jaartrajectkaart / inchecken

• 30 October 2014
  • 20 reacties
  • 552 Bekeken

Ik heb nog een oude jaartrajectkaart en volgens de NS site doe ik geen checkin wanneer ik ga reizen. Ook niet als ik een kortingsprodukt op mijn kaart laad.
Echter, op station Santpoort Noord zijn tegenwoordig de poortjes gesloten. Ik moet dus mijn kaart als "sleutel" gebruiken om het poortje te openen. Dit blijkt dus hetzelfde te zijn als een checkin. Op Amsterdam doe ik geen checkout met als gevolg dat ik geen krtingskaartje meer kan kopen via de automaat.
Ok, dan toch maar uitchecken (want dus eigenlijk helemaal niet hoeft volgens de NS).
Kaartje gekocht met korting, niet in/uitchecken en vervogens aangekomen in Santpoort niet door het poortje kunnen want ik was niet ingecheckt.

Kortom: OV kaart: waardeloos geimplementeerd door de NS

Ook de communicatie mbt het in- en uitchecken is ronduit WAARDELOOS. Op tv en in de kranten: IEDEREEN moet in- en uitchecken. Niet dus. Het gaf in ieder geval bij mij een hoop verwarring en blijkbaar ook bij de NS.

Groet,
Hans Scholte, 'n boze klant

20 reacties

Reputatie 3
Badge
Wat voor kortingsproduct had u dan op uw kaart?
Ik koop al sinds 9 juli kaartjes met korting die ik op mijn kaart laad en ga probleemloos ook door de dichte poortjes.

Over de kreet "Iedereen moet inchecken" is al veel heen en weer gepraat hier. Misschien ongelukkig gekozen, maar "Iedereen moet inchecken behalve houders van een jaarabonnement oude stijl zoals Jaartrajectkaart of OV-Jaarabonnement" bekt nu eenmaal niet lekker op een poster, en "Bijna iedereen moet inchecken" is ook niet erg verhelderend. . .
ik ga ook probleemloos door poortjes.
"Iedereen moet inchecken behalve houders van een jaarabonnement oude stijl zoals Jaartrajectkaart of OV-Jaarabonnement"
..., reizigers met een internationaal vervoerbewijs, reizigers met een e-ticket en reizigers met OV-chip plus.

Onwaarheden als deze zijn sowieso niet verhelderend, die scheppen alleen maar onnodige verwarring.
Reputatie 3
Badge
ik ga ook probleemloos door poortjes.

Dan nog blijft de vraag: welk product heeft u dan op uw kaart staan waarmee dat poortje u kan inchecken? Met Jaartraject kun je niet inchecken, met de losse kaartjes die je bijlaadt voor reizen buiten je traject ook niet. Staat er nog iets als een Voordeelurenabonnement op?
Ik heb enkel een jaartraject kaart.
Wanneer ik het poortje open, veranderd mijn status op de kaart naar "ingecheckt". Raar maar waar.
Voordat ik een kaartje met korting kan laden moet ik dus ook uitchecken. Raar maar waar.
Ook de communicatie mbt het in- en uitchecken is ronduit WAARDELOOS. Op tv en in de kranten: IEDEREEN moet in- en uitchecken. Niet dus. Het gaf in ieder geval bij mij een hoop verwarring en blijkbaar ook bij de NS.
Juist.

Over de kreet "Iedereen moet inchecken" is al veel heen en weer gepraat hier. Misschien ongelukkig gekozen, maar "Iedereen moet inchecken behalve houders van een jaarabonnement oude stijl zoals Jaartrajectkaart of OV-Jaarabonnement" bekt nu eenmaal niet lekker op een poster, en "Bijna iedereen moet inchecken" is ook niet erg verhelderend. . .
De NS had dit beter moeten doen: liegen is nooit een optie. Tot de dag van vandaag krijg ik opmerkingen naar mijn hoofd "iedereen moet inchecken". Nee: dat is niet waar.
Hallo Vruchtvet,

Doorgaans moet dit geen problemen opleveren. Wil je mij een privebericht sturen met je NAW-gegevens en het zestiencijferig kaartnummer op jouw OV-chipkaart?

Vriendelijke groet,
Herman NS
Waarom beginnen conducteurs nu plotseling toch te eisen dat ik ben ingecheckt met mijn jaartrajectkaart, dat was toch juist niet nodig volgens NS? Ik begrijp er nu echt NIETS meer van, pffff
Reputatie 4
Badge
Omdat niet elke conducteur zijn werk even serieus neemt en weigert zijn productkennis up-to-date te houden, waardoor 'Forum-conducteur' Loes steeds vol verbazing moet reageren met, "Daar hebben we toch een duidelijke memo over gehad???".
@Reiziger-jrtrkrt: het is inderdaad niet nodig om in- en uit te checken met je Jaartrajectkaart. Alleen op de stations met volledig in werking gestelde poortjes, is in- en uitchecken noodzakelijk om de poortjes te kunnen passeren. Heb je door deze verkeerde info ook een boete gekregen?
Omdat niet elke conducteur zijn werk even serieus neemt en weigert zijn productkennis up-to-date te houden, waardoor 'Forum-conducteur' Loes steeds vol verbazing moet reageren met, "Daar hebben we toch een duidelijke memo over gehad???".

Inderdaad Gert-Jan, ik blijf me geregeld verbazen ja en dit onderwerp hoort daar nog steeds bij.
@IngeNS: bedankt voor de snelle reactie! En nee, ik heb geen boete gekregen. Een conducteur zei zelfs dat hij voor deze keer 'coulant' zou zijn. Ondanks dat ik vertelde dat ik toch echt een brief had ontvangen in juni waarin door de NS gemeld wordt dat (oude) jaartrajectkaarthouders niet moeten inchecken en de kaart alleen als 'sleutel' functioneert voor gesloten poortjes. Plus dat we niet op saldo kunnen reizen maar voor reizen buiten ons traject juist een 'aanvullend reisprodukt' moeten laden.
Desondanks bleef de conducteur beweren dat hij vorige week een interne mail had ontvangen met de instructie juist wél iedereen op inchecken te wijzen. Ik heb toen om een boete gevraagd om dan maar meteen er een zaak van te maken waardoor ik duidelijkheid zou krijgen, maar dat vond hij niet nodig!

@Loes en Gert-Jan: jullie ook bedankt voor de reactie. Maakt mij meteen duidelijk dat ik dus niet de enige ben die steeds zulke conducteurs treft!

Overigens is nu dus eigenlijk wel het omgekeerde het geval: als ik voortaan gewoon netjes ga inchecken (zoals conducteurs kennelijk graag willen) dan kan ik ook buiten mijn traject vrij reizen, want de conducteur checkt alleen maar op het feit of ik netjes ingecheckt heb, terwijl bij het uitcheckstation er geen saldo afgeschreven blijkt te worden?
Reputatie 4
Badge
Je laatste alinea klopt, maar je loopt wel een risico omdat je ook een goed geïnformeerde conducteur kan treffen.
En waarom reageert er dan geen NS moderator?
Ik zou het laatste inderdaad niet willen aanraden met het oog op een boete. Voor reizen buiten het vaste traject kan je een enkele reis of retour met 40% korting op de Jaartrajectkaart laden bij de kaartautomaat of een e-ticket voor houders van een Jaartrajectkaart kopen.
Maar hoe moet ik dan van tevoren weten of ik een conducteur tegen ga komen in de trein die dreigt een boete uit te schrijven omdat ik NIET heb ingecheckt, of juist één omdat ik WEL heb ingecheckt? Als een conducteur instructie geeft om in te checken, waarom dan ook nog eens bij een kaartautomaat een enkele reis of retour laden, het is toch het één òf het ander? Lijkt wel een bewuste poging om jaartrajectkaarthouders stapeldol te maken...
Reputatie 4
Badge
U moet gewoon boven de conducteur staan en gewoon doen wat u is opgedragen door NS in de brief die u toegestuurd is. Als er een lakse conducteur zeurt dat u in moet checken kunt u uw vingers in uw oren steken en doen of u hem niet hoort.
Zojuist ook weer kennis gemaakt met de waardeloze technische beperkingen voor jaartrajectkaarthouders.

Vorige maand is mijn OUDE trajectkaart verlopen. De NIEUWE jaartrajectkaart is als 'product' op de nieuwe kaart gezet.
Net een retourtje naar Rotterdam proberen te bestellen. Met korting, want daar heb ik als jaarkaartreiziger recht op. Blijkt niet te kunnen. Immers: op het stukje plastic in mijn portemonnee staat de oude datum!
Het personeel op het station snapt het ook niet: "bel de klantenservice maar". Op zondag?

Twee treinen gemist en een tientje extra moeten betalen voor een eenmalige chipkaart.

Waardeloos systeem, niks dan gezeik gehad met die ov-chip.
Al 15 jaar trouw klant maar sinds die verrotte chipkaart overweeg ik toch maar een auto te kopen.
Er is geen nieuwe Jaartrajectkaart. Ik denk dat u doelt op Traject Vrij Jaar. Dat is een ander abonnement waarbij u geen reizen met korting kunt kopen. U kunt wel in- en uitchecken. Reizen buiten uw traject worden dan automatisch gefactureerd tegen het geldende (kortings)tarief op het moment van inchecken.

Ik denk dat het personeel op het station in verwarring raakte doordat u sprak over een Jaartrajectkaart en een OV-chipkaarttoonde met een Jaartrajectkaart-opdruk, terwijl u nu een Traject Vrij Jaar abonnement hebt.
Badge +3
Als u Traject Vrij hebt, reist u buiten uw traject door in- en uit te checken. Kosten voor reizen buiten uw traject worden achteraf per automatische incasso van uw rekening afgeschreven. Het is niet mogelijk een e-ticket met korting te kopen bij Traject Vrij, noch kunt u een ander los kaartje met korting kopen.

Reageer