beantwoord

Infomatie NS REIS APP geeft niet de juiste prijs bij daluren en overstap andere vervoerder

Ik maakte afgelopen donderdag voor het eerst een reis vanuit Maastricht naar Velp.

kijkend op de NS Reisplanner gaf deze een tarief bij 40% korting start om 16:01 van 15,10 euro.

aangekomen op de bestemming Velp bleek er 25,00 afgeschreven te zijn.

Ben van mening dat hier onjuiste voorlichting en advies wordt gegeven.

ongewilt is de klant uitgaande van het advies op de NS reisplanner app 10 euro duurder uit.

Ik heb toch echt aangegeven vertrek 16:01 en 40 % korting.
nergens geeft de app het advies via Den Bosch te gaan hetgeen 10 euro voordeel oplevert.

Vraag mij af wat de ACM hierop te zeggen heeft.
Ik kan mij niet voorstellen dat het geven van een onjuiste prijs in de app wettelijk is toegestaan.

Dit ondanks dat het wellicht in de kleine lettertjes wel ergens vermeld is.

consument moet immers duidelijk worden geinfomeerd hetgeen niet het geval is.

icon

Beste antwoord door Thomas NS 8 mei 2018, 19:41

Helaas hebben wij van Ron geen extra informatie gekregen, zodat wij dit verder konden uitzoeken.
Mogelijk was het niet goed aangegeven in de NS Reisplanner (NS Xtra app), maar vooralsnog hebben wij niet anders geconstateerd dat de prijsberekening klopt. Mochten er nog vragen zijn, dan lezen wij dat graag terug in het topic.
Bekijk origineel

10 reacties

Goedemiddag RonvM, ik snap dat je hier flink van baalt.

Ik heb zelf even in mijn eigen app gekeken, en als ik daar Dalvoordeel aanzet krijg ik de reis niet voor deze prijs te zien op dit moment. Als ik aanzet dat ik een VDU heb, kom ik wel op deze prijzen terecht. Weet je zeker dat je het goede abonnement hebt aangevinkt?
Reputatie 5
Bij mij geeft de Reisplanner App (op Android) met Dal Voordeel voor elke reis de juiste prijs, afhankelijk van het moment van inchecken en omchecken onderweg. Van "onjuiste voorlichting" is bij mij geen sprake.

Omreizen via 's-Hertogenbosch levert een reis van 198 tariefeenheden à 15,10 euro wanneer de oorspronkelijke incheck in het daluur was. Formeel is deze reis niet toegestaan omdat de reisplanner hem op dat tijdstip niet geeft. Je moet dan - alweer formeel - uitchecken en binnen 35 minuten weer inchecken in 's-Hertogenbosch. Bij tussentijds uit- en inchecken binnen één vervoerder blijft het kortingtarief en de langeafstandskorting gehandhaafd. Tussen de vervoerders onderling is afgesproken dat beide bij een overgang dal-spits vervallen en en een volledig nieuwe reis begint, inclusief nieuw starttarief. Bij deze afspraken kun je natuurlijk een vraagteken plaatsen.
Reputatie 7
Badge +3
Je hoeft in Den Bosch niet uit/in te checken omdat via Den Bosch de kortste route met NS is. NS brengt ook automatisch de kosten via Den Bosch in rekening, dus inclusief de omrit van 40 kilometer. Als je wel in Den Bosch uit/incheckt heeft dat geen invloed op de prijs.

Als je met een e-ticket reist moet je bij de aankoop opgeven of je via Roermond of via Den Bosch reist en daar wordt dan bij de prijsberekening rekening mee gehouden. Je moet dan verplicht via de gekozen route reizen.
Hallo RonvM, zou je ons nog wat extra informatie kunnen geven naar aanleiding van het bericht van Chiel?
Reputatie 7
Helaas hebben wij van Ron geen extra informatie gekregen, zodat wij dit verder konden uitzoeken.
Mogelijk was het niet goed aangegeven in de NS Reisplanner (NS Xtra app), maar vooralsnog hebben wij niet anders geconstateerd dat de prijsberekening klopt. Mochten er nog vragen zijn, dan lezen wij dat graag terug in het topic.
Badge +3
Feit is dus dat als je in de app het verkeerde abonnement selecteert (Voordeeluren of Dal Voordeel) er de verkeerde prijs komt te staan. Dat is eigen fout natuurlijk.

Maar een ander probleem is dat de planner in deze specifieke situatie blijkbaar geen (voor Dal Voordeel goedkopere) NS-only adviezen geeft via Den Bosch (dus zonder Arriva in de spits)🤔
BESTE THOMAS NS!

Ik denk dat ik toch duidelijk genoeg ben!

In de app heb ik geselecteerd!

a. De reis vanuit Maastricht

b. Het kortingspercentage behorende bij het abonnement.

Dan geeft de app onjuiste informatie.
onwetend dat ik in een instellingen menu het abonnement moet gaan selecteren wie denkt daar nu aan als je zo’n app bijna niet gebruikt.

Blijkbaar weten veel reizigers dit niet gezien de vele reacties.

Dat zit ook helemaal verstopt.

Als je voor het eerst met NS zo’n reis maakt en start in de daluren heb je niet een twee drie in de gaten dat je overstapt halverwege op Arriva een concurerende vervoerder waar kennerlijk geen afspraken mee zijn gemaakt.

Op bijgaande foto kunt u duidelijk zien dat er een prijs van 15,10

Ik ben het eens met Robbert B ik heb het zelf verkeerd ingesteld STOM!!!

Dat zal mij nooit meer gebeuren.
Ook zijn suggestie NS only gedurende de daluren. (Zonder over te stappen en gestraft te worden met een overstap boete van 10 euro extra)

Dat lijkt mij een goede!

Volgende keer ga ik in elk geval via Den Bosch veel comfortabeler en tien euro goedkoper.

Reputatie 7
Dat had ik inderdaad nodig: bevestiging dat Robert B op het juiste spoor zat. [pun intended]

Begrijpelijk dat het voor een beginnend of niet-frequent reiziger lastig kan zijn om deze specifieke opties goed in te stellen. Over het algemeen vind ik persoonlijk de appomgeving zeer gebruikersvriendelijk, maar er is altijd ruimte voor optimalisatie. Vandaar dat ik de appontwikkelaars en beheerders gevraagd heb om de weergave en keuzeroute van het kiezen van het abonnement, duidelijker weer te geven. Bedankt daarvoor en fijn om te lezen dat het in het vervolg beter zal gaan! 🙂
Beste Thomas fijn dat je in elk geval wel begrijpt dat het voor beginnende reizigers lastig is om de juiste opties in te stellen.

Ik ben bepaald geen leek op het gebied van computers.

Ben van mening dat je als vervoerder de plicht hebt om goede informatie te geven over de juiste prijzen.

Ongewild maak je nu ook sowiezo een reis die maar liefst 65% duurder is.
Ook bij juist instellen van het abb blijft de app maar één optie ( de duurdere optie ) geven.

De reis app geeft op geen enkele manier weer dat een reiziger ook kan kiezen voor de veel voordeligere optie reizen via Den Bosch.

De autoriteit consument en markt is hier duidelijk in de consument moet niet via allerlei slinkse manieren onnodig te veel betalen voor een product of dienst.

Prijs moet direct duidelijk zijn en zonder veel klikken. Dusook niet via het instellen van een verborgen menu.

Ik vind een prijsverschil van 65% nogal wat.

Het wordt hier erg makkelijk afgedaan eigenlijk voel ik mij bekocht en uit principe wil ik het verschil 10 euro retour.

Ik heb voordat ik deze quote aanmaakte ook gebeld met klantenservice en gesproken met een medewerker die het zelf niet eens niet snapte. Dus zo vreemd is het niet dat reizigers het niet begrijpen.

En ik ben niet de enige dat lees ik regelmatig.

Reageer