beantwoord

In- en uitchecken dal vrij abonnement

  • 19 September 2022
  • 3 reacties
  • 1032 Bekeken

Hoi,

Ik overweeg om een dal vrij abonnement aan te schaffen.

Ik vind het alleen nog niet helemaal duidelijk hoe het zit met inchecken.

Een voorbeeld: Als ik om 15.50u incheck, dus in een dal-uur mag ik dan gewoon mijn reis voortzetten als om 16.00u de spitsuren beginnen.

Of moet ik dan apart gaan betalen?

Alvast bedankt,

Sjef

icon

Beste antwoord door Tochjo 19 September 2022, 11:21

Bekijk origineel

3 reacties

Badge +3

Het tijdstip van inchecken bepaalt het kortingspercentage voor de hele reis. Om 15:50 inchecken is dus gratis reizen, ook al reist u grotendeels, of misschien zelfs geheel, in de spitsuren. Maar omgekeerd: om 18:20 inchecken en in de daluren uitchecken betekent dat de hele reis tegen vol tarief is, ook al reist u grotendeels, of misschien zelfs geheel, in de daluren.

Wellicht ten overvloede: als u bent ingecheckt, hebt u altijd een geldig vervoerbewijs. U hoeft nooit de trein uit aan het begin van de spitsuren.

Reputatie 7
Badge +4

U mag, als u in de daluren incheckt, uw reis in de spits afmaken. Als u flex heeft mag u ook zonder verdere kosten verder reizen met een andere vervoerder, maar dan mag er niet meer dan 35 minuten tussen uit- en incheck zitten.

Het principe van Dalvrij is dat u verder gratis reist, zolang u maar incheckt in de daluren. Het enige waar u op moet letten is dat uw uitcheck in of na de spits langer dan 35 minuten geleden is. In dat geval is uw incheck korter dan 35 minuten geleden en werkt het in uw nadeel, want dan betaalt u spitstarief. kortom u betaalt alleen als u incheckt in de spits of incheckt als de uitcheck in of na de spits korter dan 35 minuten geleden is. Even wachten dan, het scheelt het moeten betalen van het volle tarief en dat is hoog.

Dalvrij is een prima abonnement, en geeft reisvrijheid met alle genoegens van dien.  Bommel heeft het zelf ook, tot volle tevredenheid. Je hebt het er vaak na een paar retouren van enige omvang al uit. Het is niet voor incidentele reizigers.

 

Die kater weer, lol.

Badge +3

Om bij aanvang reis in de spits te voorkomen dat je 35 minuten uitgecheckt moet zijn om verder te kunnen reizen op daltarief (vrij reizen) kan je voor het deel in de spits een e-ticket gebruiken, en op een geschikt moment (vanaf 8:55 of 18:25) pas inchecken met je abonnement.

Reageer