beantwoord

Ik snap het Flex Abonnement niet

• 11 november 2019
  • 5 reacties
  • 72 Bekeken

Reputatie 1

Ik heb een Dal Voordeelurenkaart en heb natuurlijk bericht gekregen dat dat allemaal op de schop gaat. 

Kan iemand mij uitleggen hoe het “flex” gedeelte van het Flex abonnement zal werken? Ik lees:

“Je zit nergens aan vast

NS Flex is verkrijgbaar met of zonder abonnement. Je bepaalt per maand of je met korting met de trein reist. Daarnaast kun je maandelijks opzeggen of je korting aanpassen. Zonder kosten!”

Met name het stukje over het per maand bepalen van de korting begrijp ik niet. Moet ik nou met agenda op schoot maandelijks strategische kortingsmomenten kiezen? Ik weet toch niet altijd vooraf hoe mijn reisleven verloopt? En waarom zou ik ervoor kiezen om níet met korting te reizen? Ik begrijp er niks van en kan alleen maar algemene info vinden. Waar kan ik nou concreet uitrekenen wat voor gevolgen dit voor míj heeft?

Het maandelijks op kunnen zeggen is wat mij betreft een wassen neus. Dat kun je als trouwe klant van jaren altijd al. 

icon

Beste antwoord door Tochjo 11 november 2019, 15:29

Vooropgesteld: Dal Voordeel zal beschikbaar blijven als klassiek abonnement (waarmee op saldo gereisd wordt). U hoeft dus niet over te stappen op een NS Flex-abonnement als u dat niet wil. Er verandert voor u dan niets. Behalve de prijs van het abonnement dan, want die wordt in twee stappen verhoogd naar 56 euro per jaar in 2020 en 60 euro per jaar in 2021.

Dat NS Flex maandelijks te wijzigen is, biedt de mogelijkheid het abonnement tijdelijk te beëindigen als u vooraf weet dat u minstens een maand niet met de trein gaat reizen. De geciteerde tekst moet u dus lezen als: u kunt eenvoudig het abonnement minstens een maand pauzeren als u vooraf ziet aankomen dat u minstens een maand niet met de trein gaat reizen, en kunt het dan eenvoudig opnieuw activeren op de dag dat u het daarna weer nodig hebt.

De tekst “maandelijks wijzigen” is ook niet helemaal correct: u kunt op elk moment een NS Flex-abonnement beëindigen of aanschaffen, als er maar minstens een maand is verstreken sinds de aanschaf en sinds de vorige wijziging.

Bekijk origineel

5 reacties

Badge +3

Vooropgesteld: Dal Voordeel zal beschikbaar blijven als klassiek abonnement (waarmee op saldo gereisd wordt). U hoeft dus niet over te stappen op een NS Flex-abonnement als u dat niet wil. Er verandert voor u dan niets. Behalve de prijs van het abonnement dan, want die wordt in twee stappen verhoogd naar 56 euro per jaar in 2020 en 60 euro per jaar in 2021.

Dat NS Flex maandelijks te wijzigen is, biedt de mogelijkheid het abonnement tijdelijk te beëindigen als u vooraf weet dat u minstens een maand niet met de trein gaat reizen. De geciteerde tekst moet u dus lezen als: u kunt eenvoudig het abonnement minstens een maand pauzeren als u vooraf ziet aankomen dat u minstens een maand niet met de trein gaat reizen, en kunt het dan eenvoudig opnieuw activeren op de dag dat u het daarna weer nodig hebt.

De tekst “maandelijks wijzigen” is ook niet helemaal correct: u kunt op elk moment een NS Flex-abonnement beëindigen of aanschaffen, als er maar minstens een maand is verstreken sinds de aanschaf en sinds de vorige wijziging.

Reputatie 1

Dat NS Flex maandelijks te wijzigen is, biedt de mogelijkheid het abonnement tijdelijk te beëindigen als u vooraf weet dat u minstens een maand niet met de trein gaat reizen. De geciteerde tekst moet u dus lezen als: u kunt eenvoudig het abonnement minstens een maand pauzeren als u vooraf ziet aankomen dat u minstens een maand niet met de trein gaat reizen, en kunt het dan eenvoudig opnieuw activeren op de dag dat u het daarna weer nodig hebt.

Dank voor je reactie. 

Ik zal dan waarschijnlijk niet overstappen. Maar ik begrijp dat Flex nog steeds niet, wat gaat er dan van je abo af als je “pauzeert”? Staat dat ergens concreet vermeld? En met bepalen wanneer je korting wil bedoelen ze dus eigenlijk periodes? Niet tijdstippen zoals ik dacht. 

Reputatie 7
Badge +3

Als je “pauzeert” zeg je eigenlijk gewoon je abonnement op. Je hoeft dan dus ook geen abonnementskosten meer te betalen (en krijgt ook geen korting meer). Als je een maand later wel weer met korting wil reizen, kun je het abonnement opnieuw activeren.

Badge +3

Bij NS Flex worden de abonnementskosten altijd per maand verrekend. Iemand die een NS Flex Dal Voordeel-abonnement neemt dat op 1 januari ingaat, betaalt begin januari 5 euro voor het abonnement in de maand januari. Begin februari krijgt hij een factuur voor de abonnementskosten voor de maand februari. Zou hij op 10 februari het abonnement stoppen, dan krijgt hij een evenredig deel van de vooraf betaalde 5 euro abonnementskosten terug op de eerstvolgende factuur.

Reputatie 7
Badge +3

Je kunt bij Flex met tussenpauzes van een maand het abonnement wijzigen, als je zou willen wijzigen. Je kunt dan denken aan wijzigen van dal voordeel naar dalvrij als je ineens veel meer in de daluren gaat reiziger of naar geen abonnement als je vakantie hebt.

Tussen iedere wijziging moet minimaal een maand zitten. Let op dat er een verschil is tussen stoppen en opzeggen bij Flex. Stoppen is tijdelijk en je houdt dan Flex zonder abonnement.  Opzeggen heb je helemaal niets meer.

Reageer