Ineens vol tarief betalen (Dal vrij abo) bij uitchecken en weer inchecken | NS Community
beantwoord

Ineens vol tarief betalen (Dal vrij abo) bij uitchecken en weer inchecken

  • 3 October 2021
  • 42 reacties
  • 1393 Bekeken

Hey,

Ik startte mijn treinreis voor de spits (06.33 incheck) en heb toen tot Rotterdam Centraal ook "gratis" gereisd. Op Rotterdam checkte ik uit om koffie te halen en checkte binnen 15 minuten weer in om mijn reis naar Utrecht te vervolgen. 

Echter is nu voor het stuk Rotterdam-Utrecht ineens vol tarief gerekend. Dit terwijl NS aangeeft dat de start van de reis het tarief bepaalt (bij mij dus dal, dus gratis want dal vrij) mits er niet meer dan 35 minuten tussen tussentijds uit- en inchecken zit. 

 

Hoe zit dit en hoe voorkom ik dit in het vervolg? Want ik zou toch graag een kop koffie halen (en vapen buiten het station nu dit niet op de perrons meer mag) tijdens mijn 2.5 uur durende reis. 

En hoe vraag ik nu voor deze reis mijn geld terug? Want ik kan enkel geld terugvragen bij vertraging..

icon

Beste antwoord door Robert B 3 October 2021, 18:34

Bekijk origineel

42 reacties

Badge +3

Bij een overstap (uit en binnen 35 minuten weer in) heb je het instaptarief weer nodig. Geen idee of dat in dit geval je reis onterecht ‘verstoort/knipt’, maar wie weet.

Bij de uitcheck reken je het tot dan toe gemaakte deel van je reis af. Saldo kan dan onder de €6 komen en dan heb je voor een volgende incheck (al is het een overstap/vervolg van je reis) te weinig.

Zie hier, is logisch en maakt TS natuurlijk niets uit (dikke prima).

Voor kip en ei… zie de evolutietheorie :sweat_smile:

 

Reputatie 7

Maar die transactie automatisch opladen is pas nodig op het moment dat er voor de rit een instaptarief wordt berekend en het saldo op de kaart niet genoeg is daarvoor. Dan is dat automatisch opladen een gevolg van het berekenen van de rit en niet andersom. Anders heb je een kip-ei verhaal. :grin:

Zou dan wel eenzelfde reis willen zien maar dan met genoeg saldo.

Ben het wel met je eens maar dit is de enige afwijking die ik zie. Ben heel nieuwsgierig naar de verklaring van NS. Ben bang dat dat wel weer een tijdje gaat duren.

Badge +3

Bij trein-bus-trein gaat het soms ook mis, dan zit de busrit de treinreis in de weg, ook al vervolg je binnen 35 minuten je treinreis.

Volgens de voorwaarden (OV-chipkaart) mag dat, dus je hebt recht op vergoeding voor het tweede deel van je NS treinreis.

Bij NS Flex nog vreemdere zaken, maar dat is hier niet eens van toepassing.

Reputatie 7
Badge +3

Ik ben ook nieuwsgierig naar de verklaring. Als het inderdaad zou komen door die transactie automatisch opladen zou dit toch veel meer reizigers ooit eens moeten zijn overkomen?

Reputatie 7
Badge +3

Bij trein-bus-trein gaat het soms ook mis, dan zit de busrit de treinreis in de weg, ook al vervolg je binnen 35 minuten je treinreis. Volgens de voorwaarden (OV-chipkaart) mag dat niet, dus je hebt recht op vergoeding.

Bij NS Flex nog vreemdere zaken, maar dat is hier niet eens van toepassing.

Met trein-bus-trein gaat het toch vooral fout met NS Flex en niet met RoS? 

 

Reputatie 7

Bij trein-bus-trein gaat het soms ook mis, dan zit de busrit de treinreis in de weg, ook al vervolg je binnen 35 minuten je treinreis. Volgens de voorwaarden (OV-chipkaart) mag dat niet, dus je hebt recht op vergoeding.

Bij NS Flex nog vreemdere zaken, maar dat is hier niet eens van toepassing.

Met trein-bus-trein gaat het toch vooral fout met NS Flex en niet met RoS? 

 


dat is dus bus-trein-bus en niet trein-bus-trein. Dat laatste komt zelden voor in Nederland denk ik.

Badge +3

Voor BTM-Trein-BTM zijn er al genoeg voorbeelden waar het NS Flex systeem de mist in gaat.

Maar ja, dat gaat op saldo soms ook fout (GVB-Connexxion NH, de andere kant op gaat prima).

Zoek het maar uit dus, beste reiziger op 1, 2 en 3

Vandaag weer exact hetzelfde probleem. Dus heb zojuist nogmaals een chat geopend met NS. Nu hopen dat ze dit keer wel reageren.

 

Wordt toch een irritant verhaal als ik letterlijk 5 dagen per week geld moet gaan terugvragen. ...

@Momo Exact! Het is best raar en vervelend als er ineens 10 euro op mijn kaart moet staan voor een overstap en die transactie de overstap dan in de weg zit. 

 

Ik snap dan ook niet waarom hier niet meer klachten over zijn. Als het zo'n soort probleem is ben ik zeker weten niet de enige. 

Goedemorgen Sjoke90. Wat vreemd! Ik duik graag even je OV-chipkaartgegevens in om te puzzelen. Stuur je mij een privébericht met daarin je NAW-gegevens, e-mailadres en OV-chipkaartnummer?

PS. Ik ben enkel op maandag van 09:00-15:00 uur aanwezig op de Community, dus een reactie kan even op zich laten wachten helaas.

Reputatie 7

Goedemorgen Sjoke90. Wat vreemd! Ik duik graag even je OV-chipkaartgegevens in om te puzzelen. Stuur je mij een privébericht met daarin je NAW-gegevens, e-mailadres en OV-chipkaartnummer?

PS. Ik ben enkel op maandag van 09:00-15:00 uur aanwezig op de Community, dus een reactie kan even op zich laten wachten helaas.

Dan laat je dat toch door een collega afhandelen. Nu lijk je met je reactie aan te geven dat de klantenservice alleen maandag. Van 9 tot 3 geopend is.

Oja, want een collega kan bij mijn privéberichten. ;) Omdat Sjoke90 reeds contact heeft gehad met de Klantenservice, wat niet geweldig is verlopen, bied ik aan om het persoonlijk af te handelen. Op het moment dat ik het persoonlijk afhandel heb ik daar op maandag van 09:00-15:00 uur de tijd voor. Geloof het of niet, de rest van de week ben ik druk met overige werkzaamheden. 

Reputatie 7
Badge

Normaal werkt even uitchecken tijdens de reis prima om kort daarna de reis weer te vervolgen.

Een keer werkte het bij mij ook niet, toen ik buiten de poortjes een bestelling ophaalde bij de kaartautomaat om OV fiets op de kaart te zetten. Toen leek mijn kaart een soort gereset te worden gold en de 35 minuten overstap niet meer. Omdat ik geen automatisch opladen op die bewuste kaart met dalvrij had, kwam ik niet door het poortje (saldotekort) dus merkte ik het gelijk.

Lijkt mij een slim idee om automatisch opladen te verwijderen en tot die tijd niet meer buiten het poortje te gaan op de ‘grens’ met de spits.

Badge +3

Normaal werkt even uitchecken tijdens de reis prima om kort daarna de reis weer te vervolgen.

Een keer werkte het bij mij ook niet, toen ik buiten de poortjes een bestelling ophaalde bij de kaartautomaat om OV fiets op de kaart te zetten. Toen leek mijn kaart een soort gereset te worden gold en de 35 minuten overstap niet meer. Omdat ik geen automatisch opladen op die bewuste kaart met dalvrij had, kwam ik niet door het poortje (saldotekort) dus merkte ik het gelijk.

Lijkt mij een slim idee om automatisch opladen te verwijderen en tot die tijd niet meer buiten het poortje te gaan op de ‘grens’ met de spits.

Dat is een workaround voor een probleem dat er helemaal niet zou moeten zijn.

Plus je moet dan van tevoren zorgen voor meer saldo op je kaart dan je eigenlijk zou willen… 

Verder heb je bij een overstap altijd voldoende saldo nodig (inchecktarief), omdat een poortje/paaltje geen flauw idee heeft waar je na die overstap heen wilt.

In die zin wordt het gezien als een ‘nieuwe rit’, waar je natuurlijk minder voor betaalt aan reiskosten (langeafstandskorting).

Of was de overstap in de spits terwijl het eerste deel van je reis op daltarief (Dal Vrij) was?

Reputatie 7
Badge

Mijn ‘overstap’ was idd net na 6.35 die dus niet lukte doordat de eerste incheck in de dal niet meer herkend werd. Ik heb dus het vermoeden dat TS vanwege automatisch opladen hier ook last van heeft.

Je hebt trouwens geen saldo nodig als je binnen 35 weer opnieuw incheckt bij NS, ook niet als je ingecheckt bent in de daluren en de ‘overstap ok’ in de spits. Doe dit meerdere keren per week en mijn saldo is al jaren onveranderd een paar euro negatief.

Ik heb tot op heden geen reactie van Sjoke90 mogen ontvangen. 

Badge +3

Het lijkt er inderdaad op dat een handeling bij een NS automaat je rit-naar-reis verstoort.

Andere handelingen bij een NS automaat (zoals een Klassewissel) doen dat ook, maar dat is op zich nog wel logisch.

Het ophalen van een bestelling (OV-fiets) is dat niet… want dat hoef je niet op te halen.

Voor de rest, als je net voor de spits incheckt en daarna binnen 60 minuten bijv. aan de andere kant van een station nog even naar buiten gaat, dan annuleer je je incheck, en is een volgende incheck (vanaf 6:35) géén overstap maar een nieuwe incheck (op spitstarief).

Reageer