beantwoord

Jaarabonnement vast traject tegemoetkoming?

• 30 maart 2020
  • 10 reacties
  • 261 Bekeken

Hallo, 

Ik heb een jaarabonnement voor een vast traject (maandelijkse incasso). Ik reis al ruim drie weken niet meer naar mijn werk en werk vanuit huis. Ik ontvang geen woon-werk onkostenvergoeding meer van mijn werkgever gezien de situatie. Is er derhalve een tegemoetkoming/ restitutie van de kosten voor mijn jaarabonnement mogelijk? 

Ik hoor het graag. 

Met vriendelijke groet, 

Martijn. 

icon

Beste antwoord door bryan 30 maart 2020, 10:53

U kunt zelf in Mijn NS overstappen naar NS Flex zonder abonnement. Dat is gratis, maar u moet daarvoor wel even langs een gele automaat (op het station, maar die in de supermarkt werkt volgens mij ook).

Bekijk origineel

10 reacties

Reputatie 5
Badge

U kunt zelf in Mijn NS overstappen naar NS Flex zonder abonnement. Dat is gratis, maar u moet daarvoor wel even langs een gele automaat (op het station, maar die in de supermarkt werkt volgens mij ook).

Bedankt voor uw antwoord. Wat betekent een NS Flex abonnement precies? 

Reputatie 5
Badge

Heel kort door de bocht, NS heeft 2 typen abonnementen: klassiek en flex. Bij klassieke abonnementen zit u een vaste periode (maand of jaar) vast aan een abonnement. Bij Flex zit u slechts 1 maand vast aan uw keuze. Na die maand kunt u via uw Mijn NS omgeving overstappen op een duurder of goedkoper abonnement , of zelfs geen abonnement. U krijgt elke maand een factuur met daarop de kosten van uw abonnement en eventuele andere kosten (bijv. bus/tram/metro), welke via automatische incasso worden geincasseerd.

Zie: https://www.ns.nl/flex

Reputatie 7
Badge +3

Flex is reizen op rekening en heeft de mogelijkheid om met tussenpozen van een maand het abonnement aan te passen.

Verandert dit dan ook het vaste bedrag dat maandelijks voor het vaste trajectabonnement wordt geincasserd en is de overgang naar NS Flex met directe ingang?

Reputatie 6
Badge +1

Als u overstapt op Flex wordt uw huidige Traject Vrij abonnement opgezegd zodra u NS Flex heeft opgehaald. De kosten voor de resterende nog niet-gereisde dagen worden aan u gerestitueerd. NS Flex gaat met directe ingang in. Binnen 1 uur kunt u Flex ophalen bij een oplaad- of kaartautomaat.

Reputatie 7
Badge +3

Bij wijzigen naar NS Flex is er de keuze tussen Flex met abonnement of Flex zonder abonnement. In het laatste geval betaalt u uiteraard geen maandelijkse abonnementkosten. Binnen NS Flex is momenteel nog geen Traject Vrij abonnement beschikbaar (zou wel in de loop van het jaar beschikbaar moeten komen), wat betekent dat u NS Flex weer compleet moet laten stoppen wanneer u weer naar werk gaat reizen en opnieuw een Traject Vrij abonnement wilt.

Dua als ik het goed begrijp betaal ik als ik overstap naar NS Flex zonder abonnement de normale kosten voor het traject dat ik dagelijks zou afleggen? Die zijn in dit geval duurder dan het Traject Vrij- abonnement (ware het niet dat ik nu niet reis met de trein).

Kan ik NS Flex op elk gewenst moment weer stop zetten en over laten gaan in het Traject Vrij- abonnement? 
Wederom bedankt voor de reactie (s).  

Reputatie 6
Badge +1

Als u NS Flex zonder abonnement neemt en gaat reizen betaalt u het vol tarief voor uw reis. Reist u niet, dan betaalt u uiteraard ook niets.

In principe kunt u pas wijzigen nadat de eerste maand verstreken is, maar bij een ‘upgrade’ naar een duurder abonnement is de klantenservice coulant daarin en staan ze ook toe om eerder te wijzigen. Wel moet u contact opnemen met de klantenservice om de wijziging door te voeren.

Reputatie 7
Badge +3

Als je met NS Flex zonder abonnement zou gaan reizen dan betaal je vol tarief voor die reis, want je hebt geen enkel abonnement. Maar reis je nu niet, zoals nu, dan betaal je dat uiteraard niet. 

Onder normale omstandigheden kun je NS Flex pas na 1 maand weer wijzigen of compleet stopzetten, maar de klantenservice heeft al aangegeven hiermee in deze situatie coulant om te zullen gaan zodat het nu ook eerder dan maand na aangaan stop te zetten is. Aan de andere kant, niemand weet nog hoe lang mensen nog zoveel mogelijk thuis moeten werken en als dat nog langer dan een maand is dan is deze coulance niet eens nodig.

Reageer