wel en niet extra kosten maakt zijn helaas alles wat ik jullie kan geven. 

Bekijk origineel

53 reacties

Helaas, ik kom niet verder in dit onderwerp. Zoals al eerder is aangegeven door andere gebruikers is dit een onderwerp waarop geen volledige duidelijkheid wordt gegeven. Ik heb geprobeerd om dit toch voor elkaar te krijgen maar helaas blijft het al enige tijd stil op de lijn. Ik ben hier absoluut niet blij mee. Ik wil graag voor jullie als reizigers zoveel mogelijk duidelijkheid bieden maar ik blijf tegen een muur aanlopen. De eerder aangegeven handvaten over wanneer je wel en niet extra kosten maakt zijn helaas alles wat ik jullie kan geven. 

Reputatie 4
Het moeten dan wel reisadviezen zijn die in de reisplanner worden weergegeven. Duivendrecht - Amsterdam Zuid via Bijlmer ArenA wordt niet geadviseerd, dus dat is niet toegestaan.
Badge +3
In feite moet je dus een spoorkaart erbij pakken, daar een lijn van je traject op tekenen en kijken of die lijn 'vloeiend' is en dus niet zichzelf kruist. En dan of de lengte van die lijn niet meer dan 10 TE langer is dan de kortst mogelijke.

Als je dus een Traject Vrij hebt van Duivendrecht naar Amsterdam Zuid mag je best van/naar/via Bijlmer ArenA (je steekt niet terug) maar dus niet naar Amsterdam Amstel (want dan kom je weer langs/via Duivendrecht zelf). Maar of een overstap op Amstel (door poortjes) mag is dus de vraag.
Badge +3
Het is redelijk simpel (aanvankelijk).

Als er stations >10 TE buiten je kortste traject reisadviezen staan (Utrecht Centraal, Sloterdijk, Amsterdam Centraal, Hilversum) dan mag je daar zonder kosten overstappen, dus het reisadvies volgen óók als je daarbij door poortjes moet/wilt.

Maar dat betekent niet dat je daar mag uitchecken (je reis beëindigen) of mag inchecken (je reis beginnen).

De vraag is dus welke stations (zonder zelf te moeten rekenen) aan die 10 TE regel voldoen voor elk willekeurig traject A-B.

Terugsteken is sowieso uitgesloten, tenzij het een reisadvies is. Als je dus een abonnement Den Bosch - Utrecht Vaartsche Rijn hebt en via Utrecht Centraal gestuurd wordt mag je die reis best maken maar dan niet even naar de McDonald's op Hoog Catharijne (overstap) of gaan winkelen.
Helaas, nog geen inhoudelijke reactie. Ik ga nogmaals navraag doen.
Aan mij is wel verteld dat een Traject Vrij van Weesp naar Zaandam, echter via Diemen, Amsterdam Sciencepark, Amsterdam Muiderpoort, Amsterdam Centraal en Amsterdam Sloterdijk binnen het abonnement valt. Als je naar het Amstelstation of naar Amsterdam Zuid gaat betaal je wel de ritprijzen, omdat dit buiten je traject valt. De kortste route binnen je traject is echter via Diemen, Amsterdam Sciencepark, Amsterdam Muiderpoort, Amsterdam Centraal en Amsterdam Sloterdijk. Reis je in de daluren? dan kun je wel met 40% korting gaan reizen als je bijvoorbeeld naar Amsterdam Zuid of het Amstelstation gaat. De reisplanner geeft wel steeds dezelfde route aan die ik net noemde. Je kunt je Traject Vrij Jaar binnen het jaarcontractperiode wel gaan wijzigen. Heb je een Traject Vrij maand? Dan kun je pas over een maand zelf aangeven voor welk traject je wilt gaan reizen.

Ik heb begrepen dat de betrokken collega een erg druk programma heeft en wacht op informatie. Ik hoop volgende week meer te weten.
Helaas nog geen inhoudelijke reactie. Ik ga dit op een andere manier escaleren.
Helaas, de betreffende collega is op vakantie waardoor een reactie vooralsnog uitblijft. Ik verwacht dat ik snel een reactie zal krijgen na zijn vakantie. Wordt vervolgd.
Ik heb zojuist een herinnering gestuurd om alsnog een reactie te krijgen. Ik hoop op een snelle reactie.

Nog een interessant detail: je mag dus maximaal 9TE afwijken, niet 10!Hier moet ik toch op terugkomen. Vergeleken met een paar jaar terug is het spoor niet gewijzigd, maar de tariefeenheden tussen Bussum - Zuid en Leiden Centraal wel. Dus misschien mag je maximaal toch 10TE afwijken. Ik zal het binnenkort zelf testen.


Het is inderdaad toch 10 TE!

Vorige week getest; tussentijds uit- en een paar uur later weer inchecken op een route die 10 TE langer is dan de kortste route, kostte niets extra. Bijna vier jaar geleden was dit anders; toen was Leiden - Bussum Zuid 62 TE (kortste route via Schiphol) en via Hilversum Sportpark 74 TE, dus 12 TE verschil. Nu is dat 63 om 73, dus 10 TE verschil.
Helaas, tot op heden nog geen verdere reactie. We laten het niet los!
Ik ben terug van vakantie en val meteen met mijn neus in de boter. Er is vanuit informatievoorziening aandacht voor de vragen die gesteld worden in dit topic. Na aanleiding van het initiële verzoek wat ik heb gedaan is er extra informatie aangeleverd door Stijn NS en we wachten op dit moment op een reactie daarop. Ik heb vooralsnog goede hoop dat we concreet iets kunnen doen om deze, zoals blijkt langdurige, roep tot informatie te beantwoorden.
Ook deze week heb ik nog geen verdere informatie gekregen. Ik heb een reminder verstuurd.
Zoals Jouke eerder aangaf heeft hij contact opgenomen met collega's verantwoordelijk voor de informatievoorziening over het Traject Vrij abonnement. Helaas hebben we vooralsnog geen reactie gekregen op de gestelde vragen.
Nog een interessant detail: je mag dus maximaal 9TE afwijken, niet 10!

Hier moet ik toch op terugkomen. Vergeleken met een paar jaar terug is het spoor niet gewijzigd, maar de tariefeenheden tussen Bussum - Zuid en Leiden Centraal wel. Dus misschien mag je maximaal toch 10TE afwijken. Ik zal het binnenkort zelf testen.
Reputatie 4
@Martin7182 uit jouw ervaring lijkt de alternatieve reisroute zonder bijkomende kosten bij tussentijds uitchecken dus maximaal 9 TE langer te mogen zijn.
Ik ben benieuwd naar de uitgebreide reactie van @Jouke NS.


Als je zoveel vertrouwen hebt in een oplossing, vanwaar dan al deze opwinding? Als je al weet wat het antwoord is, waarom stel je de vraag dan nog?Tsja, ik kan de vraag ook omdraaien.
Als jij zo veel waarde hebt aan goed voorlichten en zorgen voor duidelijke, werkbare producten, waarom beweer je hier dan dat de informatie die nu over Traject Vrij online staat voldoende is, terwijl je weet dat het een onduidelijk en niet werkbaar product is waarvan de voorlichting op alle fronten faalt?
Nu probeer je er mijn mening van te maken. Zoals ik al vaker aangaf gaat het hier om het standpunt van de verantwoordelijke afdeling. Dit topic geeft me genoeg draagvlak om daar toch nog eens naar te laten kijken.



Beste Jouke:

NS is een grote maatschappelijke organisatie waar volgens jullie zeggen dagelijks meer dan 1 miljoen mensen mee reizen.

Moeten die mensen dan duidelijk en correct over hun kosten worden voorgelicht??

De vraag stellen is volgens mij hem ook beantwoorden. Beetje treurig dat jullie hier blijkbaar, als ik het topic zo doorlees al 5 jaar niet in slagen.

Fijne vakantie.
@Martin7182 heb je al eens uitgecheckt op Sloterdijk of Hilversum?
Mogelijk kun je alleen kosteloos uitchecken op een station dat

1) op de route met het minste aantal TE's ligt (kortste route)
2) niet op de kortste route ligt, maar wel op een route ligt die in de reisplanner wordt gegeven (via Amsterdam Centraal welliswaar alleen in de vroege ochtend)
3) minder dan 10 TE's van de kortste route af ligt

Dat zou verklaren waarom je niet mag uitchecken op Utrecht Centraal.

@Jouke NS als zo weinig mensen de '10 TE coulanceregel' precies begrijpen, wordt het dan geen tijd om dit uitgebreid op papier te zetten en op de website te plaatsen?


Ja, op Hilversum-Sportpark. Dat is maar 6TE van Bussum-Zuid en ik moest toen in eerste instantie** bijbetalen. De reden: het traject is 10TE langer dan de kortste route. Dus het gaat om de lengte van de totale route die bepalend is of je tussentijds zonder extra kosten kunt uitchecken. Nog een interessant detail: je mag dus maximaal 9TE afwijken, niet 10!

** ik had bezwaar gemaakt en geld terug gekregen omdat mijn reishistorie een fictieve reis (Bussum - Hilversum) aangaf die ik niet gemaakt had. Een fictieve reis zou met fictief geld betaald moeten worden, niet met echt geld 😂
Zoals ik al vaker aangaf kun je als de verantwoordelijke afdeling je met onzin probeert af te schepen ze dat ook vertellen in plaats van te hopen dat wij erin trappen.

Als je zoveel vertrouwen hebt in een oplossing, vanwaar dan al deze opwinding? Als je al weet wat het antwoord is, waarom stel je de vraag dan nog?Tsja, ik kan de vraag ook omdraaien.
Als jij zo veel waarde hebt aan goed voorlichten en zorgen voor duidelijke, werkbare producten, waarom beweer je hier dan dat de informatie die nu over Traject Vrij online staat voldoende is, terwijl je weet dat het een onduidelijk en niet werkbaar product is waarvan de voorlichting op alle fronten faalt?


Nu probeer je er mijn mening van te maken. Zoals ik al vaker aangaf gaat het hier om het standpunt van de verantwoordelijke afdeling. Dit topic geeft me genoeg draagvlak om daar toch nog eens naar te laten kijken.
Als je zoveel vertrouwen hebt in een oplossing, vanwaar dan al deze opwinding? Als je al weet wat het antwoord is, waarom stel je de vraag dan nog?

Tsja, ik kan de vraag ook omdraaien.
Als jij zo veel waarde hebt aan goed voorlichten en zorgen voor duidelijke, werkbare producten, waarom beweer je hier dan dat de informatie die nu over Traject Vrij online staat voldoende is, terwijl je weet dat het een onduidelijk en niet werkbaar product is waarvan de voorlichting op alle fronten faalt?


Het is dan wel weer buitengewoon ironisch dat diezelfde @Jouke NS vandaag in een ander topic met de volgende uitspraak is gekomen:



De oplossing ligt in goed voorlichten, zorgen voor duidelijke, werkbare producten en een goede klantenservice
Heb je mijn laatste reactie goed gelezen, nieuwhier?
Ja en die verandert natuurlijk helemaal niets aan het feit dat na 5 (VIJF!) jaar Traject Vrij nog steeds geen duidelijk product is (eerder het tegenovergestelde) en daarmee volstrekt onwerkbaar, dat de voorlichting over dit product ergens tussen geheel afwezig en volledig ondermaats in zit en dat de klantenservice over het algemeen van toeten noch blazen weet als het over dit product gaat.
Leuk dat je daar een berichtje over gaat sturen hoor, maar soortgelijke berichten zijn de afgelopen jaren ook steeds vakkundig genegeerd.


Als je zoveel vertrouwen hebt in een oplossing, vanwaar dan al deze opwinding? Als je al weet wat het antwoord is, waarom stel je de vraag dan nog?

Het is dan wel weer buitengewoon ironisch dat diezelfde @Jouke NS vandaag in een ander topic met de volgende uitspraak is gekomen:


De oplossing ligt in goed voorlichten, zorgen voor duidelijke, werkbare producten en een goede klantenservice
Heb je mijn laatste reactie goed gelezen, nieuwhier?


Ja en die verandert natuurlijk helemaal niets aan het feit dat na 5 (VIJF!) jaar Traject Vrij nog steeds geen duidelijk product is (eerder het tegenovergestelde) en daarmee volstrekt onwerkbaar, dat de voorlichting over dit product ergens tussen geheel afwezig en volledig ondermaats in zit en dat de klantenservice over het algemeen van toeten noch blazen weet als het over dit product gaat.
Leuk dat je daar een berichtje over gaat sturen hoor, maar soortgelijke berichten zijn de afgelopen jaren ook steeds vakkundig genegeerd.
Het is dan wel weer buitengewoon ironisch dat diezelfde @Jouke NS vandaag in een ander topic met de volgende uitspraak is gekomen:

De oplossing ligt in goed voorlichten, zorgen voor duidelijke, werkbare producten en een goede klantenservice


Heb je mijn laatste reactie goed gelezen, nieuwhier?

Reageer