beantwoord

Inzicht kosten bij reizen op rekening; waarom duurt dat 3 dagen?

• 19 februari 2020
  • 3 reacties
  • 132 Bekeken

Waardering voor het reizen op rekening systeem.
Alleen zie ik de treinkosten pas na 2 dagen en de buskosten na misschien 3 dagen?
In “ Mijn OV-reishistorie” op de OV-chipkaart site staan de busreizen er wel snel maar zonder de ritsten.
Dat komt, zeggen ze omdat het een NS-abonnement is. Bij NS zeggen ze dat er inderdaad vertraging in kan zitten.
Ik heb een daluren abonnement.
Mijn vraag is: waarom? Zonder abonnement zie je ze direct!  Zou verwachten dat de automatisering niet achter hoeft te blijven door dit abonnement.

icon

Beste antwoord door bahnrider 19 februari 2020, 15:51

Verkeerd gedacht dus. Het kan in een enkel geval zelfs nog langer duren. Mede om die reden is bvb op de Wadden (ondanks de schreeuw destijds dat nu heel NL zou gaan chippen) dat chipgedoe pas heel recent ingevoerd.

Dit verhaal is al enkele keren hier uitgebreid uit de doeken gedaan. Het komt er kort op neer dat na de jarenlange twisten over hoe dat chipsysteem er uit zou moeten gaan zien techniek is ingezet die toen al in feite verouderd was en nadien eigenlijk nooit meer is aangepast, inmiddels meen ik zo´n 10-11 jaar na de invoering. Het zit ´m vooral in het aflezen en doorgeven van de per dag opgeslagen info uit de bussystemen-en daar zijn er ruim 5000 van in NL. Zal ook wel nooit meer gaan gebeuren, want er zijn al vergevorderde plannen tot een ander revolutionair splinternw etc. systeem en de kosten om enkel dit systeem aan de praat te houden zijn gigantisch hoog tov de meestal nogal bescheiden inkomsten, vooral op (mini+buurt)bussen. Doet het er eigenlijk wat toe als je heel precies de reden kent? Je kan je beter aan wennen en accepteren dat het is zoals het is.

Ook bvb in Belgie heeft men de les geleerd-daar is de landelijke MoBiB, ingevoerd in Brussel en op de Waalse TEC, voor het spoor NMBS enkel voor ABO en als laatste heeft de vlaamse deLIJN nu besloten er toch maar geen gebruik van te gaan maken voor enkeltjes e.d. vanwege de te hoge kosten tov innames. In LUXembourg krijgt men per 1/3 gratis OV, mede ook omdat de innamekosten van hun E-kart erg hoog waren tov de lage prijzen en vele reducties die ze toch al hadden. Daardoor valt de echte kost ervan veel lager uit als de inkomsten die wegvallen.

Bekijk origineel

3 reacties

Reputatie 5
Badge

Verkeerd gedacht dus. Het kan in een enkel geval zelfs nog langer duren. Mede om die reden is bvb op de Wadden (ondanks de schreeuw destijds dat nu heel NL zou gaan chippen) dat chipgedoe pas heel recent ingevoerd.

Dit verhaal is al enkele keren hier uitgebreid uit de doeken gedaan. Het komt er kort op neer dat na de jarenlange twisten over hoe dat chipsysteem er uit zou moeten gaan zien techniek is ingezet die toen al in feite verouderd was en nadien eigenlijk nooit meer is aangepast, inmiddels meen ik zo´n 10-11 jaar na de invoering. Het zit ´m vooral in het aflezen en doorgeven van de per dag opgeslagen info uit de bussystemen-en daar zijn er ruim 5000 van in NL. Zal ook wel nooit meer gaan gebeuren, want er zijn al vergevorderde plannen tot een ander revolutionair splinternw etc. systeem en de kosten om enkel dit systeem aan de praat te houden zijn gigantisch hoog tov de meestal nogal bescheiden inkomsten, vooral op (mini+buurt)bussen. Doet het er eigenlijk wat toe als je heel precies de reden kent? Je kan je beter aan wennen en accepteren dat het is zoals het is.

Ook bvb in Belgie heeft men de les geleerd-daar is de landelijke MoBiB, ingevoerd in Brussel en op de Waalse TEC, voor het spoor NMBS enkel voor ABO en als laatste heeft de vlaamse deLIJN nu besloten er toch maar geen gebruik van te gaan maken voor enkeltjes e.d. vanwege de te hoge kosten tov innames. In LUXembourg krijgt men per 1/3 gratis OV, mede ook omdat de innamekosten van hun E-kart erg hoog waren tov de lage prijzen en vele reducties die ze toch al hadden. Daardoor valt de echte kost ervan veel lager uit als de inkomsten die wegvallen.

Badge +3

Welkom bij de NS Community!

De eerdere uitleg was dat je reisgegevens ‘s nachts door de vervoerders aan TLS/OV-chipkaart aangeleverd worden, waarna zij ze weer doorsturen naar de NS, die vervolgens de kosten gaan berekenen wat nog een dag kan duren. Er werd dus (door de NS) gezegd dat je 48 of 72 uur aan moest houden.

Maar het is inderdaad wel vreemd dat veel BTM (bus tram metro) ritten wél bijna direct op je Mijn NS Startpagina staan (dus niet alleen bij OV-chipkaart) maar pas een dag of twee later in je Reishistorie (met prijs). Dat zou dus veel sneller moeten kunnen (volgende dag).

Mochten er nog transacties ontbreken dan kan dat altijd later nog gecorrigeerd worden lijkt me. Maar als je vanuit een mogelijk incomplete reishistorie gaat declareren krijg je natuurlijk weer andere problemen.

Het beste is dus om te wachten op je factuur, want wat daarop staat aan reizen is definitief. Ontbrekende ritten (van vlak voor je factuur) komen dan op de volgende terecht.

Dank voor de reactie.

Ik leer te begrijpen hoe het in elkaar steekt.

Dat het een veel te simpele gedachte van mij was dat “ OV chipcard” het platform zou zijn waar bus en treinreizen en de kosten daarvan samenkomen en inzichtelijk worden gemaakt.

Begrijp dat verschillende abonnementen, marktpartijen en kortingen het gecompliceerder maken. Ook het gevolg van de privatisering, “ de marktwerking”, marketing enz. ipv dat de overheid gewoon OV in het belang van duurzaam alternatief transport voor iedereen aantrekkelijk, simpel en transparant maakt. 
Maar er is ook veel goed geregeld.

Reageer