beantwoord

inchecken 16 uur

  • 13 August 2022
  • 11 reacties
  • 21056 Bekeken

Wanneer ik incheck om 1539 op station, en daar rustig op het bankje ga zitten wachten tot de trein komt van 16:15. Heb ik dan recht op de korting? want ik ben ingecheckt in de daluren, maar mijn trein vertrekt om 1615.

icon

Beste antwoord door Robert B 13 August 2022, 15:05

Bekijk origineel

11 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Na inchecken moet je binnen 30 minuten een trein nemen, tenzij er binnen die 30 minuten geen trein gaat. 

dus dat betekent dan dat als ik om 1545 wel kon inchecken voor trein van 1615,

maar dat 1539 te vroeg is?

 

Reputatie 7
Badge +3

Om 15:45 kan inderdaad als de trein die je neemt om 16:15 vertrekt.  Check je eerder in en begin je niet binnen 30 minuten aan je reis, dan kan er een boete worden gegeven. 

helder, als dan de trein zelf vertraagd is, dan geldt de geplande vertrektijd van de trein?

Reputatie 7
Badge +4

Ja. Als u voor 16.05 incheckt, reist u overigens ook met korting. Doe het niet in de laatste minuut.

Badge +3

Welkom bij de NS Community!

Je kunt met een marge van 5 minuten inchecken op daltarief, dus zodra het scherm op een poortje/paaltje 16:05 aangeeft ben je ‘te laat’.

En inderdaad, de regel is dat je binnen 30 minuten na een incheck geacht wordt te gaan reizen, dus bij controle in een trein die bijv. om 17:15 (spits) vertrokken is kom je met een incheck om 15:45 niet weg.

Hoe strikt die 30 minuten genomen wordt bepaalt de conducteur, maar zie ook dit (lange) topic als je zoiets vaker zou doen.

 

Badge +3

helder, als dan de trein zelf vertraagd is, dan geldt de geplande vertrektijd van de trein?

In zo’n geval (incheck voor de spits) en uitval/vertraging treinen maakt het niet uit en geldt inderdaad de vertrektijd van de trein die je wilde nemen (binnen 30 minuten na inchecken).

Om scheve gezichten te voorkomen moet je voor een trein van (gepland) 16:15 dus het beste pas na 15:45 inchecken.

Mocht je eerder binnen poortjes willen zijn, dan kan je een incheck binnen 60 minuten weer annuleren door even uit en opnieuw in te checken.

Reputatie 7
Badge +3

helder, als dan de trein zelf vertraagd is, dan geldt de geplande vertrektijd van de trein?

Inderdaad. In de algemene voorwaarden staat het als volgt:

3.3. Wanneer dient u in en uit te checken?

Als u moet inchecken doet u dat bij het begin van uw reis met NS. Als u na het inchecken uw treinrit niet binnen dertig (30) minuten start kan dat gevolgen hebben voor de geldigheid van uw Vervoerbewijs, tenzij deze latere start het gevolg is van een vertraagde of uitgevallen NS-trein

 

Dat geldt voor alle reizigers, en niet alleen die gebruik maken van korting of vrij reizen in de daluren, maar bij deze abonnement zal men wat strenger zijn omdat je voordeel kan hebben van vroeger inchecken, zie bv het topic waar Robert naar linkt. Zelf heb ik 1 keer meegemaakt dat een reiziger om deze reden een boete kreeg in de trein. Dat was toen rond 7:45, dus de reiziger had meer dan uur te vroeg incheckt, was bovendien bij een station waar toen de poortjes nog niet van waren gesloten en reiziger zou dan als hij dicht bij station woonde voor 6:30 in hebben kunnen checken, terug naar huis kunnen gaan en dan een uur later weer naar het station om te vertrekken. 

Reputatie 7
Badge +1

Er waren toch wel wat topics hier van mensen/over mensen die beboet of tenminste toch aangemaand werden omdat ze volgens dat zo gesofisticeerde systeem te lang -en dat ook nog te vaak-over de reis hadden gedaan? dat is zonder meer het gevolg van dat lange wachten. Of de zucht van NS aan inkomsten bij elkaar sprokkelen en meer aandacht besteden aan mogelijke fraude als aan reizigersgemak.

Overigens kan het nog erger: ooit kreeg ik in metro SINgapore problems, omdat mijn gedane rit blijkbaar 20 min te lang had geduurd- had blijkbaar verkeerde route genomen als omweg. Maar als kennelijke witneus mocht ik er toch gewoon door na vrijzetting van de gates.

Reputatie 7
Badge +3

Er waren toch wel wat topics hier van mensen/over mensen die beboet of tenminste toch aangemaand werden omdat ze volgens dat zo gesofisticeerde systeem te lang -en dat ook nog te vaak-over de reis hadden gedaan? dat is zonder meer het gevolg van dat lange wachten.

Zie 3 topics boven je, Robert verwijst er naar. Dat ging om iemand die wel binnen de gestelde 30 minuten vertrok maar langer verbleef op een station waar overgestapt werd. 

 

bedankt voor alle reacties! 

Reageer