beantwoord

Intercity naar Antwerpen met weekend abonnement

Hoe zit het met het inchecken en kaartje kopen als ik vanuit Groningen naar Antwerpen-Centraal wil in het weekend? Ik heb een Weekend vrij abonnement, en moet dus alleen betalen van Roosendaal grens tot Antwerpen. Dat kaartje kan ik kopen bij de automaat. Echter hoe zit het met inchecken/uitchecken? Ik moet in Rotterdam overstappen op de IC naar Antwerpen, op Roosendaal heb ik vervolgens maar 3 min om evt uit te checken. Ik neem aan dat ik verplicht ben om in te checken met mijn weekend vrij abonnement? Moet ik dan maar, mocht ik het uitchecken niet halen in die 3 min, wachten op de volgende trein? Of hoef ik niet in te checken als ik het kaartje van Roosendaal - Antwerpen heb.
icon

Beste antwoord door Laura B. NS 5 april 2014, 15:17

Hallo dafna82,

Je hebt inderdaad meerdere opties om van Groningen naar Antwerpen te reizen, maar de optie van Loes en Hans is qua reizen wel het prettigste. Je hoeft dan niet tussentijds in- of uit te checken en kan gewoon rustig je reis vervolgen. Dit ticket kan je bestellen bij NS Hispeed.

Op de website van NS Hispeed staat het volgende vermeld:

Hoe boekt u tickets? Ga naar NSHispeed.nl Geef uw vertrekstation en bestemming in, klik op het hokje “(Kortings) abonnement”. Vervolgens kunt u kiezen tussen "Korting op NS-traject of "Vrij reizen op NS-traject". Afhankelijk van uw keuze wordt 40% of 100% korting toegepast op het NS-traject.

Je krijgt dan dus i.v.m. je Weekend Vrij abonnement 100% korting op het traject in Nederland en betaalt alleen voor het stuk in België. Neem wel je ov-chipkaart met Weekend Vrij abonnement mee, zodat de conducteur dit kan controleren.

Hopelijk is het zo duidelijk voor iedereen.

Vriendelijke groet,

Laura
Bekijk origineel

25 reacties

ZO! in 10 seconden antwoord op mijn vraag! Helaas vanmiddag aan de balie in Leeuwarden maar geen duidelijk antwoord kunnen krijgen op dit antwoord!! En ze ging nog maar net niet schreeuwen.. wel zei ze allemaal onaardige dingen! pfff internet is je beste vriend 😛
Reputatie 6
Badge +2
Vanuit België kan je bij de internationale ticketbalie zowel een ticket tot de Nederlandse grens kopen als een ticket naar een Nederlands station met vrij reizen in Nederland, voor dezelfde prijs. Je moet dus het laatste nemen met Dal Vrij enz.
Reputatie 6
Badge +2
Dit geldt voor NS Hispeed. Op een aansluitend NS-traject is het dan wel nodig in en uit te checken, zoals Loes ook zegt.
Dat maakt dus toch niet (meer) uit, je kan op het hele Nederlandse traject van de eenmalige chipkaart voor een grensoverschrijdende reis korting genieten zonder met het abonnement te zijn ingecheckt.

Overigens zijn er ook tickets tot aan de grens (bijvoorbeeld in België te koop bij het loket Internationaal, geldig van een Belgisch station tot de grens). De vraag is of zo'n ticket in Nederland vanaf de grens te combineren is met een vrijreizenabonnement voor Nederland.
Reputatie 6
Badge +2
(..) zijn er de volgende mogelijkheden:

1. De kaartautomaat vermeldt het vertrekstation tegenwoordig wel (..).

2. (..)

Inmiddels geldt inderdaad nr. 1.
Reputatie 6
Badge +2
Voor het geval dat men ook vrij reizen heeft in België, zie https://forum.ns.nl/op-station-17/inchecken-op-roosendaal-1309/index1.html#post7871

Er staat duidelijk bij dat het om alle trajecten van NSHispeed gaat, dus ik vertaal dat naar de internationale intercity's van NSHispeed waar het blijkbaar zo geregeld is.

Dit volgt logischerwijs ook uit het gelinkte, met een kaartje voor het Belgische traject in plaats van een Belgisch abonnement. Dit geldt voor NS Hispeed. Op een aansluitend NS-traject is het dan wel nodig in en uit te checken, zoals Loes ook zegt.
Hallo dafna82,

Je hebt inderdaad meerdere opties om van Groningen naar Antwerpen te reizen, maar de optie van Loes en Hans is qua reizen wel het prettigste. Je hoeft dan niet tussentijds in- of uit te checken en kan gewoon rustig je reis vervolgen. Dit ticket kan je bestellen bij NS Hispeed.

Op de website van NS Hispeed staat het volgende vermeld:

Hoe boekt u tickets? Ga naar NSHispeed.nl Geef uw vertrekstation en bestemming in, klik op het hokje “(Kortings) abonnement”. Vervolgens kunt u kiezen tussen "Korting op NS-traject of "Vrij reizen op NS-traject". Afhankelijk van uw keuze wordt 40% of 100% korting toegepast op het NS-traject.

Je krijgt dan dus i.v.m. je Weekend Vrij abonnement 100% korting op het traject in Nederland en betaalt alleen voor het stuk in België. Neem wel je ov-chipkaart met Weekend Vrij abonnement mee, zodat de conducteur dit kan controleren.

Hopelijk is het zo duidelijk voor iedereen.

Vriendelijke groet,
Laura
Reputatie 6
Badge +2
Je bedoelt dat een kaartje uit de automaat met daarop aangegeven dat het een kaartje vanaf de grens is, misschien wel geldig is in een trein vanaf Rotterdam naar Antwerpen, maar niet van Groningen naar Rotterdam? Dat zou ook kunnen, dat daar onderscheid tussen is.

Overigens staat onder meer op http://www.ns.nl/reizigers/producten/abonnementen/dal-vrij.html:

Geldt er voor dit abonnement ook een incheckplicht bij een internationale treinreis?

Nee, in- en uitchecken met uw NS abonnement is namelijk niet mogelijk in het buitenland.

Hoe koopt u een internationaal vervoerbewijs?

- ..
- Of koop een papieren vervoerbewijs bij de kaartautomaat voor alléén het buitenlandse traject. Dit doet u door “NS traject gratis” te kiezen. Let op: dit kan alleen als u een abonnement heeft waarbij het Nederlandse traject is afgekocht, bijvoorbeeld Altijd Vrij.

Dit zou dus gelden voor de hele internationale reis van Groningen naar Antwerpen.
Ik heb de link verder bekeken en jou informatie gevonden en daar staat iets belangrijks in, ik heb het gedeelte nog extra gekopieerd:

Met een NS-abonnement op de OV-chipkaart reizen naar het buitenland

Heeft u een NS-abonnement of OV Studentenreisrecht en wilt u naar het buitenland reizen? Dan heeft u veelal recht op korting voor het binnenlandse gedeelte van uw internationale reis. Dit geldt voor alle trajecten van NS Hispeed, met uitzondering van Thalys. Voor deze reis heeft u een internationaal vervoerbewijs nodig.

Terug naar boven
Afhankelijk van het kortingspercentage kiest u bij aanschaf van uw internationale vervoerbewijs via NSHispeed.nl voor ‘Korting op NS-traject’ of ‘Vrij reizen op NS-traject’. Vervolgens ontvangt u een internationaal vervoerbewijs vanaf het opstapstation in Nederland (bij 40% korting) of vanaf de grens (bij 100% korting). Bij aanschaf van het internationale vervoerbewijs via de NS-kaartautomaat kiest u voor de optie ‘NS traject met korting’ of voor ‘NS traject gratis’.

Er staat duidelijk bij dat het om alle trajecten van NSHispeed gaat, dus ik vertaal dat naar de internationale intercity's van NSHispeed waar het blijkbaar zo geregeld is. Aangezien we het hier hebben over een binnenlands traject van NS Reizigers moet dus wel het opstapstation worden aangegeven.

Bij het boeken van een vervoersbewijs over een NSR traject of van een ander regionaal vervoerder staat de al eerder gekopieerde informatie er duidelijk genoeg bij.
Reputatie 6
Badge +2
Ik kan de geciteerde tekst niet vinden, was het een tekst die bij een bepaalde reis verscheen, of als antwoord in een faq, of van de virtuele medewerker? In ieder geval verwijst de tekst voor meer informatie naar de pagina die ik zelf boven al heb vermeld, waar staat dat het vervoerbewijs ook bij de NS-kaartautomaat verkrijgbaar is.

En inderdaad moet je bij de NS-kaartautomaat het vertrekstation opgeven, dus "kiezen voor een internationaal vervoerbewijs voor uw gehele treinreis, d.w.z. van het opstapstation in Nederland tot uw eindbestemming in het buitenland". Vreemd is dus dat je dan een kaartje krijgt vanaf de grens.

Als ik ervan uit ga dat het vertrekstation erop moet staan zijn er de volgende mogelijkheden:

1. De kaartautomaat vermeldt het vertrekstation tegenwoordig wel (ik heb de laatste maanden niet zo'n kaartje gekocht, het zou veranderd kunnen zijn).

2. Als je zoals het hoort je vertrekstation opgeeft en dat je vrij reizen hebt in Nederland krijg je een ongeldig kaartje. De informatie op de website dat je het kaartje uit de automaat kan halen is ook onjuist. Dit moet dan allebei uiteraard dringend worden gecorrigeerd. Gedupeerde reizigers moeten schadeloos gesteld worden.

Zolang mogelijkheid 2 niet kan worden uitgesloten is het inderdaad beter op de site een ticket te kopen, wat sowieso een goede mogelijkheid is.
Ten eerste kan ik aan dat vervoersbewijs niet zien dat er sprake is van 100% korting op de gehele treinreis. Bij controle wil ik dus een ingecheckt abonnement zien. Er staat alleen railplus op, dat aangeeft dat er recht op korting is voor in het buitenland. Ik ben nog even verder op NSHispeed.nl gaan zoeken en ik kom het volgende tegen:

100% korting in Nederland

Heeft u een Altijd Vrij, Dal Vrij, Weekend Vrij, Kids Vrij, OV Jaarabonnement, Studentenreisproduct of een NS-Business Card met Traject Vrij of Trein Vrij abonnement? Dan kunt u op het binnenlandse gedeelte van uw internationale treinreis vrij reizen. Dit geldt voor alle binnenlandse trajecten, m.u.v. Thalys. NS Hispeed hanteert daarbij andere kortingspercentages en spits/daltijden dan NS. Wij adviseren u om bij boeking te kiezen voor een internationaal vervoerbewijs voor uw gehele treinreis, d.w.z. van het opstapstation in Nederland tot uw eindbestemming in het buitenland. Uw korting wordt in het internationale vervoerbewijs verrekend. U checkt niet in met uw OV-chipkaart, maar neemt deze wel mee aan boord van de trein! Voor meer informatie, klik hier Wanneer u uitsluitend binnen Nederland reist, gelden de kortingregels die van toepassing zijn op uw abonnement. Vergeet niet in-en uit te checken! Wanneer u naar het buitenland reist, gelden er afwijkende voorwaarden. Dit geldt ook voor uw aanreis naar een vertrekstation van uw internationale trein.

Dit geeft dus exact hetzelfde advies zoals ik het al eerder heb gegeven. Je moet een geldig vervoersbewijs hebben, waar duidelijk op staat dat je vrij reizen hebt inclusief het opstapstation. Dit heeft simpelweg te maken met het feit dat je straks via de QR-code door het poortje moet, GTBV en recht hebt op eventueel vervangend vervoer. Heb je dus geen vervoersbewijs, heb je geen rechten en ben je in principe aan het zwartrijden.
Yay, een flamewar. Wat maakt dit forum dan beter dan 4chan als we dit soort berichten zonder relevante inhoud plaatsen? Ontopic blijven graag!
Ik ben hierover in discussie met Loes, die gaat wel in op wat ik zeg en info waarnaar ik verwijs.

Dit antwoord impliceert dat jij niets te maken wilt hebben met wat ik probeer bij te dragen aan deze discussie?
Ik dacht dat ik wel degelijk inhoudelijk in ging op wat jij in jouw bericht met dat treinkaartje beweerde en wat in mijn optiek niet klopt.
Dus zeg nou niet dat Loes wél ingaat op wat jij zegt, want ik doe dat evenzeer.

Het spreekt vanzelf dat jij niet verplicht bent te reageren op hetgeen ik tegen jouw stellingen inbreng.
Niemand kan jou daartoe verplichten.

Als jij daartoe geen behoefte voelt, maar slechts jouw gedachtenspinsels aan één persoon wilt voorleggen, OK, dan is dat jouw keus. Of zij het ooit met jou eens zal worden is nog maar de vraag.
Zij is niet voor niets hoofdconducteur met de daarbij behorende kennis en ervaring.

Wat dat betreft kan jij nog niet eens in haar schaduw staan.

Ik neem aan dat je er ook geen behoefte aan hebt dat ik in andere topics van jou reageer?
Mag ik dan van jou hetzelfde vragen? Dat jij je niet meer mengt in topics waar ik al met antwoorden c.q. discussies bezig ben?
Op die manier kunnen we elkaar - volgens mij - niet meer in de weg zitten.
Reputatie 6
Badge +2
Ik ben hierover in discussie met Loes, die gaat wel in op wat ik zeg en info waarnaar ik verwijs.

Met dat kaartje (dat overigens al meer dan een jaar oud is) kun je dus uitsluitend reizen op Belgisch grondgebied. Als vertrekpunt staat immers Roosendaal grens aangegeven.
En waar je dat koopt maakt op zich niet uit, het traject waar het geldig is, dar is bepalend.

En jij kan dan wel vrolijk vertellen dat je "ergens" in Nederland alvast uitcheckt, maar vanaf het station waar je daadwerkelijk uitcheckt tot aan de grens heb je dan geen geldig vervoersbewijs meer.
Jij doet voorkomen dat het mogelijk is om in Groningen in te checken, met de Intercity naar Rotterdam te reizen; daar alvast uit te checken om vervolgens de Intercity van Den Haag naar Brussel te nemen zodat je in Roosendaal lekker kunt blijven zitten.
Waar is dan je geldige vervoersbewijs van Rotterdam tot aan Roosendaal grens? Dat heb je dan niet.
Je hebt in Rotterdam uitgecheckt, dus abonnement is vanaf dat punt geen geldig vervoersbewijs meer en het kaartje wat je voor het vervolg van je reis in Belgie hebt gekocht is pas geldig vanaf Roosendaal grens.
Zit ik toch met een hiaat van Rotterdam tot aan de grens.
Helaas, beste brave borst, je verhaal rammelt enigszins en brengt reizigers die jouw adviezen opvolgen alleen maar op extra kosten (UvB verhoogd met €35).

Het advies van Loes (als conducteur, dus expert op dit gebied) is nog altijd het enig juiste advies:
Vervoersbewijs aanschaffen van Groningen naar Antwerpen en daarbij aangeven dat je in Nederland 100% korting hebt. Je hebt dan een "doorlopend" vervoersbewijs, zodat je onderweg geen capriolen hoeft uit te halen van in- en uitchecken. Het enige waar je op moet letten is dat je je abonnement bij je hebt (zonder in- en uit te checken) als bewijs dat je in Nederland inderdaad 100% korting hebt.
Eenvoudiger kan toch niet?
Waarom maak jij het toch zo ingewikkeld en ondoorzichtig? Je brengt mensen alleen maar in verwarring.
Probeer nou eens te erkennen dat een professional als Loes echt wel weet waar zij over praat. Zij maakt dat dagelijks mee.
Of is jouw kennis beter dan die van een hoofdconducteur?
Toe Dennis, het zal best allemaal goed bedoeld zijn, maar probeer het - vooral voor de vraagsteller - duidelijk te houden en ga niet bestrijden wat een professional adviseert.

Reputatie 6
Badge +2
Hier een voorbeeld:

Roosendaal grens kan je in de automaat niet selecteren, je krijgt dit kaartje door bijvoorbeeld Rotterdam Centraal of Dordrecht als vertrekstation te selecteren, met vrij reizen in Nederland.

De genoemde webpagina zegt:

Afhankelijk van het kortingspercentage kiest u bij aanschaf van uw internationale vervoerbewijs via NSHispeed.nl voor ‘Korting op NS-traject’ of ‘Vrij reizen op NS-traject’. Vervolgens ontvangt u een internationaal vervoerbewijs vanaf het opstapstation in Nederland (bij 40% korting) of vanaf de grens (bij 100% korting). Bij aanschaf van het internationale vervoerbewijs via de NS-kaartautomaat kiest u voor de optie ‘NS traject met korting’ of voor ‘NS traject gratis’.

"Vanaf de grens" dus. Opmerkelijk dat het vertrekstation in Nederland wel op het NSHispeed ticket staat.

De regel dat je niet hoeft in te checken benut je hierbij sowieso voor het traject Roosendaal - Roosendaal grens, maar als je weinig overstaptijd in Roosendaal hebt kan je al eerder uitchecken, en als je helemaal niet in Roosendaal overstapt, dus met de Intercity doorgaat (met in dit geval een aanvullend kaartje vanaf Essen tot Antwerpen of verder, bijvoorbeeld een regel van een Rail Pass) check je uit voor je in die Intercity stapt (of je checkt helemaal niet in).

En analoog voor de terugreis. Je hoeft niet in Roosendaal uit te stappen om van de eerste mogelijkheid om in te checken gebruik te maken, je kan dat ook pas later doen (of helemaal niet).
Voor zover ik weet staat het vertrek station er gewoon op, maar dat kan ik mis hebben. Ik heb nog niet eerder een internationaal kaartje gezien waar alleen het vertrekstation en het aankomststation waar wel voor betaald moet worden op staat namelijk. Er staat bij mijn weten gewoon het normale vertrekstation op met het aangegeven aankomststation. Ook tijdens controle ben ik dat overigens nog niet eerder tegen gekomen, maar dat geeft niet aan dat het niet zou kunnen. Het lijkt mij erg onwaarschijnlijk als ik eerlijk ben. Ik denk ook dat het te maken heeft dat het er wel degelijk op zou moeten staan voor de regeling GTBV, aangezien er nu niet met een geldige check-in gewerkt wordt, dus ik betwijfel het ten zeerste.
Ik kan er geen zekerheid over geven, dat zou ik een keer zelf moeten nagaan bij een automaat of misschien dat een collega dit toevallig weet.

Bij de NSHispeed tickets weet ik het wel zeker dat het er zo wel opstaat, dus vertrekstation Groningen met aankomststation Antwerpen Centraal.
Reputatie 6
Badge +2
Als je bij de automaat een vertrekstation in Nederland opgeeft, met vrij reizen In Nederland, krijg je overigens een kaartje waar dat vertrekstation niet opstaat, maar een kaartje vanaf de grens. Dan geldt toch gewoon situatie 3.
Als je op weekend vrij binnen Nederland reist moet je in- en uitchecken.
Voor een kaartje van Roosendaal grens naar Antwerpen heb je Weekend vrij helemaal niet als "bewijs"nodig.
Heb je echter een vervoersbewijs (kaartjesautomaat of e-ticket) van Groningen naar Antwerpen met de aanduiding dat je in Nederland 100% korting hebt, hoef je niet in- en uit te checken, omdat je al een vervoersbewijs hebt voor het hele traject (van begin tot eind), maar vanwege de korting die je in Nederland hebt zul je wel je abonnement bij je moeten hebben, zodat de conducteur kan controleren dat je daadwerkelijk in Nederland 100% korting geniet.

Die constructie, gewoon een vervoersbewijs van Groningen naar Antwerpen op één vervoersbewijs met de indicatie 100% korting in Nederland is het meest klantvriendelijk, omdat je dan nergens hoeft in en uit te checken en in Roosendaal lekker in de trein kunt blijven zitten.
Check je in Groningen in, zul je in Roosendaal moeten uitchecken; je reist dan in Nederland daadwerkelijk op je abonnement.
Dan zul je nog wel voor een kaartje Roosendaal-Antwerpen moeten zorgen (ook in groningen wel te koop, of anders e-ticket). Maar dan zul je dus in Roosendaal met het weekendvrij moeten uitchecken, waardoor je de trein moet verlaten om naar de stationshal te lopen voor die actie, met als gevolg dal als je terug komt de trein vertrokken kan zijn.

Daarom is het door mij ondersteunde advies van Loes juist het meest voor de hand liggende en ook het meest klantvriendelijk:
Vervoersbewijs Groningen-Antwerpen aanschaffen (kaartautomaat of e-ticjket) met indicatie dat je in Nederland 100% korting hebt. Hoef je lekker niet in- en uit te checken en kun je in Roosendaal heerlijk in dezelfde trein blijven zitten en doorreizen, omdat je een compleet vervoersbewijs hebt voor het volledige traject.

Hopelijk is e.e.a. je nu wat duidelijker geworden.

En misschien dat er tussen de ene methode een paar dubbeltjes verschil zit met de andere methode.
Maar ik zie jou zo vaak met cijfertjes aan de slag, dat ik die vergelijking graag aan jou over laat.
Ik zou gewoon een papieren vervoersbewijs regelen waar op vermeldt staat dat je vrij reizen hebt in Nederland

Ik dacht dat de conducteur het Weekend Vrij controleert, ook al ben je niet ingecheckt. Zowel als je een kaartje vanaf de grens uit de automaat hebt als bij zo'n ticket van NS Hispeed, dat maakt toch niet uit?

Ik probeer het even extra te verduidelijken om miscommunicatie te voorkomen.

Situatie 1:

Reiziger reist met zijn Weekend Vrij abonnement van Groningen naar Roosendaal, koopt pas in Roosendaal een internationaal kaartje naar Antwerpen Centraal. Er wordt dus gereisd met zijn OV-chipkaart. Daarbij moet er dus worden in- en uitgecheckt. Dit staat nu eenmaal in de voorwaarden van het abonnement, ongeacht je in je vrije reisperiode zit. De ene conducteur gedoogd het als er geen geldige check-in is, de andere gedoogd het niet met alle vervelende situaties daaromheen.

Situatie 2:

Reiziger reist van Groningen naar Antwerpen Centraal en schaft een internationaal vervoersbewijs aan uit de kaartautomaat van Roosendaal naar Antwerpen. De reis tussen Groningen en Roosendaal wordt dus gereisd op de OV-chipkaart met Weekend Vrij en daarbij geldt hetzelfde als in de eerste situatie.

Situatie 3:

Reiziger reist van Groningen naar Antwerpen Centraal en koopt vooraf een internationaal vervoersbewijs. Via de automaat of via NSHispeed, maakt niet uit en geeft daarbij aan dat het gehele Nederlandse traject vrij reizen is. Er staat niet op dat het om Weekend Vrij gaat, maar wel dat het blijkbaar om een vrije reisperiode gaat. Het papieren vervoersbewijs geeft dus aan dat er sprake is van een geldig vervoersbewijs in combinatie met de OV-chipkaart, die hierdoor geen geldige check-in hoeft te hebben. De conducteur ziet het en alle conducteurs vinden dit goed, aangezien het aan alle voorwaarden voldoet.

Ik hoop hiermee wat miscommunicatie te hebben voorkomen en als ik ergens krom gelezen of geschreven heb, was dat absoluut niet mijn bedoeling. Is het nog niet duidelijk hoor ik dat graag.
Reputatie 6
Badge +2
Ik zou gewoon een papieren vervoersbewijs regelen waar op vermeldt staat dat je vrij reizen hebt in Nederland

Ik dacht dat de conducteur het Weekend Vrij controleert, ook al ben je niet ingecheckt. Zowel als je een kaartje vanaf de grens uit de automaat hebt als bij zo'n ticket van NS Hispeed, dat maakt toch niet uit?
Om precies te zijn, je betaalt vanaf Roosendaal grens (zoals dafna82 al zegt), dat is nog wat voordeliger.

Het staat op http://www.nshispeed.nl/nl/tickets-kopen/reizen-met-ov-chipkaart/ov-chipkaart-en-internationaal-reizen

Zoals daar staat kan het ook met een kaartje uit de automaat.

Ik zou in Groningen inchecken en in Rotterdam uitchecken (hoewel dat geloof ik eigenlijk niet hoeft), dan is het eerste deel van de reis nog simpel een binnenlandse reis.

Ik denk dat je de plank hier ietwat mis slaat, Dennis.
Er is voor het Nederlandse traject sprake van een Weekend Vrij abonnement. In dat geval gaat toch niemand nog een kaartje kopen, vanaf wel station dan ook en ook niet ergens onderweg uitchecken?
Ofwel je reist het Nederlandse traject daadwerkelijk en volledig op het abonnement, met inchecken in Groningen en uitchecken in Roosendaal (met aanvullend kaartje Roosendaal - Antwerpen), ofwel je doet zoals Loes aangeeft.
En dat advies is voor de reiziger het meest praktisch, geen gedoe onderweg van in- en uitchecken. Gewoon lekker in Groningen instappen en waar nodig onderweg overstappen, maar wel relaxed naar Antwerpen zonder uitcheck-stress (en daardoor trein missen).
Jij stelt voor om bijv. in Rotterdam uit te checken. Weet je hoe groot het daar is en hoe ver je moet lopen naar een uitcheckpunt? Dat is een goede oefening voor de avondvierdaagse kan ik je verzekeren.
Dat ligt eraan, als je een papieren vervoersbewijs hebt waar het duidelijk op staat hoef je niet in te checken, heb je geen papieren vervoersbewijs ben je het verplicht en kunnen conducteurs er zeer vervelend over gaan doen.
Ik zou gewoon een papieren vervoersbewijs regelen waar op vermeldt staat dat je vrij reizen hebt in Nederland, en het lijkt mij inderdaad ook zo wat Dennis zegt dat je dat kaartje al uit de automaat kan halen. Zou niet weten welke voordeliger is, maar ik zou voorkomen dat je problemen gaat krijgen met het niet inchecken, want dat zou ik bijzonder vervelend vinden.
Hoi Dafna82

Even als aanvulling op hetgeen Loes zeer terecht schreef.
Als je slechts een kaartje hebt vanaf Roosendaal naar Antwerpen, dan zul je natuurlijk in Groningen wél moeten inchecken met jouw Weekend Vrij abonnement, maar dat betekent dus ook dat je in Roosendaal moet uitchecken.
En in Roosendaal staan gaan CICO-paaltjes op het perron, dus dat betekent uit de trein (bagage mee), naar de stationshal om uit te checken, terug naar het perron met de kans dat je net nog de achterlichten van de trein ziet.

Vandaar dat het advies van Loes het meest voor de hand liggend en ook het meest praktisch is.

Vriendelijke groet,

Hans
Reputatie 6
Badge +2
Om precies te zijn, je betaalt vanaf Roosendaal grens (zoals dafna82 al zegt), dat is nog wat voordeliger.

Het staat op http://www.nshispeed.nl/nl/tickets-kopen/reizen-met-ov-chipkaart/ov-chipkaart-en-internationaal-reizen

Zoals daar staat kan het ook met een kaartje uit de automaat.

Ik zou in Groningen inchecken en in Rotterdam uitchecken (hoewel dat geloof ik eigenlijk niet hoeft), dan is het eerste deel van de reis nog simpel een binnenlandse reis.
Hoi dafna82,

Ik weet niet of je al een vervoersbewijs gekocht hebt voor Roosendaal naar Antwerpen-Centraal, anders zou je het volgende kunnen doen.

Op de site van NSHispeed kun je namelijk een vervoersbewijs aanschaffen en daarbij aangeven dat je wilt reizen van Groningen naar Antwerpen Centraal. Tijdens dat boeken kan je dan aangeven dat je op het traject van Groningen naar Roosendaal vrij reizen hebt i.v.m. je abonnement. Je betaald dan dus ook alleen maar voor het stukje Roosendaal naar Antwerpen Centraal.

Voor de controle hoef je dan je abonnement niet in- of uit te checken, zoals de voorwaarden dat wel aangeven. Hier is namelijk een uitzondering voor gemaakt. Als je controle krijgt geef je de conducteur je papieren vervoersbewijs samen met je OV-chipkaart waar je Weekend Vrij opstaat. De conducteur controleert dan of je inderdaad recht hebt op de genoten korting. De vervoersbewijzen van NS-Hispeed kunnen wij tegenwoordig ook uitlezen via de QR-code, maar je bent nog steeds verplicht een uitgeprinte exemplaar bij je te hebben. Zodra de conducteur dit gezien heeft, is het goed en kan je makkelijk naar Antwerpen reizen.

Ik hoop dat ik het zo wat voor je heb verduidelijkt, anders hoor ik het graag.

Reageer