beantwoord

In spits met dal vrij reizen?

• 11 mei 2019
  • 6 reacties
  • 305 Bekeken

Reputatie 1
als ik op een maandag om 15:45 opstap in Wormerveer en naar Delfzijl wil, kom ik om 18:42 uur aan op Groningen en vertrekt 6 minuten later de trein naar Delfzijl, waar ik dan rond half 8 aankom.

Begrijp ik nou goed dat deze reis onder dal vrij valt, omdat je voor 16 uur bent ingecheckt? Betekent die spitsuitsluiting dan eigenlijk alleen maar dat je 2,5 uur niet onder dal vrij kunt inchecken, je reis alleen dan niet kunt aanvangen zonder extra kosten te maken?
icon

Beste antwoord door Danny NS 11 mei 2019, 11:28

Hoi Eline,

Je checkt in de daluren in op station Wormerveer. Je reist dan gratis tot Groningen.
Gezien je in Groningen om 18:42 uur aankomt, is de spits inmiddels ook weer afgelopen en reis je met Arriva gratis naar Delfzijl 🙂.

Let wel, bij een regulier Dal Vrij abonnement zal je check-in bij een andere vervoerder zoals Arriva in de spits worden gezien als een nieuwe reis en nie als overstap, mocht je bij NS in de daluren hebben ingecheckt.
Bekijk origineel

6 reacties

Hoi Eline,

Je checkt in de daluren in op station Wormerveer. Je reist dan gratis tot Groningen.
Gezien je in Groningen om 18:42 uur aankomt, is de spits inmiddels ook weer afgelopen en reis je met Arriva gratis naar Delfzijl 🙂.

Let wel, bij een regulier Dal Vrij abonnement zal je check-in bij een andere vervoerder zoals Arriva in de spits worden gezien als een nieuwe reis en nie als overstap, mocht je bij NS in de daluren hebben ingecheckt.
Ja, dat is helemaal correct. Zolang je buiten de spits incheckt mag je je reis gewoon in de spits vervolgen. Ik doorkruis vrijwel wekelijks de gehele spits met mijn dal-vrij. Het enige waar je rekening mee moet houden is de overstap van NS naar Arriva. Als ik het goed zeg gaat dat met een NS Flex wel als overstap met behoud van dal-tarief, maar met een klassiek dal-vrij zou dan de overstap naar Arriva als nieuwe reis gezien worden en wordt er opnieuw bekeken of het dal dan wel spits is en zou. Bij overstap voor 18:30 zal het laatste deel dan alsnog in rekening gebracht worden.

De uitchecktijd heeft toch niets te maken met het reizen op dal - of spitstarief?
De uitchecktijd heeft toch niets te maken met het reizen op dal - of spitstarief?

Dat klopt, misschien zei ik het iets onduidelijk, maar ik doelde hiermee op dat de TS om 18:42 uur met korting kan inchecken bij Arriva.
Voor de korting is slechts het check-in moment bepalend.
Reputatie 7
Badge +2
Wanneer je om 18.42 uitcheckt dan volgt daar automatisch uit dat je weer in de daluren incheckt.
Zou je in zo'n geval om 18.20 aankomen in Groningen en je zou dan door willen reizen met Arriva, dan is het zaak om even te wachten met weer inchecken.
Badge +3
Onderweg wisselen tussen vervoerders (in jouw geval in Groningen) met minder dan 35 minuten tussen uitchecken (NS) en inchecken (Arriva) telt als een overstap.

Bij NS Flex blijft de eerste incheck gelden (Dal Vrij) maar bij een klassiek Dal Vrij telt de tijd van overstap (spits/dal) voor Groningen - Delfzijl.

Als je dus die overstap in Groningen maakt tussen 16:05 en 18:25 op maandag-vrijdag dan betaal je voltarief Groningen - Delfzijl, zonder Flex.

Reageer