beantwoord

Incasso

• 20 december 2018
  • 23 reacties
  • 421 Bekeken

Vandaag krijg ik een incasso van een openstaande rekening. Ik heb deze rekening 10-12 2018 betaald. Dit is 13-12 weer terug gestort omdat het betalingskenmerk niet goed was. Ik ben voor mijn werk een aantal dagen weg geweest, ik heb dit niet gezien. Ik vind dit wel erg sneu moet ik zeggen. Is hier nog iets aan te doen.
icon

Beste antwoord door Stijn NS 20 december 2018, 21:06

Ik ben bang dat er in dat geval niets meer aan te doen is. Het uit handen geven aan een incassobureau is een automatisch proces, je abonnement is nu dan ook al geblokkeerd. Ik vind het vervelend dat het zo is gelopen, maar uiteindelijk is het wel een gevolg van de foutieve betalingskenmerk. Er zijn meerdere herinneringen verstuurd en er is daarmee bijna een maand de tijd gegeven om het verschuldigde bedrag alsnog over te maken. Als je niet de mogelijkheid hebt om eerder te betalen of bewust kiest om zo lang te wachten is het toch echt jouw eigen verantwoordelijkheid om ervoor te zorgen dat die betaling succesvol aankomt.

De abonnementskosten plus verhoging kunnen betaald worden via de incasso die je van Syncasso hebt gekregen. Wanneer dat is afgerond (zo'n week of twee na het betalen) kun je contact op nemen met onze Klantenservice om een restitutie te krijgen van de abonnementskosten naar rato van de periode die niet meer gebruikt wordt door de beëindiging.

Vervolgens kun je een nieuw abonnement op een nieuwe OV-chipkaart aanschaffen. Je oude abonnement is niet te heractiveren.
Bekijk origineel

23 reacties

Goedenavond Grytsje1 en welkom bij de NS Community!

Ben je de deadline van de laatste herinnering (met als gevolg het uit handen geven aan een incassobureau als dit niet voldaan wordt) al gepasseerd?
Op het moment dat ik de betaling gedaan heb was ik de deadline niet gepasseerd. Het bedrag is terug gestort, wat ik niet tijdig heb gezien. Inmiddels is de deadline gepasseerd en heb ik idd een brief van het incassobureau
Badge +3
Heel vreemd dat je het teruggestort kreeg wegens een onjuist betalingskenmerk. Normaal (bij IBAN accept/iDeal betaling, via bijv. telebankieren) vindt daar een check op plaats namelijk.. Tenzij het een INGB rekening is, maar NS gebruikt voornamelijk ABNA.

Lastige situatie, want NS hanteeert de regel dat als het eenmaal richting incassobureau is gegaan je wellicht de hoofdsom nog kwijtgescholden kunt krijgen (alsnog betalen) maar het incassobureau zal natuurlijk die (wettelijke) €40 verhoging willen zien!

Zuur geld, maar heb iets soortgelijks meegemaakt met mijn zorgverzekering. Herinneringen gingen naar een (e-mail) adres dat ik amper lees (okee, mijn fout), maar €40 incasso-kosten en toen pas een brief!

Ging over een receptje van nog geen €5 trouwens... Die (inmiddels ex-) zorgverzekeraar mocht dus voortaan alles alleen per briefpost sturen, of gewoon even bellen "Zeg, waar blijft onze 4 euro en centen, beste Robert?" !

Niet dat je daar iets aan hebt, maar zo werkt het helaas wel in de praktijk.
Ik ben bang dat er in dat geval niets meer aan te doen is. Het uit handen geven aan een incassobureau is een automatisch proces, je abonnement is nu dan ook al geblokkeerd. Ik vind het vervelend dat het zo is gelopen, maar uiteindelijk is het wel een gevolg van de foutieve betalingskenmerk. Er zijn meerdere herinneringen verstuurd en er is daarmee bijna een maand de tijd gegeven om het verschuldigde bedrag alsnog over te maken. Als je niet de mogelijkheid hebt om eerder te betalen of bewust kiest om zo lang te wachten is het toch echt jouw eigen verantwoordelijkheid om ervoor te zorgen dat die betaling succesvol aankomt.

De abonnementskosten plus verhoging kunnen betaald worden via de incasso die je van Syncasso hebt gekregen. Wanneer dat is afgerond (zo'n week of twee na het betalen) kun je contact op nemen met onze Klantenservice om een restitutie te krijgen van de abonnementskosten naar rato van de periode die niet meer gebruikt wordt door de beëindiging.

Vervolgens kun je een nieuw abonnement op een nieuwe OV-chipkaart aanschaffen. Je oude abonnement is niet te heractiveren.
Badge +3
Syncasso of https://www.intrum.nl/klanten ... Website zegt "Wij zijn er om u te helpen"... Twijfelachtig op zijn minst!

Probeer ze maar niet te bellen want 'ze hebben opdracht van NS om...' en bovendien zijn ze telefonisch vrijwel onbereikbaar.

Neem je verlies (die €40 incassokosten) en laat NS de rest voor je regelen dus, is mijn advies.

En een nieuwe ov-chipkaart is niet nodig volgens mij, om daarna weer te kunnen reizen met NS. Je huidige gaat dan gewoon uit de 'blacklist' bij poortjes/paaltjes en zo.

TLS/OV-chipkaart (de enige instantie die je kaart in zijn geheel zou kunnen blokkeren) heeft hier bijzonder weinig mee te maken toch, @Stijn NS 🤔

En als dat wel zo gaat, dan zou je niet eens meer met de bus/tram/metro kunnen reizen omdat NS toevallig nog geld van je wil zien?

Een blokkering van je reisproduct (wegens te vaak vergeten in/uitchecken of zo) kan je ook bij elke servicebalie laten verwijderen. Dus bij voldoen van je achterstallige betaling kan dat ook gewoon, lijkt mij.

Ik krijg een melding op mijn ING rekening dat er 56 Euro incasso wordt afgehouden (NS GROEP IZ NS REIZIGERS).  Ik reis nooit met de NS en snap niet waar dit vandaan komt en wil dit ook niet betalen.

Kunt u mij duidelijkheid geven hierover?
Vriendelijke groet

Efa Reinewald

Ik krijg een melding op mijn ING rekening dat er 56 Euro incasso wordt afgehouden (NS GROEP IZ NS REIZIGERS).  Ik reis nooit met de NS en snap niet waar dit vandaan komt en wil dit ook niet betalen.

Kunt u mij duidelijkheid geven hierover?
Vriendelijke groet

Efa Reinewald

Welkom op dit forum

Zeer vreemd, u heeft ook geen ov chipkaart?? U maakt ook geen gebruik van OV fiets??. Overigens is het niet handig om in een bestaand en beantwoord topic te posten. U zou beter een nieuw topic kunnen openen.

Reputatie 7
Badge +4

Bent u ex-student en heeft u ongeveer een jaar geleden een gratis Dalvoordeelabonnement voor een jaar gekregen? Dit bedrag is precies de verlengingsprijs.er van.

U kunt het beste even contact opnemen met Klantenservice hoe het zit. Wij kunnen niet bij de administratie.

De druk op Klantenservice is op dit moment gigantisch. Bedenk voordat u contact opneemt of het  nu nodig is en echt niet kan wachten. Contact opnemen met Klantenservice kan op meerdere manieren. Is het ingewikkeld, of bent u niet zo handig met sociale media, doe het dan, maar echt alleen dan, telefonisch: Klantenservice is 24 uur per dag bereikbaar op het telefoonnummer 030-751 51 55, tegen lokaal tarief. U kunt er ook voor kiezen om met NS te chatten, druk dan op 'Chat met NS'. Het kan ook heel goed door een berichtje te sturen naar Twitter of Facebook. Deze contactmogelijkheden werken doorgaans veel sneller dan met de telefoon vanwege de wachttijden, en u kunt een eventuele bijlage meesturen.

Neem geen contact op als het niet nu echt moet. De wachttijden zijn zeer lang, soms uren. De beste kans maakt u in de latere avond en in de nacht.

Reputatie 7
Badge +3

@EfaManis   €56 is het bedrag van een DalVoordeel-abonnement. Als je niet meer met de trein reist, kun je deze opzeggen. Je krijgt dan het deel terug vanaf de opzegging. Ga niet het bedrag storneren, dan kunnen er betalingsherinneringen komen.

Opzeggen doe je via de NS klantenservice. Na opzegging moet het abonnement nog bij een kaartautomaat van de kaart gehaald, anders blijft het alsnog doorlopen.

Dank voor het antwoord.

Wel erg vreemd dat er zomaar een abonnement is, heb nooit iets afgesloten en reis nooit met de NS.

Heet erg vreemd dus, maar dank en ik neem contact op met de NS

Efa

Reputatie 7
Badge +4

Het overkomt vrij veel studenten. Ze denken een mooi aanbod, sluiten het af want het is toch gratis, en vergeten het dan wel eens. Ach, kan gebeuren. We komen het hier regelmatig tegen.

In uw geval kan alleen een medewerker van  Klantenservice duidelijkheid bieden. 

Het overkomt vrij veel studenten. Ze denken een mooi aanbod, sluiten het af want het is toch gratis, en vergeten het dan wel eens. Ach, kan gebeuren. We komen het hier regelmatig tegen.

In uw geval kan alleen een medewerker van  Klantenservice duidelijkheid bieden. 

Het kan ook iemand zijn die een foutief bankrekeningnummer bij een Dal-voordeel heeft doorgegeven.

Reputatie 7
Badge +4

Zeker, er zijn diverse mogelijkheden. Ik geef er eentje aan die weliswaar  vaak voorkomt, maar Klantenservice zal het voor Efa moeten uitzoeken. 

Dank voor de reacties.
Heb reeds de klantenservice gesproken en is opgelost.

Nogmaals mijn dank en vriendelijke groet
Efa

Reputatie 7
Badge +3

Dank voor de reacties.

Efa

Mag ik vragen wat het probleem was, verkeerd rekeningnummer of vergeten abonnement?

Dank voor de reacties.

Efa

Mag ik vragen wat het probleem was, verkeerd rekeningnummer of vergeten abonnement?

Ik heb ooit voor een bekende d’r kaart opgeladen en diezelfde persoon heeft abonnement verlengt met mijn rekening.
Maar is nu stopgezet.

Welkom bij de Community, EfaManis.

Fijn dat het inmiddels is opgelost! :grinning:

Reputatie 7
Badge +3

Dank voor de reacties.

Efa

Ik heb ooit voor een bekende d’r kaart opgeladen en diezelfde persoon heeft abonnement verlengt met mijn rekening.
Maar is nu stopgezet.

Wat fijn dat de reden gevonden is en het opgelost is!

Reputatie 7
Badge +3

Maar is nu stopgezet.

Vreemd dat diegene jouw rekening heeft kunnen gebruiken. Normaal gesproken moet je € 0,01 overmaken als je je rekeningnummer wijzigt, zodat ook zeker is dat jij de rekeninghouder bent.
Heb je dat ooit gedaan voor diegene?

Reputatie 6
Badge +1

@mrfreeze Mogelijk is het zo dat EfaManis ooit een abonnement voor iemand afgesloten/geschonken had en dat via haar iDeal betaald heeft. Haar rekeningnummer is dan gekoppeld aan dat abonnement. Bij een verlenging wordt er niet nogmaals om een rekeningnummer gevraagd. Er is dus waarschijnlijk geen wijziging geweest en hoeft er dus ook geen controle uitgevoerd te worden.

Reputatie 7
Badge +3

Dat is dus eigenlijk wat ik vraag …

Ik vertrouw de systemen van NS namelijk voor geen meter, dus het zou me ook niet heel erg verbazen als daar toch iets mis is gegaan.

Welkom bij de Community, EfaManis.

Fijn dat het inmiddels is opgelost! :grinning:

Wat de reden ook is, het is natuurlijk helemaal nog niet opgelost. Want de bekende van TS dient nu haar rekeningnummer te wijzigen in MijnNS.

Dat is ook zo maar een dingetje zie o.a. dit topic:

https://community.ns.nl/mijn-ns-53/hoe-en-waar-kan-ik-mijn-bankrekeningnr-wijzigen-42777  

Ook in dit topic maakt NS zich er weer heel gemakkelijk vanaf. (NS kan iets niet en geeft de schuld aan de klant). 

Reputatie 7
Badge +4

Efa zou het verlossende woord kunnen spreken. Het is op dit moment speculatie van ons allemaal.

Reageer