beantwoord

Is er gezinskorting mogelijk bij traject-vrij abonnement?

Het nieuwe traject-vrij abonnement op het traject Boxmeer-Nijmegen wordt op jaarbasis €200 DUURDER dan het eerdere jaartrajectabonnement. Omdat wij 2 kinderen hebben (16 en 14) die dit traject gebruiken, is dit een forse prijsstijging. Bij diverse andere abonnementen biedt NS gezinskortingsmogelijkheden aan. Over het traject-vrij abonnement staat hierover bij de NS niets op de site. Het is erg onrechtvaardig, dat dit voor de meeste abonnementsvormen wel mogelijk is, maar bij traject-vrij niet.
icon

Beste antwoord door Herman NS 28 juli 2014, 14:54

Natuurlijk is het vervelend dat veel van deze wijzigingen niet in het voordeel van jou en je dochter uitpakken Brumtep. Kun je aangeven om welk traject het gaat? Mogelijk is een ander abonnement wel goedkoper of meer geschikt voor jouw dochter. Je kunt eventueel onze abonnementenwijzer raadplegen.

Als jouw dochter in het bezit was van een Jaartrajectabonnement, dan is Traject Vrij ook in het eerste contractjaar opzegbaar. De korting van 4% is overigens al in de prijs verrekend en is voor iedereen beschikbaar Pe_pe.
Bekijk origineel

32 reacties

Welkom op het NS Serviceforum brumtep. Met het Traject Vrij Maand abonnement kun je buiten je traject met korting reizen, vandaar dat dit abonnement duurder is dan het Maandtrajectabonnement. Bij het jaarabonnement kun je gratis (maximaal 3) Kids Vrij abonnementen t.w.v. € 15 erbij bestellen. De Kids vrij abonnementen zijn voor kinderen in de leeftijdsklasse van 4 t/m 11 jaar. Voor de vindbaarheid heb ik je topic verplaatst naar 'abonnementen'.
Met het Traject vrij abonnement kun je buiten je traject met korting reizen, vandaar dat dit abonnement duurder is dan het Jaartrajectabonnement.

Met een Jaartrajectabonnement kon men ook al buiten het traject met korting reizen. Sterker nog: Met een Jaartrajectkaart kon dat in de Voordeeluren, met Traject Vrij alleen nog maar in de Daluren. Dat is dus een verslechtering, geen verbetering.

En zelfs al zou reizen buiten het traject met korting nieuw zijn: Een losse Dal Voordeel-kaart die datzelfde kortingsrecht oplevert kost maar 50 euro per jaar, waarom zou dat in combinatie met Traject Vrij dan maar liefst 200 euro moeten kosten (dus bovenop de prijs van een oude trajectkaart)?
Welkom op het NS Serviceforum brumtep. Met het Traject vrij abonnement kun je buiten je traject met korting reizen, vandaar dat dit abonnement duurder is dan het Jaartrajectabonnement.

Beste Femke,

Met mijn jaartrajectkaart kon ik eveneens met korting reizen buiten mijn traject, dit kon bovendien ook in de avondspits en in de maanden juli en augustus tevens in de ochtendspits. Dat verklaart dus niet de prijsstijging van het abonnement, de prijs had juist moeten dalen aangezien het product is uitgekleed in vergelijking met de jaartrajectkaart.
(verwijderd, dubbel)
Beste Theofiel,

Via onze website kun je alle verschillen tussen het Jaartrajectabonnement en het Traject Vrij nalezen. Deze zijn beschreven bij de 'veel gestelde vragen'.

Vriendelijke groet,
Herman NS
Beste Herman,

Ik ben helaas bekend met de verschillen (zowel in prijs als in product) tussen beide abonnementen, juist om die reden stoorde de onjuiste informatie die Femke hierboven gaf me.
Je hebt gelijk. De korting buiten het traject waswel van toepassing bi het Jaartrajectabonnement, maar niet bij het Maandtrajectabonnement. Dit antwoord is inmiddels aangepast. Andere argumenten voor het prijsverschil kun je vinden bij de argumentatie die in de bovengenoemde link vermeld staat.
@Herman NS

Welk van die verschillen rechtvaardigt precies een prijsstijging van 200 euro?

*Dat je voortaan het 'voorrecht' hebt om voortaan verplicht per vervoerder in- en uit te checken?
*Dat er voortaan niet meer met een acceptgiro betaald kan worden?
*Dat het niet meer mogelijk is om 4% korting te krijgen op een jaarlijkse betaling ten opzichte van maandelijkse betaling?
*Dat de korting buiten het traject is versoberd van Voordeeluren naar Daluren?
*Dat Railplus niet meer automatisch bij het abonnement zit?
*Dat de korting bij Herz is vervangen door korting bij Q-park?
*Dat een nieuw abonnement niet al na 3 maanden, maar pas na een jaar opgezegd kan worden?
*Dat het recht op restitutie bij vergeten abonnement vervalt?
*Dat het Overgangsbewijs 2-1 in vervangen door het in veel gevallen duurdere Toeslag 2-1?
*Dat het veranderen van de klasse van het abonnement van 1 naar 2 bij een nieuw abonnement niet al na 3 maanden, maar pas na een jaar kan?
*Dat het abonnement voortaan door een ander besteld en betaald mag worden?

Er is niemand die bereid is om voor zulke veranderingen 200 euro extra te betalen, als men de keuze had.

Met het Traject Vrij Maand abonnement kun je buiten je traject met korting reizen, vandaar dat dit abonnement duurder is dan het Maandtrajectabonnement.

Ook dit aangepaste antwoord slaat als een tang op en varken. Ten eerste gaat de vraag over een jaartrajectabonnement, dus heeft brumtep helemaal niets aan een voordeel voor houders van een maandtrajectabonnement. Ten tweede is het kortingsrecht buiten het traject als gezegd gelijk aan dat van een Dal Voordeel abonnement, dat geen 200 euro, maar slechts 50 euro per jaar kost.

Bij het jaarabonnement kun je gratis (maximaal 3) Kids Vrij abonnementen t.w.v. € 15 erbij bestellen.

Oh, dat heel nuttig voor brumtep. Als de abonnementhouders van zelf 14 en 16 jaar al kinderen in de leeftijd van 4 t/m 11 jaar hebben, sparen ze voor die 200 euro extra op jaarbasis tot 45 euro uit voor kids-vrij abonnementen.
ik heb het inmiddels nog eens nagezocht. Toen het eerste kind naar de middelbare school (augustus 2010) ging kostte het jaartrajectabonnement €1335,00, vandaag de dag is dat €1653,60. Dit is een prijsstijging van 24% in 5 jaar. Met inflatie heeft dit geen enkele relatie!:@
Dank je pe_pe voor je inspanning, om het probleem bij NS duidelijker te maken! Wij hebben inmiddels nog berekend, dat de prijsstijging onze kinderen €10,00 per schoolweek kost! En nee, ze hebben zelf inderdaad nog geen kinderen, die ze met kids-vrij mee zouden kunnen nemen, eventueel een klein broertje (incidenteel).
Natuurlijk is het vervelend dat veel van deze wijzigingen niet in het voordeel van jou en je dochter uitpakken Brumtep. Kun je aangeven om welk traject het gaat? Mogelijk is een ander abonnement wel goedkoper of meer geschikt voor jouw dochter. Je kunt eventueel onze abonnementenwijzer raadplegen.

Als jouw dochter in het bezit was van een Jaartrajectabonnement, dan is Traject Vrij ook in het eerste contractjaar opzegbaar. De korting van 4% is overigens al in de prijs verrekend en is voor iedereen beschikbaar Pe_pe.
Kun je aangeven om welk traject het gaat?
Je kunt dat natuurlijk ook in de eerste post lezen: Boxmeer - Nijmegen.

De korting van 4% is overigens al in de prijs verrekend en is voor iedereen beschikbaar Pe_pe.
Is dat NS-logica? - Jullie verhogen de prijzen met tientjes tot honderden euro's per jaar ten opzichte van jaartrajectabonnementen en noemen dat dan "Iedereen krijgt 4% korting".
Daar had ik even overheen gelezen. Als je dochter in de daluren reist zou ze ook een Dal Vrij abonnement als alternatief kunnen overwegen. Dit kost € 99,00 per maand, maar hierbij kun je een tweede Dal Vrij abonnement voor € 42,00 per maand bestellen. Dit wordt een bijabonnement genoemd. Is dit de korting voor gezinsleden die je bedoelde? Bij Traject Vrij worden naast het Kids Vrij geen andere bijabonnementen aangeboden.
Ik kan me niet voorstellen dat de school haar roosters gaat aanpassen aan de daluren van de NS.
In dit geval kunnen de verwijten natuurlijk ook richting Veolia: Die hebben ook geen 'eigen' scholierenabonnement.
Nee de schoolroosters voor beide kinderen gaan ervan uit, dat ze in ieder geval 's ochtends tijdens de spits onderweg zijn. Het zou vrij zijn, als de NS een bijabonnement zou invoeren, als er meerdere gezinsleden op hetzelfde traject een traject vrij jaarabonnement nodig hebben!
Klopt pe_pe bij veolia is dit ook niet mogelijk. Wel voor scholieren in Limburg. De provincie Gelderland verleent overigens ook subsidie aan scholieren die het OV benutten. In Noord-Brabant heb ik al aangeklopt, maar die zijn niet van plan ook een dergelijke subsidie aan te bieden...
Reputatie 2
Brabant heeft wel degelijk voordelige kaarten voor de jeugd t/m 18 jaar. Maar Brabant heeft geen regionale treinvervoerders dus heeft het voor Brabant geen enkele zin om in goedkope treinkaarten te investeren en de kas van Limburg of Gelderland dus te spekken.
Voor onze kinderen zijn die brabantse buskaarten niet geschikt, omdat ze over de "landsgrenzen" reizen. Dit blijkt oa ook als je portemonnee tijdens de reis wordt gestolen. De politie verwacht, dat je aangifte doet in de provincie waar het misdrijf is gepleegd. (Boxmeer-Nijmegen heeft 3 provincies!)
Het blijkt maar weer eens, dat we allemaal afhankelijk zijn van NS. Zij kunnen de prijs bepalen en doen dit ook, ook al verzorgt Veolia het vervoer op dit traject. Jammer dat dergelijke prijsverhogingen door de minister worden goedgekeurd.
Reputatie 2

Het blijkt maar weer eens, dat we allemaal afhankelijk zijn van NS. Zij kunnen de prijs bepalen en doen dit ook, ook al verzorgt Veolia het vervoer op dit traject. Jammer dat dergelijke prijsverhogingen door de minister worden goedgekeurd.

NS bepaald echt niet de prijzen van Veolia. De regionale vervoerders zijn vaak duurder dan NS.
Sinds een aantal maanden is de pijnlijk zichtbaar met de nieuwe abonnementen.
Juist de abonnementen over 2 vervoerders NS+regionale zijn fors duurder geworden.
Ikzelf reis alleen met NS en mijn abonnement is 4 euro per maand goedkoper geworden.

U geeft wel snel de beschuldiging bij NS, want dit keer volkomen onterecht is.

Het abonnement is tot stand gekomen met alle vervoerders, gelukkig maar, er had ook een situatie kunnen ontstaan dat u zowel bij NS als bij Veolia twee losse abonnementen had moeten kopen en dat was nog duurder geweest.
Feit is dat het gemiddelde tarief van NS goedkoper is dan Veolia.
Het is niet volkomen onterecht, want de prijs van een NS Traject Vrij-abonnement voor een Veolia-traject, wordt niet alleen door het tarief van Veolia bepaald, maar ook door alle overbodige extra's die NS er bij stopt: Dalkorting op andere trajecten en 3 gratis Kids Vrij-abonnementen zijn samen al een kleine 100 euro per jaar waard.
Reputatie 2
Die extras zijn er natuurlijk in samenspraak met Veolia. Het extreem duurder worden is vaak op de eerder vermelde trajecten met twee vervoeders, waarbij de regionale echt duurder zijn.
Zoals ik al aangaf mijn Traject Vrij, die ik nog niet heb, is goedkoper dan mijn JTK. Ik reis alleen met NS.
Reputatie 2
Overigens een misverstand is dat de Kids Vrij alleen gebruikt mogen worden als degene die ze gekocht hebben erbij zijn.
Ook kan je deze kopen voor neefjes, nichtjes etc,etc etc... je mag er x gratis bijbestellen, maakt niet uit wat voor binding er is met het kind.
Reputatie 2
Overigens een misverstand is dat de Kids Vrij alleen gebruikt mogen worden als degene die ze gekocht hebben erbij zijn.
Ook kan je deze kopen voor neefjes, nichtjes etc,etc etc... je mag er x gratis bijbestellen, maakt niet uit wat voor binding er is met het kind.
@huibf
Dan ben ik erg benieuwd welk traject dat is, want toen beide prijzen nog in de reisplanner werden vermeld, heb ik op diverse NS-trajecten de prijs van een Jaartrajectkaart vergeleken met die van Traject Vrij Jaar en daar kwam in alle gevallen een prijsstijging van rond de 50 euro op jaarbasis uit, uiteraard exclusief de indexering die mensen van wie het jaarabonnement afloopt nu ook meer betalen dan voor hun vorige abonnementsjaar.

Reageer