beantwoord

In- en uitchecken gedaan met tijden in mijn reishistorie van de handelingen en toch 14,30 eur berekend

• 19 november 2019
  • 12 reacties
  • 223 Bekeken

Ik heb telefonisch contact gehad met de NS klantenservice en daar wordt beweerd dat zijn de onterechte 10 euro niet zien staan.

Mijn reis was Lelystad <>Almere Centrum  v.v. om mijn verloren en door een reiziger gevonden telefoon op te halen in het station. 

Ik ben om 17.50 u met mijn Dalvrij kaart vanuit Lelystad naar Almere Centrum vertrokken á 5,30 euro, die kosten zijn terecht en bewust gemaakt, in Almere Centrum om 18.12 uur uitgestapt en uitgecheckt na de telefoon in ontvangst genomen te hebben bij de NS piano ben ik gaan wachten totdat het 18.30 uur was zodat ik in de daluren terug naar Lelystad kon reizen. in Lelystad heb ik ook uitgecheckt (zie de tijden in mijn reisgeschiedenis)  en de conclusie van de NS klantenservice is dat hij de 10 euro (niet in/uitgecheckt boete?) niet kon zien. Ik heb de screenshot bijgevoegd ter inzage, volg de tijdlijn want daar staan exact de tijden in zoals ik heb gereist. De NS medewerker kon niet onderbouwen waarom ten eerste hij het bedrag niet kon zien en dus ook niet waarom de 10 eur ingehouden is. Hij verwees mij naar de life chat om de screenshot te kunnen tonen. Graag uw reactie.  Gr, Peter

icon

Beste antwoord door Tamzin 19 november 2019, 15:24

Op de eerste plaats kan wat u wil niet. Als u om 18.12 uur uitcheckt en vervolgens binnen 35 minuten weer incheckt geldt dit als een overstap en betaalt u sowieso ook voor de terugreis vol tarief. 

Het lijkt er op dat u in Almere niet door de poortjes naar buiten bent gaan maar na het uitchecken binnen de poortjes bent gebleven en om 18.30 vervolgens binnen de poortjes weer hebt proberen in te checken (wat niet mag en niet kan). 

Ik denk dat u het beste de Klantenserivce kunt bellen en uitleggen wat u nu precies gedaan hebt want helemaal duidelijk is het niet.  

Bekijk origineel

12 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Op de eerste plaats kan wat u wil niet. Als u om 18.12 uur uitcheckt en vervolgens binnen 35 minuten weer incheckt geldt dit als een overstap en betaalt u sowieso ook voor de terugreis vol tarief. 

Het lijkt er op dat u in Almere niet door de poortjes naar buiten bent gaan maar na het uitchecken binnen de poortjes bent gebleven en om 18.30 vervolgens binnen de poortjes weer hebt proberen in te checken (wat niet mag en niet kan). 

Ik denk dat u het beste de Klantenserivce kunt bellen en uitleggen wat u nu precies gedaan hebt want helemaal duidelijk is het niet.  

De klanten service ziet de 10 eur niet eens staan en vandaar ik via deze manier de screenshot kan tonen. Ik heb gewacht totdat het 18.30 u was om van het daltarief gebruik te kunnen maken. Ik heb alle in- en uitcheck's gedaan en als ik voltarief belast zou worden dan kom ik toch niet op 14,30 euro uit als een enkele reis 5,30 kost?

Reputatie 7
Badge +3

De vraag blijft of U in Almere bij het uitchecken door de poortjes naar buiten bent gegaan of dat u binnen de poortjes bent gebleven. Dat is van belang om te begrijpen wat er gebeurd is.

De prijs voor de terugreis van €4.30 lijkt correct, dat is vol tarief als rekening wordt gehouden met het feit dat het een overstap is en geen nieuwe reis.

Het mysterie blijft de €10 in Almere, vandaar mijn bovenste vraag.

Reputatie 6
Badge

Als er niet in- maar uit was gecheckt in Almere, was er dan niet zowel in Almere als in Lelystad 10 euro afgeschreven (twee keer 10 euro voor uitchecken zonder check-in)? Dat de ritprijs wel goed wordt berekend, doet mij vermoeden dat de check-in in Almere wel goed is gegaan.

Hoe dan ook, 14,30 euro voor de terugweg klopt natuurlijk niet. Dit moet gewoon gecorrigeerd worden. Absurd dat de klantenservice die 10 euro niet kan zien en u screenshots moet laten zien om dat te bewijzen.

Reputatie 7
Badge +3

Als er niet in- maar uit was gecheckt in Almere, was er dan niet zowel in Almere als in Lelystad 10 euro afgeschreven (twee keer 10 euro voor uitchecken zonder check-in)? Dat de ritprijs wel goed wordt berekend, doet mij vermoeden dat de check-in in Almere wel goed is gegaan.

Als je vanaf binnen de poortjes probeert in te checken is de vraag hoe intelligent het systeem daarmee omgaat. Dat er dan €10 wordt ingehouden lijkt me sowieso logisch (anders wordt frauderen wel erg makkelijk) maar verder kan het systeem het dan wellicht proberen te corrigeren.

Zolang TS echter niet vertelt wat hij in Almere precies gedaan heeft blijft het gissen.

Reputatie 7
Badge +3

Wat geeft de reisgeschiedenis van de kaartautomaat als u daar met uw OV chipkaart gaat kijken?
uitchecken om 18.12 uur en inchecken om 18.30 uur wordt als overstap gezien. Om voor het dalvrij tarief te kunnen reizen had er 35 minuten tussen moeten zitten.

Reputatie 7
Badge +3

@MoDe

De €4.30 die in Lelystad is ingehouden is het volle tarief voor de terugreis, rekening houdende met het feit dat het daarbij om een overstap ging. Op zich lijkt dat dus correct.

Reputatie 7
Badge +3

@MoDe

De €4.30 die in Lelystad is ingehouden is het volle tarief voor de terugreis, rekening houdende met het feit dat het daarbij om een overstap ging. Op zich lijkt dat dus correct.

Dat is ook volgens de regels, maar het ging ook om die €10 die wel in de app staat maar de klantenservice niet zag staan.

Hallo PeterG, welkom op de NS Community. 

Ik heb je kaartnummer uit je afbeelding gehaald. Ik zie zelf de 10,- euro ook niet. Alleen een check in om 18:30 uur bij Almere Centrum en een check uit om 18:46 uur bij Lelystad Centrum. Het lijkt verkeerd weergeven in de app. Staat het ook zo via je reishistorie op onze site of via die van OV-chipkaart

Badge +3

Ik denk dat @PeterG inderdaad in Almere om 18:12 netjes heeft uitgecheck maar niet door de poortjes is gegaan (hij heeft gewacht bij de stationspiano, staat die binnen of buiten de poortjes?).

Dan levert om 18:30 aan de binnenkant van een poortje proberen in te checken een losse uitcheck op, en dus die €10. Een poortje zou dan eigenlijk moeten zeggen “U bent reeds uitgecheckt”, maar dat doen ze dus niet als er meer dan een seconde of 10 tussen zit.

Voor de terugrit naar Lelystad (terecht € 4,30 want er is een overstap binnen 35 minuten) berekent het systeem dat je vanuit Almere kwam. Daar ben je immers voor het laatst ‘gezien’ en op basis van de tijden zal dat dus ‘met grote zekerheid’ je rit geweest zijn.

De kosten zijn lager dan de heenreis omdat je de bestaande reis van eerder voortzette, en dus langeafstandskorting krijgt.

Als die €10 ook op je (Flex) factuur terecht komt, of van je saldo af gegaan is dan neem alsnog contact op en leg de situatie uit zoals hierboven omschreven. Je kunt ook nog bij een kaartautomaat je (laatste 10) transacties bekijken, of anders bij OV-chipkaart in je Reishistorie tot 18 maanden terug (account nodig). Daar staan ook alle transacties en de kosten die daarvoor gerekend zijn (als je geen Flex hebt).

Als je daar een screenshot van maakt dan kan je dat meesturen met een chatbericht of privégesprek (DM) op Twitter of Facebook. Die €10 dien je gewoon terug te krijgen, voor de rest klopt het.

Even voor de duidelijkheid mensen... ik heb overal in- en uitgecheckt, je kunt dat op mijn screenshot zien... Dus door alle poortjes! De stations piano staat volgens mij nooit binnen de poortjes en er staat bij dat ik niet in of uitgecheckt hebt

Dat het gezien wordt als aan overstap vind ik vreemd, ook gezien dat ik uitstap waar mijn treinreis ook begon in Lelystad. 

Reputatie 7
Badge +3

@PeterG

Dan is het vreemd.

De 35 minutengrens voor overstappen is volgens mij wel redelijk algemeen bekend. 

Dat kan ook heel handig zijn. Ik moet twee keer per week van Den Bosch naar Rosmalen op en neer om papieren af te geven bij een notaris die op 75 meter van het station zit. Dan kan ik binnen een kwartier weer terug en geldt de terugrit als goedkope overstap.

Reageer