Ideeën ter bevorderinh van klassenwissel

  • 25 May 2022
  • 5 reacties
  • 137 Bekeken

Klassenwissel van 2e naar 1e klas 15 minuten na incheck is op dit moment niet mogelijk. Een gemiste kans m.i. om meer reizigers te laten overstappen naar eersteklas voor de NS en een gemiste kans om de reisbeleving van een deel van de reizigers te optimaliseren.

 

Een vaak genoemd argument om na 15 minuten geen klassenwissel van 2e naar 1e klas toe te staan is de angst dat dan veel meer reizigers pas zullen wisselen naar 1e klas als ze betrapt worden tijdens een controle.

 

Echter: in mijn optiek mag dat argument het zoeken naar goede alternatieven om het wel mogelijk te maken niet in de weg staan.

 

Allereerst: waarom zouden reizigers pas na 15 minuten willen wisselen?
 

Simpelweg omdat de prikkel om om te schakelen er pas na 15 minuten is. Reizigers die vooraf kiezen voor een wat luxere reis zullen dit probleem niet hebben: zij maken de keuze 1e klas te reizen al voordat de reis begint. Maar een niet te onderschatten groep reizigers kiest pas voor 1e klas wanneer een trein te vol zit. Niet iedereen ontdekt binnen 15 minuten of dat het geval is, om verschillende redenen: sommige reizigers checken in op grote stations (Amsterdam, Utrecht, Rotterdam) en gaan eerst shoppen of eten en beginnen daarna pas aan hun reis. Om de shops en eetgelegenheden te bereiken moeten zij eerst inchecken. Een andere, nog grotere groep reist op meerdere trajecten: waar het op het eerste deel van het traject rustig is, kan een tweede deel de prikkel geven om toch over te schakelen naar 1e klas. Maar helaas: dat gaat niet. Tenzij ze rennen naar de incheckpoorten, opnieuw in en uitchecken en terugrennen: maar die tijd is er helemaal niet. De te volle trein staat vaak maar enkele minuten op het station en vertrekt dan al weer.

 

Pas VLAK VOORDAT JE INSTAPT OF SOMS PAS IN DE TREIN ZELF zie je of je wil omschakelen.

 

Zonde dat de NS deze reizigers niet de mogelijkheid geeft alsnog over te schakelen: scheelt inkomsten en klanttevredenheid.

 

Een aantal ideeën om dit te fixen:

 

  • paaltjes op elk perron om van klasse te wisselen helpt al iets ipv incheckpoorten: met name op de grote stations (waar juist veel wordt overgestapt): is het rennen naar incheckpoorten geen optie.
  • neem het risico via een pilot WEL na 15 minuten te mogen wisselen naar 1e klas en kijk eens of de kosten (mensen die expres pas schakelen na controle) opwegen tegen de baten (mensen die gelijk omschakelen op eerlijke wijze). Ah en inmiddels vele andere winkels hebben een vergelijkbaar risico genomen met zelfscannen van boodschappen 
  • zorg voor meer controle in de 1e klas coupe

en dan nog een out of the box idee (niet snel realiseerbaar, maar wellicht toekomstmuziek):

 

  • laat reizigers inchecken op de stoel waarop ze plaatsnemen: er gaat een groen lampje branden boven de stoel en de reiziger is good to go. Heeft vele voordelen: je weet hoeveel reizigers er in een trein zitten, iedereen betaald altijd waar hij voor zit, sociale controle gaat ervoor zorgen dat mensen zich te ongemakkelijk gaan voelen als hun lampje niet brand (want ze zijn niet op de stoel ingecheckt) dus je hebt meer controle zonder conducteurs vaker rondes toe hoeven laten maken. 

Ik hoor / lees graag nog meer / andere ideeën om deze wissel te bevorderen.


5 reacties

Ik weet een beter alternatief: de eerste klasse afschaffen.

Maatregelen die u voorstelt om nog meer fraude te stimuleren lijken me overigens wel het laatste wat NS moet doen. En de rest van wat u voorstelt kost weer bakken met geld.

Hallo Risjaar en welkom bij de NS Community,

 

Bedankt voor je signaal! Ik heb tevens het vermoeden dat dit plan voor de lampjes in de trein en het inchecken ter stoel niet kan worden gerealiseerd vanwege de kosten die hiermee gepaard gaan. Alsnog zal ik je suggestie doorzetten. Wellicht kunnen we nog iets doen met de mogelijkheid voor een klassewissel na 15 minuten.

Het valt me op dat de 1e klas tussen Amsterdam en Utrecht, vooral S’avonds vol zit met jonge mensen zonder 1e klas kaartje. Ik heb nog nooit een controleur voorbij zien komen op dat soort momenten. Vermijden controleurs dat soort momenten?

Reputatie 7
Badge

U bent niet de enige die dit opmerkt. De vraag stellen is hem beantwoorden.

Reputatie 7
Badge +3

Het valt me op dat de 1e klas tussen Amsterdam en Utrecht, vooral S’avonds vol zit met jonge mensen zonder 1e klas kaartje. Ik heb nog nooit een controleur voorbij zien komen op dat soort momenten. Vermijden controleurs dat soort momenten?

Conducteurs lopen liever hun rondje door een lege trein is mijn ervaring. Zodra het drukker wordt zie je ze niet.

Reageer