beantwoord

Huidig Weekend vrij 2e klas naar 1e klas abo omzetten.

• 12 juni 2016
  • 8 reacties
  • 308 Bekeken

Reputatie 2
Goedendag,
Ik heb op dit moment een Weekend vrij abonnement 2e klas, en reis geregeld daarmee in de eerste klas en ben dan 10€ kwijt voor een upgrade per dag. Nu viel mijn oog op de mogelijkheid om mijn huidige abo te veranderen naar de 1e klas, met de mogelijkheid dat via 'Mijn NS' te doen. Echter, als ik dat doe op de website moet ik een ingangsdatum kiezen, en de meest vroege optie is 21 juli 2016. Dan zijn er al 5 weekends voorbij! Kan het niet op een bepaalde manier wat sneller, bijvoorbeeld aan een balie? Zoiets moet toch per dag in te stellen zijn lijkt me?

Vraag 2: als ik uiteindelijk mijn1e klas abonnement weekend vrij heb, kan ik dan door de weeks nog wel reizen op saldo met 2e klas tarief zonder iedere dag afzonderlijk dit te moeten wijzigen aan de kaartautomaat? Ik reis doordeweeks namelijk bijna dagelijks (alleen) met een sprinter die toch altijd zo vol is dat ik moet staan dus dan heeft het geen zin om extra te betalen voor een staanplaats waar ik anders toch al zou staan...
icon

Beste antwoord door Tochjo 12 juni 2016, 08:58

Een wijziging van het abonnement kan alleen ingaan op dezelfde dag van de maand als waarop het abonnement oorspronkelijk is ingegaan en moet minstens twee weken van tevoren worden doorgegeven. In uw geval is het abonnement kennelijk ingegaan op de 21e van de maand, en aangezien er geen twee weken meer zijn tot 21 juni kunt u uw abonnement pas wijzigen per 21 juli.

Wellicht dat een moderator van dit forum een mogelijkheid ziet om de upgrade toch nog per 21 juni door te voeren, maar zelf kunt u dat om bovengenoemde reden dus in ieder geval niet via Mijn NS.

Als u uw abonnement gewijzigd hebt naar de eerste klasse, dan geldt dit voor de hele week, ook voor de tijden dat u op saldo reist. U moet dan dus inderdaad bij de kaartautomaat uw klasse wijzigen naar de tweede klasse voor elke reis die u op saldo maakt.
Bekijk origineel

8 reacties

Badge +3
Een wijziging van het abonnement kan alleen ingaan op dezelfde dag van de maand als waarop het abonnement oorspronkelijk is ingegaan en moet minstens twee weken van tevoren worden doorgegeven. In uw geval is het abonnement kennelijk ingegaan op de 21e van de maand, en aangezien er geen twee weken meer zijn tot 21 juni kunt u uw abonnement pas wijzigen per 21 juli.

Wellicht dat een moderator van dit forum een mogelijkheid ziet om de upgrade toch nog per 21 juni door te voeren, maar zelf kunt u dat om bovengenoemde reden dus in ieder geval niet via Mijn NS.

Als u uw abonnement gewijzigd hebt naar de eerste klasse, dan geldt dit voor de hele week, ook voor de tijden dat u op saldo reist. U moet dan dus inderdaad bij de kaartautomaat uw klasse wijzigen naar de tweede klasse voor elke reis die u op saldo maakt.
Hoi Caspar Wijnen, welkom op het NS serviceforum.

Tochjo heeft je al goede informatie weten te geven, bedankt daarvoor :-)

Wanneer je over wilt stappen naar Weekend Vrij 1ste klas, kan er altijd gekeken worden of het abonnement per een eerdere datum beëindigd kan worden. In jouw geval kan dit per 21 juni wanneer je het abonnement al minimaal 1 jaar hebt. Om te kijken of er iets mogelijk is, kun je daarom het beste contact opnemen met de klantenservice via Twitter (@NS_online), Facebook (Nederlandse Spoorwegen), telefonische klantenservice 030 751 51 55, Live chat of het contactformulier (Mail).
Hou er wel rekening mee dat de workaround die Minke NS voorstelt inhoudt dat u daarna weer voor minimaal een jaar aan Weekend Vrij eerste klas vastzit (en binnen die periode alleen kunt upgraden naar een duurder abonnement). Waardeert u uw huidige abonnement op, dan is het abonnement vanaf een jaar na de ingangsdatum van uw bestaande abonnement maandelijks opzeg- en afwaardeerbaar.

Raar trouwens dat Minke NS een opzegging nog wel voor 21 juni wil verwerken, maar een opwaardering van het abonnement niet.
@Pe_pe Bedankt voor je goede toevoeging. Wanneer je het abonnement opnieuw aanvraagt, zit je er inderdaad wel weer minimaal een jaar aan vast. Verder zijn een wijziging en een beëindiging twee verschillende zaken die anders verwerkt zitten in het systeem. Het is dus niet zo dat ik de wijziging niet eerder wil doen, het is meer een zaak van kunnen.
Reputatie 2
Bedankt voor alle informatie. Als het wijzigen naar de 1e klas betekent dat ik met reizen op saldo door de weeks ook altijd 1e klas reis dan laat ik het helaas maar zoals het is nu. Ik zie het niet zitten om dagelijks naar de kaartautomaat te gaan om van de 1e klas naar 2e klas te wijzigen. Op het moment dat ik in mijn trein wil stappen zit ie meestal al zo vol dat het toch wel staan wordt, ongeacht de reisklasse.
Reputatie 7
Badge +4
U kunt een extra kaart nemen, vooringesteld met tweede klas, die u door de week gebruikt naast uw Weekendvrij eerste klas.
U kunt een extra kaart nemen, vooringesteld met tweede klas, die u door de week gebruikt naast uw Weekendvrij eerste klas.
Het kost €50 per jaar extra om dan doordeweeks tegen kortingstarief te reizen.
Reputatie 7
Badge +4
Of 7,50 als je toch in de spits reist tegen vol tarief, je gaf aan dat de treinen zowel in de eerste als de tweede klas volzitten. Dat is in de spits doorgaans. Die vijftig euro kun je besparen door elke keer een klassewissel toe te passen maar het is inderdaad wat vervelend om te doen. Of wachten op een aanbieding maar de actie is kortgeleden al geweest. Alles heeft een prijs.

U kunt het accent leggen op de overlast door de week of op het genoegen in het weekend. Dat is aan u en gewoon een keuze.

Reageer