beantwoord

Is mijn Voordeelurenabonnement beëindigd?

• 20 maart 2014
  • 9 reacties
  • 505 Bekeken

Beste NS,

Ik heb op 04-03-2014 mijn Voordeelurenabonnement telefonisch opgezegd. Een medewerker vertelde mij dat ik binnen 2 weken schriftelijk bericht zou krijgen. Ik heb echter nog niets ontvangen. Is er iets mis gegaan of moet ik nog even geduld hebben?

Daarbij heb ik ook nog een andere vraag: Hoe lang duurt het ongeveer voordat het restitutiebedrag teruggestort wordt op de rekening?

Alvast hartelijk bedankt.

Groetjes Dominique

icon

Beste antwoord door Inge NS 20 maart 2014, 18:36

Welkom op het forum DLandgraaf!

Ik heb je topic verplaatst naar het subforum Abonnementen. Daar past je vraag het beste thuis.
Het kan zijn dat je i.p.v. een brief een e-mail ter bevestiging hebt gekregen, als e-mail je voorkeurskanaal is wat betreft contact. Ik wil je daarom aanraden om even in de e-mailbox te kijken. Het is namelijk ook nodig om je Voordeelurenabonnement voor de beëindigingsdatum te deactiveren bij de kaartautomaat. Dit staat in de e-mail uitgelegd. Verder wordt het restitutiebedrag vanaf de einddatum binnen 4 weken op je rekening teruggestort.

Laat je nog even weten of het gelukt is?

Vriendelijke groet,
Inge
Bekijk origineel

9 reacties

Welkom op het forum DLandgraaf!

Ik heb je topic verplaatst naar het subforum Abonnementen. Daar past je vraag het beste thuis.
Het kan zijn dat je i.p.v. een brief een e-mail ter bevestiging hebt gekregen, als e-mail je voorkeurskanaal is wat betreft contact. Ik wil je daarom aanraden om even in de e-mailbox te kijken. Het is namelijk ook nodig om je Voordeelurenabonnement voor de beëindigingsdatum te deactiveren bij de kaartautomaat. Dit staat in de e-mail uitgelegd. Verder wordt het restitutiebedrag vanaf de einddatum binnen 4 weken op je rekening teruggestort.

Laat je nog even weten of het gelukt is?

Vriendelijke groet,
Inge
Hoi Inge,

Bedankt voor je snelle reactie!

Ik heb in mijn mailbox gekeken (zowel Postvak In als Spam), maar daar staat nergens een mailtje van de NS tussen.

Jammer dat de medewerker aan de telefoon mij niet heeft verteld dat ik het abonnement nog moet deactiveren bij de kaartautomaat. Hij zei dat ik schriftelijk bericht zou krijgen en dat dan alles geregeld zou zijn.

Wat kan ik nu het beste doen?

Alvast bedankt.

Groetjes Dominique
Hoi Inge,

Bedankt voor je snelle reactie!

Ik heb in mijn mailbox gekeken (zowel Postvak In als Spam), maar daar staat nergens een mailtje van de NS tussen.

Jammer dat de medewerker aan de telefoon mij niet heeft verteld dat ik het abonnement nog moet deactiveren bij de kaartautomaat. Hij zei dat ik schriftelijk bericht zou krijgen en dat dan alles geregeld zou zijn.

Wat kan ik nu het beste doen?

Alvast bedankt.

Groetjes Dominique

Hoi Dominique,

Mijn ervaring is dat veel informatie die je mondeling / telefonisch aan anderen verstrekt maar gedeeltelijk binnen komt.
Waarmee ik beslist niet wil zeggen dat dat bij jou ook het geval is.
Maar voor veel mensen geldt dat als ze telefonisch iets uitgelegd krijgen wat ze na enkele weken pas kunnen uitvoeren (zoals in dit geval het deactiveren van het abonnement), dan weet het gros dat niet meer als het zo ver is. En dan zou een abonnement gewoon doorlopen.
Vandaar - zoals Inge terecht opmerkt - zulke informatie doorgaans schriftelijk verstrekt wordt in een bevestiging van de opzegging.
Gewoon om misverstanden en problemen achteraf te voorkomen.

Ik had laatst met een ander bedrijf ook de toezegging dat ik binnen 2 weken bericht zou krijgen. Pas op de 15e werkdag na die toezegging lag de brief in de bus.
Hoeft niet per definitie aan dat bedrijf te hebben geleden, de post wordt (althans hier in de regio) ook niet meer elke dag bezorgd.
Kortom, nog niet wanhopen, goeie kans dat die brief binnen enkele dagen in de bus ligt.

En Inge - zelf medewerkster van NS - geeft al aan haar even te laten weten of het allemaal gelukt is.
Mijn advies is, wacht even tot na het weekend, heb je dan nog niets ontvangen stuur dan even een berichtje naar Inge. Ik ken haar goed genoeg om te weten dat zij er dan voor je zal induiken.

Fijn weekend.
Vriendelijke groet,
Hans
Hoi Hans,

Bedankt voor je bericht!

Dat was inderdaad bij mij absoluut niet het geval. Ik ben altijd erg oplettend bij zulke telefoongesprekken en maak altijd notities. Ik heb expres nog aan de medewerker gevraagd of het Voordeelurenabonnement bij deze is stop gezet en of ik verder nog iets moest ondernemen. De medewerker zei letterlijk: "Ik heb het doorgevoerd in de computer. U krijgt daar binnen 2 weken nog een schriftelijke bevestiging van. Bij deze is het abonnement stop gezet." Mijn partner zat zelfs naast mij en heeft het gesprek ook meegekregen.

Ik zal het dan inderdaad nog even afwachten! Is het misschien wel al verstandig om het product van de OV-kaart te verwijderen of kan ik daar ook beter mee wachten totdat ik de brief heb gekregen?

Hartelijk bedankt voor je bericht en jullie horen nog van mij.

Ik wens jou/jullie ook een fijn weekend en bedankt dat je de moeite hebt genomen om te reageren.

Groetjes Dominique
Even een update: Ik heb mijn bericht gisteren ook naar de klantenservice gestuurd. Zij hebben mij zojuist de bevestiging via mail gestuurd. Ik heb mijn persoonlijke gegevens even uit de brief gehaald maar dit is de mail die zij mij gestuurd hebben:

Bevestiging opzeggen Voordeelurenabonnement

Geachte mevrouw xxxxxxx,

U heeft aangegeven dat u uw Voordeelurenabonnement wilt opzeggen. Dit hebben wij in
onze administratie verwerkt:

Beëindiging Voordeelurenabonnement
Contract: xxxxxxxxx
Beëindigingdatum: 4 maart 2014

Het restitutiebedrag dat wordt overgemaakt is € 55,00.
Als u recht heeft op restitutie, dan ontvangt u binnenkort uw betaling terug over de periode
tussen de beëindigingdatum en het einde van het lopende contractjaar.

Verder reizen met uw OV-chipkaart
U kunt uw OV-chipkaart gewoon blijven gebruiken om te reizen op saldo bij NS of bij andere
vervoerders. Eventueel saldo op uw OV-chipkaart blijft gewoon beschikbaar. Altijd genoeg
saldo op uw OV-chipkaart?

Toch vreemd dat er weer niets gezegd wordt over het deactiveren van het product?
Logisch dat u persoonlijke gegevens verwijdert, doe ik doorgaans ook hoor.
Maar wel vreemd dat ze niets zeggen over de-activeren. Bij alle andere abonnementen die sinds 2011 verkocht worden (min of meer in de plaats van het voordeelurenabonnement) staat dat doorgaans wel in de voorwaarden.
Ik kan alleen maar bedenken dat het voordeelurenabonnement - omdat het een oud type abonnement is wat niet meer verkocht wordt - daarop een uitzondering is.
Ik zou geen risico nemen en op het station bij de kaartautomaat de OV-chipkaart even uitlezen en kijken welke producten er (nog) op de kaart staan.
Staat er nog wel een voordeelurenabonnement kunt het ter plekke meteen verwijderen via de knop "ophalen bestelling", daar moet dan een melding komen dat er een bestelling klaar staat met een indicatie welke bestelling dat is.

Jammer dat de Klantenservice (weer) een zetje nodig had om in actie te komen (of zou het "toeval" zijn dat juist nu dat mailtje binnen kwam?).
Hoe dan ook, uiteindelijk lijkt alles toch weer op z'n pootjes terecht gekomen te zijn.

Fijne dag verder en vriendelijke groet,
Hans
Hoi DLandgraaf,

Net als Hans vind ik het persoonlijk vreemd dat er niets over deactiveren staat. Ik kan me niet herinneren dat er nog abonnementen op de kaart staan die na een jaar aflopen, behalve dan de bijabonnementen, die men kan kopen bij aanschaf van een nieuw abonnement. Het oude voordeelurenabonnement is naar mijn mening een product dat doorloopt tot 2029, dus deze zal gedeactiveerd moeten worden. Wat nog wel mogelijk is, is dat er misschien nog een paar dagen is dat het abonnement geldig is, dan wordt er direct weer een abonnement opgeladen, dus het voordeelurenabonnement met een einddatum, zoals die is overeengekomen. Die verloopt dan vanzelf en hoef je verder niets te doen.

Ik zou het advies van Hans opvolgen om zeker te zijn dat het is gedeactiveerd.

Succes in ieder geval.
Beetje late reactie, maar alsnog bedankt voor jullie reacties!

Als ik zelf niet naar de klantenservice had gemaild en gebeld, had ik nooit bericht gekregen. Jammer.

Wat ook jammer is is dat het restitutiebedrag van €55,- binnen 3 tot 4 weken teruggestort zou worden op mijn rekening. Dit zou dan begin april zijn. Heb in de week van 7 april gebeld met de klantenservice en het probleem uitgelegd. Er was iets fout gegaan met automatische incasso dus het zou handmatig worden overgemaakt. Daarbij vertelde de medewerker dat de NS maar 1 keer per maand uitbetaald. Ze wist niet welke dag dat is, maar dat het wel nog deze maand op mijn rekening zou komen. Ik heb nog steeds niets ontvangen.

Mijn vraag is: Heeft een van jullie enig idee op welke dag de NS uitbetaald? Ben het wachten en het zelf er achteraan rennen langzaam een beetje beu.

Bedankt!

Groetjes
Ik heb ooit in 2013 zelf te maken gehad met een restitutie wegens een niet functionerend CICO paaltje, waardoor het uitchecken niet goed ging.
Op de 4e een claim ingediend via MijnNS en op de 12e stond het bedrag dat ik tegoed had op mijn bankrekening.
Als er al 1x per maand een bulk aan overschrijvingen de deur uit gaat bij NS, dan zou dat - gezien de boekingsdatum van mijn restitutie - dus ergens rond de 10e of de 12e moeten zijn.

Helaas was dit de enige keer dat ik een claim had, zodat ik geen andere betaaldata kan terugzien.

Reageer