beantwoord

Inchecken daluren m 5 minuten speelruimte in voordeel van klant

Vanochtend om 6.35u checkte ik in met mijn dal vrij abonnement en blokkeerde het poortje. Op jullie website wordt aangegeven dat er altijd 5 minuten speelruimte in voordeel van klant is dus waarom werkt dit dan niet?
icon

Beste antwoord door Tochjo 11 juli 2017, 07:57

De vijf minuten lopen van 06:30:00 tot en met 06:34:59. Om 6:35 bent u te laat (net zoals u om 6:30 uur te laat was als er geen speling zou zijn geweest, want u moet vóór de spitsuren inchecken).

Bekijk origineel

28 reacties

Badge +3
De vijf minuten lopen van 06:30:00 tot en met 06:34:59. Om 6:35 bent u te laat (net zoals u om 6:30 uur te laat was als er geen speling zou zijn geweest, want u moet vóór de spitsuren inchecken).
Badge +3
Nee!

Het voordeel voor de klant is dat die 5 minuten voor het einde van de spits op DALtafrief mag inchecken (om bijv. een trein van 9:01 of zo te halen mag je vanaf 8:55 al inchecken).

Andersom is niet geldig en ook niet logisch.. Dan zou je op daltarief om 6:34 kunnen inchecken en (volgens de regels binnen een half uur reizen) een spitstrein rond 7:30 kunnen nemen?

Helaas! Het voordeel voor de reiziger (die 5 minuten marge) werkt terecht maar één kant op, dus wees gewoon op tijd!

Inchecken IN de spits heeft dus echt GEEN 5 minuten marge. Om 6:31 of 16:01 inchecken is dus jammer maar helaas Vol tarief. Welke daluren trein dacht je dan te halen?

Op daltartief inchecken is pas vanaf 8:55 of 18:25 altijd mogelijk, dat dan weer wel want dan krijg je die 5 minuten om naar het perron te lopen en een trein te nemen. 😃
Reputatie 7
Badge +4
Nee!

Het voordeel voor de klant is dat die 5 minuten voor het einde van de spits op DALtafrief mag inchecken (om bijv. een trein van 9:01 of zo te halen mag je vanaf 8:55 al inchecken).

Andersom is niet geldig en ook niet logisch.. Dan zou je op daltarief om 6:34 kunnen inchecken en (volgens de regels binnen een half uur reizen) een spitstrein rond 7:30 kunnen nemen?

Helaas! Het voordeel voor de reiziger (die 5 minuten marge) werkt terecht maar één kant op, dus wees gewoon op tijd!

Inchecken IN de spits heeft dus echt GEEN 5 minuten marge. Om 6:31 of 16:01 inchecken is dus jammer maar helaas Vol tarief. Welke daluren trein dacht je dan te halen?

Op daltartief inchecken is pas vanaf 8:55 of 18:25 altijd mogelijk, dat dan weer wel want dan krijg je die 5 minuten om naar het perron te lopen en een trein te nemen. :D

Weet je dit wel zeker, Robert? Het lijkt me niet juist. Je mag, zoals Tochjo ook aangeeft, tot 06.34.59 tegen daltarief inchecken en dat geldt naar analogie ook tot 16.04.59. Iets eerder lijkt me verstandiger, maar dat terzijde.

De zin: Andersom is (....) kunnen nemen, komt me wat cryptisch voor.

Tochjo stelt dat als je geen speling had gehad je voor 06.30 zou moeten inchecken, maar omdat die speling van vijf minuten er wel is, is het om 06.35 omdat de spits dan qua tarief wel begint. Je moet de slotzin van Tochjo goed lezen, maar het staat er correct.
Reputatie 3
Het antwoord wat Tochjo geeft is correct en het antwoord van Robert B is incorrect. De enige tijden waarin vol tarief betaald moet worden met een dal vrij abonnement zijn bij een reis die begint met een check-in van maandag tm vrijdag (uitgezonderd feestdagen) tussen:
- 6:35:00 en 8:54:59
- 16:05:00 en 18:24:59
Dus als ik het goed begrijp. Ik kan met een dag retourkaart voor half 7 inchecken en dan gewoon dat 8 uur reizen bijvoorbeeld. Ik wil graag hier een antwoord op.
Reputatie 7
Badge +2
Na inchecken dien je binnen een half uur te gaan reizen, tenzij er binnen die tijd geen trein gaat, bv ivm een verstoring.
Wanneer je dus om half 7 incheck moet je om 7 uur in een trein zitten. Je mag dan eenmaal in de trein doorreizen tot bv 8 uur.
Badge +3
Dus als ik het goed begrijp. Ik kan met een dag retourkaart voor half 7 inchecken en dan gewoon dat 8 uur reizen bijvoorbeeld. Ik wil graag hier een antwoord op.
Bedoelt u een dagretourkaart uit bijvoorbeeld de Spoordeelwinkel die niet in de spitsuren geldig is?
Hallo, in reactie op deze thread: ik heb deze week eenmaal om 08:56 en eenmaal om 08:59 ingechecked met mijn Flex Dalvrij abonnement, maar tóch zijn er kosten voor mijn reis in rekening gebracht.. hoe kan dit, en hoe kan ik deze kosten weer terug krijgen?

Bij voorbaat dank!
Zs.
Reputatie 6
Badge
Waarschijnlijk heb je voorafgaand aan genoemde tijdstippen al een reis gemaakt en bijvoorbeeld uitgecheckt of overgestapt vanaf een andere vervoerder? In dergelijke gevallen moet er 35 minuten tussen zitten; alleen dan wordt het als nieuwe reis gezien.

Nu lijkt het (zoals ik het omschrijf) dat je in de spits al gereisd hebt en vervolgens opnieuw hebt willen inchecken om in de dal verder te reizen. Dan moet er (dus) 35 minuten tussen zitten.
Badge +3
... (verwijderd, ik wilde op de openingspost reageren maar die is al een jaar oud)
Waarschijnlijk heb je voorafgaand aan genoemde tijdstippen al een reis gemaakt en bijvoorbeeld uitgecheckt of overgestapt vanaf een andere vervoerder? In dergelijke gevallen moet er 35 minuten tussen zitten; alleen dan wordt het als nieuwe reis gezien.

Nu lijkt het (zoals ik het omschrijf) dat je in de spits al gereisd hebt en vervolgens opnieuw hebt willen inchecken om in de dal verder te reizen. Dan moet er (dus) 35 minuten tussen zitten.

Nee, dit was mijn eerste reis van de dag.. ik heb ook niet in- of uitgechecked daarvoor. Wel had ik even gecheckt op de automaat of ik nog een product moest ophalen, maar dat lijkt mij geen invloed te hebben..?

Het gekke is, ik kan alleen in dit forum vinden dat die 5 minuten extra gerekend worden, niet in de algemene voorwaarden van mijn abonnement. Is dat een officiële regeling van de NS?
Reputatie 7
Badge +4
Ja. Je hebt vijf minuten marge in je voordeel. Het is met mij nog nooit misgegaan. Ik check om 08.55 en 18.25 regelmatig in en ook tot 16.04. Uiterst zelden om (edit) 6.34 ;-)

Kijk op de klok op het display, sommige stationsklokken lopen niet goed, veruit de meeste wel.
Ja.

Waar staat dat precies op de NS site, of in de voorwaarden? Toch gek dat je dat alleen in dit forum kunt vinden.. ik zie ook altijd mensen tot klokslag 09:00 staan wachten voor de poortjes.. die kennen deze regel duidelijk niet..
Reputatie 7
Badge +4
Dat is helder. U mag het best opzoeken als u dat leuk vindt. Gewoon deze tijden aanhouden bij het inchecken is een betere tijdsbesteding imho ;-)

NS communiceert het niet al te hevig en je moet ergens een grens stellen. Ik vind het persoonlijk een hele nette werkwijze dat iedereen vijf minuten in het voordeel krijgt. Dan kan niemand meer zeuren als je na meer dan vijf minuten marge incheckt.
Dat is helder. U mag het best opzoeken als u dat leuk vindt. Gewoon deze tijden aanhouden bij het inchecken is een betere tijdsbesteding.

Tja, aangezien de NS nu meer dan 10 euro heeft gerekend voor mijn rit, terwijl ik wel gewoon om 08:56 ben ingechecked wil ik dat geld terugvragen, maar sta ik wel in mijn recht daarmee? Het is toch niet zo vreemd dat ik vraag waar de NS dat officieel heeft staan??
Reputatie 3
Ja. Je hebt vijf minuten marge in je voordeel. Het is met mij nog nooit misgegaan. Ik check om 08.55 en 18.25 regelmatig in en ook tot 16.04. Uiterst zelden om 7.34 ;-)

Kijk op de klok op het display, sommige stationsklokken lopen niet goed, veruit de meeste wel.

Ik gebruik deze wijze ook regelmatig. En de meeste mensen die ik bij de poortjes of paaltjes zien staan, gaan gelijk op 08:55 inchecken. Ik zie ze nooit wachten tot 09:00 😉
Display van paaltje/poortje is leidend. Stationsklok niet.

@Thom bedoelde je niet 06:34 ?😂
(Zo vroeg dat je in "denial mode" staat)
Reputatie 7
Badge +4
Dat hangt er vanaf. Als u bent uitgecheckt na 08.21 heeft u dat recht niet. U moet na het uitchecken in de spits 35 minuten wachten voor u weer met korting kunt inchecken. Dit is het rit- naar reisprincipe.

U kunt daar ook gebruik van maken. Check voor de spits in, check in de spits uit en u kunt dan 34 minuten iets anders doen. Check in en u reist met korting verder, mits bij dezelfde vervoerder.
Reputatie 7
Badge +4
Het is uiteraard 6.34.59, ik heb het aangepast in het originele bericht. Ik koppel de term 'denial mode' aan cognitieve dissonantie, en dat valt wel mee, lol.

Hoewel, ik ben geen ochtendmens, dank u. Zou het toch verdringing zijn? 😉
Reputatie 3

Hoewel, ik ben geen ochtendmens, dank u. Zou het toch verdringing zijn? ;-)

Tegen de tijd dat ik op 15700 reacties sta, kom ik daar nog een keer op terug.

@Z04103
Het staat niet op de website van de NS.
Ik vermoed het als een systeem-marge om 6:29/6:30/6:31 discussies te voorkomen.

Bij het inchecken aan het einde van de spitsperiode ligt het anders. Als je een trein wilt halen van 09:01 -die dus vertrekt in daluren- dan moet de reiziger de gelegenheid hebben om met een marge in te checken.

Bij het inchecken net voor spitstarief vind ik dat persoonlijk anders. Daar had wat mij betreft echt de lijn stak mogen liggen.
Reputatie 6
Badge +1
Kan het zijn dat voor Flex niet de marges van 5 minuten gerekend worden, maar dat men pas recht op korting heeft als men vanaf 9.00 uur en 18.30 uur incheckt?
Reputatie 3
Kan het zijn dat voor Flex niet de marges van 5 minuten gerekend worden, maar dat men pas recht op korting heeft als men vanaf 9.00 uur en 18.30 uur incheckt?
Nee dan was dat bij mij ook het geval geweest.
Reputatie 7
Badge +4
Voor iedereen die in- en uitcheckt, gelden deze marges. Voor reizigers met een e-ticket gelden ze niet.
Bedankt allemaal! Dan vertrouw ik dit forum maar.
Blijft vreemd dat de NS in zijn heheel niet transparant is over deze marges.. en dat de twee enige keer dat ik in de marges ben ingechecked, ik vol tarief heb moeten betalen. Zal me benieuwen wat de NS zegt als ik ze straks hierover ga bellen..

Zs.
Reputatie 7
Badge +4
Het moet haast zo zijn dat u of eerder incheckte dan 08.55 dan wel dat uw uitcheck korter dan 35 minuten is geweest. Maar als het wat anders is, ben ik wel benieuwd. 😉
Het moet haast zo zijn dat u of eerder incheckte dan 08.55 dan wel dat uw uitcheck korter dan 35 minuten is geweest. Maar als het wat anders is, ben ik wel benieuwd. ;-)

Zoals ik al eerder zei: nee, dit was mijn eerste treinrit van de dag; ik ben niet eerder die dag ingechecked...

Reageer