beantwoord

Jaarkeuzedag Ov. Chipkaart

• 13 september 2014
  • 7 reacties
  • 1844 Bekeken

Elke twee maanden kan ik een keuzedag laden.Ik zou ook een jaarkeuzedag (dus een jaar geldig) moeten kunnen laden. Bij controle op een ns automaat bleek er geen jaarkeuzedag op te staan en was hij ook niet oplaadbaar. Vraag is dus wanneer en hoe kan ik die jaarkeuzedag laden. Stel dat er zowel een jaarkeuzedag als en tweemaandelijkse keuzedag op staan, welke wordt dan geactiveerd bij inchecken ?
icon

Beste antwoord door Thom 13 september 2014, 12:25

Hallo CButhker: Op het automaat is 'Ophalen keuzedag' zo ingesteld dat hij automatisch aangeeft welke keuzedag het eerst 'op' moet. Normaal is dat de dag die twee maanden geldig is, Is die verbruikt dan zet hij de jaardag klaar. Wilt u echt eerst de jaardag gebruiken, waarom eigenlijk???, dan kunt u naar ophalen bestelling gaan.

Ophalen keuzedag is echter een reuze handige voorziening, Het werkt precies goed en voorkomt dat u de jaardag onnodig verbruikt. De status is ook goed uit te lezen op Mijn NS als u daar een account heeft. Ongevraagd advies: haal uw keuzedag niet op bij Albert Heijn o.i.d. maar bij het NS-automaat. Bij AH let men in dit geval niet zo op de kleintjes en worden er soms twee dagen geladen. Als er iets mis gaat met het ophalen van de keuzedagen komt het vaak door het activeren bij AH.
Bekijk origineel

7 reacties

Reputatie 7
Badge +4
Hallo CButhker: Op het automaat is 'Ophalen keuzedag' zo ingesteld dat hij automatisch aangeeft welke keuzedag het eerst 'op' moet. Normaal is dat de dag die twee maanden geldig is, Is die verbruikt dan zet hij de jaardag klaar. Wilt u echt eerst de jaardag gebruiken, waarom eigenlijk???, dan kunt u naar ophalen bestelling gaan.

Ophalen keuzedag is echter een reuze handige voorziening, Het werkt precies goed en voorkomt dat u de jaardag onnodig verbruikt. De status is ook goed uit te lezen op Mijn NS als u daar een account heeft. Ongevraagd advies: haal uw keuzedag niet op bij Albert Heijn o.i.d. maar bij het NS-automaat. Bij AH let men in dit geval niet zo op de kleintjes en worden er soms twee dagen geladen. Als er iets mis gaat met het ophalen van de keuzedagen komt het vaak door het activeren bij AH.
Het klinkt een beetje alsof u eerder dit jaar een keuzedag hebt opgehaald via een apparaat in de supermarkt of andere winkel.
Bij die apparaten gebeurt het doorgaans dat als gekozen wordt voor ophalen bestellingen meteen alles wat klaar staat op de OV-chipkaart wordt gezet.
Als u dus op dat moment zowel een keuzedag tegoed hebt voor de lopende periode van 2 maanden en ook nog de keuzedag voor het hele jaar ongebruikt is, dan worden die bij zo'n automaat allebei tegelijk op de OV-chipkaart gezet.
De eerste de beste de dag dat u met de trein reist wordt uw 20maanden dag geactiveerd. Zodra u op een volgende dag weer met de trein mee gaat wordt de tweede keuzedag (in dat geval die voor het hele jaar) geactiveerd.

Nu resteert de vraag op welke knop heeft u bij de NS kaartautomaat op het station geklikt om uw keuzedagen te bekijken.
Druk u op ophalen keuzedag, dan ziet u alleen maar die dag die op dat moment in aanmerking komt om geladen te worden.
Drukt u echter op ophalen bestellingen dan krijgt u meteen een overzicht van welke keuzedagen er op dat moment gebruikt kunnen worden; dus zou dan niet alleen de dag voor de lopende periode van 2 maanden te zien moeten zijn, maar ook die voor het hele jaar.
Druk bij ophalen bestellingen NIET op "akkoord" want dan heeeft u hetzelfde effect als bij die apparaten in de winkels, dan krijgt u meteen de hele handel op uw OV=chipkaart gezet.

Als u dat nog niet heeft zou u een account kunnen aanmaken onder MijnNS .
U kunt dat o.a. uw reishistorie zien van de afgelopen 18 maanden, dus ook wanneer u uw keuzedagen hebt gebruikt, maar ook welke keuzedagen op dat moment nog opgehaald kunnen worden.
Beste cbuthker, Welkom op het NS Serviceforum. Bedankt voor je vraag en goed om te zien dat ook jij je weg naar het forum gevonden hebt. Het zou goed mogelijk kunnen zijn, indien je bijvoorbeeld op 'ophalen alle bestellingen' hebt gedrukt, dat alle producten die klaar stonden (dus ook beide keuzedagen) zijn geactiveerd op je OV-Chipkaart. Het antwoord van Thom hierin is het meest volledig. Ik wil je vragen om je NAW-gegevens, geboortedatum en OV-Chipkaartnr. toe te sturen zodat ik het voor je kan nakijken. Ik heb je topic verplaatst naar 'Abonnementen' om de vindbaarheid van dit topic te vergroten.
Het is mij duidelijk wat er gebeurd is ,inderdaad heb ik bij AH de gegevens opgehaald. Waarschijnlijk is de jaarkeuzedag toen ook geladen en is die gebruikt in plaats van een normale keuzedag. Die is dan kennelijk verlopen. Hoe of op welke wijze kan ik mijn gegevens opsturen? Via deze reactie? Helaas lukt het mij niet meer om in te loggen bij mijn NS De combinatie van gebruikersnaam en ww klopt niet. Als ik een nieuw account aanmaak zegt hij dat ik al een account heb. In het verleden kon ik mijn gegevens wel inzien. Er is kennelijk een probleem met mijn gebruikersnaam(het ww is absoluut correct). In mijn eigen aantekeningen staat niet dat de gebruikersnaam een e-mail moet zijn.(er staat alleen cbuthker)Hoe krijg ik weer een Mijn Ns account
Toen u het account aanmaakte kon u daarbij een gebruikersnaam en wachtwoord opgeven. Op enig moment heeft NS echter besloten om mensen niet meer in te laten loggen met een gebruikersnaam, maar ze in plaats daarvan te laten inloggen met hun e-mailadres. In plaats van de gebruikersnaam die u nu invoert, moet u dus het e-mailadres invullen dat u destijds bij het registreren heeft opgegeven.
Cbuthker, je kunt je gegevens sturen via een privébericht op het forum. Dan kijk ik het even voor je na.
Cbuthker, je kunt je gegevens sturen via een privébericht op het forum. Dan kijk ik het even voor je na. Hoe stuur ik een privé bericht? Via dit kanaal ? Welke gegevens wil je zien? B.v.e-mail adres, dat was vermoedelijk vroeger anders dan nu. Maar ook met het oude e-mail adres lukt het niet om in te loggen. Verder kaartnummers etc ,maar dat zijn allemaal privé gegevens.

Reageer