beantwoord

IBAN en buitenlanders die van Nederlandse reisproducten gebruik willen maken (e-ticket)

Op 1 augustus 2014 is Nederland over op IBAN. De overgang naar een uniforme Europese betaalmarkt (SEPA) is dan wettelijk een feit. Met dit internationale bankrekeningnummer is het mogelijk zowel betalingen binnen Nederland, als naar verschillende Europese landen te doen. Het is een belangrijke stap in de harmonisatie van het eurobetalingsverkeer binnen Europa. Het komt soms voor dat een buitenlandse IBAN door een Nederlands bedrijf of organisatie niet wordt geaccepteerd. Bijvoorbeeld op een machtingsformulier voor een automatische incasso.

De opbouw van IBAN verschilt van land tot land. Dat sommige bedrijven in Nederland en het buitenland een IBAN uit een ander land niet accepteren kan verschillende redenen hebben. Zo zijn nog niet alle bedrijven voldoende op de hoogte van de Europese wetgeving ten aanzien van IBAN, of is bedrijfssoftware nog niet aangepast om buitenlandse IBAN’s te verwerken. Ook moeten in sommige gevallen de voorwaarden worden aangepast om buitenlandse IBAN’s te kunnen accepteren.

De Nederlandsche Bank (DNB) vindt het belangrijk dat er voldoende aandacht is voor dit onderwerp, en zal dit op Europees niveau adresseren. DNB wil daarbij meer inzicht in de daadwerkelijke omvang van het probleem dat buitenlandse IBAN’s worden geweigerd. In Nederland is hiervoor het meldpunt IBAN-discriminatie ingericht. Dit meldpunt zal informatie over het weigeren van buitenlandse IBAN’s verzamelen. Daarnaast zal zij bedrijven, instellingen en organisaties informeren over de verplichting tot het accepteren van IBAN’s uit alle EU-lidstaten.

Reizigers die klachten hebben doordat NS houders van buitenlandse IBAN’s bepaalde reisproducten als e-tickets of Spoordeelwinkel-producten weigert te verkopen, kunnen dit doorgeven aan meldpuntIBANdiscriminatie@dnb.nl.

Bron: http://www.overopiban.nl/buitenlandse-iban-worden-nog-niet-door-alle-nederlandse-bedrijven-geaccepteerd/

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Voor mensen die met een buitenlandse bankrekening reisproducten bij de NS willen kopen - zoals uitstapjes bij de Spoordeelwinkel, e-tickets of Dal Voordeelabonnementen - is het belangrijk om te weten dat vanaf 1.8.2014 de NS en TransLink systems wettelijk verplicht is om elke rekeninghouder uit de Europese betaalmarkt te accepteren. Mensen die daar niet terecht kunnen kunnen hun beklag doen bij meldpuntIBANdiscriminatie@dnb.nl

Deelnemende landen Europese betaalmarkt: SEPA (Single Euro Payments Area) omvat alle landen binnen de EU, aangevuld met Noorwegen, IJsland en Liechtenstein (die wel lid zijn van de Europese Economische Ruimte) en Zwitserland en Monaco. In totaal gaat het om de volgende 34 SEPA-landen: België, Bulgarije, Cyprus, Denemarken, Duitsland, Estland, Finland, Frankrijk (inclusief Frans-Guyana, Guadeloupe, Martinique, Réunion), Griekenland, Hongarije, Ierland, IJsland, Italië, Kroatië, Letland, Liechtenstein, Litouwen, Luxemburg, Malta, Monaco, Nederland, Noorwegen, Oostenrijk, Polen, Portugal (inclusief Azoren en Madeira), Roemenië, San Marino, Slovenië, Slowakije, Spanje (inclusief Canarische Eilanden, Ceuta en Melilla), Tsjechië, Verenigd Koninkrijk (Engeland, Schotland, Wales, Noord-Ierland), Zweden en Zwitserland.

Bron: http://www.overopiban.nl/faq-bedrijf/welke-landen-doen-mee-aan-sepa/

Nu is mijn vraag: Is de NS IBAN proof, kunnen alle producten die NS aanbiedt met een IBAN uit elk Europees land worden betaald?
icon

Beste antwoord door Bart NS 17 juli 2014, 16:19

Beste JoostMajoor,
Leuk dat je ons via dit Serviceforum deze vraag stelt. We zijn druk bezig met de overgang naar IBAN. Zo kunnen we al overmaken naar vele IBANnummers. Op korte termijn zal het dan ook mogelijk zijn om abonnementen te bestellen met een buitenlands rekeningnummer. Verder wordt er gewerkt aan meer betaalmogelijkheden bijde Webshop.
Ik heb je topic verplaatst naar 'Abonnementen' om de vindbaarheid te vergroten.
Bekijk origineel

10 reacties

Reputatie 7
Badge +4
Ik ben bang dat dit aan de orde is:

De opbouw van IBAN verschilt van land tot land. Dat sommige bedrijven in Nederland en het buitenland een IBAN uit een ander land niet accepteren kan verschillende redenen hebben. Zo zijn nog niet alle bedrijven voldoende op de hoogte van de Europese wetgeving ten aanzien van IBAN, of is bedrijfssoftware nog niet aangepast om buitenlandse IBAN’s te verwerken. Ook moeten in sommige gevallen de voorwaarden worden aangepast om buitenlandse IBAN’s te kunnen accepteren.

Maar het is meer dan tijd dat de NS de normale betalingen accepteert. DB kan het tenslotte ook, ze accepteerden mijn betaling met IBAN.
Dat is dan dom, het is al geruime tijd bekend en wie IBAN weigert heeft staat met Brussel en de DNB juridisch sterk. IBAN is een veld in een database bestaande uit de volgende codes:
- landcode bestaand uit twee letters volgens ISO 3166-1
- controlecijfer bestaand uit twee cijfers volgens ISO 7064
- rekeningindicatie, bestaande uit maximaal 30 cijfers en letters, deze wordt conform ISO13616 in groepen uit vier tekens geschreven
Doel: uitwisselbaarheid vergroten, en standaardiseren. Standaardiseren is in spoorland al heel oud, vergemakkelijkt beheer en onderhoud. Overigens is al het materieel waar NS en andere vervoerders mee rijdt ook van computernummers voorzien, rijtuigen en goederenwagens al meer dan veertig jaar. Compleet met controlecijfer. Computernummers op railvoertuigen zijn ook een soort van IBAN, maar dan als registratie van voertuigen
Maar goed, dit zijn mijn bevindingen en het is nu hun verantwoordelijkheid, het is nu hun feestje van de toko van Timo Huges, zij mogen er mee doen wat ze willen 🙂
Reputatie 7
Badge +4
NS loopt wat uit de pas met zowel creditcard als IBAN. Het citaat was ik aanhaalde kwam van de site en ik vrees dat dit hetgeen is waarachter ze zich verschuilen. Wat DB kan, moet NS ook kunnen. Iemand uit België kan niet eens rechtstreeks een NS-abonnement bestellen.
Beste JoostMajoor,
Leuk dat je ons via dit Serviceforum deze vraag stelt. We zijn druk bezig met de overgang naar IBAN. Zo kunnen we al overmaken naar vele IBANnummers. Op korte termijn zal het dan ook mogelijk zijn om abonnementen te bestellen met een buitenlands rekeningnummer. Verder wordt er gewerkt aan meer betaalmogelijkheden bijde Webshop.
Reputatie 7
Badge +4
@BartNS of andere NS-medewerker: : In de pers wordt gesproken over 1 augustus alswettelijke invoerdatum. Is dat concreet ook hier de korte termijn waarover je spreekt?
Hallo Bart NS,

Reden waarom ik dit topic startte,
De bekende website Seat61 van de Engelsman Mark Smith (site http://www.seat61.com ) loopt tegen het probleem van het buitenlandersvriendelijkheid van het Nederlandse OV, zie hiervoor http://www.seat61.com/Netherlands.htm . Hij niet alleen , ook het Nederlands bureau voor Toerisme, zie http://www.nbtc.nl/nl/homepage/artikel/toeristvriendelijk-openbaar-vervoer.htm
en ook op treinreiziger.nl werd daar aandacht aan besteed, zie http://www.treinreiziger.nl/actueel/binnenland/ns_slecht_bereikbaar_voor_buitenlanders-144235

Het zou fijn zijn dat daarmee ook mensen uit bijvoorbeeld Groot-Brittannië, België of Duitsland gebruik kunnen maken van de diensten uit de Spoordeelwinkel. Elke klant is er een en een klant die tegen een betaalmuur loopt is slechte reclame. Op welke datum kunnen klanten daarop rekenen?

Ik hoop u hiermee geïnformeerd te hebben, en veel succes met de overgang naar IBAN. Het is ook handig in de zakelijke omgeving om zakelijke facturen.

met vriendelijke groet, Joost Majoor
Reputatie 1
Beste JoostMajoor,

Flauw om te zeggen maar vertragingen bij de N.S. zijn toch helaas al schering en inslag. N.S. weet toch al tijden dat IBAN er aan komt...

Jammer weet gemiste kans....
Beste JoostMajoor,

Hi Bart,

Wanneer is het mogelijk om met een buitenlandse rekening NS dal uren abonnement te kopen?
Hallo S Remanob, dit onderwerp is al vaker besproken op ons Serviceforum. Ik wil je adviseren twee topics even door te nemen. Het gaat om dit topic en om deze. Als je aan de hand daarvan nog vragen hebt dan hoor ik het graag.

Reageer