beantwoord

Jaartrajectabonnement opzeggen

Ik heb een jaartrajectabonnement die is verlengd van 9 januari 2018 tot en met 8 januari 2019. Nu ga ik in mijn woonplaats werken, waardoor ik het abonnement niet meer nodig heb. Ik heb daarom half februari contact opgenomen met de mededeling dat ik mijn abonnement wil opzeggen met ingang van 29 maart 2018. Ik kreeg echter te horen dat dit elke maand kan per de 9e van de maand.

Ik moet mijn abonnement dus 11 dagen door laten lopen, terwijl ik er geen gebruik van maak. Kijk ik naar de voorwaarden, dan zie ik dat tot mijn verbazing inderdaad staan:

Na het eerste jaar kunt u het Abonnement maandelijks op elk moment opzeggen, steeds met ingang van dezelfde dag van de maand als de dag waarop uw Abonnement is gestart. Neemt u voor meer informatie over het wijzigen of beëindigen van uw abonnement contact op met NS Klantenservice.

Nu ben ik van mening dat dit helemaal niet kan en mag omdat we te maken hebben met de Wet van Dam. De opzegtermijn zou maximaal één maand moeten zijn.

Ik verneem graag wat uw reactie hierop is.

Met vriendelijke groet,

Robin van der Ende
icon

Beste antwoord door Erryt NS 15 maart 2018, 13:53

Hallo Robin van der Ende en welkom op het NS Serviceforum,

Zoals de voorwaarden aangeven kunnen wij alleen het abonnement op dezelfde dag van de maand als de dag waarop je abonnement is gestart wijzigen of beëindigen. Ik snap je frustratie, maar er bestaat helaas geen andere oplossing.
Bekijk origineel

28 reacties

Hallo Robin van der Ende en welkom op het NS Serviceforum,

Zoals de voorwaarden aangeven kunnen wij alleen het abonnement op dezelfde dag van de maand als de dag waarop je abonnement is gestart wijzigen of beëindigen. Ik snap je frustratie, maar er bestaat helaas geen andere oplossing.
Is de Wet van Dam dan niet van toepassing hierop? En zijn de voorwaarden van de NS dan niet in strijd met deze Wet?

Jullie blijven maar wijzen naar de voorwaarden, maar misschien zijn deze wel vernietigbaar als deze in strijd zijn met de Wet.

Alvast bedankt weer voor de reactie.
Indien je een abonnement wilt beëindigen dan kan dat per eerst volgende datum als dat het abonnement is ingegaan. Dit is altijd binnen een maand indien een jaarabonnement al voor een jaar is afgenomen.
Beste Moderator,

Ik weet inmiddels wel wat de voorwaarden zijn. En wat je in je laatste reactie zegt is waar: ik had ook per 9 maart 2018 kunnen beëindigen conform jullie voorwaarden, zodat ik een opzegtermijn had gehad van minder dan één maand. Dan had ik voor mijn resterende werkdagen echter 15 losse retourtjes moeten kopen voor in totaal €390,-, waardoor ik meer kwijt zou zijn dan wanneer ik mijn abonnement nog een maand door zou laten lopen (€327,-). Ook dat is geen oplossing dus.

Ik wil gewoon opzeggen per een datum die een maand (of meer) in de toekomst ligt. Een datum naar eigen keuze dus. In dit geval met ingang van 29 maart 2018.

Verder krijg ik geen antwoord op mijn vraag of de Wet van Dam van toepassing is in dit geval. Graag een onderbouwde uitleg als dat niet het geval is en jullie van mening zijn in jullie recht te staan.

Verder zegt u in uw eerste reactie "ik snap je frustratie". Als ik mijn eerste bericht lees, proef ik nergens frustratie. Meer verbazing. Blijkbaar is jullie bekend dat de voorwaarden omtrent het beëindigen frustrerend zijn. Doe er dan ook wat aan. Inmiddels ben ik overigens wel gefrustreerd.

Ik zie uw reactie weer met veel belangstelling tegemoet.
Reputatie 7
Badge +3
De Wet van Dam is van toepassing. Maandelijks kunnen opzeggen met een opzegtermijn van maximaal een maand. Daar voldoen de NS-voorwaarden aan. De wet zegt niet dat je op elke willekeurige datum kunt stoppen.
Robin van der Ende, sorry dat Erryt je bericht anders geïnterpreteerd heeft. Zoals mrfreeze al aangaf, hanteren wij inderdaad de Wet van Dam.
Best Iris NS,

Hartelijk dank voor je bericht. Fijn dat er bij jullie ook nog mensen werken. Ik blijf het echter frustrerend en heel verkeerd voelen wat jullie doen en ik zal uitleggen waarom ik dat vind.

Jullie hanteren inderdaad de Wet van Dam, dat is mij inmiddels ook duidelijk geworden. Het staat in het Burgerlijk Wetboek. Boek 6, Titel 5, Afdeling 3, Artikel 236, Lid j.

En dan draait het om de woorden "ten hoogste een maand". Hadden de woorden "ten hoogste" daar niet gestaan, dan hadden jullie in de voorwaarden naar mijn mening nooit kunnen bepalen dat abonnementen uitsluitend per de dag in de maand dat het abonnement ooit afgesloten is, beëindigd kunnen worden. Dan was de termijn gewoon een maand geweest en had ik per 29 maart op kunnen zeggen.

De NS maken gebruik (misbruik) van de mazen in de wet en ik kan daar maar drie redenen voor bedenken:

- Financieel gewin: Mensen moeten nagenoeg altijd kiezen tussen twee kwaden. Het is óf betalen voor een abonnement waar je geen gebruik meer van maakt óf je abonnement opzeggen per een dag dat je deze eigenlijk nog nodig hebt, zodat je losse kaartjes moet gaan kopen. In mijn geval pakt de optie losse kaartjes nóg duurder uit. Dan stelen jullie namelijk bijna €163,- van mij en nu slechts een krappe €120,-.

- Gelegenheid: Gelegenheid maakt de dief. Ik kan niet met Arriva gaan forensen. Ik moet wel van jullie diensten gebruik maken, want er zijn geen andere vervoerders op mijn traject. Ik moet dus ook akkoord gaan met jullie productvoorwaarden, anders kom ik de trein niet in.

- Gelegenheid: En dan weer gelegenheid maakt de dief. Veel mensen zullen zich wellicht niet realiseren dat ze benadeeld worden door de NS (in vergelijkbare gevallen) en laten het erbij.

Beste Iris NS, ik zou graag één gegronde reden van jou of één van je collega's willen krijgen voor het feit dat dit gaat zoals het gaat.

Waarom kan ik alleen per de 9e opzeggen? De NS hadden dit ook anders in de voorwaarden kunnen regelen, toch? Gewoon de wet anders interpreteren? Niet?

Alvast bedankt voor jouw reactie. Of die van die ijskoude mrfreeze waar ik nog steeds de rillingen van krijg.

Trusteeh,

Robin van der Ende
Reputatie 7
Badge +3
Sorry voor de rillingen :)
Je refereerde zelf steeds naar de wet, dus daar reageerde ik op. Als antwoord op je vraag waarom NS dit zo hanteert, lijkt mij het enige juiste antwoord "financieel gewin".
https://youtu.be/HpKWVbZHqco
mrfreeze, je geeft mij al een veel warmer gevoel nu.

Maar nu even zonder gekheid: dit kán toch niet?
Goedemiddag,

Is mrfreeze ontslagen? Ik hoor niets meer en we waren net zo lekker bezig met dit item! Ik snap dat mijn laatste vraag zich wat lastig laat beantwoorden, maar ik maak mij een beetje zorgen nu... :?
Reputatie 7
Badge +3
Nee, mrfreeze ging slapen :)
Voor de duidelijkheid trouwens, ik ben geen NS-medewerker.

Tja, of het kan. Geen idee eerlijk gezegd. Nooit zo bij stilgestaan, maar als je een duur abonnement hebt kan het wel aantikken inderdaad. Ik weet niet hoe andere bedrijven hier mee omgaan. Ik zie op zich geen reden waarom het niet per dag zou kunnen.
Dan ben jij goed uitgeslapen! Maar eigenlijk zou ik dan nog wel een reactie op mijn bericht willen hebben van iemand van de NS op mijn bericht van 15 maart 2018, 23.49 uur. IrisNS, wil jij daar nog iets over zeggen?

Het kan wel wat de NS doen, maar chique is het niet. Iedereen die zo'n abonnement per een andere dag wil beëindigen dan de dag waarop deze ooit ingegaan is, wordt benadeeld. En hoe groter het gat is tussen de dag dat beëindigd wordt en dat datum dat je had willen beëindigen, hoe groter je financiële nadeel. Of financieel voordeel voor de NS. Het is maar net hoe je het bekijkt.

Ik ben van mening dat je als bedrijf niet altijd vast hoeft te houden aan je voorwaarden. Ik werk zelf in de verzekeringen en wij wijken regelmatig af van de voorwaarden als dat de klant beter uitkomt.

Zeker als iemand de afgelopen 8 jaar ongeveer €30.000,- aan abonnementsgelden heeft betaald, zou je denken dat er wel ruimte is om uit coulance af te wijken van de voorwaarden. Beter zou overigens nog zijn de voorwaarden te wijzigen, zodat dit gezeur in toekomstige gevallen niet meer aangevochten hoeft te worden.

Alvast bedankt weer voor de reactie!
Reputatie 7
Badge +3
Ik ben van mening dat je als bedrijf niet altijd vast hoeft te houden aan je voorwaarden.
Dan ben je bij NS in elk geval aan het goede adres :D
(maar da's weer een andere discussie)
Dat blijkt maar weer. Al 17 uur radiostilte... Zou er überhaupt nog een reactie van de NS komen?
Reputatie 7
De klantenservice kan en zal dus niet afwijken van de voorwaarden die gelden bij het door jou afgesloten contract, helaas.
Het kan wel als ze willen. Maar ja het blijven de NS hè.... De toekomst zal het leren.
Jow NS! Kom er eens in! Jullie lijken wel een klein kind dat betrapt is op het doen van iets stouts. Jullie hoeven je niet te verstoppen hoor!
Is de vrijmibo uit de klauwen gelopen en is iedereen te lam om te typen ofzo?
Reputatie 7
Robin, op deze manier heeft geen enkel forumlid, noch moderator zin om met jou deze discussie aan te gaan.
Ik begrijp dat je ontevreden bent over de beëindigingstermijn van de NS abonnementen, maar we voldoen aan de richtlijnen binnen de Europese wetgeving. Meer dan dit antwoord is er niet te geven.
Jullie zijn steeds snel met reageren, maar als er kritische vragen worden gesteld blijft het opvallend lang stil Thomas NS. Dat frustreert en dan krijg je dit. Erg zwak dat jullie geen inhoudelijke reactie willen geven op mijn bericht van gisterenavond zoals ik eerder netjes heb gevraagd.

Ik vraag mij terecht af waarom jullie de Wet van Dam op deze manier toepassen op jullie voorwaarden, terwijl daar geen andere verklaring voor is dan dat de NS haar klanten willen bestelen.

Het zou jullie sieren te verklaren waarom jullie dit zo doen. Ik ben nog steeds heel benieuwd welke andere reden er kan zijn.
Goedenavond Thomas NS. Het spijt mij heel erg, maar nu gebeurt het dus wéér. Het lijkt écht alsof jullie alleen maar snel zijn met reageren als jullie kans zien iemand af te poeieren.

Jullie voldoen met de voorwaarden aan de richtlijnen binnen de Europese wetgeving, maar hadden dat ook gedaan als jullie niet in de voorwaarden hadden opgenomen dat er alleen maar per de dag van de maand dat het abonnement ooit is afgesloten beëindigd kan worden.

Dat is een hele bewuste keuze geweest van de NS, want het wordt niet voor niets zo nadrukkelijk vermeld bij het verlengen van een abonnement. Ik ben alleen maar benieuwd naar jullie reden dit zo te doen, omdat het het klantbelang zeker niet dient. Dat laatste vind ik zeer opmerkelijk voor een commercieel bedrijf, want bij nagenoeg elk bedrijf staat het klantbelang juist centraal.

Zou ik op z'n minst mogen horen wanneer ik een antwoord op mijn vraag mag verwachten? Dan hou ik mij tot die tijd gedeisd.

Alvast bedankt voor de reactie.
Beste Thomas NS,

Ik lees net het hele verhaal terug en realiseer me dat ik geen excuses heb gemaakt voor mijn gedrag. Bij deze daarom: mijn excuses.

Dat was vooral ingegeven door mijn gezellige gesprek met mrfreeze en het feit dat je regelmatig leuke discussies met bedrijven op Facebook voorbij ziet komen. Ook uit frustratie natuurlijk omdat ik geen antwoord krijg op mijn vraag. Mijn ervaring is namelijk, dat als er een antwoord is op een vraag, deze ook snel gegeven kan worden. Maar er komt geen antwoord. Al ruim 24 uur niet.

In jullie eigen gebruikersvoorwaarden staat dat dit een plek is waar je tips en antwoorden op je vragen kunt krijgen. En dat de antwoorden komen op een manier waarop het voor iedereen begrijpelijk is. Behalve een standje, krijg ik vooralsnog niets.

Ik hoop nog een reactie te ontvangen. Bij voorbaat dank daarvoor.
Beste NS,

Ik heb een berichtje gekregen dat het topic is beantwoord. Ik begrijp dat het bericht van Erryt NS van 15 maart 2018 om 13:53 het antwoord is. Dit is inderdaad een antwoord op mijn oorspronkelijke vraag.

Later heb ik nog de vraag gesteld waarom de NS mij niet vrij laat in het kiezen van een datum die een maand of verder in de toekomst ligt, terwijl bekend zal zijn dat de NS haar klanten hiermee benadeeld (of zichzelf bevoordeeld). De keuze voor een vaste beëindigingsdatum is een hele bewuste geweest, want niet voor niets wordt het zo nadrukkelijk vermeld bij het verlengen van een abonnement.

Graag zou ik alsnog een antwoord op deze vraag krijgen. Bij voorbaat dank hiervoor.
Ik dacht een keer niet bijdehand te gaan doen en rustig af te wachten, maar blijkbaar is dat ook niet de manier gezien het feit dat ik mijn vraag nog altijd niet beantwoord heb gekregen. Zo moeilijk moet het niet zijn toch. Elf dagen wacht ik nu al op een antwoord.

Bij het bepalen van de voorwaarden hadden jullie een aantal opties. Hoe kan het dat jullie nu nét de optie hebben gekozen die voor jullie het meest gunstig is en voor de klant dus het meest nadelig?

Zodra ik dat uitgelegd heb gekregen, horen jullie mij niet meer. Alvast bedankt voor de reactie.

Reageer