beantwoord

Is het mogelijk om en combinatie van meerdere abonnementen te kopen?

• 29 maart 2014
  • 25 reacties
  • 2291 Bekeken

Ik zal vanaf september 3x per week van HHW naar Leiden en terug reizen. De tijden wisselen. In ieder geval 2 keer ochtend spits, 1 keer avonds spits en 3x daluren. En misschien nog vaker. Ik dacht aan een combi van dal vrij en voordeeluren. Of altijd vrij en altijd voordeel. Kan dit?

groeten Marja
icon

Beste antwoord door Stephan NS 29 maart 2014, 13:34

Beste mamamarja,

Welkom op het NS Serviceforum! Goede vraag die je stelt. Het combineren van abonnementen op één OV-chipkaart is niet mogelijk. Als je twee verschillende abonnementen zou willen, zou je dit ook op 2 losse persoonlijke OV-chipkaarten moeten zetten. Je moet je echter afvragen in hoeverre het rendabel is om abonnementen te combineren. In jouw situatie, waarbij je af en toe in de spits reist en af en toe in de daluren, kun je afwegen om een maandtrajectkaart, Dal Vrij of Altijd Voordeel te nemen. Aan de hand van de Abonnementenwijzer kun je bepalen wat het meest geschikte abonnement voor je is (zoals Hans eerder heeft aangegeven). Gaat dit zo lukken denk je?

@ Hans, Dennis: laten we wel beleefd tegen elkaar blijven, deal? :)

Groet,
Stephan
Bekijk origineel

25 reacties

Reputatie 6
Badge +2
HHW = Heerhugowaard?

Een Voordeelurenabonnement is niet meer verkrijgbaar, alleen te verlengen, heb je dat al?
Hallo Marja,

Een voordeelurenabonnement wordt al sinds 2011 niet meer verkocht.
Daarvoor in de plaats is een aantal verschillende abonnementen gekomen met elk hun eigen mogelijkheden.
Om mensen te helpen tot een goede keuze te komen, heeft NS de Abonnementenwijzer geïntroduceerd.

Waarom zou je trouwens abonnementen gaan combineren? Als je voor Altijd Voordeel zou kiezen, krijg je toch al korting, daar heb je toch ook niet nog een Dal Vrij abonnement voor nodig?
Het is gewoon even puzzelen wat in jouw situatie, met jouw (verwachte) reisgedrag het meest aantrekkelijke abonnement zal zijn. En die abonnementenwijzer kan je daarbij wellicht van dienst zijn.

Het zou mij niets verbazen als er dan als advies uit komt rollen: https:// http://www.ns.nl/reizigers/producten/abonnementen/altijd-voordeel.html

Overigens zou een maandtrajectkaart wellicht ook een alternatief kunnen zijn,

Dat is uiteraard een kwestie van rekenen en vergelijken. Tarieven kun je vinden in de Reisplanner

Neem daarbij eventueel ook in overweging dat je met een trajectabonnement gebonden bent aan het traject waarvoor dat abonnement geldig is, terwijl je met een Dal Voordeel abonnement ook met korting kan reizen op andere trajecten.

Succes met het rekenen en vergelijken.

Vriendelijke groeten,
Hans
Ik bedoel natuurlijk dal voordeel. Deze gecombineerd met dal vrij geeft mij net iets meer korting. Maar mag dat?

Hallo Marja,

Een voordeelurenabonnement wordt al sinds 2011 niet meer verkocht.
Daarvoor in de plaats is een aantal verschillende abonnementen gekomen met elk hun eigen mogelijkheden.
Om mensen te helpen tot een goede keuze te komen, heeft NS de Abonnementenwijzer geïntroduceerd.

Waarom zou je trouwens abonnementen gaan combineren? Als je voor Altijd Voordeel zou kiezen, krijg je toch al korting, daar heb je toch ook niet nog een Dal Vrij abonnement voor nodig?
Het is gewoon even puzzelen wat in jouw situatie, met jouw (verwachte) reisgedrag het meest aantrekkelijke abonnement zal zijn. En die abonnementenwijzer kan je daarbij wellicht van dienst zijn.

Het zou mij niets verbazen als er dan als advies uit komt rollen: https:// http://www.ns.nl/reizigers/producten/abonnementen/altijd-voordeel.html

Overigens zou een maandtrajectkaart wellicht ook een alternatief kunnen zijn,

Dat is uiteraard een kwestie van rekenen en vergelijken. Tarieven kun je vinden in de [url=http://www.ns.nl/reisplanner-v2/index.shtml?language=nl] Reisplanner {/url]

Neem daarbij eventueel ook in overweging dat je met een trajectabonnement gebonden bent aan het traject waarvoor dat abonnement geldig is, terwijl je met een Dal Voordeel abonnement ook met korting kan reizen op andere trajecten.

Succes met het rekenen en vergelijken.

Vriendelijke groeten,
Hans
Hallo Marja,

Meerdere abonnementen op één OV-chipkaart kan conflicten geven.
Als je op je kaart bijv. zowel dal vrij hebt, maar ook dal voordeel, welk reisproduct moet de kaartlezer dan bij het inchecken activeren?

Als je beide abonnementen wilt hebben, zou je ze dus elk op een afzonderlijke OV-chipkaart moeten zetten.
Of het handig is met 2 qua uiterlijk geheel identieke OV-chipkaarten te reizen is natuurlijk een andere vraag.
Volgens de regels mag je aan het uiterlijk van de OV-chipkaarten niets veranderen, maar een klein zwart puntje als merkteken is met een viltstift natuurlijk gauw genoeg gezet.

Vr.gr.
Hans
Reputatie 6
Badge +2
Ik bedoel natuurlijk dal voordeel. Deze gecombineerd met dal vrij geeft mij net iets meer korting.

Met Dal Vrij biedt Dal Voordeel alleen iets extra's wanneer je reist in de 1e klas terwijl je Dal Vrij 2e klas is (en misschien dan ook niet eens).
Reputatie 6
Badge +2
Tenzij je 60 jaar of ouder bent: op de keuzedagen mag je in de middagspits reizen.
Tenzij je 60 jaar of ouder bent: op de keuzedagen mag je in de middagspits reizen.

Je dwaalt af.
Als je 3x per week over een vast traject reist, heb je weinig aan keuzedagen.
Ik bedoel natuurlijk dal voordeel. Deze gecombineerd met dal vrij geeft mij net iets meer korting.

Met Dal Vrij biedt Dal Voordeel alleen iets extra's wanneer je reist in de 1e klas terwijl je Dal Vrij 2e klas is (en misschien dan ook niet eens).

Mevrouw lijkt mij intelligent genoeg om zelf e.e.a. uit te rekenen en te vergelijken met de aangereikte hyperlinks.
Zij zal niet 3x per week van HHW naar LEDN reizen om spruitjes schoon te gaan maken.

En als jij van mening bent dat de combinatie van abonnementen waaraan zij denkt niet het voordeel te geven waaraan zij denkt (en kennelijk berekend heeft), onderbouw dat dan eens met vergelijkende berekeningen.
Daar heeft mevrouw iets meer aan dan aan een loze loze kreet vol twijfels.
Reputatie 6
Badge +2
Mamamarja, Ik denk ook niet dat je daarop doelt. Leg eens uit: "Deze gecombineerd met dal vrij geeft mij net iets meer korting."
Mamamarja, Ik denk ook niet dat je daarop doelt. Leg eens uit: "Deze gecombineerd met dal vrij geeft mij net iets meer korting."

Nu ga je de zaak omdraaien.
Iemand vraagt hier advies en nu ga jij (als "deskundige") aan die persoon vragen waarom iets voordeliger is, omdat het volgens jou niet zo is.
Het gaat er hier niet om dat Marja jou uitleg geeft, maar dat jij - als je reageert - dat met een inhoudelijke reactie doet, maar niet met vragen waarom zij tot een bepaalde conclusie is gekomen, die jij kennelijk niet snapt.
Dan ben je echt verkeerd bezig.
Reputatie 6
Badge +2
Met Dal Vrij biedt Dal Voordeel alleen iets extra's wanneer ..
De vraag was of de combinatie mogelijk is. Als een combinatie niet zinvol is is dat niet aan de orde.
Reputatie 6
Badge +2
van HHW naar LEDN

Het is HWD.
Met Dal Vrij biedt Dal Voordeel alleen iets extra's wanneer ..
De vraag was of de combinatie mogelijk is. Als het een onzincombinatie is is dat niet aan de orde.

En die vraag was al lang en breed beantwoord nog voordat jij die stelde.
Dus inderdaad niet meer aan de orde, dus onnodig gesteld.
Reputatie 6
Badge +2

Dat is nou juist een combinatie die misschien wel zinnig is, in tegenstelling tot de genoemde.
Beste mamamarja,

Welkom op het NS Serviceforum! Goede vraag die je stelt. Het combineren van abonnementen op één OV-chipkaart is niet mogelijk. Als je twee verschillende abonnementen zou willen, zou je dit ook op 2 losse persoonlijke OV-chipkaarten moeten zetten. Je moet je echter afvragen in hoeverre het rendabel is om abonnementen te combineren. In jouw situatie, waarbij je af en toe in de spits reist en af en toe in de daluren, kun je afwegen om een maandtrajectkaart, Dal Vrij of Altijd Voordeel te nemen. Aan de hand van de Abonnementenwijzer kun je bepalen wat het meest geschikte abonnement voor je is (zoals Hans eerder heeft aangegeven). Gaat dit zo lukken denk je?

Groet,
Stephan
Reputatie 6
Badge +2

Je hebt gelijk. Ik heb "onzincombinatie" veranderd in "combinatie die niet zinvol is".
Reputatie 6
Badge +2
De Abonnementenwijzer komt uit op Altijd Voordeel (en dat klopt volgens mij). Bij nog wat extra reizen in de daluren wordt het voordelig Dal Vrij erbij te nemen, op een aparte OV-chipkaart.
Reputatie 6
Badge +2
Nog even wat onderbouwing en uitbreiding:

Het traject is 71 tariefeenheden, een enkele reis 2e klas kost € 12,20, met 20% korting € 9,80, met 40% korting € 7,30.

Alleen al wegens de korting in de spits is Altijd Voordeel (€ 20 per maand) voordelig vanaf 20 / 2,4 = 8,3 enkele reizen in de spits per maand.

Gegeven de korting in de daluren die Altijd Voordeel al oplevert is Dal Vrij (€ 99 per maand) erbij voordelig vanaf 99 / 7,3 = 13,6 enkele reizen in de daluren per maand. Drie keer per week (gemiddeld op jaarbasis, als in vakanties niet op dit traject gereisd wordt is dat meer dan 3 keer per week buiten de vakanties) is 13 keer per maand, dus bij heel weinig extra reizen op het traject of elders wordt het al voordelig.

Traject Vrij Jaar (aangekondigd is dat de prijs gelijk wordt aan die van de al bestaande zakelijke versie, € 3661 per jaar, is € 305 per maand) wordt voordelig ten opzichte van de combinatie van Altijd Voordeel en Dal Vrij vanaf 186 / 9,8 = 19,0 enkele reizen in de spits op het traject per maand. Als er ook op andere trajecten wordt gereisd is Traject Vrij minder gauw voordelig.

Altijd Vrij (€ 318 per maand) wordt voordelig ten opzichte van de combinatie van Altijd Voordeel en Dal Vrij vanaf 199 / 9,8 = 20,3 enkele reizen in de spits op het traject per maand. Als er ook op andere trajecten in de spits wordt gereisd is Altijd Vrij al eerder voordelig.
Reputatie 6
Badge +2
Zo te zien is de Abonnementenwijzer niet in staat combinaties van abonnementen aan te bevelen. Eigenlijk zou dat wel moeten, bijvoorbeeld als je voor het bovengenoemde traject opgeeft 4 keer per week reizen, heen in de ochtendspits, terug in de daluren, wat de combinatie Altijd Voordeel en Dal Vrij zou moeten opleveren. Altijd Voordeel wordt aanbevolen, met Dal Vrij als alternatief, niet als aanvulling.
Volgens mij zijn er abonnementen ontwikkelt om er eentje te gebruiken die bij je past en niet er meerdere te hebben. Als iemand dat wil, lijkt het me dat dat zijn of haar keuze is en niet dat een abonnementswijzer voor is. Anders zou niemand er meer wijs uitkomen en dat is ook niet de opzet van een abonnement dat gecreëerd is voor het gemak voor de reiziger.
Reputatie 6
Badge +2
Het hebben van meerdere abonnementen op aparte OV-chipkaarten vermindert inderdaad wel het gemak, en brengt een risico met zich mee dat je per ongeluk met de verkeerde in- en uitcheckt, of met de ene incheckt en met de andere probeert uit te checken.

Het is wel goed om te weten dat er geen combinatie wordt aanbevolen ook al is die voordeliger, vooral voor de gebruiker van de abonnementswijzer die het kostenvoordeel zwaarder zou laten wegen dan het mindere gemak.
Volgens mij zijn er abonnementen ontwikkelt om er eentje te gebruiken die bij je past en niet er meerdere te hebben. Als iemand dat wil, lijkt het me dat dat zijn of haar keuze is en niet dat een abonnementswijzer voor is. Anders zou niemand er meer wijs uitkomen en dat is ook niet de opzet van een abonnement dat gecreëerd is voor het gemak voor de reiziger.

Helemaal met je eens, Loes.
Reputatie 6
Badge +2
Het hebben van meerdere abonnementen op aparte OV-chipkaarten vermindert inderdaad wel het gemak, en brengt een risico met zich mee dat je per ongeluk met de verkeerde in- en uitcheckt, of met de ene incheckt en met de andere probeert uit te checken.

Bij een vergelijking van bijvoorbeeld Altijd Voordeel en de combinatie van Altijd Voordeel en Dal Vrij zou voor mij bij nader inzien het gemak van vrij reizen in de daluren (in de zin van het niet per reis hoeven afwegen of die het geld waard is) zwaarder wegen dan het bovengenoemde ongemak.
Reputatie 6
Badge +2
Nog even een gemakkelijk rekenvoorbeeld van het mogelijke voordeel van een combinatie van abonnementen:

Op basis van voltarief voor € 200 per maand reizen in de spits en hetzelfde in de daluren kost in totaal per maand:

met Altijd Voordeel: € 300.

met Dal Vrij: € 299.

met de combinatie van Altijd Voordeel en Dal Vrij: € 279.
Reputatie 6
Badge +2
Zie ook https://forum.ns.nl/abonnementen-2/meerdere-producten-op-ov-chipkaart-5828/index1.html#post94350 en verder. Daar staat dat alle producten buiten VDU wat NS betreft samen kunnen, met uitzondering van een doorlopend product met een doorlopend product, en RoR met RoS: Afhankelijk van het moment van inchecken wordt beoordeeld welk product op dat moment het voordeligst is.

Over de vraag of het bij andere vervoerders werkt doet NS geen uitspraken.

Zie ook https://forum.ns.nl/abonnementen-2/arrive-connexxion-op-1-kaart-16434/index1.html#post100442.

Reageer