beantwoord

Ik kan geen meereiskorting activeren op mijn persoonlijke OV chipkaart...

• 14 augustus 2018
  • 7 reacties
  • 399 Bekeken

Laatst stond ik op Apeldoorn station en ik reisde met een vriendin mee die in de daluren 40% korting heeft. Zij mag daarom iemand adere met 40% korting laten meereizen. Ik wilde dit activeren bij de automaat, maar dit was niet mogelijk (stond niet tussen de opties).

Ik heb gebeld met de NS Klantenservice, maar die wisten het ook niet echt. Zij zeiden dat het misschien niet kon vanwege de abonnementen die ik op mijn pas heb staan (NS Flex: Weekend Vrij en Studenten OV: doordeweeks gratis). In ieder geval; zij kwamen er niet uit, en mijn trein kwam eraan, dus ik heb uiteindelijk maar zonder korting ingecheckt, want ik wilde de trein halen.

Wij reisden op dinsdagmiddag 7 augustus en dan zijn beide abonnementen niet actief (vanwege de zomervakantie).

Nu vroeg ik mij af of iemand weet wat nu het probleem was én of het mogelijk is om restitutie te ontvangen, want uiteindelijk heb ik de volle mep moeten betalen van Apeldoorn naar Utrecht Leidsche Rijn...

Groet!
icon

Beste antwoord door Slidestops 14 augustus 2018, 14:57

Met NS flex is samenreiskorting voor zover ik weet nog niet mogelijk. 2 abonnementen op 1 kaart geven ook conflicten. Zie ook je andere topic.
Bekijk origineel

7 reacties

Reputatie 7
Met NS flex is samenreiskorting voor zover ik weet nog niet mogelijk. 2 abonnementen op 1 kaart geven ook conflicten. Zie ook je andere topic.
Badge +3
Met een studentenreisproduct weekabonnement is het laden van Samenreiskorting nooit nodig: daarmee reist u op elk moment al gratis of met 40 procent korting.
Badge +3
Bij NS abonnementen die sowieso al 40% korting geven (in jouw geval Weekend Vrij) wordt Samenreiskorting niet weergegeven, omdat het overbodig is.

Voor je SRP geldt dit ook, je krijgt sowieso al 40% korting van 16 juli tot 16 augustus.

Tenslotte, je noemt Flex en daarbij is Samenreiskorting nog niet mogelijk.
Badge +3
Bij NS abonnementen die sowieso al 40% korting geven (in jouw geval Weekend Vrij)
Het is mogelijk een NS Flex Weekend Vrij-abonnement te nemen waarbij er buiten het weekend altijd vol tarief betaald moet worden. Dit scheelt drie euro per maand.
Badge +3

Bij NS abonnementen die sowieso al 40% korting geven (in jouw geval Weekend Vrij)Het is mogelijk een NS Flex Weekend Vrij-abonnement te nemen waarbij er buiten het weekend altijd vol tarief betaald moet worden. Dit scheelt drie euro per maand.

Oh ja, maar dan nog is Samenreiskorting een probleem. Dan gewoon je SRP op een andere kaart zetten inderdaad en daarmee reizen, of Flex Weekend Vrij eraf gooien en opnieuw bestellen op een (gratis) nieuwe kaart. Die heb je dan na een week, en dat is ook de ingangsdatum.

Ik vraag me trouwens af waarom Weekend Vrij niet actief zou zijn wegens de zomervakantie?
Dank voor jullie reacties @Slidestops @Tochjo @Robert B . Het ligt dus hoogstwaarschijnlijk aan twee abonnementen op één kaart. Ik ga er eentje afhalen en die op een andere kaart zetten. Dank!

En @Robert B: Je hebt gelijk ja, tussen 16 juli en 16 aug zou ik inderdaad met 40% korting moeten kunnen reizen vanwege mijn Studenten Weekabonnement, maar desalniettemin heb ik alsnog de volle mep betaald zie ik in mijn Reishistorie. Daar ga ik dan via de Klantenservice maar even achteraan...
Badge +3
Er zijn situaties met Samenreiskorting (dit speelt met name doordeweeks tussen 16:00 en 18:30) waar je bij inchecken de volle mep betaalt maar degene met wie je meereist wél korting krijgt.

Dat zijn het (oude, sinds 2012 niet meer te bestellen) Voordeelurenabonnement en Studentenreisproducten (weekend-SRP of week-SRP in de zomerperiode). Samenreiskorting is namelijk nooit geldig bij een incheck in de spits.

Maar ja, als je al helemaal geen Samenreiskorting kon laden is er iets anders aan de hand. Met je SRP zou je (ook in de spits!) 40% korting moeten krijgen. Als je incheck afgevangen is door je (Flex) Weekend Vrij dan wordt inderdaad bij een incheck tussen 6:30-9:00 of 16:00-18:30 de volle mep gerekend.

Reageer