beantwoord

Hoe zeg ik het abonnement van mijn zoon op?

• 16 mei 2021
  • 5 reacties
  • 99 Bekeken

Beste,

Ik ben de contracthouder van het abonnement van mijn zoon. Nu willen we die graag gewoon hard onder zijn eigen naam gaan hangen in februari, dan wordt hij 18. Nu kan ik niks zien van hem en hij kan niks aanpassen want volgens de klantenservice moet ik dat doen. En dat terwijl ik niks kan zien van hem en ik weet zijn inlog van mijn NS niet.

Hoe gaan we dit aanvliegen?

met vriendelijke groet,

Alexander Al.

icon

Beste antwoord door Tochjo 16 mei 2021, 11:26

Een abonnement opzeggen kan überhaupt niet via Mijn NS. U (als contracthouder) moet daarvoor te zijner tijd rechtstreeks contact opnemen met de klantenservice. Dat kan telefonisch: de klantenservice is 24 uur per dag bereikbaar op het telefoonnummer 030-751 51 55. U kunt er ook voor kiezen om met NS te chatten (druk op deze pagina op de knop Chat met NS) of een berichtje te sturen op Twitter of Facebook.

Merk op dat uw zoon na het opzeggen het abonnement nog van zijn kaart moet verwijderen door bij een kaartautomaat zijn kaart aan te bieden en te kiezen voor "Ophalen bestelling". De klantenservice zal u hierover informeren. Vergeet deze stap niet, anders wordt het abonnement niet beëindigd.

(Wellicht ten overvloede: het abonnement moet straks door u opgezegd worden en door uw volwassen zoon opnieuw afgesloten worden. Het is niet mogelijk de contracthouder van een abonnement te wijzigen.)

Bekijk origineel

5 reacties

Badge +3

Een abonnement opzeggen kan überhaupt niet via Mijn NS. U (als contracthouder) moet daarvoor te zijner tijd rechtstreeks contact opnemen met de klantenservice. Dat kan telefonisch: de klantenservice is 24 uur per dag bereikbaar op het telefoonnummer 030-751 51 55. U kunt er ook voor kiezen om met NS te chatten (druk op deze pagina op de knop Chat met NS) of een berichtje te sturen op Twitter of Facebook.

Merk op dat uw zoon na het opzeggen het abonnement nog van zijn kaart moet verwijderen door bij een kaartautomaat zijn kaart aan te bieden en te kiezen voor "Ophalen bestelling". De klantenservice zal u hierover informeren. Vergeet deze stap niet, anders wordt het abonnement niet beëindigd.

(Wellicht ten overvloede: het abonnement moet straks door u opgezegd worden en door uw volwassen zoon opnieuw afgesloten worden. Het is niet mogelijk de contracthouder van een abonnement te wijzigen.)

erg 'klantvriendelijk' 

stel ik bel vandaag, zeg dat ik per 2022-02-13 wil opzeggen, wanneer kan dan die bestelling opgehaald worden zodat die ook daadwerkelijk _die_ dag opgezegd is?

Dus even ter verduidelijking:

Ik zeg op en dan is die dus niet opgezegd omdat je dan hpelijk bij de gratie gods iemand anders zijn opzegging moet ophalen? Stel dat ik keiharde ruzie krijg en hij wil mij naaien laat die het er lekker opstaan? Ik kweet niet, is daar al eens een rechtszaak over geweest?

Reputatie 7
Badge +3

erg 'klantvriendelijk' 

stel ik bel vandaag, zeg dat ik per 2022-02-13 wil opzeggen, wanneer kan dan die bestelling opgehaald worden zodat die ook daadwerkelijk _die_ dag opgezegd is?

Dus even ter verduidelijking:

Ik zeg op en dan is die dus niet opgezegd omdat je dan hpelijk bij de gratie gods iemand anders zijn opzegging moet ophalen? Stel dat ik keiharde ruzie krijg en hij wil mij naaien laat die het er lekker opstaan? Ik kweet niet, is daar al eens een rechtszaak over geweest?

Als het echt zo is dat er redenen zijn dat zoonlief het abonnement niet van de kaart zal halen, dan kan NS de kaart blokkeren. Echter is dit een uiterste mogelijkheid en wordt niet zo snel gedaan want kaart kan niet meer gebruikt worden voor NS abonnement. Voor nu hoop ik dat de relatie tussen jou en jouw zoon goed blijft.

Reputatie 6
Badge

EN dit alles kan je pas, voor zover ik weet uit de huidige regels hier af en toe getoond, vanaf 1 maand voor de wenselijke omstellingsdatum! Dus momenteel heeft het allemaal nog geen zin. Maar goed voorbereid is altijd beter.

Of het dan mogelijk is, als alles in den minne gaat, om gewoon dezelfde chipkaart weer te gebruiken voor een door hem dan af te sluiten ABO weet ik niet. Ik vermoed dat er dan nog meer admin. handelingen moeten plaatsvinden.

Badge +3

We hebben het over een ruim 15 jaar oud systeem, waarbij het saldo en producten op de kaart zelf staan, en veel CiCo (check in/out) apparaten geen online verbinding hebben en braaf doen wat er op een aangeboden kaart staat.

Gaat het om een klassiek abonnement, dan moet het inderdaad van de kaart verwijderd worden. De kaarthouder betaalt reiskosten van het saldo op de kaart.

Gaat het om NS Flex (op rekening) dan kan het abonnement dat daaran gekoppeld is administratief gewijzigd worden zonder dat je iets met de kaart hoeft te doen. NS Flex blijft dan natuurlijk wel actief en reiskosten worden nog altijd geïncasseerd van het aan NS Flex gekoppelde IBAN.

Tussen nu en 13 maart 2022 zit natuurlijk een lange tijd, dus de kans is groot dat de NS vraagt om tegen die tijd contact op te nemen, bijv. in februari of begin maart om een abonnement te stoppen.

Bij een klassiek abonnement werkt dat als volgt:
Na contact met de NS wordt het abonnement beëindigd met als datum het einde van een contractmaand (bijv. de 10e van volgende maand). Je kunt de beëindiging direct ophalen bij een servicepunt, waarbij het (doorlopende) abonnement dan op ‘beëindigd’ wordt gezet, maar er wordt ook een zelfde tijdelijk product op gezet (met de betreffende einddatum).

Na deze datum kan de kaart gebruikt worden om andere producten op te laden, maar als je zoon een nieuw abonnement neemt kan hij daar ook een nieuwe kaart bij nemen, in de meeste gevallen is die gratis. De huidige kaart kan dan dienen als reserve.

Bij NS Flex werkt het anders: Na een beëindiging (via de klantenservice) ga je binnen een maand naar een servicepunt en daarbij stopt het abonnement. Reeds betaalde kosten voor ongebruikte dagen krijg je terug.

Voor je zoon: Let op dat een studentenreisproduct niet samen gaat met NS Flex op dezelfde kaart, dus als hij nu bijv. een klassiek Weekend Vrij naast een studentenreisproduct heeft zal hij dat in 2022 (alleen als Flex verkrijgbaar) op een nieuwe kaart moeten bestellen. Levertijd 1 week.

Reageer