Is het bestellen van een abonnement met opzet zo moeilijk gemaakt?

• 31 augustus 2014
  • 15 reacties
  • 509 Bekeken

Begin van de middag geprobeerd om een abonnement te kopen.
Helaas de webshop is niet beschikbaar.

Dus naar station Haarlem. Achter de servicebalies stonden 6 (!) NS medewerkers, maar ik werd doorverwezen naar ns.nl Een abonnement kon/wilde men mij niet verkopen. Op mijn reactie dat ns.nl kennelijk een storing had, kreeg ik een formulier in de handen gedrukt met de melding dat het kopen van een abonnement tot 2 weken kan duren.

Vol ongeloof en boosheid zoek ik verder op internet. Op dit forum zie ik oa dat na de bestelling dhet abonnement binnen een uur op te halen is, elders wordt van 'direct' gesproken.

Nog maar eens een poging in de webshop.
Na ingave van het OV chipkaartnummer moeten alle NAW gegevens opnieuw worden ingegeven.
Dan is inderdaad vandaag als ingangsdatum mogelijk, ik kies voor morgen.

Tot slot gaat er bij de Ideal betaling iets fout. De transactie vindt niet plaats, het bedrag is niet van mijn rekening afgeschreven.

Opnieuw het bestelproces ingaan geeft de foutmelding dat het product niet met een ander product gecombineerd mag worden.
Maar er staat nog geen ander product op de kaart.

Studentenreisproduct gaat in op 1 oktober. Om niet overlappende producten te hebben moet maandabonnement NS dus ingaan op 1 september. Dat lijkt nu niet te gaan lukken.

Wordt ik dus nu gedwongen om een maand op saldo te reizen en daardoor dus veel te veel te betalen?

15 reacties

Als het bestellen van een abonnement mislukt, bijvoorbeeld bij de iDeal-betaling, dan blijft het abonnement op 'in behandeling' staan. Het is niet mogelijk deze bestelling alsnog af te ronden, maar hij kan ook niet worden verwijderd en staat een nieuwe bestelling in de weg. Dit probleem is bekend bij de NS (want al tientallen malen gemeld op dit forum) maar vooralsnog lijkt men hier niets aan te willen of kunnen veranderen.
De enige workaround die de NS op dit moment voor dit probleem heeft, is het morgen nogmaals proberen. Het idee is namelijk dat elke nacht om 4 uur het systeem wordt gereset en de niet-afgeronde bestellingen worden verwijderd (al blijkt uit andere berichten op dit forum dat die vlieger niet altijd opgaat).

Verder klopt het dat abonnementen alleen telefonisch of via internet kunnen worden besteld. Medewerkers van de servicebalie beschikken blijkbaar niet over een telefoon of internetverbinding, want zij kunnen u hierbij niet helpen.
Echt te bezopen voor woorden dat je geen NS abonnement kan afsluiten bij een NS service balie.

En dan nog die rare bugs op de website zelf waardoor het vaak mislukt....
Dank voor jullie reacties.

Inmiddels is het wel gelukt om een abonnement voor mijn andere zoon te bestellen, en deze is ook zojuist op station op de kaart gezet.

De medewerkers op station Haarlem hebben me dus stomweg verkeerd geinformeerd. Geen van hun zessen was kennelijk op de hoogte dat een abonnement ook voor de dag zelf kan worden aangemaakt.

Nu dat eerste abonnement nog. Zal vast niet gaan lukken voordat hij de trein moet hebben. Ik ga er al vanuit dat ik eerst de klantenservice zal moeten bellen. 😞
De bestelperiode van 2 weken geldt als er een nieuwe OV-chipkaart bij het abonnement wordt besteld. Een abonnement voor op een bestaande OV-chipkaart is vrijwel direct, uiterlijk na en uur op te halen, mits er geen bugs of storingen dwarsliggen.
@pe_pe
Dank, ja, dat weet ik nu ook. Helaas weet men dit op station Haarlem niet.

Ik zei nog dat ik het vreemd vond dat het twee weken moest duren om een abonnement op een OV chipkaart te zetten, maar dat waren nu eenmaal de regels werd gezegd.
Ik kon een aanvraagformulier meekrijgen voor een abonnement, meer kon men niet doen.

En een klachtenformulier bestond niet, volgens de medewerker. Ik moest maar bellen. Morgen dus.
Formulieren "verloren paarse krokodil" hadden ze vast voldoende op voorraad. :8
@pe_pe
Dat vermoed ik van wel, weet het haast wel zeker.

Weet er trouwens iemand wat het nut is van twee keer het product "Reizen op saldo bij NS 2e klas" op 1 OV chipkaart?
Een keer geldig tot 10 jaar na afloop geldigheid kaart en 1x 15 jaar.
Dat heeft geen nut, maar kan ook geen kwaad, tenzij men de klasse van reizen op saldo wil wijzigen.
OK, dank.
Toch maar goed in de gaten houden of het saldo er niet dubbel zo hard afgaat.
Tja, Murphy blijft maar aan de gang.

Webshop tijdelijk niet beschikbaar
In verband met regulier onderhoud is het kopen van nieuwe abonnementen op dit moment niet mogelijk.
Probeert u het op een later tijdstip nog een keer. Onze excuses voor het ongemak

Men blijft het zo moeilijk mogelijk maken om een abonnement aan te schaffen.
Beste tonhaver, wat spijtig te lezen dat je zo ontevreden bent over de aanschafprocedure van je abonnement. Normaal gesproken kun je (indien je in bezit van van een geldige OV-chipkaart) een abonnement aanvragen en nog diezelfde dag op de OV-chipkaart deactiveren. Helaas kan er iets misgaan binnen het bestelproces (een storing in de webshop of er gaat iets mis tijdens het bestelproces). Wij zijn hiervan op de hoogte en mochten wij lezen dat het vaak misgaat in een bestelproces dan brengen wij dit intern onder de aandacht en doen wij ons best het bestelproces te verbeteren. Feedback over onze dienstverlening is daarom altijd welkom via dit NS Serviceforum.

Op dit moment is de webshop weer beschikbaar. Mocht het weer niet lukken om een abonnement aan te vragen dan kun je mij een priv├ębericht sturen. Ik help je dan graag verder.
Later deze morgen was de webshop weer beschikbaar, maar helaas, wederom ging het fout in communicatie tussen bank en ns en stokte het betaalproces.

30 minuten wachtrij en twee medewerkers van de NS klantenservice verder was de bestelling geannuleerd, en moest ik dat later nog maar eens proberen.

Een half uurtje geleden dus wederom geprobeerd, en warempel, bestelling lijkt nu mogelijk geslaagd te zijn.
Dat wil zeggen: het geld is van mijn rekening af, en ik heb zelfs een email met de bevestiging van de bestelling.

Nu moet dat abonnement nog op de kaart komen te staan.

Op de bevestiging staat:
Binnenkort ontvangt u een bericht, waarin staat op welke manier u uw treinabonnement kunt activeren op uw OV-chipkaart. U kunt pas met uw abonnement reizen als u dit geactiveerd heeft.

"Binnenkort" is dus niet binnen een half uur.

Heeft iemand een idee of ik dat bericht moet afwachten? En hoeland daar in de regel op gewacht moet worden?
Of kan het abonnement nu bij een kaartautomaat worden opgehaald?
Wij zijn hiervan op de hoogte en mochten wij lezen dat het vaak misgaat in een bestelproces dan brengen wij dit intern onder de aandacht en doen wij ons best het bestelproces te verbeteren.

Betekent dat dat het huidige aantal meldingen met betrekking tot deze fout als acceptabel wordt beschouwd door de NS?
OK, dat "Binnenkort ontvangt u een bericht , waarin staat op welke manier u uw treinabonnement kunt activeren op uw OV-chipkaart" bleek dus twee-en-half uur te zijn.
En het is zelfs gelukt om dat abonnement ook op de OV-chipkaart te laden.

Kostte me in een periode van 26 uur ongeveer 3 tot 4 uur werk.

Nu nog uitrekenen of 10, 20 of 30 minuten in de wacht bij de klantenservice op gaat wegen tegen het terugkrijgen van de onnodige kosten van het reizen op saldo
Je zou ook een van de moderators een privebericht kunnen sturen, Ton. Dan gaan wij dat restitueren.

Reageer