beantwoord

Hoe werkt Traject Vrij op tussenliggende stations?

  • 1 augustus 2019
  • 53 reacties
  • 1542 Bekeken

Vraag voor een vriend:

Ik wil een Traject Vrij tussen Weesp en Zaandam, kan ik dan ook van Weesp naar Amstel Station reizen met dit abonnement? En Amsterdam Zuid? Of Bijlmer?

Hoor het graag!
icon

Beste antwoord door Jouke NS 25 oktober 2019, 17:38

Helaas, ik kom niet verder in dit onderwerp. Zoals al eerder is aangegeven door andere gebruikers is dit een onderwerp waarop geen volledige duidelijkheid wordt gegeven. Ik heb geprobeerd om dit toch voor elkaar te krijgen maar helaas blijft het al enige tijd stil op de lijn. Ik ben hier absoluut niet blij mee. Ik wil graag voor jullie als reizigers zoveel mogelijk duidelijkheid bieden maar ik blijf tegen een muur aanlopen. De eerder aangegeven handvaten over wanneer je wel en niet extra kosten maakt zijn helaas alles wat ik jullie kan geven. 

Bekijk origineel

53 reacties

Ik ben terug van vakantie en val meteen met mijn neus in de boter. Er is vanuit informatievoorziening aandacht voor de vragen die gesteld worden in dit topic. Na aanleiding van het initiële verzoek wat ik heb gedaan is er extra informatie aangeleverd door Stijn NS en we wachten op dit moment op een reactie daarop. Ik heb vooralsnog goede hoop dat we concreet iets kunnen doen om deze, zoals blijkt langdurige, roep tot informatie te beantwoorden.
Reputatie 7
Badge +3
Dat lijkt mij ook. In dat document beginnen ze ook expliciet met een voorbeeld van een reis van 10 TE buiten het afgekochte traject, en dat moet gewoon volledig voldaan worden, zonder langeafstandkorting.

Hoe wordt bepaald of een reis buiten traject is? Voorbeeld 1: u heeft een Traject Vrij abonnement van Houten naar Amsterdam Amstel en op een dag reist u door naar Amsterdam Sloterdijk. Amsterdam Sloterdijk ligt 10 tariefeenheden af van Amsterdam Amstel. Wanneer u uitcheckt in Amsterdam Sloterdijk krijgt u het aanvullende reisdeel Amsterdam Amstel naar Amsterdam Sloterdijk in rekening gebracht. Dit wordt berekend alsof het een nieuwe reis is, er wordt geen lange afstandskorting opgebouwd over uw afgekochte traject.


Bij mijn informatie heb ik uitleg van een van de beheerders van Traject Vrij toegepast. Daarbij geeft hij aan dat je 10 TE mag afwijken van je traject. Ik ga ervan uit dat dit ook voor tussenliggende stations geldt.En waar in de productvoorwaarden kan ik als abonnementhouder dit soort informatie terugvinden?
Deze afwijking is, zoals Sycorax al aangeeft een coulance. Het is geen vastgelegde regel. De afwijking zul je dus ook niet terug gaan vinden in de Productvoorwaarden.


Maakt het niet duidelijker op... Hoe kan een klant bepalen waar het product traject Vrij geldig voor is?

Verder is coulance het toegeven aan een claim van een andere om het geschil in de minne te schikken. Welk geschil lag hier ten grondslag aan dat het met coulance opgelost is?
De informatie die nu online staat is voldoende. Daar komt bij dat jij weet wat je koopt. Je koopt een abonnement waarbij je op je vaste traject, een route van A naar B, onbeperkt kunt reizen.

En dat is dus pertinente onzin en dat weet je zelf volgens mij ook donders goed.
In tegenstelling tot de voorganger, de Jaartrajectkaart, koop ik niet langer slechts een product waarmee ik op mijn vaste traject onbeperkt kan reizen, ik koop bovendien een product waarbij ik NS machtig om ook voor alle andere reizen geld van mijn rekening af te schrijven.
Ik probeer nu al vijf jaar (!) lang te achterhalen op welke wijze dit gebeurt en al vijf jaar lang word ik hierbij tegengewerkt door NS-medewerkers zoals jij die zeggen "Nee, ik ga je geen informatie geven". Sterker nog, zoals ik hierboven al aangaf geeft NS inmiddels zelfs MINDER informatie dan op het moment dat ik het abonnement aanschafte, want ik mag zelfs achteraf niet meer zien welke deeltrajecten in rekening zijn gebracht.

Nog een interessant detail: je mag dus maximaal 9TE afwijken, niet 10!Hier moet ik toch op terugkomen. Vergeleken met een paar jaar terug is het spoor niet gewijzigd, maar de tariefeenheden tussen Bussum - Zuid en Leiden Centraal wel. Dus misschien mag je maximaal toch 10TE afwijken. Ik zal het binnenkort zelf testen.


Het is inderdaad toch 10 TE!

Vorige week getest; tussentijds uit- en een paar uur later weer inchecken op een route die 10 TE langer is dan de kortste route, kostte niets extra. Bijna vier jaar geleden was dit anders; toen was Leiden - Bussum Zuid 62 TE (kortste route via Schiphol) en via Hilversum Sportpark 74 TE, dus 12 TE verschil. Nu is dat 63 om 73, dus 10 TE verschil.
Dag Jouke,

Helaas zit ik niet zo goed in mijn contacten en kennis van de klantenservice en heb al meerdere malen te horen gekregen dat moderators en klantenservice alleen maar de informatie doorgeven en (als je mazzel hebt) dat ze het signaal doorgeven aan de juiste afdeling (waar je nooit iets van hoort). Op vragen met wie ik dan wel contact kan opnemen als de klantenservice niets anders kan dan aangeven dat ze het ook niet weten krijg je nooit antwoord of dat je dan maar via twitter moet proberen.

Het zijn niet de klanten die traject-vrij zo complex gemaakt hebben, het is de NS. Eerder is toegezegd volledige inzage te geven in de prijs berekening, zelf dat je in de reisplanner kan opvragen door je traject-vrij op te geven wat een reis gaat kosten. Zonder uitleg is dit toezegging weer ingetrokken.

Maar kan je zelf anders eens aangeven wat jij/jullie als moderators er van vinden dat de NS al 5 jaar lang niet aan een klant kan vertellen wat een reis buiten je traject met traject-vrij gaat kosten, maar de klant wel een machtiging af moet geven voor alle bedragen EN als het bedrag fout is (of mogelijk fout is) de klant zelf moet aangeven dat het fout is, terwijl de klant geen kennis krijg over wat de juiste prijs zou moeten zijn.
Vinden jullie als klantenservice/moderatoren dat de informatie over traject vrij voldoende is nu?

En als je dat vindt, ben je dan ook eens dat het heel normaal is als je een pak boter koopt in de supermarkt dat je dan moet pinnen zonder de je het bedrag mag zien en de supermarkt aangeeft dat als je thuis ziet dat het totaal bedrag van de betaling te hoog is (maar je eerst 3 dagen moet wachten voordat je het bedrag kan zien) of je dan zelf even wilt reageren wat er mis is. Ohja en in de winkel staat geen prijs bij de melk.

Volgens mij zou het al heel veel helpen als er niet zo mistig gedaan wordt over de 10TE regel, want die lijkt toch echt te bestaan, waarom publiceren jullie die regel niet in combinatie met de uitleg dat iedere reis die de reisplanner voorstelt toegestaan is maar dan onderweg uitchecken alleen mag op routes die maximaal 9 TE langer zijn dat de kortst mogelijke route.

Edit: En natuurlijk met de toevoeging dat als je een traject-vrij afsluit dat daarbij wel zichtbaar is wat de kortst mogelijke route is die gehanteerd wordt... Dan is het al best sluitend volgens mij
Nog een interessant detail: je mag dus maximaal 9TE afwijken, niet 10!

Hier moet ik toch op terugkomen. Vergeleken met een paar jaar terug is het spoor niet gewijzigd, maar de tariefeenheden tussen Bussum - Zuid en Leiden Centraal wel. Dus misschien mag je maximaal toch 10TE afwijken. Ik zal het binnenkort zelf testen.
Aan mij is wel verteld dat een Traject Vrij van Weesp naar Zaandam, echter via Diemen, Amsterdam Sciencepark, Amsterdam Muiderpoort, Amsterdam Centraal en Amsterdam Sloterdijk binnen het abonnement valt. Als je naar het Amstelstation of naar Amsterdam Zuid gaat betaal je wel de ritprijzen, omdat dit buiten je traject valt. De kortste route binnen je traject is echter via Diemen, Amsterdam Sciencepark, Amsterdam Muiderpoort, Amsterdam Centraal en Amsterdam Sloterdijk. Reis je in de daluren? dan kun je wel met 40% korting gaan reizen als je bijvoorbeeld naar Amsterdam Zuid of het Amstelstation gaat. De reisplanner geeft wel steeds dezelfde route aan die ik net noemde. Je kunt je Traject Vrij Jaar binnen het jaarcontractperiode wel gaan wijzigen. Heb je een Traject Vrij maand? Dan kun je pas over een maand zelf aangeven voor welk traject je wilt gaan reizen.

Helaas, ik kom niet verder in dit onderwerp. Zoals al eerder is aangegeven door andere gebruikers is dit een onderwerp waarop geen volledige duidelijkheid wordt gegeven. Ik heb geprobeerd om dit toch voor elkaar te krijgen maar helaas blijft het al enige tijd stil op de lijn. Ik ben hier absoluut niet blij mee. Ik wil graag voor jullie als reizigers zoveel mogelijk duidelijkheid bieden maar ik blijf tegen een muur aanlopen. De eerder aangegeven handvaten over wanneer je wel en niet extra kosten maakt zijn helaas alles wat ik jullie kan geven. 

Helaas nog geen inhoudelijke reactie. Ik ga dit op een andere manier escaleren.
Waarschijnlijk niet, tenminste niet zonder extra kosten. Als je in de NS reisplanner een reisadvies kunt vinden van Weesp naar Zaandam die langs deze stations komt en deze route is minder dan 10TE langer dan het afgekochte traject (Weesp - Amsterdam CS - Zaandam), dan kun je zonder extra kosten via deze stations reizen en daar eventueel uitchecken.


Als je zoveel vertrouwen hebt in een oplossing, vanwaar dan al deze opwinding? Als je al weet wat het antwoord is, waarom stel je de vraag dan nog?Tsja, ik kan de vraag ook omdraaien.
Als jij zo veel waarde hebt aan goed voorlichten en zorgen voor duidelijke, werkbare producten, waarom beweer je hier dan dat de informatie die nu over Traject Vrij online staat voldoende is, terwijl je weet dat het een onduidelijk en niet werkbaar product is waarvan de voorlichting op alle fronten faalt?
Nu probeer je er mijn mening van te maken. Zoals ik al vaker aangaf gaat het hier om het standpunt van de verantwoordelijke afdeling. Dit topic geeft me genoeg draagvlak om daar toch nog eens naar te laten kijken.



Beste Jouke:

NS is een grote maatschappelijke organisatie waar volgens jullie zeggen dagelijks meer dan 1 miljoen mensen mee reizen.

Moeten die mensen dan duidelijk en correct over hun kosten worden voorgelicht??

De vraag stellen is volgens mij hem ook beantwoorden. Beetje treurig dat jullie hier blijkbaar, als ik het topic zo doorlees al 5 jaar niet in slagen.

Fijne vakantie.
Een goede vraag, DanielleMarjorie en eentje die vaker voorkomt. Wanneer je reist met een Traject Vrij mag je maximaal 10 tariefeenheden afwijken van de routes in de reisplanner op jouw traject. Dat betekent dat je met jouw abonnement vanaf Weesp niet naar Amsterdam Amstel kunt, deze reis is namelijk 11 tariefeenheden. Een kort overzicht:

  • Weesp - Amsterdam Amstel: 11 tariefeenheden
  • Weesp - Amsterdam Bijlmer: 11 tariefeenheden
  • Weesp - Amsterdam Zuid: 13 tariefeenheden
  • Zaandam - Amsterdam Amstel: 16 tariefeenheden
  • Zaandam - Amsterdam Bijlmer: 20 tariefeenheden
  • Zaandam - Amsterdam Zuid: 22 tariefeenheden
Hierbij houd ik geen rekening met de mogelijkheid om vanaf Amsterdam Muiderpoort naar Amsterdam Bijlmer te reizen. Die reis namelijk maar 6 tariefeenheden. Daarmee zou het dan weer wel zijn toegestaan.

Eerlijk gezegd: Traject Vrij is een erg lastig product. Een dergelijke vraag ga ik meestal uitzoeken voor een reiziger. In jouw situatie ga ik er echter vanuit dat wat je wilt is toegestaan, op basis van wat ik als laatste aangaf. Vanaf Amsterdam Muiderpoort is het reizen naar Amsterdam Bijlmer minder dan 10 tariefeenheden.

  • Amsterdam Muiderpoort - Amsterdam Amstel: 2 tariefeenheden
  • Amsterdam Muiderpoort - Amsterdam Bijlmer: 6 tariefeenheden
  • Amsterdam Muiderpoort - Amsterdam Zuid: 8 tariefeenheden
Badge +3
Wanneer je reist met een Traject Vrij mag je maximaal 10 tariefeenheden afwijken van de routes in de reisplanner op jouw traject.
Dat lijkt me een te vrije interpretatie van de tekst in dit document. Zoals ik het begrijp, is het: als er in de reisplanners routes worden getoond voor een reis op het hele traject die maximaal 10 tariefeenheden langer zijn dan de kortste route, dan mag ook op die routes kosteloos op tussengelegen stations worden in- en uitgestapt. Maar als routes niet in de reisplanner worden getoond, dan mag dat volgens mij niet.

In dit geval krijg ik van Weesp naar Zaandam alleen routes uit de planner via Amsterdam Centraal en lijkt alleen in- en uitstappen op Diemen, Amsterdam Science Park, Amsterdam Muiderpoort, Amsterdam Centraal en Amsterdam Sloterdijk mij zonder meerkosten toegestaan.
Badge +3
Met een trajectabonnement Weesp - Zaandam is van/naar Muiderpoort natuurlijk geen probleem. Duivendrecht (en dus ook Amstel) lijkt me ook geen enkel probleem.

Bijlmer twijfelgevalletje, maar van/naar Zuid gaat niet lukken. Ik denk dat je dan een factuur krijgt voor Zuid - Duivendrecht.
Wanneer je reist met een Traject Vrij mag je maximaal 10 tariefeenheden afwijken van de routes in de reisplanner op jouw traject.

Volgens mij is deze uitspraak een beetje tricky. Wat zijn routes op "jouw traject"? En is het maximaal 10TE of minder dan 10TE? Uit eigen ervaring** lijkt het zo te zijn dat er maar 1 afgekocht traject is, waarlangs je in ieder geval overal mag uitchecken zonder extra kosten. De overige routes die de reisplanner aangeeft vallen in twee categorieën:
  • minder dan 10TE langer dan het afgekochte traject: uitchecken zonder extra kosten
  • 10TE of meer langer dan het afgekochte traject: bijbetalen bij uitchecken
Voor de reizen die de reisplanner niet aangeeft, moet je sowieso opletten dat je wel een geldige reis maakt zonder ergens terug te steken (zonder om te checken).

** Mijn Traject Vrij is van Bussum Zuid naar Leiden CS (63TE). Als ik een toegestane route neem via Utrecht CS (73TE) dan moet ik bijbetalen bij tussentijds uitchecken. Via Amsterdam CS (72TE) niet.
Ik zal niet gaan zeggen dat ik een expert op het gebied van Traject Vrij ben, Martin7182. In mijn ervaring is het voor bijna elk traject weer iets anders. Dat maakt ook dat Traject Vrij een erg onoverzichtelijk en ondoorzichtig product is. Binnen NS zijn er een paar mensen die het goed kennen maar de gemiddelde klantenservicemedewerker, lees onderstaande, is zeer zeker geen expert. Ik heb geprobeerd het zo goed mogelijk te beredeneren.

Wanneer je reist met een Traject Vrij mag je maximaal 10 tariefeenheden afwijken van de routes in de reisplanner op jouw traject.Dat lijkt me een te vrije interpretatie van de tekst in dit document. Zoals ik het begrijp, is het: als er in de reisplanners routes worden getoond voor een reis op het hele traject die maximaal 10 tariefeenheden langer zijn dan de kortste route, dan mag ook op die routes kosteloos op tussengelegen stations worden in- en uitgestapt. Maar als routes niet in de reisplanner worden getoond, dan mag dat volgens mij niet.

In dit geval krijg ik van Weesp naar Zaandam alleen routes uit de planner via Amsterdam Centraal en lijkt alleen in- en uitstappen op Diemen, Amsterdam Science Park, Amsterdam Muiderpoort, Amsterdam Centraal en Amsterdam Sloterdijk mij zonder meerkosten toegestaan.


Bij mijn informatie heb ik uitleg van een van de beheerders van Traject Vrij toegepast. Daarbij geeft hij aan dat je 10 TE mag afwijken van je traject. Ik ga ervan uit dat dit ook voor tussenliggende stations geldt.
Helaas, tot op heden nog geen verdere reactie. We laten het niet los!
Reputatie 4
@Martin7182 heb je al eens uitgecheckt op Sloterdijk of Hilversum?
Mogelijk kun je alleen kosteloos uitchecken op een station dat

1) op de route met het minste aantal TE's ligt (kortste route)
2) niet op de kortste route ligt, maar wel op een route ligt die in de reisplanner wordt gegeven (via Amsterdam Centraal welliswaar alleen in de vroege ochtend)
3) minder dan 10 TE's van de kortste route af ligt

Dat zou verklaren waarom je niet mag uitchecken op Utrecht Centraal.

@Jouke NS als zo weinig mensen de '10 TE coulanceregel' precies begrijpen, wordt het dan geen tijd om dit uitgebreid op papier te zetten en op de website te plaatsen?
Ik zal niet gaan zeggen dat ik een expert op het gebied van Traject Vrij ben, Martin7182. In mijn ervaring is het voor bijna elk traject weer iets anders. Dat maakt ook dat Traject Vrij een erg onoverzichtelijk en ondoorzichtig product is. Binnen NS zijn er een paar mensen die het goed kennen maar de gemiddelde klantenservicemedewerker, lees onderstaande, is zeer zeker geen expert. Ik heb geprobeerd het zo goed mogelijk te beredeneren.
Waar zou volgens de NS de duidekijkheid dan gegeven moeten worden? Ik dacht de afgelopen 4 jaar dat het aan de NS was om dit goed te documenteren, maar nu lijkt het erop dat de NS het ook opgegrven heeft.
Is dat niet raar??????

Ik zal niet gaan zeggen dat ik een expert op het gebied van Traject Vrij ben, Martin7182. In mijn ervaring is het voor bijna elk traject weer iets anders. Dat maakt ook dat Traject Vrij een erg onoverzichtelijk en ondoorzichtig product is. Binnen NS zijn er een paar mensen die het goed kennen maar de gemiddelde klantenservicemedewerker, lees onderstaande, is zeer zeker geen expert. Ik heb geprobeerd het zo goed mogelijk te beredeneren.Waar zou volgens de NS de duidekijkheid dan gegeven moeten worden? Ik dacht de afgelopen 4 jaar dat het aan de NS was om dit goed te documenteren, maar nu lijkt het erop dat de NS het ook opgegrven heeft.
Is dat niet raar??????


Opgegeven heb ik het zeker niet, marv87. Ik ben regelmatig bij de betreffende afdeling en hoop binnenkort alles ervan te weten. Voor Traject Vrij geldt gewoon ook dat er veel uitzonderingen zijn die het lastig maken.
Bij mijn informatie heb ik uitleg van een van de beheerders van Traject Vrij toegepast. Daarbij geeft hij aan dat je 10 TE mag afwijken van je traject. Ik ga ervan uit dat dit ook voor tussenliggende stations geldt.

En waar in de productvoorwaarden kan ik als abonnementhouder dit soort informatie terugvinden?
Helaas, de betreffende collega is op vakantie waardoor een reactie vooralsnog uitblijft. Ik verwacht dat ik snel een reactie zal krijgen na zijn vakantie. Wordt vervolgd.

Bij mijn informatie heb ik uitleg van een van de beheerders van Traject Vrij toegepast. Daarbij geeft hij aan dat je 10 TE mag afwijken van je traject. Ik ga ervan uit dat dit ook voor tussenliggende stations geldt.En waar in de productvoorwaarden kan ik als abonnementhouder dit soort informatie terugvinden?


Deze afwijking is, zoals Sycorax al aangeeft een coulance. Het is geen vastgelegde regel. De afwijking zul je dus ook niet terug gaan vinden in de Productvoorwaarden.

Reageer