beantwoord

Is klassewissel mogelijk op mijn Traject Vrijkaart?

• 10 juli 2019
  • 9 reacties
  • 199 Bekeken

Klassewissel
icon

Beste antwoord door Robert B 10 juli 2019, 13:28

Zie de instructies voor een klassewissel 2-1 op https://www.ns.nl/klantenservice/wijzigen/klassewissel-laden.html voor Traject Vrij.

Let op dat je met een klassewissel van €9 (daluren) moet inchecken vóór 16:00 of na 18:30, anders is de klassewissel niet geldig. Bij inchecken in de spits (16:00-18:30) moet je namelijk de klassewissel van €25 hebben.
Bekijk origineel

9 reacties

Hoi Fengzi en welkom op onze NS Community!

Een Klassewissel is inderdaad mogelijk. Wil je dit graag permanent voor je abonnement of wil je 1 dag van klasse wisselen?
Ik wil alleen op vrijdagmiddag 1e klas reizen.
Als je dan op mijn link klikt, in mijn vorige bericht, dan zie je de uitleg wat de mogelijkheden zijn voor bij Traject Vrij. Hier trouwens wat meer informatie. 🙂
Badge +3
Zie de instructies voor een klassewissel 2-1 op https://www.ns.nl/klantenservice/wijzigen/klassewissel-laden.html voor Traject Vrij.

Let op dat je met een klassewissel van €9 (daluren) moet inchecken vóór 16:00 of na 18:30, anders is de klassewissel niet geldig. Bij inchecken in de spits (16:00-18:30) moet je namelijk de klassewissel van €25 hebben.
Dus als ik op mijn traject na 16:00 uur 1e klas wil reizen kost dat € 25,00. Met mijn NS Flex kan ik met de app in de trein kiezen voor 1e klas en dan betaal ik minder dan € 4,00 extra.
Badge +3
Dus als ik op mijn traject na 16:00 uur 1e klas wil reizen kost dat € 25,00. Met mijn NS Flex kan ik met de app in de trein kiezen voor 1e klas en dan betaal ik minder dan € 4,00 extra.
Zo werkt het wel inderdaad. Als je een dusdanig kort traject hebt kan je ook overwegen om je Traject Vrij gewoon om te zetten naar 1e klas, want dan reis je vermoedelijk voor minder dan €25 per vrijdag altijd 1e klas.

Edit: Ik heb even gekeken naar bijv. Traject Vrij Eindhoven - 's-Hertogenbosch en dat is 1e klas zomaar € 120,- tot € 150,- per maand duurder. Een eenmalige klassewissel (zoals bij Flex) kost inderdaad maar € 4,36 per keer (spits).
Ik reis van Almere Centrum naar Naarden Bussum. Ik zou voor 1eklas € 100,00 per maand meer kwijt zijn. Maar ik wil alleen op vrijdagmiddag 1e klas zitten.
Badge +3
Tja, dan blijft alleen reizen op een andere ov-chipkaart (al dan niet met Flex) of een e-ticket over, en betaal je voor die enkele reis € 9,08. Heb je Dal Voordeel 2e klas dan is de meerprijs inderdaad € 3,58 maar dat gaat dus niet in de spits.

Kan je na 18:30 reizen op vrijdag (ergens in Almere wat eten of zo), dan is Flex Weekend Vrij natuurlijk een goede optie (€32 per maand) en kan je ook nog door heel NL in het weekend.
Badge +3
Waar ik in mijn vorige reactie €32 zei voor Weekend Vrij moet dat natuurlijk €38 zijn, want het gaat natuurlijk om 1e klas 😥

Reageer