beantwoord

In en uitchecken spits > dalurenkorting

• 5 april 2019
  • 4 reacties
  • 230 Bekeken

• Op het juiste spoor
  • 2 reacties
Hallo! Ik pak sinds kort wel eens een sprinter net voor de daluren (om 08:53) om naar een intercity station te komen. Ik heb daar een overstap van ongeveer 8min dus ik dacht dan kan ik mooi uitchecken en na 09:00 weer inchecken. Echter zag ik "overstap oké" staan. Is nu mijn dal voordeelabonnement vanaf de overstap geldig?
icon

Beste antwoord door Momo 5 april 2019, 09:19

Wanneer je binnen 35 minuten na een uitcheck weer incheckt blijf je voor hetzelfde tarief rijden. Dus had je in de spits ingecheckt tegen vol tarief en is de overstap waarbij de uit en daarna weer incheckt minder dan 35 minuten, dan blijf je op vol tarief reizen. Andersom geldt het ook, dus had je ingechekt in de daluren met korting, dan blijf je ook reizen met korting.

Uitzondering is wanneer je naar een andere treinvervoerder overstapt.

Zie voor meer info:
https://www.ns.nl/reisinformatie/reizen-met-ov-chipkaart/veelgestelde-vragen-rit-naar-reis.html

Er zijn bepaalde trucjes om toch af te dwingen dat je overgaat naar het daltarief, bv omchecken naar een andere vervoerder en dan weer terug omchecken naar NS, maar dat kan natuurlijk alleen bij een station waar meerdere vervoerders rijden.

Het is ook niet altijd lonend, omdat je dan 2 keer het instaptarief betaald en je geen lange afstandkorting hebt.
Bekijk origineel

4 reacties

Reputatie 7
Badge +2
Wanneer je binnen 35 minuten na een uitcheck weer incheckt blijf je voor hetzelfde tarief rijden. Dus had je in de spits ingecheckt tegen vol tarief en is de overstap waarbij de uit en daarna weer incheckt minder dan 35 minuten, dan blijf je op vol tarief reizen. Andersom geldt het ook, dus had je ingechekt in de daluren met korting, dan blijf je ook reizen met korting.

Uitzondering is wanneer je naar een andere treinvervoerder overstapt.

Zie voor meer info:
https://www.ns.nl/reisinformatie/reizen-met-ov-chipkaart/veelgestelde-vragen-rit-naar-reis.html

Er zijn bepaalde trucjes om toch af te dwingen dat je overgaat naar het daltarief, bv omchecken naar een andere vervoerder en dan weer terug omchecken naar NS, maar dat kan natuurlijk alleen bij een station waar meerdere vervoerders rijden.

Het is ook niet altijd lonend, omdat je dan 2 keer het instaptarief betaald en je geen lange afstandkorting hebt.
Bedankt voor het antwoord! Zie het inderdaad staan. Oplossing is dus om voortaan maar met de bus of anders vervoersmiddel te gaan in plaats van het eerste stuk met de trein.
Reputatie 7
Badge +2
Dat kan ook een oplossing zijn. Is het intercity station dichtbij genoeg om te fietsen?
Is nog gezond ook 🚴🏻

Wat ook kan, is reizen met 2 OV-chipkaarten. De ene zonder abonnement gebruik je dan om van het sprinter station naar het intercity station te komen. Bij het intercity station check je dan in met je huidige kaart met abonnement. Niet de kaarten door elkaar halen natuurlijk.
De kaart zonder abonnement kan ook een anonieme zijn. Die ziet er dan in ieder geval anders uit dan die met je abonnement.
Ah ja, dat is ook wel een goed idee inderdaad. Heb nog wel ergens een anonieme kaart liggen. Het is wel een stukje maar met mooi weer is fietsen zeker een optie!
Nogmaals bedankt voor het antwoord!

Reageer