beantwoord

Ik wil een Weekend vrij abonnement aanschaffen. Houdt dit in dat je onbeperkt gratis in het weekend kan reizen?

  • 22 July 2023
  • 10 reacties
  • 1472 Bekeken

Ik wil een Weekend vrij abonnement aanschaffen. Houdt dit in dat je onbeperkt gratis in het weekend kan reizen? Of moet je per reis die je maakt nog extra geld bij betalen en heb je daar korting op.

icon

Beste antwoord door Tochjo 22 July 2023, 15:36

Bekijk origineel

10 reacties

Badge +3

Met Weekend Vrij reist u in het weekend, dat wil zeggen tussen vrijdagavond 18.30 uur en maandagochtend 4.00 uur, inderdaad gratis met alle binnenlandse treinen (voor Intercity Direct is nog wel een toeslag verplicht). Het abonnement is niet geldig in bus, tram en metro, daarvoor moet u vol tarief betalen.

Reputatie 3

Met WeekendVrij kun je in Nederland van vrijdag 18.30 tot maandag 04.00 uur onbeperkt met de trein reizen zonder extra kosten.

Er is een optie om voor 3,40 euro per maand 40% korting toe te voegen aan je WeekendVrij voor de doordeweekse daluren.

Ik neem aan dat het abonnement voor 1 persoon is ?

Reputatie 3

Ik neem aan dat het abonnement voor 1 persoon is ?

Klopt, maar iemand anders kan in de daluren wel met 40% korting met u mee reizen (samenreiskorting, zie hier).

Reputatie 7
Badge +3

Ik neem aan dat het abonnement voor 1 persoon is ?

Het abonnement moet op een persoonlijke ov-chipkaart gezet worden. Alleen de eigenaar van de persoonlijke ov-chipkaart mag daar mee reizen.

Wel is het mogelijk om met 40% korting  mee te reizen met iemand die een abonnement heeft. Dit heet samenreiskorting.

mijn puber van 16 reist momenteel in de daluren in het weekend 2 x in de maand van assen naar enschede nu ben ik van plan om een weekend vrij abonnement voor haar af te sluiten, nu is mijn vraag is dit abonnement dan geldig voor alle treinen, dus ook voor blauwnet treinen die van enschede naar zwolle rijden want ik heb het nu al paar x gehad dat ze een ns jongeren dalkaart koopt van assen naar enschede toe en dat ze dan van enschede naar zwolle nieuwe ticket van 15 euro moet betalen en dan ook nog eens een nieuwe ticket van zwolle naar assen moet kopen. maar als we een ticket kopen bij de ns v

van assen naar zwolle betaald ze 7.95 en dan moet ze in zwolle overstappen naar enschede dus dan komt ze in een blauwnet trein te zitten dan moet ze dus daar ook nog x 15 euro betalen om te kunnen reizen naar enschede en dan als ze de volgende dag weer terug gaat naar huis betaalt ze weer 15 euro van enschede naar zwolle te gaan en dan nog x 7.95 om van zwolle naar assen te kunnen gaan, dus intotaal betaald ze dan 45 euro voor 4 tickets. dus ik wil graag weten hoe het dan zit met dit weekendvrij abonnement is dit dan ook geldig in alle treinen ook in blauwnet trein  traject van enschede naar zwolle toe en dan van zwolle naar assen toe, kan ze dan gewoon in en uitchecken met dit pasje  betaal ik dan gewoon vast elke maand het bedrag van 34.95 of komen er dan weer allemaal kosten overheen voor mij .

 

heel verhaal maar ik hoop dat iemand me meer en duidelijke info kan geven .

alvast bedankt 

Reputatie 7
Badge +3

Hoi jojo2801,

is dit abonnement dan geldig voor alle treinen, dus ook voor blauwnet treinen die van enschede naar zwolle rijden

Ja. In principe zijn alle treinkaartjes en -abonnementen geldig bij alle vervoerders. De Jongerendagkaart is daar de (voor zover ik weet enige) uitzondering op.

 

kan ze dan gewoon in en uitchecken met dit pasje  betaal ik dan gewoon vast elke maand het bedrag van 34.95

Ja. Ze moet in Zwolle wel uit- en inchecken als ze overstapt naar een andere vervoerder.

 

Reputatie 7
Badge +4

Weekend vrij is in tegenstelling tot de jongerendagkaart wel in alle treinen geldig. U betaalt de kosten van Weekendvrij en dan mag ze dus ook met NS, Blauwnet, Arriva en noem maar op rijden. Reizen met Eurostar  mag niet.

Het is vaak zelfs gunstiger dan een jongerendagkaart.

Uw puber mag elk weekend zonder verdere kosten reizen zolang er maar ingecheckt wordt na vrijdag 18.30. Er is wat genadetijd dus vanaf 18.25 mag ook. Hij moet wel in- en uitchecken per vervoerder, ook als het verder gratis reizen is. Dat kan trouwens ook nog eens gunstig zijn bij vertragingen die in het weekend vaak voorkomen. Het levert dan nog een paar euro op, zeker als er een uur vertraging is.

 

Weekendvrij is alleen voor de trein. Ook in Arrivabussen moet gewoon met de chipkaart worden ingecheckt en reist puberlief tegen het gewone tarief. Een vervangende bus van NS als er ergens een trein niet kan rijden, mag ook gratis worden gebruikt.

Badge +3

Met een Jongeren Dagkaart en in Zwolle overstappen naar Blauwnet is niet nodig.

Je kunt met NS van Zwolle naar Deventer (IC Roosendaal) en daar een NS trein naar Enschede nemen, en ben je voor € 7,95 per dag klaar. Extra reistijd: nog geen 20 minuten.

Badge +3

@jojo2801 ik had je niet ‘gementioned’ in mijn vorige reactie maar bij deze.

Je puber van 16 kan dus gewoon met NS op en neer van Assen naar Enschede voor € 7,95

Voor die twee keer per maand een Weekend Vrij abonnement nemen is dus niet nodig!

Reageer