ICE toeslag

• 13 april 2014
  • 31 reacties
  • 10051 Bekeken

Reputatie 6
Badge +2
http://www.ns.nl/reizigers/producten/losse-kaartjes/toeslag-ice-intercity-direct-en-euregio-ticket.html zegt:

Heeft u een abonnement dat geldig is bij NS, dan reist u binnen Nederland toeslagvrij met ICE International. Dit geldt ook voor het studentenreisproduct en de NS-Business Card. Een trajectabonnement moet dan wel (een deel van) het traject Amsterdam Centraal - Utrecht Centraal - Arnhem beslaan.

http://www.nshispeed.nl/nl/ice/routes-ice-international zegt onder de tab Tarieven:

Reizigers, die reizen met een abonnement geldig bij NS, maken toeslagvrij gebruik van ICE International binnen Nederland.

Dat is tegenstrijdig voor wat betreft de houder van een trajectabonnement voor een ander traject.

Het is ook onlogisch dat het wel geldt voor Dal Voordeel, maar niet zou gelden voor ieder jaartrajectabonnement, want dat laatste omvat feitelijk Dal Voordeel.

31 reacties

Badge
Dag Dennis, wat scherp van je. De informatie is inderdaad niet duidelijk. Ik ga het voor je uitzoeken en ik kom hierop terug. Groet, Leny
Reputatie 6
Badge +2
Bedankt alvast.
Badge
Dag Dennis, ik heb je voor je uitgezocht. Het is nogal onduidelijk op de site van NS en Hispeed. Reizigers met een NS reisrecht reizen toeslag vrij met ICE binnen Nederland. Dit zijn abonnementen zoals:
NS / OV jaarabo
Jaartrajectabo, geldig op het ICE traject
Traject Vrij , geldig op het ICE traject
Altijd Vrij
Dal Vrij
Weekend Vrij
Reizigers met een kortingsabonnement zoals Voordeelurenabonnement, Altijd Voordeel en Dal Voordeel betalen wel toeslag. Dank voor je feedback Dennis. De informatie op de site moet aangepast worden en ik heb je signaal hierover doorgegeven. Groet, Leny
Reputatie 6
Badge +2
Bedankt Leny, dat zijn consistente regels.
Badge
Hoi Dennis, ik kreeg zojuist te horen dat de informatie niet correct is. Ook is het toeslag vrij voor abonnementen zoals: Altijd Voordeel, Dal Voordeel en Voordeelurenabonnement. Sorry voor de verwarring 😉 Vriendelijke groet, Leny
Reputatie 6
Badge +2
Dan blijft staan dat het onlogisch is dat de ICE wel toeslagvrij is met Dal Voordeel, maar niet met een jaartrajectabonnement voor een ander traject.
Badge +3
Is ICE International nu wel of niet toeslagvrij voor Traject Vrij op niet-afgekochte trajecten? De correctie van Leny vind ik niet duidelijk hierover.
Ja, met een Traject Vrij abonnement reis je ook toeslagvrij op het niet-afgekochte traject.
Reputatie 4
Badge
Hoi Dennis, ik kreeg zojuist te horen dat de informatie niet correct is. Ook is het toeslag vrij voor abonnementen zoals: Altijd Voordeel, Dal Voordeel en Voordeelurenabonnement. Sorry voor de verwarring 😉 Vriendelijke groet, Leny

Naar aanleiding van de berichten van Jenny en Brian: reis je ook ICE-toeslagvrij met het voordeelurenabonnement als je buiten de voordeeluren reist? Je bent wel abonnementhouder, maar gebruikt op dat moment niet het voordeelurenabonnement. Dat is in wezen net zo als je met Traject Vrij reist buiten je traject.
@John de Jong Ja, ook in dat geval hoef je geen ICE toeslag te kopen. Ik ga doorgeven dat de informatie op de site duidelijker vermeld moet worden.
Reputatie 4
Badge
Bedankt!
Badge +3
Ja, met een Traject Vrij abonnement reis je ook toeslagvrij op het niet-afgekochte traject.
Goed om te weten. Jullie vergoeden zeker geen onterecht gekochte ICE-toeslagen hè? 😃
Badge +3
Hoe is dit overigens te rijmen met de opmerking op deze pagina dat een trajectabonnement dan wel (een deel van) het traject Amsterdam Centraal - Utrecht Centraal - Arnhem moet beslaan?
Badge +3
Op deze pagina staat nog altijd dat een trajectabonnement wel (een deel van) het traject Amsterdam Centraal - Utrecht Centraal - Arnhem moet beslaan. In de veelgestelde vragen onderaan op die pagina staat dit zelfs expliciet voor Traject Vrij. Dat is strijdig met wat Brian zei. Kan de informatie op de website worden aangepast, aangenomen dat Brian gelijk heeft?
Hoi Tochjo,

Goed gezien. Ik ga meteen contact leggen met onze contentbeheerders. Bedankt!
Het laatste bericht is wat ouder, dus even voor de zekerheid: ik heb een voordeelurenabonnement. Moet ik nu wel of geen toeslag betalen op de ICE? Ik koop altijd een toeslagkaartje, maar gisteren vertelde een conducteur in de trein dat dat niet nodig was.
Reputatie 4
Dit is inderdaad niet nodig. Alle abonnementshouders bij NS reizen toeslagvrij op de ICE.
Badge +3
De verwarring wordt veroorzaakt doordat NS het woord abonnement is gaan gebruiken voor reductiekaarten. Van oudsher was een abonnement een kaart om onbeperkt op een vast traject te mogen reizen.
Reputatie 4
Op Twitter beweert de klantenservice van NS dat alleen houders van een businesscard dan wel een Studentenreisproduct toeslagvrij met de ICE reizen. Volgens de klantenservice op Twitter moeten andere abonnementshouders (Dal Voordeel, Voordeeluren, etc.) wel gewoon toeslag betalen:

https://twitter.com/NS_online/status/904581117591904257

Dit kan haast niet waar zijn omdat op de website nog steeds staat aangegeven dat alle abonnementshouders toeslagvrij met de ICE reizen:

https://www.ns.nl/producten/toeslagen/p/toeslag-ice
https://support.nsinternational.nl/app/answers/detail/a_id/8492/~/wat-is-de-toeslag-voor-ice-international%3F

Het is helaas niet de eerste keer dat medewerkers van NS verkeerde informatie geven over de ICE-toeslag. Kan dit intern nog eens worden doorgegeven?
Badge +3
Ik begreep dat voor studenten het sinds kort (2016) toch echt niet meer toeslagvrij is. Alléén alle NS abonnementen werd er toen gezegd (SRP is geen NS, maar wel degelijk een abonnement dat geldig is voor reizen met NS!) Onduidelijk dus.

Dal Voordeel zal geen probleem zijn, of ik zou het heel vreemd vinden als het zonder aankondiging niet meer mag.
Er is hier inderdaad een verkeerd bericht gestuurd Maarten. Toevallig ken ik deze collega, ik zal het bespreken. We doen ontzettend ons best op Twitter, maar helaas zal er soms een antwoord tussen zitten wat niet klopt. Meestal krijgen we dat al snel te horen en leren we daar voor de volgende keer van.

Ik heb het even in onze interne database opgezocht, dan is het even 100% duidelijk: - NS-abonnementhouders en klanten met een studentenreisproduct of NS Business Card reizen binnen Nederland zonder toeslag met ICE International.
Badge +3
Top Chiel!

Uiteraard kunnen er ook geen rechten ontleend worden aan wat NS medewerkers een half jaar geleden of zo gezegd hebben hier (of waar dan ook).

Dan geloof ik conducteurs nog eerder, want tenslotte zijn zijn het die de beslissing nemen voor UvB of niet... Of de trein uit op volgende station waar je toch moest zijn of overstappen, da's ook prima natuurlijk 😛
Reputatie 4
Dank hiervoor Chiel! Een foutje is zo gemaakt inderdaad en ik verwijt de medewerker verder niets, maar het is goed dat dit nogmaals wordt doorgegeven om toekomstige fouten te voorkomen.

Als ik de tweets goed begrijp heeft de conducteur omgeroepen dat abonnementshouders ook een toeslag moeten betalen (en dat werd dus bevestigd door de klantenservicemedewerker van NS). Het lijkt helaas vaker voor te komen dat conducteurs op de ICE niet goed op de hoogte zijn van de regels. In januari van dit jaar postte Dr. Theopolis op dit forum dat hij de ICE-conducteur had moeten overtuigen van het feit dat je met een NS-abonnement toeslagvrij op de ICE reist:

Zojuist in de ICE de conducteur moeten overtuigen dat je met een NS abonnement (weekend vrij in mijn geval) geen toeslag verschuldigd ben. De man wist het zeker dat ik het onjuist had want hij werkte al 3 jaar op de ICE. Ik heb hem medegedeeld dat hij waarschijnlijk dan al 3 jaar lang onterecht toeslagen heeft verkocht aan een deel van de reizigers.

Waarom is het nodig dat ik als klant van de NS met behulp van mijn telefoon een NS/DB medewerker duidelijk moet maken dat hij ongelijk heeft?

In april 2017 was het opnieuw raak. Een ICE-conducteur houdt opnieuw een abonnementshouder voor dat ze toeslag moet betalen: https://twitter.com/NS_Int/status/849162830712639489

En het heeft er alle schijn van dat er afgelopen week opnieuw een conducteur dienst had die niet goed op de hoogte was van de regels. Ik neem zelf ook graag de ICE tussen Amsterdam en Utrecht/Arnhem, maar ik zorg er altijd bij voorbaat voor dat ik alle webpagina's waarop wordt vermeld dat ik toeslagvrij reis paraat heb staan op mijn mobiel, zodat ik een conducteur die niet goed op de hoogte is van repliek kan dienen...

De omgekeerde wereld wat mij betreft, en ik zou ook graag zien dat ICE-conducteurs beter op de hoogte zijn van de regels.
Vervelend dat je deze ervaringen hebt gehad met conducteurs die niet op de hoogte waren van de regels omtrent ICE-toeslag Maarten86. Ik ga jouw melding hierover intern registreren. Verder is het zo dat bovenstaande wat Chiel zegt klopt en dat dat dus ook de regel is die een conducteur zou zien en moeten kennen.
Reputatie 4
Top, dankjewel!

Reageer