How to cancel your subscription from abroad | NS Community
Sticky

How to cancel your subscription from abroad

  • 2 September 2015
  • 262 reacties
  • 32549 Bekeken

*Last updated: October 5, 2021*

A regular cancellation of an NS subscription needs to be completed at a ticket machine. When you live abroad, an alternative option is available.

Cancel your OV-chipcard
1. Register here. This registration is in Dutch. Fill in a username, your mail address and a password.
2. Report your card as lost or stolen here. Do not ask for a replacement of the card.

Cancel your subscription
2-3 days after cancellation of the card, please contact NS Customer service via Social Media (Facebook/Twitter), Live Chat or by phone (0031 30 75 15 250). Our Customer Service will then be able to completely cancel NS Flex for you.

Keep in mind that if you received a reminder of payment, you do need to pay the subscription fee. After cancellation, a refund of the remaining months will be transferred.

Extra information
- Lost your card? Please contact OV-chipcard through this page.


262 reacties

Badge +3
I'm going to start to work in Amsterdam, and live in Rotterdam. I'm going to apply for an annual fixed route subscription, but that's the cheapest. But the contract is 7 months long, and i'm not sure if the company is going to renew, or i want to renew it. Is it possible to cancel the annual subscription after 7 months?
I would recommend an NS Flex Altijd Vrij subscription. The price of an Altijd Vrij subscription is equal to that of a Traject Vrij subscription for the trajectory between Rotterdam and Amsterdam, but it allows for free travel thoughout the entire country. The new NS Flex proposition allows you to end the subscription on any day after the first month has passed.
Goeiedag,

Deze brief is geschreven door mijn Nederlandse vriend, die ik tijdens mijn verblijf in Nederland heb leren kennen.

Mijn naam is Ana en ik kom uit Colombia. Ik heb een jaar lang gewerkt als au pair in Nederland, tot april 2018. Inmiddels ben ik weer terug in Colombia.

Omdat ik veel moest en wilde reizen, heb ik in juni 2017 via een promo een NS Daluren Voordeel-abonnement afgesloten van 29 euro voor een jaar. Echter, wist ik niet dat het hier ging om een doorlopend abonnement, omdat ik de Nederlandse taal niet spreek, lees of begrijp.

Ik was zelf in de veronderstelling dat het abonnement automatisch zou worden stopgezet.

Nadat ik vandaag een Nederlandse email kreeg, heb ik aan mijn vriend gevraagd wat erin stond. Het abonnement blijkt dus door te lopen en nu zou ik 50 euro + 40 euro incassokosten moeten betalen binnen 8 dagen!

Ik kan ook aantonen dat ik weer terug ben in Colombia.

Ik wil dan ook vragen of het volledige bedrag kwijtgescholden kan worden en het abonnement stopgezet kan worden vanwege bovenstaande reden(en). Daarnaast kan ik helemaal geen gebruik maken van dit abonnement, aangezien ik niet meer in Nederland woon.

Ik hoop op uw begrip.

Met vriendelijke groeten,

Ana

voor meer info (referentienummer etc.) graag even contact opnemen aub
Hallo Kramps, begrijpelijk dat je dit abonnement op wilt zeggen. Ik wil je adviseren even contact op te nemen met mijn collega's via Facebook of Twitter. Zij kunnen je aan de hand van je gegevens verder helpen. Het is ook geen probleem om dan in het Engels een bericht te sturen.
Good day,

I have moved back to my home country ten days ago which is earlier than I planned. On November, I have already called NS Customer Service to end my Dal Voor Deel on 13th December, which is today. However, I still receive the renewal contract which I must pay 50e for the next year subscription.

Would it be possible to end it from abroad without phone call and cancel the next year subscription?
I bring the ov chipkaart with me.

Thanks in advance for your help
Dear Uhasanah, i would advice you to contact my colleagues via Facebook or Twitter. They can arrange this for you.

Hi NS,

I left the country on Feb 29th, I thought I cancelled the NS subscription properly, unfortunately I didnt. It was the wrong machine I tapped my OV for the final cancelation, so I’ve been trying to terminate my NS subscription from aboard. I had chatted with NS customer service from the chatroom application provided here in the website. I told her my current situation that I am abroad, doesn’t have any idea when to come back to NL, so best to cancel the weekendje vrij subscription, she was aware and understood well and helped me to cancel, it was in March. However I got this bill that I need to pay in April. Could you please help to cancel it and this time I need proof that it is cancelled properly. My cancelation information is 

Klantnummer: ******; Ons kenmerk:*****

 

Below are my factuur information that they want me to pay

Kenmerk: ***********

 

Thanking you in advance

 

Good afternoon JuliJap. Welcome to the NS Community.

Sadly I can't cancel the subscription for you here. Please contact our Twitter of Facebook departement to get this fixed. 

Hi! Ik woon ook in het buitenland, ik wil mijn kaart behouden en probeer al een jaar mijn dal abonnement op te zeggen. In het weekend van 23 oktober 2021 ben ik hiervoor zelfs naar de klantenservice op Utrecht Centraal geweest en hebben ze aan mij bevestigd (na 30min. wachten en een hoop geregel in het systeem€ mijn Dal abonnement stop te hebben gezet en ipv het Flex abonnement aan. Dat laatste is gebeurd, maar (helaas) loopt mijn Dal abonnement nog steeds door. Hoe kan ik (eindelijk) mijn Dal abonnement laten stoppen?! Het zou al in het systeem moeten staan dat ik hier meerdere malen om gevraagd heb.

Bellen of chatten met de klantenservice heeft tot nu toe geen resultaat/lange wachttijden of geen reactie.

 

Bedankt! 

Een wijziging of beëindiging van een klassiek abonnement moeten ten alle tijden worden bevestigd bij een OV-automaat in Nederland. Er bestaat helaas geen andere mogelijkheid hiervoor behalve om de OV-chipkaart te laten blokkeren voor NS producten.

Hi Erryt, suggestie om in dat geval het proces eens te gaan verbeteren. Lijkt me nooit de oplossing om je kaart te moeten laten blokkeren. En mensen emigreren nou eenmaal + een hoop extra werk ook voor de NS om een abonnement (in jullie eigen systeem) administratief te beëindigen. 
En nogmaals ik heb specifiek gevraagd aan de medewerker op Utrecht Centraal of ik nog iets moest ophalen en het antwoord was nee. Dus de communicatie vanuit de NS is ook niet eenduidig. 
 

Ondertussen ben ik wél geholpen door een hele vriendelijke klantenservice medewerker die mijn abonnement wél online heeft kunnen stoppen, zonder dat ik iets heb moeten ophalen op een machine. Dus ook jouw vorige bericht klopt niet. 

Badge +3

Een wijziging of beëindiging van een klassiek abonnement moeten ten alle tijden worden bevestigd bij een OV-automaat in Nederland. Er bestaat helaas geen andere mogelijkheid hiervoor behalve om de OV-chipkaart te laten blokkeren voor NS producten.

Dat is (deels) niet waar. Als je een NS product (op saldo) op je kaart hebt dat per datum X beëindigd is via Klantenservice dan wordt dat bij de eerstvoldende incheck bij een NS paaltje/poortje van je kaart verwijderd.

Geloof het of niet, maar dat kunnen poortjes/paaltjes dus tegenwoordig! 😅

Wanneer je dat dus doet (ook al is dat maandenlang na het opzeggen vanuit het buitenland) maakt niet uit, je reist vanaf dan voltarief op saldo.

Wel zo handig als je (tijdelijk) niet in NL bent, en je kaart later zou willen gebruiken voor andere NS producten. Dat kan dus gewoon, je kaart wordt niet geblokkeerd voor welk product dan ook (ik kan het mis hebben).

De datum van opzeggen telt in dat geval voor geld terug (abonnementskosten). Vanaf dat moment kan je dus niet meer bij NS inchecken wegens je opgezegde NS abonnement (hoef je ook niet voor naar een automaat of supermarkt dus, want het NS poortje/paaltje ‘regelt de bestelling’ voor je).

Als je daarna nog een NS abonnement wilt op je kaart, ga je gang. Volgens mij blijft je kaart gewoon werkend/actief hoor. (maar hou me daar niet aan, als NS alsnog besluit om je kaart permanent te blokkeren). 🤣

Een NS abonnement dat je hebt maar niet gebruikt wegens (aantoonbaar niet gebruikt want verblijf elders of om welke reden dan ook) gaat natuurlijk nooit vergoed worden.

Wat Erryt zegt klopt wel. Als je een Reizen op Saldo abonnement hebt, dan kunnen we dat stopzetten door of een beëindiging bij een automaat klaar te zetten (wordt dat niet bevestigd, dan loopt het contract door), of als de kaart al is beëindigd bij OV-chipkaart dan hoef je niets te bevestigen, of we zetten een product blokkade op de kaart (dan is de kaart nog te gebruiken maar zou er niet een nieuw NS product op kunnen). 

Reageer