beantwoord

Is er een abonnement voor scholieren van 12 tot 17 jaar

• 17 oktober 2014
  • 17 reacties
  • 35156 Bekeken

• Op het juiste spoor
  • 1 reactie
Inmiddels volgt 1 van onze kinderen voortgezet onderwijs in een andere woonplaats. Kosten: 107 euro voor een maandkaart.
Na de zomervakantie zullen zij daar alle drie elke dag naar toe gaan. Kosten: 321 euro per maand.
Voor kinderen t/m 11 jaar is een een speciaal kinderkaartje. Voor studenten vanaf 18 jaar geldt de studentenpas.
Waarom is er geen aangepast abonnement / gezinsabonnement voor scholieren van 12 tot 17 jaar?
icon

Beste antwoord door Inge NS 18 oktober 2014, 11:12

De vraag was waarom en daar is niet op gereageerd. Tot een jaar of tien geleden bestonden er jeugdmaandabonnementen. In dit artikel vond ik een reden voor afschaffing: "het jeugdabonnement is afgeschaft omdat we geen korting meer willen geven in de spits. Dat is een heel duur moment van de dag". Een prijsverhoging dus, want niemand gaat voor zijn lol in de spits reizen, ook scholieren niet: die moeten gewoon op tijd op school zijn en zullen dus zo'n abonnement nodig blijven hebben.

Overdag hebben onze treinen een bezettingsgraad van 30% terwijl het in de spits behoorlijk druk kan zijn met de honderdduizenden reizigers die we dan in enkele uren vervoeren. We willen onze reizigers daarom zoveel mogelijk stimuleren om in de daluren te reizen en hebben ons nieuwe assortiment hier een paar jaar geleden op afgestemd. Dit betekent ook dat een aantal abonnementen - zoals het jeugdabonnement en het Voordeelurenabonnement - niet meer verkrijgbaar zijn.
Bekijk origineel

17 reacties

Welkom ahv! Leuk dat je het NS serviceforum hebt gevonden. Je topic heb ik naar het subforum abonnementen verplaatst, omdat het daar beter tot zijn recht komt en de vindbaarheid voor andere lezers veel groter wordt. We verkopen in principe alleen maar abonnementen voor kinderen (4 t/m 11), volwassenen (vanaf 12 jaar) en 60+ers (zoals Keuzedagen). Vanaf 12 jaar vallen kinderen dus onder het volwassen tarief. Het studentenreisproduct is een product van DUO. Wij hebben dan verder ook helemaal niets speciaals voor scholieren of studenten.
Badge +3
De vraag was waarom en daar is niet op gereageerd. Tot een jaar of tien geleden bestonden er jeugdmaandabonnementen. In dit artikel vond ik een reden voor afschaffing: "het jeugdabonnement is afgeschaft omdat we geen korting meer willen geven in de spits. Dat is een heel duur moment van de dag". Een prijsverhoging dus, want niemand gaat voor zijn lol in de spits reizen, ook scholieren niet: die moeten gewoon op tijd op school zijn en zullen dus zo'n abonnement nodig blijven hebben.
"het jeugdabonnement is afgeschaft omdat we geen korting meer willen geven in de spits. Dat is een heel duur moment van de dag".

Dat dat een smoesje is, blijkt wel uit het feit dat Railrunners wel geldig zijn in de spits en dat kinderen vanaf volgend jaar zelfs gratis met een volwassene meereizen in de spits.

Jongeren die regelmatig in de spits per trein reizen, worden opgezadeld met Traject Vrij waarbij onder meer 3 kids vrij abonnementen en korting bij Greenwheels en Q-park bij de prijs zijn inbegrepen. Veel houders van dat abonnement zitten daar niet op te wachten, maar voor minderjarigen zonder kinderen (uitzonderingen daargelaten) of rijbewijs is het natuurlijk belachelijk.
Reputatie 4
Badge
Er wordt volgens mij gewoon vanuit gegaan dat er altijd een middelbare school aanwezig is in de buurt van het woonadres waardoor er gefietst kan worden of dat de reiskosten acceptabel zijn. Dat is ook een van de redenen waarom het zolang geduurd heeft voordat MBO'ers onder de 18 uitzicht hebben op een studentenreisrecht.
Als de argumentatie van NS klopt, reisden er destijds juist zoveel scholieren in de spits dat het noodzakelijk was om dat tegen te gaan door de prijs voor reizen tijdens de spits voor deze groep te verhogen.

Zeker in plattelandsregio's waar parallelle buslijnen zijn opgeheven is het niet vreemd als scholieren de trein gebruiken om bij hun school te komen, ook al is die relatief dichtbij.

Overdag hebben onze treinen een bezettingsgraad van 30% terwijl het in de spits behoorlijk druk kan zijn met de honderdduizenden reizigers die we dan in enkele uren vervoeren. We willen onze reizigers daarom zoveel mogelijk stimuleren om in de daluren te reizen en hebben ons nieuwe assortiment hier een paar jaar geleden op afgestemd. Dit betekent ook dat een aantal abonnementen - zoals het jeugdabonnement en het Voordeelurenabonnement - niet meer verkrijgbaar zijn.
Dus als ik het goed begrijp probeert NS op deze manier scholieren te stimuleren om de eerste lesuren te spijbelen, zodat ze na 9 uur kunnen vertrekken...
Inderdaad en ook de laatste uren skippen zodat ze vooral niet in de avondspits reizen.

Leuk al die standaardantwoorden van NS, zijn die in het grote NS boek gebundeld ?
Lijkt een beetje op Eva 😃
NS: "Het is al erg druk in de spits."
Inderdaad smoesje zoals pe_pe zegt, Railrunners zijn wel geldig zijn in de spits en kinderen mogen vanaf volgend jaar zelfs gratis met een volwassene meereizen in de spits."

NS: "We willen onze reizigers daarom zoveel mogelijk stimuleren om in de daluren te reizen."
Dus volgens de NS gaan we na het flexwerken, flexscholieren? Scholieren hebben die keuze niet!

Ik heb nog geen logisch argument van de NS vernomen.

Niet alle openbaar vervoer doet overigens zo moeilijk als de NS: de bus geeft wèl een korting van 40% aan scholieren tussen 12 en 17 jaar. Helaas is dit bij ons geen optie, maar het kan dus wel.
Dat heb je verkeerd begrepen, Pe_pe. Het Traject Vrij abonnement is ook geschikt voor scholieren die 4/5 dagen per week op een vast traject onbeperkt willen reizen. Het jeugdabonnement bestaat overigens al zo'n 5 jaar niet meer..
Het gaat niet over Traject Vrij, het gaat om de afschaffing van een abonnement voor tieners, waarbij je als reden aanvoert dat het tieners moet stimuleren om in de daluren te reizen, wat ze niet kunnen zonder te spijbelen.

Dat je verwijst naar Traject Vrij geeft aan dat het eigenlijk niet ging om spitsspreiding, maar gewoon om tieners te dwingen een duurder abonnement aan te schaffen om op tijd op school te kunnen zijn, waarbij ze betalen voor "extraatjes" waar een tiener zonder rijbewijs en kinderen geen gebruik van kan maken.

Er is inderdaad na 5 jaar nog altijd geen geschikt alternatief. Het kromme is dat nieuwe studenten waarvan de SOV pas later ingaat dan het begin van het collegejaar, op deze manier bij Traject Vrij Maand terecht komen, omdat er geen spitsspreidend Dal-iets-abonnement verkrijgbaar is voor een periode van 1 of 2 maanden, terwijl deze groep vaak wel tot op zekere hoogte de mogelijkheid heeft om in de daluren te reizen.
Reputatie 4
Badge
de bus geeft wèl een korting van 40% aan scholieren tussen 12 en 17 jaar.

Dat is 'de bus' niet, maar 'sommige provincies' die deze kortingsregeling bedacht hebben en betalen en deze korting is gelijk aan de kinderkorting en ouderenkorting van 34%.
Ik kan me herinneren dat je tussen 12 en 18 voorheen zoiezo 40% korting kreeg, gewoon omdat je dan nog een kind bent en geen volwassene. Dus zonder abonnement. Waarom is dit afgeschaft? Om mensen weer zoveel mogelijk de auto in te jagen zodat een gezinsuitje (al vanaf 3 personen goedkoper!) betaalbaar blijft? Ik snap dat de NS zoveel mogelijk geld moet verdienen maar dat doe je toch juist door het voor zoveel mogelijk mensen betaalbaar te maken en daar was toch die 40% ipv 50% op gebaseerd? 2x60=120= dus meer inkomsten en toch leuk voor de reiziger. Ik denk dat dit beleid heel veel mensen uitsluit om nog eens met de trein te gaan.
Reputatie 6
Badge +1
Hoe vaak reizen uw kinderen in de middagspits? Als ze altijd voor 16:00u weer inchecken kan met misschien lonen om te reizen met een Altijd Voordeel of Dal Voordeel abonnement in plaats van Traject Vrij. Helaas verschilt het bedrag dat u kwijt bent dan iedere maand.

Voorbeeldberekening: stel uw kind reist over 16TE en gaat 17 dagen per maand naar school.
Een Traject Vrij jaarabonnement kost dan bij NS € 105,- per maand.
Reist uw kind 17x 's ochtends in de spits en checkt hij/zij 's middags voor 16:05u in (in de daluren dus) met een Altijd Vrij abonnement, dan kost dat 17*€ 2,80 (spits)+17*€2,10 (dal) + € 20,- (abonnement per maand) = € 103,30 per maand
Met een Dal Voordeel abonnement zou het 17*€3,50+17*€2,10+€4,17 = € 99,37 kosten.

Gaat uw kind minder dan 17 dagen per maand gemiddeld naar school, of reist hij/zij vaker na 9:00u of voor 16:00u (vertrektijd), dan loont een rekensommetje zeker. Moet uw kind altijd lange dagen maken op school of meer dan 200 dagen naar school, dan blijft een Traject Vrij het voordeligst...
Badge +3
Ik snap dat de NS zoveel mogelijk geld moet verdienen maar dat doe je toch juist door het voor zoveel mogelijk mensen betaalbaar te maken
Niet per se. Als twee mensen elk honderd euro betalen, krijgt NS 200 euro. Als drie mensen elk 60 euro betalen, krijgt NS maar 180 euro. Bovendien nemen twee mensen minder plek in dan drie mensen, waardoor NS (simpel gesteld) de dienstuitvoering met minder materieel af kan.
Ik snap dat de NS zoveel mogelijk geld moet verdienen maar dat doe je toch juist door het voor zoveel mogelijk mensen betaalbaar te maken
Niet per se. Als twee mensen elk honderd euro betalen, krijgt NS 200 euro. Als drie mensen elk 60 euro betalen, krijgt NS maar 180 euro. Bovendien nemen twee mensen minder plek in dan drie mensen, waardoor NS (simpel gesteld) de dienstuitvoering met minder materieel af kan.

Voor veel treinreizigers is er geen geschikt alternatief. Als monopolist is de afweging voor NS in dit voorbeeld dan eerder of drie mensen elk 60 euro betalen, of dat drie mensen elk 100 euro betalen.
Vroeger toen ik nog puber was kochtte ik een jeugd maand kaart. Ik was toen gemiddeld fl 88, 00 (gulden tijd) kwijt per maand van WP-HVSP, terwijl toen der tijd het normale abonnement voor volwassenen bijna misschien 2x zoveel had gekost. Maar dat was in de guldentijd. Na gebleken is voor mensen met bijvoorbeeld een wajong uitkering en voor jongeren tussen de 12 en de 18 jaar helemaal niets geregeld. Financieel gaan voor deze groep mensen daardoor financieel flink en sterk op achteruit. Ik heb dit probleem aan de Tweede Kamer der Statengeneraal voorgelegd dat dit niet meer zo langer kan. Misschien komt op 26 maart 2015 een debat daarover. Dus wie weet.......

Reageer