beantwoord

Inchecken met Dal Voordeel

  • 21 December 2015
  • 59 reacties
  • 130801 Bekeken

Beste mensen,

Op de site van de NS staat het volgende bij informatie over het Dal Voordeel abonnement:
"Checkt u 5 minuten voor of tijdens daluren in maar in de spitsuren uit? Dan reist u gewoon met 40% korting"

Ik vind dit een bizarre verwoording.
Er staat dus alvast dat je tijdens de daluren mag inchecken en tijdens de spitsuren uitchecken.
Ik mag dus bijvoorbeeld om 15u30 inchecken en om 18u uitchecken.

Daarnaast staat er (hoe ik het lees) dat je 5 minuten vóór de daluren (dus tijdens de spitsuren) mag inchecken en tijdens de spitsuren uitchecken. Dit zou dus betekenen dat je om 08u55 's ochtends (want dat is 5 minuten vóór de daluren) mag inchecken en dan zou reizen tot 18u 's avonds en dan reis je met korting. Maar dit is toch een volledig onrealistisch scenario?

Een andere mogelijke interpretatie is dat je om 15u55 mag inchecken en om 18u uitchecken, wat logischer is. Maar dan zie ik niet goed hoe het nuttig is om dat zo expliciet te vermelden.

Of betekent dit dat je bij inchecken om 15u58 en uitchecken om 18u niet met korting reist?

Kan iemand dit verduidelijken?

Met dank
icon

Beste antwoord door Tochjo 21 December 2015, 23:49

Bekijk origineel

59 reacties

Reputatie 7
Badge +4

Om uw gedachten te bepalen: de tijd van inchecken geldt voor de prijsbepaling en niet wanneer u daadwerkelijk reist. U checkt in de spits in en betaalt het spitstarief tot u weer uitcheckt. Als u 35 later weer incheckt tijdens de daluren, heeft u wel daltarief.

 

 

Checkt u in om 8.54.59 dan betaalt u hoe dan ook spitstarief, checkt u in om 8.55.01, dus een paar seconden later, dan betaalt u daltarief. Zo werkt een computergestuurd systeem, een computer heeft geen besef van ‘ach die paar minuten’, dan wel er is een verdere verstoring. Dat is ook wel heel lastig te implementeren. Verstoringen zijn soms af te handelen met Geld terug bij vertraging maar een correctie op de inchecktijd vindt niet plaats.

Ga er maar van uit dat een incheck in de spits u geld kost.

Reputatie 7
Badge +3

Ik heb ook een vraagje hierover?

 

Normaal check in na 9 uur maar helaas heb 8:50 ingechekt omdat ik de trein van 8:49 wou nemen, gelukkig was de trein 2 min te laat. Ik kon de trein later niet niet nemen wegens overstap niet mogelijk :( reis ik dan met korting ?

Je checkt in tijdens de spits en neemt een trein met vertrektijd in de spits en vraagt of je met korting reist?

Een kortingsabonnement geeft geen korting bij incheck om 8.50 uur.

Ik heb ook een vraagje hierover?

 

Normaal check in na 9 uur maar helaas heb 8:50 ingechekt omdat ik de trein van 8:49 wou nemen, gelukkig was de trein 2 min te laat. Ik kon de trein later niet niet nemen wegens overstap niet mogelijk :( reis ik dan met korting ?

Nee, u reist dan zonder korting, want u hebt ingecheckt voor 8:55 uur. De daluren zijn van 9.00 tot 16.00 uur, met vijf minuten speling in uw voordeel.

Ik heb ook een vraagje hierover?

 

Normaal check in na 9 uur maar helaas heb 8:50 ingechekt omdat ik de trein van 8:49 wou nemen, gelukkig was de trein 2 min te laat. Ik kon de trein later niet niet nemen wegens overstap niet mogelijk :( reis ik dan met korting ?

Reputatie 7
Badge +3

Dat is nog in de daluren. De marge is juist in het voordeel van de reiziger, dus tot 16.05 uur. (= t/m 16.04.59)

Vraag :  ik heb zojuist ingecheckt om 15.58 uur. Is dat nog IN de daluren? Of juist net niet meer vanwege een 5 minuten marge? Ik hoor graag, het scheelt me een tientje reiskosten.…

Groet, E 

Badge +3

How can I settle this ? By calling 030 – 751 51 55 or there is another way ?

See https://www.ns.nl/en/customer-service/contact but chat and social media can have long waiting times, so calling +31 30 751 5155 is usually faster.

Apparently you have a 40% off-peak discount subscription. From and to where was your trip? If it was a long trip (108 km or more), just leave the € 12,00 correction as it is.

Reputatie 1

Hello all,

 

Last week I forgot to check in/out for a train trip of mine and now NS has sent me the e-mail about the charged fair for these cases : “Due to the lack of a check-out with a trip made by you, we have not been able to determine the fare with certainty. For that reason, we will invoice you the correction rate below.”

This fair is 12 euros, but I see that I can not apply for refund via “My NS” or in my travel history list and there is this note for my trip : “You cannot yet claim a forgotten check in or check out for a journey with an NS Flex product.”

How can I settle this ? By calling 030 – 751 51 55 or there is another way ?

 

Thank you in advance

Reputatie 7
Badge +3

Omdat ik weet dat de kaart onthoudt dat ik in de spits ben ingecheckt, heb ik twee kaarten. De ene gebruik ik om koffie te halen en weer uit te checken (0 euro) en daarna de andere om te reizen buiten de spits.

 

Dit hoeft niet (meer). Als je na een incheck binnen 60 minuten op hetzelfde station uitcheckt, wordt de incheck ‘geannuleerd'. Als je daarna weer opnieuw incheckt, wordt opnieuw bekeken of het spits of dal is.

Voor het reizen net voor de daluren, kan het inderdaad wel handig en voordelig zijn om twee kaarten te gebruiken.

Omdat ik weet dat de kaart onthoudt dat ik in de spits ben ingecheckt, heb ik twee kaarten. De ene gebruik ik om koffie te halen en weer uit te checken (0 euro) en daarna de andere om te reizen buiten de spits.
Dit is ook handig als ik net voor de daluren van Rotterdam Noord ver weg moet. Dan reis ik met de ene kaart in de spits tot Alexander of Gouda, waar ik overstap en genoeg tijd heb om uit te checken en de rest van het traject in de daluren. Tot Utrecht loont dan nauwelijks de moeite, maar voor Groningen, Deventer of Den Bosch al wel.
 

Als je van 18:00 tot 18:15 gereisd hebt op vol tarief, kun je dan pas vanaf 18:45 gratis reizen met een dalvrij kaart? 

Met andere woorden: moet je toch vol tarief over je gehele reis betalen als je braaf tussen 18:15 en 18:30 bent uitgecheckt en ingecheckt?

Dit lijkt me toch niet de bedoeling..

Dat is wel degelijk de bedoeling. Als je binnen 35 minuten weer opnieuw incheckt wordt dat automatisch beschouwt als een overstap en niet als een nieuwe reis. En aangezien je voor je hele reis hetzelfde tarief tarief betaalt, betaalt je in dit geval voor de hele reis vol tarief.

Badge +3

NS doesn't do email. You may also try to contact customer service by chat (click the link Chat with NS on this page) or by sending a message on Twitter or Facebook.

Reputatie 1

Hi Aurora

Thank you very much for your reply. I already tried to call your Customer Service , they put me on hold for 6 minutes, so the call was terminated and my credits were depleted.

Could someone help me via e-mails please??

Hi Jeroon K!

My advice would be to contact our Customer Service about this. Unfortunately we can't take a look at your details here.

Reputatie 1

Today 01-08-2022 at Amsterdam RAI train station, all the gates for check-in were inactive with the X sign on them so I could not check in.

Train officers checked me in while I was on the train, but after some hours I received an e-mail with title “Reis met correctietarief” declaring I have to pay 50 euros as a fine with my next Invoice.

Could you please help me in order to cancel this fine ? I have been paying my subscription for 4 years now, this is the 1st time something like that has happened to me.

 

Best Regards

Indien dat is gezegd heb ik tevens het vermoeden dat mijn collega doelde op een overstap van vervoerder met een reizen op saldo abonnement.

Reputatie 7
Badge +3

Van Amsterdam naar Maastricht via Rotterdam kost 45 euro voor 2e klasse. Of is dit de 1e klasse? Hoe dan ook, enorm vervelend als je dacht dat het gratis was.

De klantenservice chatmeneer zei zojuist trouwens dat deze 35 minuten alleen gelden voor oude abonnementen, niet voor NS Flex..

Wat is het nou? We zien het wel aan het einde van de maand denk ik…

Bedankt allemaal!

Dan wil ik jouw chatgesprek wel zien. Die 35 minuten tussen uitcheck en nieuwe incheck ivm korting of spits tarief geldt voor alle abonnementen behalve keuzedagen. 

Mogelijk bedoelt de chatmeneer dat als men met een op saldo abonnement/keuzedag in Dal of spits van vervoerder wisselt dat als nieuwe dus 1e incheck wordt gezien en het op dat moment geldende tarief gaat gelden.  Bij flex blijft in geval van wisseling vervoerder de allereerste incheck geldig zolang er geen 35 minuten tussen zit.

Reputatie 7
Badge +3

Er is alleen verschil qua 35 minuten regel tussen saldo abonnementen en NS Flex waneer je overstapt naar een andere vervoerder. Bij Flex blijft de eerste incheck tellen bij een overstap naar een andere vervoerder binnen 35 minuten, bij een saldo abonnement begin je dan een nieuwe reis.Maar dat staat ook op de door Tochjo genoemde pagina.

 

Badge +3

Van Amsterdam naar Maastricht via Rotterdam kost 45 euro voor 2e klasse. Of is dit de 1e klasse? Hoe dan ook, enorm vervelend als je dacht dat het gratis was.

De klantenservice chatmeneer zei zojuist trouwens dat deze 35 minuten alleen gelden voor oude abonnementen, niet voor NS Flex..

Wat is het nou? We zien het wel aan het einde van de maand denk ik…

Bedankt allemaal!

Amsterdam - Maastricht zou je 2e klas € 27,90 kosten, mogelijk iets meer als je naast NS ook nog met Arriva reist.

Die 35 minuten ‘overstaptijd’ geldt landelijk in heel het ov, ongeacht welk abonnement. Check je langer dan 35 minuten na een uitcheck weer in dan levert dat je een nieuwe reis op (met de tijd van inchecken bepalend voor je tarief).

Overigens is het vaak voordeliger om een (lange) reis die in de spits begonnen is gewoon af te maken op spitstarief, in plaats van op te splitsen in een deel in de spits en een deel in de daluren. Wegens je langeafstandkorting.

Voorbeeld:
Amsterdam - Maastricht (spits, 2e klas) in één ruk met NS: € 27,90
Amsterdam - Eindhoven (spits): € 21,50

Na meer dan 35 minuten in Eindhoven weer inchecken op daltarief:
Eindhoven - Maastricht net NS (40% korting): € 11,16
Totaal: € 32,66

Bij Dal Vrij scheelt het wel natuurlijk.

Reputatie 7
Badge +4

45 euro is alleen in de eerste klas. Die 35 minuten klopt. De enige uitzondering er op is de keuzedag voor ouderen.

Van Amsterdam naar Maastricht via Rotterdam kost 45 euro voor 2e klasse. Of is dit de 1e klasse? Hoe dan ook, enorm vervelend als je dacht dat het gratis was.

De klantenservice chatmeneer zei zojuist trouwens dat deze 35 minuten alleen gelden voor oude abonnementen, niet voor NS Flex..

Wat is het nou? We zien het wel aan het einde van de maand denk ik…

Bedankt allemaal!

Badge +3

Kan ik dit ergens terugvinden op de site van de NS? Want dat grapje heeft me zojuist ruim 80 euro gekost in één ritje.

Dat lijkt me stug, want de maximale prijs voor een treinreis zonder korting is € 46,59 (1e klas en 200 km of meer). Dit met NS, bij een deel met Arriva kan er nog ietsje bij komen.

Badge +3

Kan ik dit ergens terugvinden op de site van de NS?

 

Zie deze pagina, in het bijzonder de informatie onder "De eerste check-in bepaalt het tarief. Hoe werkt dat?” en de daaropvolgende alinea’s.

Kan ik dit ergens terugvinden op de site van de NS? Want dat grapje heeft me zojuist ruim 80 euro gekost in één ritje.

Bedankt voor je snelle reactie iig!

Reputatie 7
Badge +3

Als je van 18:00 tot 18:15 gereisd hebt op vol tarief, kun je dan pas vanaf 18:45 gratis reizen met een dalvrij kaart? 

Met andere woorden: moet je toch vol tarief over je gehele reis betalen als je braaf tussen 18:15 en 18:30 bent uitgecheckt en ingecheckt?

Dit lijkt me toch niet de bedoeling..

Helaas klopt het dat als je om 18.15 uur uitcheckt je vol tarief betaalt met nieuwe incheck om 18.45 uur. Om gebruik te maken van de korting die jouw abonnement geeft moet er minimaal 35 minuten zitten tussen uitcheck spitstarief en nieuwe incheck Daltarief.

Reageer