beantwoord

Is een Dal voordeel een jaar of kalenderjaar geldig?

• 26 augustus 2014
  • 6 reacties
  • 664 Bekeken

Ik zou graag willen weten hoe lang de dal voordeel -en kortingskaart geldig is. Als ik vandaag koop en over twee weken kan gebruiken, is het abonnement dan van september -t/m- 31 december geldig of van september 2014 tot september 2015. Hoe kan ik dit weten, er wordt nergens wat over vermeld. Ik vind dat dit onder vraag en antwoord op de stie gezet mag worden, ingangsdatum/geldigheid/hoe en wanneer + graag nog voor het invullen van het bestelformulier.
Tevens zie ik op het bestelformulier kleine lettertjes, contractduur~doorlopend met een informatiecirkel. Als ik daar de muis overheen plaats krijg ik te lezen: "het maandabonnement loopt na één maand automatisch af. De contractduur van een abonnement is minimaal één jaar en is daarna maandelijks op te zeggen".
Dat vind ik best verwarrend. Is het geen jaarabonnement maar een maandabonnement of is die voordeel jaarkaart maar één maand te gebruiken? Kunt u mij uitleg geven, dank u wel.
icon

Beste antwoord door Dennis 26 augustus 2014, 07:06

Ik zou graag willen weten hoe lang de dal voordeel -en kortingskaart geldig is. Als ik vandaag koop en over twee weken kan gebruiken, is het abonnement dan van september -t/m- 31 december geldig of van september 2014 tot september 2015.
Van september 2014 tot september 2015 (anders zou er "kalenderjaar" staan). In de voorwaarden: "Abonnementsjaar: Iedere periode van 365 dagen (en 366 dagen
tijdens een schrikkeljaar) die steeds begint op gelijknamige maand en dag als de maand en dag waarop uw abonnement voor het eerst geldig was."

Tevens zie ik op het bestelformulier kleine lettertjes, contractduur~doorlopend met een informatiecirkel. Als ik daar de muis overheen plaats krijg ik te lezen: "het maandabonnement loopt na één maand automatisch af. De contractduur van een abonnement is minimaal één jaar en is daarna maandelijks op te zeggen".
Dat vind ik best verwarrend. Is het geen jaarabonnement maar een maandabonnement of is die voordeel jaarkaart maar één maand te gebruiken?

Er staat in de tweede zin "doorlopend abonnement", die zin is hier van toepassing. Inderdaad kan het verwarrend zijn dat de tekst wat algemener is dan bij het betreffende product van toepassing is of kan zijn. Anderzijds kan het soms verhelderend zijn dat het potentiële (en bij sommige producten daadwerkelijke) alternatief ook wordt beschreven. (Overigens vind ik de tekst "Let op: de klasse die u kiest geldt ook als u buiten uw traject reist." bij de klassekeuze bij andere abonnementen dan Traject Vrij en het Grensabonnement alleen maar verwarrend.)
Bekijk origineel

6 reacties

Reputatie 6
Badge +2
Ik zou graag willen weten hoe lang de dal voordeel -en kortingskaart geldig is. Als ik vandaag koop en over twee weken kan gebruiken, is het abonnement dan van september -t/m- 31 december geldig of van september 2014 tot september 2015.
Van september 2014 tot september 2015 (anders zou er "kalenderjaar" staan). In de voorwaarden: "Abonnementsjaar: Iedere periode van 365 dagen (en 366 dagen
tijdens een schrikkeljaar) die steeds begint op gelijknamige maand en dag als de maand en dag waarop uw abonnement voor het eerst geldig was."

Dat vind ik best verwarrend. Is het geen jaarabonnement maar een maandabonnement of is die voordeel jaarkaart maar één maand te gebruiken?

Er staat in de tweede zin "doorlopend abonnement", die zin is hier van toepassing. Inderdaad kan het verwarrend zijn dat de tekst wat algemener is dan bij het betreffende product van toepassing is of kan zijn. Anderzijds kan het soms verhelderend zijn dat het potentiële (en bij sommige producten daadwerkelijke) alternatief ook wordt beschreven. (Overigens vind ik de tekst "Let op: de klasse die u kiest geldt ook als u buiten uw traject reist." bij de klassekeuze bij andere abonnementen dan Traject Vrij en het Grensabonnement alleen maar verwarrend.)
Bedankt voor de verduidelijking, Dennis. Ik heb verder nog wel een vraag over het inchecken voor de spitsuren. Hieromtrent heb verscheidene draadjes gelezen, ik vroeg mij verder af of het ook zo werkt als je om drie uur eerder al incheckt, laten we zeggen om 14:00u, maar dan pas om 17:00 een trein neemt. Kun je dan ook met korting reizen of verloopt de check-in sessie binnen een bepaalde tijd?
Men moet na het inchecken binnen een half uur aan de reis beginnen (uitgaande van de geplande vertrektijd van de trein).
hoe weet het digitale systeem dat ik ook daadwerkelijk in de trein zit? Moet je in de trein ook nog extra inchecken of doet scant de conducteur als een soort van verificatie? Als ik een drie uur durende rit zou nemen van Maastricht naar Groningen weten die poortjes dus precies dat ik na het inchecken binnen 30minuten op de trein ben gestapt?
De conducteur weet hoe laat de trein waarin je zit is vertrokken. Als er tijdens een controle niets van lijkt te kloppen, kan de conducteur uitzoeken hoe het zit. Als dan blijkt dat je niet binnen 30 minuten bent vertrokken, kan de conducteur een nieuw vervoersbewijs voor je uitschrijven met daar bovenop een boete van 35 euro.

Het systeem zelf weet niet in welke trein je zit en je hoeft niet extra in te checken in de trein.
Fijn, nu krijg ik een beetje een idee wat ik met deze kortingskaart kan en wat niet. Ik reis vrij weinig met de trein, maar het is duidelijk dat na enkele ritten al geld bespaard wordt. Toch zal ik wachten tot die aanbieding nog een keer opduikt.

Reageer