Ingang Dal Voordeel naar Dal Vrij/Evt. Storing Aanvraag

Hallo iedereen,

Ik heb een hele specifieke vraag over de overgang van het Dal Voordeel abonnement naar het Dal Vrij abonnement en heb dringend hulp nodig. Ik loop stage in Amsterdam en wil graag gebruik maken van het Dal Vrij abonnement. Ik heb nu sinds juli 2014 een Dal Voordeel abonnement. Mijn plan was om dit Dal Voordeel abonnement te upgraden naar een Dal Vrij abonnement, iets waarvan ik dacht dat dat altijd mogelijk zou zijn. Afgelopen donderdag (12 maart) keek ik op de NS site hoe ik het over kon zetten en wat dan de ingangsdatum zou zijn. Het leek erop als je al een persoonlijke OV chipkaart had het vrijwel meteen geregeld kon worden. Ik wou toen het abonnement overzetten en voerde al mijn gegevens in. Er ging toen wat mis met de webbrowser en toen moest ik opnieuw beginnen. Wellicht heel dom dacht ik toen dat ik het later wel kon regelen aangezien ik toch al de persoonlijke OV-chipkaart had (en dus niet twee weken hoefde te wachten) en het er naar uit zag dat het snel geregeld kon worden. Daarom probeerde ik het vandaag (zondag 15 maart) opnieuw, omdat ik vanaf morgen/maandag 16 maart het abonnement in wil laten gaan.

Toen ik opnieuw mijn informatie invoerde en de ingangsdatum voor 15/03 en 16/03 kreeg ik steeds dit antwoord: "U kunt het product niet combineren met de andere producten op uw OV-chipkaart."

Na enkele zoekpogingen op het internet, zag ik dat als een bestelling niet afgerond is, er dan soort van een blokkade op je kaart komt waardoor je het niet opnieuw kunt bestellen totdat het door het systeem gereset is. En vaak ligt in het weekend het systeem plat. Natuurlijk kon ik ook niemand bellen, dus zou ik moeten wachten. Omdat dit dringend geregeld moest worden, ging ik maar naar Rotterdam Centraal, omdat daar de Servicebalie nog open was. Daar heb ik toen verder navraag gedaan, maar de mensen daar konden me ook niet helpen en het gaat allemaal via internet. Wel gek, aangezien het een servicebalie is. Maar goed, alles moest via het internet geregeld worden. Dus was ik weer op het zelfde punt beland waar ik eerder ook al was.

Toen ik terug was, heb ik thuis een Mijn NS account gemaakt om te kijken of ik daar dan iets kon zien. Ik had deze eerder nog niet. Daar zag ik tot mijn schrik dat mijn abonnement 12 juli was in gegaan en als ik het abonnement wil wijzigen, het pas op 12 april kan ingaan. Deze ingangsdatum is veel te laat voor mij en ik kan gewoon niet een hele maand meer dan 100 euro meer betalen voor wat met het Dal Vrij abonnement 100 euro totaal per maand is.

Sorry voor dit lange verhaal, maar nu heb ik dus de volgende vragen:
1) Wat is er nu aan de hand met mijn account? Is er geen blokkade op, maar kon ik het toen op die donderdag alleen regelen omdat het de 12e was? Of is er wel een blokkade op EN ligt het aan de ingangsdatum?
2) Hoe kan ik het Dal Vrij abonnement per direct aanvragen? Ik heb hem namelijk vanaf morgen/zo snel mogelijk nodig. Is het mogelijk mijn Dal Voordeel abonnement er zo snel mogelijk af te gooien en dan het Dal Vrij abonnement er op te zetten?

Wat kan er worden gedaan om mij verder te helpen? Ik zal kijken of het vannacht mogelijk is om het opnieuw aan te vragen (wellicht is het systeem gereset) en dan 's ochtends het service nummer bellen.

Ik hoop dat deze situatie zo snel mogelijk opgelost kan worden en iemand van de NS hier op reageert. Ik vind de informatie over de ingangsdatum en het upgraden van abonnementen onduidelijk aangegeven en hoop dat ik toch het Dal Vrij abonnement per direct in kan laten gaan. Verder vind ik het jammer dat alles geautomatiseerd is en je niet meer persoonlijk zaken kan regelen. Ik wil niet te veel zeuren, maar het kwam op mij over dat het personeel bij de servicebalie ongeïnteresseerd was en je eigenlijk maar zo snel mogelijk weg willen krijgen. En dan wordt je maar doorverwezen naar de computer. Maar misschien is het in deze tijden van automatisering en bezuinigingen wel te veel en te duur om het persoonlijk te regelen. Nou ja, misschien helpt dit.

Ik kijk uit naar jullie antwoord.

Bedankt voor de reacties.

14 reacties

Reputatie 7
Badge +4
Het snelste werkt het als u een nieuwe persoonlijke chipkaart aanvraagt bij ov-chipkaart, dus niet bij NS. Als u vraagt de hele upgrade naar Dalvrij te cancellen, kunt u het beste uw nieuw ov-chipkaart afwachten en zodra die er is vraagt u Dalvrij aan. Omdat u dan een nieuwe ov-chipkaart heeft krijgt u bovenstaande foutmelding niet meer. Binnen een uur na de aanvraag krijgt u bericht dat u het nieuwe abonnement kunt activeren met uw nieuwe ov-chipkaart. Dan Dalvoordeel opzeggen als u van Dalvrij gebruik blijft maken.Ik veronderstel dat Dalvrij in administratieve zin nog niet is besteld.

Het bespaart u in ieder geval veel geld als u het zo doet, kijk wel of u datgene wat u nu heeft besteld gecancelled krijgt. In ieder geval vannacht niet weer opnieuw bestellen. Als het geweigerd is, zit u er niet aan vast. Het is denk ik voor u het beste als een moderator het hier oppakt mocht het abonnement zijn verstrekt

Beter is dus: NIET upgraden en vannacht dus NIET aanvragen.

Per direct kan dus niet maar sneller dan dit kan ook niet. Als u een andere persoonlijke chipkaart zonder abonnement heeft, kan het alleen in dat geval wel meteen.

Succes
Hoi Thom,
Bedankt voor je antwoord. Ik wou het abonnement upgraden, omdat het dan maandelijks opzegbaar zou worden na de aflooptermijn (van 1 jaar) van mijn oorspronkelijke Dal Voordeel abonnement. De stage die ik doe duurt 6 maanden, dus voor mij is de toekomst na mijn stage onzeker en dan is het handig dat het abonnement maandelijks opzegbaar zou zijn. Ik heb nu niks besteld, omdat ik eerst van een moderator of iemand van de NS wil horen hoe ik het beste geholpen kan worden en deze zaak kan aanpakken.
Reputatie 7
Badge +4
Dan is het inderdaad lastiger. Je sluit met Dalvrij een jaarcontract af en met upgraden kun je na een jaar per maand opzeggen. Je had dit niet vermeld maar dat is ook niet erg, het is nu duidelijk. Het is het beste dat je overlegt met een moderator, ik zie echter niet hoe je Dalvrij op je kaart krijgt zonder op de vervaldatum te moeten wachten.

Ik hoop maar dat een moderator het morgen oppikt.
Een schrale troost: afgelopen donderdag was het ook al niet meer mogelijk om uw abonnement te upgraden per eerder dan 12 april. Dat kan letterlijk maandelijks gedaan worden: alleen op de maanddag waarop het abonnement is ingegaan, met in achtneming van twee weken administratietermijn. U had dit dus minstens twee weken vóór afgelopen donderdag moeten regelen om de upgrade met ingang van 12 maart te kunnen uitvoeren.

U kunt nog berekenen of u tot 12 april met Traject Vrij Maand goedkoper uit bent dan met Dal Voordeel (Dat is binnen een half uur te bestellen op een bestaande persoonlijke OV-chipkaart), maar als u consequent in de Daluren incheckt, vermoed ik dat dat niet het geval is.
Ik hoop ook dat een NS-moderator mij hiermee kan helpen. Ik vind dat het erg slecht aangegeven staat op de website. Want je kan de ingangsdatum niet zien zonder dat je een Mijn NS account hebt. Als je het op de NS-website aanvraagt -wat ik die donderdag had gedaan -ware het niet die browser crash - , kon ik gewoon alle informatie invullen, waardoor ik dacht dat het per direct mogelijk was. Er staat ook geen verdere vermelding over een ingangsdatum behalve die twee weken als je een nieuwe OV-chipkaart aanvraagt. En bij de servicebalie zeiden ze ook dat het onmiddellijk ingaat als het eenmaal geregeld is via de computer. Dus ik vind dat de informatievoorziening wel in gebreke is. Als ik dit had geweten, had ik het natuurlijk voor donderdag geregeld. En per toeval had ik toen ook de aanvraag gedaan en mijn informatie ingevuld - er stond toen niets bij dat je rekening moet houden met bepaalde data enzo. Misschien was dat per toeval dat ik toen op de NS-site heb gekeken en dat net de dag was dat het allemaal mogelijk was (want ik had toen geen mijn NS) waardoor ik dacht dat het helemaal niet zo'n punt was om het over te zetten.

Daarom hoop ik dat een NS-moderator mij hierbij kan helpen.
Beste Pe_pe,

Bedankt voor je reactie. Nu snap ik er helemaal niets meer van. Ik vind het allemaal niet zo duidelijk. Het is wel jammer dat je deze informatie van andere mensen moet horen en niet duidelijk kan vinden bij de NS website/service-balie.
Reputatie 7
Badge +4
Het pleit ervoor dat NS dit administratief anders aanpakt al heeft Woman daar nu niks meer aan.

Upgraden zou elke dag mogelijk moeten zijn. Dan moet er natuurlijk verrekening plaatsvinden, maar die kan meteen berekend worden en op de vervaldag die staat voor het oude abo verrekend. Het is niet onmogelijk met de huidige techniek. NS heeft dan niet meer de mogelijkheid om het maandbedrag van te voren te krijgen. Nu wordt dat snel na de aanvraag afgeschreven en NS kan zien dat het geld er in ieder geval op dat moment is. Het meteen kunnen laten ingaan is in die zin een risico maar dat is op te lossen door dan bij aanvraag eenmalig het maandbedrag op de ingangsdatum te incasseren en verder zonodig te verrekenen met het normale maandbedrag.

Maar zoals gezegd: Womanindunes heeft hier niks aan, ik zou het wel een verbeterpunt vinden. In het ongunstigste geval moet je net iets minder dan zes weken wachten en dat is vandaag de dag niet nodig en ook niet acceptabel.
Als je het op de NS-website aanvraagt -wat ik die donderdag had gedaan -ware het niet die browser crash - , kon ik gewoon alle informatie invullen, waardoor ik dacht dat het per direct mogelijk was. Er staat ook geen verdere vermelding over een ingangsdatum behalve die twee weken als je een nieuwe OV-chipkaart aanvraagt.
Daarmee kunt u uw abonnement niet opwaarderen, alleen een nieuw abonnement afsluiten. Als dat was gelukt dan had u zowel een Dal Voordeel als een Dal Vrij abonnement gehad, waarbij u nog minstens een jaar aan de laatste vast had gezeten.
Pe_pe,

Volgens mij niet, omdat je het nummer van je bestaande kaart kon invullen. Ik weet het niet meer en zal wachten op antwoord van de NS.
Pe_pe,

Volgens mij niet, omdat je het nummer van je bestaande kaart kon invullen. Ik weet het niet meer en zal wachten op antwoord van de NS.

Het is mogelijk om meerdere abonnementen op 1 kaart te plaatsen, wellicht is het dus maar beter dat het bestellen mislukt is.
Het invullen van het nummer is nodig wanneer u een nieuw abonnement wilt bestellen voor op een OV-chipkaart die u al in bezit hebt. Dat staat helemaal los van welke abonnementen u verder hebt lopen bij NS. Gelukkig voor u wordt er in de bestelprocedure wel gecheckt of het nieuwe abonnement samen op een OV-chipkaart kan met abonnementen die er al op staan en probeerde u het abonnement op dezelfde kaart te zetten als waar Dal Voordeel al op staat. Als dat abonnement op een andere OV-chipkaart had gestaan, was dat niet in de bestelprocedure opgemerkt en had u nu ongewild twee abonnementen tegelijk.
Pe_pe,

Hi WomaninDunes! Ik wil graag kijken wat de mogelijkheden voor je zijn. Zou jij hiervoor een privébericht naar mij willen sturen met je persoonlijke gegevens en Ov-chipkaartnummer? Dan help ik je zo graag verder. Je kan mij een privébericht sturen door op mijn naam te klikken en vervolgens "stuur bericht".
Ik heb een dergelijke vraag. Ik heb op dit moment een dal voordeel abonnement. Ik wil dit graag opwaarderen naar een dal vrij. Dit is pas mogelijk op 4 Juli (dat is dus 6 weken, in mijn ogen te lang).
Het is niet mogelijk om dit sneller te doen. Ik zou het niet erg vinden om Dal voordeel van mijn kaart te laten halen maar wel te betalen. En dan een dal vrij aan te schaffen. Aldus de telefoniste van de NS, dus nu hier op dit forum een poging.
Hoezo is het sneller om een nieuwe persoonlijke ov chipkaart te kopen en daar een dal vrij op te bestellen? Ik wil eigenlijk niet meedoen aan een consumptie maatschappij en gewoon een dal vrij abonnement aanschaffen. Kan iemand van de NS mij helpen?
Welkom op ons forum Tasmodeus en bedankt voor je post. Ik kan me vinden in je verhaal en ik heb denk ik wel een oplossing voor je. Wanneer je op mijn naam klikt kun je NAW-gegevens en ov-chipkaartnummer in een privébericht sturen. Dan denk ik met je mee!

EDIT: Case van Tasmodeus is opgelost!

Reageer