beantwoord

Is het mogelijk om verschillende abonnementen op 1 OV-chip kaart te zetten?

• 1 augustus 2014
  • 28 reacties
  • 4236 Bekeken

Vanaf 22 aug ga ik in Amsterdam naar school, maar zelf woon ik in Zeist, en om dan naar school te kunnen heb ik 3 verschillende abonnementen:
- Regio Vrij Provincie Utrecht maand (bus)
- Traject Vrij Maand (trein)
- Randstad Noordzone Abonnement maand (bus)
Kan dit allemaal op 1 OV-chip kaart of moet ik per abonnement een OV-chip kaart aanvragen?

Groetjes,
Maartje
icon

Beste antwoord door Inge NS 1 augustus 2014, 18:42

Welkom op het forum maartjevdperk!

Het idee achter de OV-chipkaart is dat je met één pas bij alle vervoerders kunt reizen. Meerdere abonnementen op 1 OV-chipkaart plaatsen is dus zeker mogelijk, tenzij de abonnementen elkaar overlappen. Dat lijkt mij hier niet aan de orde. Voor de zekerheid zou je even contact kunnen opnemen met de busvervoerder(s) om het te checken. Een busabonnement en treinabonnement op 1 OV-chipkaart plaatsen is sowieso mogelijk.
Bekijk origineel

28 reacties

Het is mogelijk om verschillende abonnementen op 1 OV-chipkaart te zetten, maar niet elke combinatie is mogelijk. Als beide busabonnementen bij verschillende vervoerders zijn verwacht ik dat je ze probleemloos kunt combineren, als ze van dezelfde vervoerder zijn zou je het voor de zekerheid het beste daar kunnen navragen.
Het is mogelijk om verschillende abonnementen op 1 OV-chipkaart te zetten, maar niet elke combinatie is mogelijk. Als beide busabonnementen bij verschillende vervoerders zijn verwacht ik dat je ze probleemloos kunt combineren, als ze van dezelfde vervoerder zijn zou je het voor de zekerheid het beste daar kunnen navragen.
Ik denk dat twee abonnementen van dezelfde vervoerder ook moeten werken, zolang ze maar niet met elkaar conflicteren (bv. Altijd Korting Scholier 55% en Arriva Dal Vrij).

De twee busabonnementen die maartjevdperk noemt, zijn twee compleet verschillende abonnementen (vrij reizen in Utrecht en vrij reizen in Noord-Holland en Almera), dus zou dat geen probleem moeten zijn.

Een combinatie van Student Week Vrij (en dus Student Weekend Voordeel) en een Weekend Vrij abonnement van NS gaan namelijk ook prima samen.
Welkom op het forum maartjevdperk!

Het idee achter de OV-chipkaart is dat je met één pas bij alle vervoerders kunt reizen. Meerdere abonnementen op 1 OV-chipkaart plaatsen is dus zeker mogelijk, tenzij de abonnementen elkaar overlappen. Dat lijkt mij hier niet aan de orde. Voor de zekerheid zou je even contact kunnen opnemen met de busvervoerder(s) om het te checken. Een busabonnement en treinabonnement op 1 OV-chipkaart plaatsen is sowieso mogelijk.
Maar 2 treinabonnementen zijn niet altijd mogelijk terwijl ze elkaar niet overlappen, dat bleek uit een eerder topic.
Om welke abonnementen ging het dan? Vrijwel alle abonnementen geven namelijk recht op 40% korting in de daluren. Dit conflicteert met elkaar.
Dat weet ik niet meer precies.
Ik neem aan dat als jullie die vraag beantwoorden er ook ergens notities worden gemaakt van de suggesties en problemen. Daar kan je dat opzoeken.

Ik meende 1 van de door de week abonnementen (NS Business of Traject Vrij of Dal en Weekend Vrij.

Ik zou zeggen vraag dat even na, want het is hier afgelopen maand behandeld.
Badge +3
Traject Vrij (reizen op rekening) en Weekend Vrij (reizen op saldo) zijn niet te combineren op één kaart. Overigens heb ik in dit bericht enkele suggesties gedaan hoe dat wel geïmplementeerd zou kunnen worden.
Haha ja ik had het net gevonden.

Jammer dat NS moderators niet alles lezen....Of dit soort dingen niet weten.
Dan krijg je toch het gevoel dat het forum niet echt zin heeft.
Wat Inge NS zegt klopt dan nog steeds. Traject Vrij en Weekend Vrij overlappen immers: De ene geeft kortingsrecht in het weekend en de ander vrij reisrecht.

Ik vraag me wel af welke NS-abonnementen wel gecombineerd kunnen worden. Verder dan twee abonnementen waarvan de ene op een latere datum ingaat dan de andere eindigt kom ik zo 1, 2, 3 niet.

edit: Hebbes: Elk ander abonnement met Intercity direct Altijd Toeslagvrij of Intercity direct Maandtoeslag.
Om welke abonnementen ging het dan? Vrijwel alle abonnementen geven namelijk recht op 40% korting in de daluren. Dit conflicteert met elkaar.

Als beide abonnementen 40 procent korting geven in de daluren is er toch geen sprake van een conflict maar van overeenstemming? Zelfs als ze een verschillende kortingspercentage boden is er mijns insziens geen sprake van een conflict, je berekent dan immers gewoon de hoogste korting.

Als beide abonnementen 40 procent korting geven in de daluren is er toch geen sprake van een conflict maar van overeenstemming? Zelfs als ze een verschillende kortingspercentage boden is er mijns insziens geen sprake van een conflict, je berekent dan immers gewoon de hoogste korting.

Lijkt me ook.

En zoals Inge NS al zelf zegt, 1 kaart voor alle OV.
Dan moet je ook ALLES kunnen combineren.
Wat Inge NS zegt klopt dan nog steeds. Traject Vrij en Weekend Vrij overlappen immers: De ene geeft kortingsrecht in het weekend en de ander vrij reisrecht.

Ik vraag me wel af welke NS-abonnementen wel gecombineerd kunnen worden. Verder dan twee abonnementen waarvan de ene op een latere datum ingaat dan de andere eindigt kom ik zo 1, 2, 3 niet.

edit: Hebbes: Elk ander abonnement met Intercity direct Altijd Toeslagvrij of Intercity direct Maandtoeslag.

Dat vraag ik me dan ook af, welke abonnementen van NS je wel kan combineren.

Misschien heeft IngeNS een overzicht.
Het combineren van veel abonnementen heeft geen zin. Dal Voordeel is al minimaal bij elk ander abonnement inbegrepen (behalve VDU). Altijd Vrij levert altijd minstens evenveel voordeel als elk ander abonnement. Een wel zinvolle combinatie, zoals Weekend Vrij en Altijd Voordeel levert per definitie de situatie op dat ze geen vaste hiërarchie hebben: op het ene tijdstip moet het ene abonnement voorrang hebben, op het andere tijdstip het andere abonnement. Het is goed voorstelbaar dat de apparatuur daar niet op berekend is. (Hoewel dat allemaal betrekkelijk eenvoudig oplosbaar is door de abonnementen in de backoffice samen te voegen en dan als één product op de kaart te zetten).
De kleinste computers kunnen honderden zetten vooruitdenken en het de meest geoefende schakers verdomd lastig maken, maar de computers bij de NS slaan blijkbaar al op tilt als ze moeten berekenen welk tarief iemand moet betalen die een Traject Vrij abonnement combineert met een Weekend Vrij abonnement...
De kleinste computers kunnen honderden zetten vooruitdenken en het de meest geoefende schakers verdomd lastig maken, maar de computers bij de NS slaan blijkbaar al op tilt als ze moeten berekenen welk tarief iemand moet betalen die een Traject Vrij abonnement combineert met een Weekend Vrij abonnement...

😃
Het combineren van veel abonnementen heeft geen zin. Dal Voordeel is al minimaal bij elk ander abonnement inbegrepen (behalve VDU). Altijd Vrij levert altijd minstens evenveel voordeel als elk ander abonnement. Een wel zinvolle combinatie, zoals Weekend Vrij en Altijd Voordeel levert per definitie de situatie op dat ze geen vaste hiërarchie hebben: op het ene tijdstip moet het ene abonnement voorrang hebben, op het andere tijdstip het andere abonnement. Het is goed voorstelbaar dat de apparatuur daar niet op berekend is. (Hoewel dat allemaal betrekkelijk eenvoudig oplosbaar is door de abonnementen in de backoffice samen te voegen en dan als één product op de kaart te zetten).

Dan doe je het toch gewoon ouderwets brute force? Voor elk reisproduct op de kaart bereken je de kosten van de zojuist gemaakte reis en je brengt de goedkoopste in rekening.
Dat zal niet gaan, want het product waarmee je reist wordt al bij het inchecken bepaald.
Dat zal niet gaan, want het product waarmee je reist wordt al bij het inchecken bepaald.

Bij traject vrij vindt de tariefberekening pas achteraf plaats, dus volgens mij is het in dat geval een kleine moeite om in die berekening ook eventuele andere producten van de reiziger mee te nemen.

Dan blijft dus alleen de situatie over dat iemand twee abonnementen combineert waarmee hij niet op rekening reist. In dat geval moeten bij het inchecken volgens mij twee zaken worden bepaald:
1. Betreft het een reis in de 1e of 2e klas? Dit kan het systeem nooit automatisch bepalen, dus hiervoor zal de reiziger, net als nu, een voorkeur op zijn kaart moeten zetten.
2. Welke tariefklasse is van toepassing? Bij mijn weten onderscheidt de NS 4 tariefsoorten: vrij reizen, 40 procent korting, 20 procent korting en vol tarief. Dan is het een kwestie van brute force de reisproducten aflopen en bepalen of er een product is dat op dit moment recht geeft op vrij reizen. Zo nee, bepalen of er een product is dat recht geeft op 40 procent reizen. Zo nee, bepalen of er een product is dat recht geeft op 20 procent reizen. Zo nee, de reiziger betaalt het vol tarief.
Hiervoor hoef je geen ingewikkelde algoritmes in te bouwen, er is geen sprake van hiërarchieën, je bepaalt gewoon op basis van welk product een reiziger recht heeft op de maximale korting en die pas je toe.
Ik ben het met je eens dat het systeem zonder meer zo verbouwd zou kunnen worden dat abonnementen combineerbaar zijn op één kaart, maar zoals het nu in elkaar zit, verbaast het me niet dat abonnementen waarvan het zinvol is om ze te combineren, conflicteren.
Ik ben het met je eens dat het systeem zonder meer zo verbouwd zou kunnen worden dat abonnementen combineerbaar zijn op één kaart, maar zoals het nu in elkaar zit, verbaast het me niet dat abonnementen waarvan het zinvol is om ze te combineren, conflicteren.

Het verbaast mij dan ook enorm dat het zo in elkaar zit. Als we Inge NS mogen geloven is het idee achter de OV-chipkaart dat je met één pas bij alle vervoerders kunt reizen.
Zodra je die kaart echter zowel voor woon/werkverkeer (of dat nu in de vorm van een Business Card of een regulier Traject Vrij abonnement is) als voor privégebruik (of dat nu gaat om incidentele reizen op eigen rekening (en dus niet die van de werkgever) of frequente reizen middels een Weekend Vrij abonnement) wil gebruiken is de aangedragen "oplossing" dat je dan maar een tweede kaart ernaast moet nemen.
Wat blijft er dan nog over van dat oorspronkelijke idee?
Hup weer een topic beantwoordt.

Welke NS abonnementen we wel kunnen combineren zal voor altijd een vraag blijven.
De vraag ging over busabonnementen. Voor zover daar door NS een antwoord op gegeven kan worden, heeft Inge NS die vraag beantwoord.
Ja maar IngeNS kan ook ingaan op de discussie hier. Eerst wist ze niet eens dat je bepaalde abonnementen niet kan combineren.
Reputatie 7
Badge +4
Dalvoordeel en Altijdvoordeel kun je wel combineren. De spits levert dan 20 procent korting op en er is dan sprake van het overrulen van het dalvoordeelabo.
Ze moeten niet conflicteren maar het is niet bij voorbaat duidelijk waarom het wel of niet mag. Ik heb bijvoorbeeld een weekendvrijabo en dat functioneert door de week als dalvrij. Er is een systeem dat als je een keuzedag niet op kunt nemen die automatisch verschuift naar de eerstvolgende mogelijk geldige dag. Combineren zou dus moeten kunnen. Vergeet het maar, je moet een extra dalvrij nemen. Ik moet wel zeggen dat het hier door de NS-forumleden keurig is uitgezocht.

Reageer