beantwoord

Ik heb een Weekend Vrij abonnement. Hoe reis ik gratis op vrijdag?

Ik ging afgelopen vrijdag met de trein van 18.35 rotterdam cs naar kampen. Ik reis met een weekend vrij abonnement. Die is geldig vanaf 18.30, nu is het geval dat ik iets voor half7 heb ingecheckt en nu opeens het hele bedrag word gerekend terwijl het gratis zou moeten zijn. Je kan precies zien hoe ik heb gereisd, hoelaat en wanneer ik weer heb uitgecheckt. Ik vind dit echt schandalig en zou hiervan dan ook een restitutie willen hebben.

Mvg,
icon

Beste antwoord door Thom 17 June 2014, 10:59

Bekijk origineel

13 reacties

Hallo Jimmy8,

Welkom op ons NS serviceforum! Het is inderdaad mogelijk om met je Weekend Vrij in te checken met 100% korting vanaf 18.25 op vrijdag. Wellicht is het verstandig om hier even naar te laten kijken? Je kan mij even een privébericht sturen, maar ik ben helaas niet altijd aanwezig. Sneller is om even te bellen met onze Klantenservice via 0900 - 20 21 163.

Vriendelijke groet,
Laura
Reputatie 6
Badge +2
Ondanks dat het fouten onmogelijk maakt is het een hoop gedoe om steeds als je buiten je vrij reizen periode met de trein wilt gepast saldo te laden voor de reis de je gaat maken.
Bij Dal Vrij kan het meer van pas komen. Gezien het grote prijsverschil (100 %-punt) zou iemand kunnen afzien van reizen in de spits.
Reputatie 4
Badge
---
(..) 7 euro op u kaart

En wat denk je dat er gebeurt als je aan het eind van de rit €21,60 mag aftikken, terwijl de kaart op dat moment al €3,00 "rood" staat? (..)
Maar de eerstvolgende keer dat je wilt inchecken met een negatief saldo van €24,60?

De reis is € 21,60, dus het negatief saldo wordt € 14,60.

Je hebt gelijk, ik rekende de verkeerde kant heen.
Uiteindelijk effect bij uitchecken c.q. later inchecken blijft hetzelfde natuurlijk
Reputatie 4
Badge
tip : negeer wat ns beweert en zegt , zet maar 7 euro op u kaart, NIET AUTOMATISCH opladen. en u kunt het met blonde haren niet eens verkeerd doen :)

Wordt buiten de vrij reizen periode dan 20 euro borg gevraagd? Ik dacht dat dit voor abonnementhouders ongeacht het reistijdstip altijd 10 euro is.

Inderdaad, met een saldo onder de € 6 kan je vrij reizen, terwijl het beschermt tegen reizen in de spits, maar lastig is dat je dan ook niet doordeweeks met 40% korting kan reizen.

Ah, ik wist niet dat tijdens vrij reizen tegenwoordig geen borg meer wordt gevraagd. Maar waar komt die 7 euro dan vandaan? Zodra er 6 euro of meer op een kaart met abonnement staat kan die kaart op elk moment ingecheckt worden zowel voor 100, 40 en 0% korting.

Ondanks dat het fouten onmogelijk maakt is het een hoop gedoe om steeds als je buiten je vrij reizen periode met de trein wilt gepast saldo te laden voor de reis de je gaat maken.
Reputatie 7
Badge +4
tip : negeer wat ns beweert en zegt , zet maar 7 euro op u kaart, NIET AUTOMATISCH opladen. en u kunt het met blonde haren niet eens verkeerd doen :)

Ik weet niet precies wat uw haarkleur is en ik vind eigenlijk dat daar ook niet mee geschermd mag worden.

Maar ook bij een tekort zult u het saldo moeten aanvullen. Buiten de vrijreizenperiode moet er tien euro afgeschreven kunnen worden, wil je nog eens reizen. Het weekendvrij abonnement zal nog wel eens worden gebruikt, dus los van het feit dat ik moeite heb met dit advies, het behelst het opzettelijk op kosten van een ander reizen, het zal niet werken ook.
Reputatie 6
Badge +2

Wordt buiten de vrij reizen periode dan 20 euro borg gevraagd? Ik dacht dat dit voor abonnementhouders ongeacht het reistijdstip altijd 10 euro is.

Inderdaad, met een saldo onder de € 6 kan je vrij reizen, terwijl het beschermt tegen reizen in de spits, maar lastig is dat je dan ook niet doordeweeks met 40% korting kan reizen.
Reputatie 6
Badge +2
(..) 7 euro op u kaart

En wat denk je dat er gebeurt als je aan het eind van de rit €21,60 mag aftikken, terwijl de kaart op dat moment al €3,00 "rood" staat? (..)
Maar de eerstvolgende keer dat je wilt inchecken met een negatief saldo van €24,60?

De reis is € 21,60, dus het negatief saldo wordt € 14,60.
Reputatie 4
Badge

En wat denk je dat er gebeurt als je aan het eind van de rit €21,60 mag aftikken, terwijl de kaart op dat moment al €3,00 "rood" staat?
Natuurlijk, als je gewoon het station uitloopt omdat er geen poortjes zijn, gebeurt er op dat moment niets.
tip : negeer wat ns beweert en zegt , zet maar 7 euro op u kaart, NIET AUTOMATISCH opladen. en u kunt het met blonde haren niet eens verkeerd doen 🙂
ja beter opletten op de tijd 🙂 dit heeft u over het algemeen maar 1 keer , noem het leer geld , en het niet lezen van de voorwaarden 🙂 heeft u het meer dan 1 keer dat mag u uzelf dommer noemen dan het bekende lastdier
Reputatie 7
Badge +4
U heeft waarschijnlijk voor 18.25 ingecheckt. Dat moet wel want anders zou het spitstarief niet berekend zijn. U heeft pas recht op vrij reizen vanaf 18.30 uur en in de praktijk vanaf 18.25.

De apparaten vergissen zich niet dus ik ben bang dat het het gevolg is van te vroeg inchecken. Het is denk ik goed op Mijn NS of op het kaartautomaat te kijken wanneer u echt bent ingecheckt. Dit moet haast wel voor 18.25 geweest zijn, hoe vervelend het ook voor u is. Is dat aantoonbaar niet het geval dan wordt het anders. U geeft aan dat u dat precies kon zien hoe (laat) u reisde en dat is nu cruciaal. Heeft u uw weekendabonnement wel geactiveerd?

NS wil bij een eerste gebruik nog wel eens coulance betrachten. Dat is echter geen recht want u checkte vrijwel zeker te vroeg in. NS kan dit ook zien. Normaal heeft u echt genoeg tijd in Rotterdam om in te checken en die trein te nemen. (Ik zit er toevallig vaak in en wacht ook tot de spits afgelopen is. Dat is nog nooit fout gegaan..)

Schandalig is het zeker niet maar wie weet strijken ze bij NS met de hand over het hart. De wijze les van kwart voor zes is dat je na die tijd nog minstens veertig minuten moet wachten voordat je incheckt. Check je in op 18.24.59 dan betaal je het spitstarief totdat je uitcheckt en vanaf 18.25.00 betaal je niks op vrijdag met het op zich prachtige weekendvrij abonnement.

Reageer