Skip to main content

Sinds een paar dagen zijn mijn transacties van slag. De incheck en uitcheck van een enkele reis worden niet meer samen gezien door het systeem, maar elk als een losse check zonder bijbehorende tweede check:

Dat kost me dus 40 uur per enkele reis. 80 euro per dag (heen en terug). Terwijl het netjes hoort te vallen onder mijn NS Flex TrajectVrij abonnement.
Eerder ging dat nog wel goed, zo hoort het eruit te zien:

Ik heb dit nog nooit eerder gehad.’In bewerking’ staat wel vaker tijdelijk bij reizen, maar de meeste van de onterechte 20-euro tarieven staat dat niet meer en lijkt het wat het systeem betreft definitief te zijn.
Of is er een bekende storing in het systeem hiermee en wordt het wellicht hopelijk nog gecorrigeerd?

Goedemorgen! Dit is een bekend probleem en dit zal dan ook goed op je factuur komen te staan. We hopen dit ook zo snel mogelijk in de reishistorie te verbeteren, excuses voor het ongemak.

Hier ook een reis waarbij de (correcte) in- en uitcheck beiden worden weergegeven als correctietarief van 20 euro. Dit heb ik wel eens eerder gezien, maar dan was het na 24 uur altijd hersteld.

Ik heb het nog even gecheckt bij de reistransacties op de kaartautomaat, maar daar staat wel de reis vermeld met in- en uitcheck. Waarom ziet de kaartautomaat dit wel, maar de reishistorie op de site en in de app niet? Erg klantonvriendelijk wanneer er ten onrechte staat dat je 40 euro extra moet betalen, ook al wordt het (hopelijk) niet daadwerkelijk gefactureerd.  

Goedemorgen! Dit is een bekend probleem en dit zal dan ook goed op je factuur komen te staan. We hopen dit ook zo snel mogelijk in de reishistorie te verbeteren, excuses voor het ongemak.

Goed om te weten dat het een bekend probleem is en het niet daadwerkelijk in rekening wordt gebracht - dat zou een duur grapje zijn worden 🙂 Bedankt Daniël!

Als dit een

Al dit een bekend probleem is, hoe kan de NS dan nu komen met de melding dat vanaf 1 januari deze ‘vergeten’ check-ins na 3 keer in rekening gebracht gaat worden? Terwijl wij voortdurend onterecht in de app zien dat we dit vergeten zouden zijn!
En ook in het onderliggende systeem gaat het geregeld fout. Ik heb al meerdere mails gehad, van automatisch doorgevoerde ‘correcties’ op checkins die ik wel degelijk gedaan heb! Op stations met poortjes kún je het helemaal niet vergeten. En geloof mij, op mijn leeftijd loop ik geen horden meer door eriverheen te springen!

Enig idee hoeveel stress dit geeft, dat de NS nu zegt dat zij ons rekeningen zal gaan sturen voor dingen die in hun eigen systeem niet goed gaan?!

Eerst zelf de boel op orde, dan pas dit soort maatregelen doorvoeren!

Als dit een

Al dit een bekend probleem is, hoe kan de NS dan nu komen met de melding dat vanaf 1 januari deze ‘vergeten’ check-ins na 3 keer in rekening gebracht gaat worden? Terwijl wij voortdurend onterecht in de app zien dat we dit vergeten zouden zijn!
En ook in het onderliggende systeem gaat het geregeld fout. Ik heb al meerdere mails gehad, van automatisch doorgevoerde ‘correcties’ op checkins die ik wel degelijk gedaan heb! Op stations met poortjes kún je het helemaal niet vergeten. En geloof mij, op mijn leeftijd loop ik geen horden meer door eriverheen te springen!

Enig idee hoeveel stress dit geeft, dat de NS nu zegt dat zij ons rekeningen zal gaan sturen voor dingen die in hun eigen systeem niet goed gaan?!

Eerst zelf de boel op orde, dan pas dit soort maatregelen doorvoeren!

Dat maximaal 3 keer corrigeren was er al lange tijd. Als NS iets fout doet zouden deze niet mogen meetellen natuurlijk. Zie ook dit topic

Ik krijg nu net via X onderstaande door. Dat is dus ook een antwoord van de NS klantenservice en is in flagrante tegenstelling tot de reactie van Daniël. Mocht NS dit soort bedragen toch gaan afschrijven dan gaan er natuurlijk geheel terecht veel storno's volgen en zal de druk op de klantenservice gigantisch toenemen. Graag een reactie vanuit NS hoe dit nu echt gaat verlopen en ook graag info of het probleem inmiddels opgelost is.

Ik kan niet in de toekomst kijken. Voor zover bekend is het antwoord van Daniël correct.

Ik kan niet in de toekomst kijken. Voor zover bekend is het antwoord van Daniël correct.

Hoe kan ik dan afgelopen maandag alweer hetzelfde gehad hebben? Keurig in- en uitgecheckt en toch in de app de melding dat dit niet zo zou zijn, met het bedrag van €20 erbij. Nu, vanochtend staat ie in de app wel op ingecheckt, maar nog ‘in bewerking’.

Geen idee of dit nu komt doordat de systemen weer zijn ‘rechtgetrokken’ of doordat er een ‘automatische correctie obv mijn reisgedrag’ heeft plaatsgevonden, hetgeen me dus vanaf janurari na 3 keer in rekening gebracht zou worden. Want als het van die 3 keer altijd al was, waarom dan ni opeens deze melding hierover dat ze dit vanaf januari gaan doen? En tot nu toe heb ik, ondanks vele meldingen van verheten checkuits nog nooit hoeven betalen. Wat dus bewijst dat de Ns in de registratie danwel in de getoonde informatie fouten maakt.

Ik check namelijk áltijd in en uit, want ik moet door poortjes, maar krijg in de app toch heel vaak te zien van niet. Ook al hiervoor en ook nu dus nog.

Wat gaat hier fout en wat gaat de NS hieraan doen? Op zijn minst moet de getoonde informatie te allen tijde correct zijn. Anders geeft dit onnodig stress én heb je geen transparantie in het systeem.

Zoals nu, dat ik niet weet of de onterecht getoonde ‘vergeten checkuit’ een glitch was van de apl, of dat er op de achtergrond iets is ‘gecorrigeerd’ wat ik helemaal niet verkeerd heb gedaan.

En dan legt de NS de verantwoordelijkheid bij de reiziger om dit te laten rechtzetten? Wij moeten dus heel veel moeite gaan doen om fouten van de NS recht te zetten? Tsssss.

En hoe bewijs je dan dat het een fout is van de NS en niet van jou?
Ik denk dat ik al mijn checkins en uit moet gaan filmen om te kunnen bewijzen dat ik dit echt doe. Sorry alvast voor de vertraging, iedereen die snel naar binnen of naar buiten wil!

Beste ​@sansansan 

Wat gaat hier fout en wat gaat de NS hieraan doen? Op zijn minst moet de getoonde informatie te allen tijde correct zijn. Anders geeft dit onnodig stress én heb je geen transparantie in het systeem.

Problemen met in en uitcheck zijn er sinds de invoering van dit systeem bij NS. Het systeem loopt echt op zijn laatste benen inmiddels maar de opvolger OV Pay heeft ook grote problemen. 

De ICT van NS wordt gekenmerkt door zeer veel storingen. Het antwoord is helaas dan ook NS gaat hier niets pro-actiefs aan doen. De getoonde informatie is niet altijd correct en daar zal je dus mee moeten leven en zo niet moet je niet meer met het OV reizen..  

Hoe kan ik dan afgelopen maandag alweer hetzelfde gehad hebben? Keurig in- en uitgecheckt en toch in de app de melding dat dit niet zo zou zijn, met het bedrag van €20 erbij. Nu, vanochtend staat ie in de app wel op ingecheckt, maar nog ‘in bewerking’.

Geen idee of dit nu komt doordat de systemen weer zijn ‘rechtgetrokken’ of doordat er een ‘automatische correctie obv mijn reisgedrag’ heeft plaatsgevonden, hetgeen me dus vanaf janurari na 3 keer in rekening gebracht zou worden. Want als het van die 3 keer altijd al was, waarom dan ni opeens deze melding hierover dat ze dit vanaf januari gaan doen? En tot nu toe heb ik, ondanks vele meldingen van verheten checkuits nog nooit hoeven betalen. Wat dus bewijst dat de Ns in de registratie danwel in de getoonde informatie fouten maakt.

Ik check namelijk áltijd in en uit, want ik moet door poortjes, maar krijg in de app toch heel vaak te zien van niet. Ook al hiervoor en ook nu dus nog.

Zoals nu, dat ik niet weet of de onterecht getoonde ‘vergeten checkuit’ een glitch was van de apl, of dat er op de achtergrond iets is ‘gecorrigeerd’ wat ik helemaal niet verkeerd heb gedaan.

En dan legt de NS de verantwoordelijkheid bij de reiziger om dit te laten rechtzetten? Wij moeten dus heel veel moeite gaan doen om fouten van de NS recht te zetten? Tsssss.

En hoe bewijs je dan dat het een fout is van de NS en niet van jou?
Ik denk dat ik al mijn checkins en uit moet gaan filmen om te kunnen bewijzen dat ik dit echt doe. Sorry alvast voor de vertraging, iedereen die snel naar binnen of naar buiten wil!

Dit probleem speelt al sinds de invoering van NS Flex maar NS weigert het op te lossen. Transacties in NS-systemen kun je niet vertrouwen to ze, soms na weken pas, allemaal in bewerking zijn geweest en daar weer uit zijn gekomen.

Bewijzen dat u goed bent in- en uitgecheckt kan via de transacties die u ziet op ov-chipkaart.nl. Gelukkig heb ik daar nooit fouten in gezien of daarover gehoord en is de vertraging daar ook vele malen korter behalve bij exhte incidenten zoals een defecte paal, wat gelukkig veel, veel minder voorkomt da  dit probleem met NS Flex.

Ov-chipkaart.nl is overigens niet van NS maar van Translink, het bedrijf achter de ov-chipkaart zelf, waar NS dan wel weer aandeelhouder van is.

Reageer