beantwoord

Ik ga van privé NS traject vrij over naar NS Business card

  • 21 January 2024
  • 20 reacties
  • 200 Bekeken

Dus ik zeg braaf m'n traject vrij op omdat ik binnenkort een NS Businesscard krijg. Nu lijkt het dat ik m'n huidige traject tussen vandaag en einddatum wordt afgezegd inclusief gedeeltelijke terugbetaling. Ik had aangenomen dat een betaald maandtraject gewoon een betaald maandtraject is voor die maand. Kan iemand hierover duidelijkheid geven? Anders moet je ook wel héél precies je maand-traject vrij abo stoppen…. Dat kan niet de bedoeling zijn.

icon

Beste antwoord door Momo 21 January 2024, 23:26

Bekijk origineel

20 reacties

Wel jammer dat deze bij ‘geld terug bij vertraging’ staat. Hoewel ik elke dag last heb van de werkzaamheden bij Schiphol, klaag ik daarover dan weer niet. Ik wil geen geld terug, ik wil begrijpen hoe abonnementen werken. Zou jammer zijn als ik nu ineens vol tarief ga betalen, terwijl ik een abonnement heb betaald.

Reputatie 7
Badge +3

Een wijziging of stopzetten van een Flex abonnement gaat direct in. Dus zet je het vandaag stop, dan stopt het ook echt vandaag en ontvang je restitutie vanaf vanaf vandaag tot de datum voor wanneer je vooruitbetaald hebt. Je moet dus inderdaad precies je abonnement stoppen, je kan het niet “vooruit” stopzetten (dus met een datum in de toekomst).

Het is overigens geen maand-traject abonnement, maar doorlopend abonnement, wat je na 1 maand op iedere gewenste dag kan wijzigen of stopzetten. Vroeger, voor Flex, was dat anders. Had je bv je abonnement ooit gestart op de 25e dan kon je alleen per de 25e wijzigen of stopzetten. Zeer onhandig als je het abonnement vanaf een andere datum niet meer nodig had, moest je dus betalen tot de 25e terwijl je er een deel van de maand geen gebruik van maakte. 

Dus ik zeg braaf m'n traject vrij op omdat ik binnenkort een NS Businesscard krijg. Nu lijkt het dat ik m'n huidige traject tussen vandaag en einddatum wordt afgezegd inclusief gedeeltelijke terugbetaling. Ik had aangenomen dat een betaald maandtraject gewoon een betaald maandtraject is voor die maand. 

Wijzigingen binnen Flex gaan altijd per direct in. Het zijn geen abonnementen voor een maand maar voor onbepaalde duur (met een minimum van een maand) tot aan het moment dat ze worden opgezegd. 

Ik "had aangenomen" lees je hier wel vaker. Het is altijd verstandiger even van te voren de informatie door te lezen in plaats van aannames te maken.

 

Dit staat op de site, dat impliceert per maand, niet op ‘ieder moment’. Ik heb daar op geanticipeerd, ik zal wel een te grote taalpurist zijn voor NS.

Daarnaast jammer dat ik me de komende dagen blauw moet betalen, omdat NS dit echt ongelofelijk slecht communiceert. Ik ga kijken of ik ook gewoon een parkeerkaart kan krijgen en met de auto kan.

Reputatie 7
Badge +3

Heb je ook de algemene voorwaarden NS Flex bekeken?

 

 

Heb je ook de algemene voorwaarden NS Flex bekeken?

 

 

Dat moet je direct communiceren in de ‘advertentie’, niet in een paragraaf 14.6 of 7.

Het is ook compleet ‘van deze wereld’ om niet gewoon per een bepaalde datum op te kunnen zeggen, als je deze 14.6 paragraaf toch hebt. Ik ben het met andere mensen eens dat Flex een heel matig product is bij NS dat heel simpel verbeterd kan worden. Ook voor m'n ouders bijvoorbeeld, die wel een dal-abo en ‘vrij reizendagen’ kunnen nemen, maar niet in combinatie met op rekening rijden. Echt bizar hoe NS z'n klanten onnodig laat lijden terwijl dit gewoon simpele oplossingen moeten zijn qua IT.

Reputatie 7
Badge +3

Je kunt ook als je een abonnement neemt of al hebt zelf verder lezen. Op de productpagina van het abonnement staat onderaan een link naar de voorwaarden voor NS Flex. 

Zelf heb ik ook een Traject Vrij abonnement gehad (toen nog geen Flex) en ben toen gaan nalezen hoe alles werkte al naar gelang ik het nodig had. Is in feite het zelfde als met etiketten op producten in de supermarrkt, niet alleen afgaan op wat er in grote letters op de voorkant van het product staat, ook verder lezen bij de ingrediënten. 

Reputatie 7
Badge +3

Het is ook compleet ‘van deze wereld’ om niet gewoon per een bepaalde datum op te kunnen zeggen, als je deze 14.6 paragraaf toch hebt. 

Ik ben het wel met je eens dat het zou moeten kunnen om zelf een datum te kiezen waarop je wilt opzeggen of wijzigen. Nu moet je dat echt op de dag zelf doen, maar veel mensen willen het graag inplannen, het is een wens die vaker geuit wordt. 

Aan de andere kan vind ik het een verbetering dat je niet meer vast zit aan 1 dag in de maand waarop je kan wijzigen of opzeggen. Zelf had ik een Traject Vrij abonnement oude stijl (geen Flex) begonnen op 25 augustus 2014. Mijn arbeidscontract stopte 1 juli 2019 en de laatste dag dat ik naar kantoor reisde was 14 juni. Met het dat oude stijl Traject Vrij kon ik alleen opzeggen miv 25 juni, was betekende dat ik van 15 juni t/m 24 juni een abonnement zou hebben waar ik niets meer aan had en dus zou betalen voor niets. Gelukkig was er in 2019 al Flex en kon wijzigen van een oude stijl (saldo) abonnement naar NS Flex wel op elk moment zodat ik op 15 juni van Traject Vrij naar Flex Dal Voordeel kon wijzigen en ik nog iets meer dan €40 terug kreeg van mijn Traject Vrij abonnement. 

@Momo, ik snap alles wat je zegt, maar ik vind de eerste communicatie gewoon ronduit kut. Dat ik m'n verlies moet nemen, zal wel. Maar vertrouwen komt te voet en gaat te paard. -veel dus inmiddels. Als je zelf aankondigt dat je werkzaamheden hebt op Schiphol en je je reiziger niet gratis via CS laat omleiden én je in je initiële communicatie zegt dat je ‘per maand’ iets kunt doen, ben je gewoon heel erg slecht bezig, nu dit gevalletje. Van 4 sterren voorlopig naar 2.

Reputatie 7
Badge +3

én je in je initiële communicatie zegt dat je ‘per maand’ iets kunt doen, ben je gewoon heel erg slecht bezig, nu dit gevalletje.

Je kunt ook per maand iets doen. Je moet een kortings of vrij abonnement minstens een maand hebben voor je kunt wijzigen of opzeggen. Je kunt dan op 1 januari Flex Traject Vrij nemen, vervolgens op 1 februari wijzigen naar Flex Dal Vrij, op 1 maart naar Flex Altijd Vrij, op 1 april naar Flex Weekend Vrij om maar wat te noemen. Je kunt je abonnement dus maandelijks wijzigen of opzeggen, dat is één van de mogelijkheden, het kan ook na 1 maand + een week. 

Overigens zie ik nu bij de product pagina dit staan:

 

én je in je initiële communicatie zegt dat je ‘per maand’ iets kunt doen, ben je gewoon heel erg slecht bezig, nu dit gevalletje.

Je kunt ook per maand iets doen. Je moet een kortings of vrij abonnement minstens een maand hebben voor je kunt wijzigen of opzeggen. Je kunt dan op 1 januari Flex Traject Vrij nemen, vervolgens op 1 februari wijzigen naar Flex Dal Vrij, op 1 maart naar Flex Altijd Vrij, op 1 april naar Flex Weekend Vrij om maar wat te noemen. Je kunt je abonnement dus maandelijks wijzigen of opzeggen, dat is één van de mogelijkheden, het kan ook na 1 maand + een week. 

Overigens zie ik nu bij de product pagina dit staan:

 

Allemaal leuk. Ook tijdens de omzetting, had er wel een kleine waarschuwing én vooral dus tactiek mogen worden verteld. Let op, uw abo is tot 7 feb (we beëindigen het nu per vandaag, weet u het zeker?) Ik vind dit gewoon nog steeds ruk communicatie. Er wordt wel heel erg van je verwacht dat je precies op moment 1 bij afsluiting álles maanden onthoudt of alle voorwaarden gaat lezen. Dat is wel de wet, maar kan gewoon heel veel beter.

De eerste impliceert toch ook, je kunt altijd wijzigen, maar toch niet zomaar dat dan je abo vervalt. Ik vind dit niet zo helder als dat jij dit vindt. Maar nog steeds, dan moet je een opzegdatum van je vorige abo door kunnen geven. Het blijft gewoon 2 sterren, omdat 1dan ook weer niet hoeft.

Reputatie 7
Badge +3

Wat je er ook van vindt, je abonnement is nu opgezegd. Wil je nog gebruik maken van Traject Vrij kun je het opnieuw afsluiten. Als het goed is, is je abonnement eerst naar Flex Basis gewijzigd, en kun je bij een automaat Flex in zijn geheel van de kaart halen. Je kan nog, voor je het van de kaart haalt, weer terug wijzigen naar Flex Traject Vrij (vanuit Flex Basis heb je niet de maand wachttijd). Je zit dan alleen weer minstens 1 maand aan dat Traject Vrij abonnement vast voor je weer kan wijzigen of opzeggen. Je zou kunnen proberen of de klantenservice uit coulance, vanwege de voor jou niet duidelijke informatie, dat nieuwe Flex Traject Vrij abonnement eerder wil beëindigen dan 1 maand. Geen garantie dat ze dat doen. Maar het is of dat, of tot je businesscard ingaan reizen op vol tarief. 

Badge +3

Ik noem even deze..  

 

Ik had m'n verlies al genomen. NS staat nu alleen onder de voldoende streep (ook vanwege prestatie overiegens op het traject). Ik snap nu heel goed dat mensen toch veel liever met de auto gaan. Het is niet de vertraging of andere shit, het is de organisatie.

Dus ik zeg braaf m'n traject vrij op omdat ik binnenkort een NS Businesscard krijg. Nu lijkt het dat ik m'n huidige traject tussen vandaag en einddatum wordt afgezegd inclusief gedeeltelijke terugbetaling. Ik had aangenomen dat een betaald maandtraject gewoon een betaald maandtraject is voor die maand. 

Wijzigingen binnen Flex gaan altijd per direct in. Het zijn geen abonnementen voor een maand maar voor onbepaalde duur (met een minimum van een maand) tot aan het moment dat ze worden opgezegd. 

Ik "had aangenomen" lees je hier wel vaker. Het is altijd verstandiger even van te voren de informatie door te lezen in plaats van aannames te maken.

Ik had het vooral hier gewoon eerst moeten vragen… te laat helaas. Aannemen gaat alleen in de bouw goed, ik had dat moeten weten.

Badge +3

Op zich gaat bij een Flex abonnementswissel een nieuw abonnement in, en heb je 14 dagen de tijd om de wijziging terug te draaien, zie https://www.ns.nl/klantenservice/opzeggen-of-annuleren/bedenktijd.html

In een ouder topic werd dit in eerste instantie ontkend, maar het kan dus wél (mocht je alsnog een paar dagen Traject Vrij nodig hebben).

Je moet dan (bij direct contact met de Klantenservice) wel iemand treffen die het snapt, en dat is vaak een probleem.

Helaas kunnen tussentijdse reiskosten (en eventuele korting of vrij reizen) niet met terugwerkende kracht verrekend worden.

Op zich gaat bij een Flex abonnementswissel een nieuw abonnement in, en heb je 14 dagen de tijd om de wijziging terug te draaien, zie https://www.ns.nl/klantenservice/opzeggen-of-annuleren/bedenktijd.html

In een ouder topic werd dit in eerste instantie ontkend, maar het kan dus wél (mocht je alsnog een paar dagen Traject Vrij nodig hebben).

Je moet dan (bij direct contact met de Klantenservice) wel iemand treffen die het snapt, en dat is vaak een probleem.

Helaas kunnen tussentijdse reiskosten (en eventuele korting of vrij reizen) niet met terugwerkende kracht verrekend worden.

Teveel moeite allemaal. Ik kan dit financieel wel hebben, werk een extra dagje thuis en dan zal het allemaal wel. Nog één week ellende en dan gaat de intercity weer.

Badge +3

Als je het niet de moeite waard vindt of andere opties (thuiswerken) hebt, dan inderdaad lekker zo laten i.p.v. de molen in voor die paar euro. 🙄 💤

Laat ik de overgang van persoonlijke kaart naar zzp’er of een NS Business contract even in het midden… 

Reageer