beantwoord

Je hond mee nemen als je een jaar abonnement hebt.

• 10 januari 2020
  • 12 reacties
  • 201 Bekeken

Ik heb een NS abonnement en ik heb een keer gelezen dat ik dan mijn hond gratis mag mee nemen. Nu zij de conductrice dat dit alleen mag als ik mijn hond op schoot kan zetten. Klopt dit? Want ik mag mijn hond gratis mee met mijn abonnement dan mag die toch ook aangelijnd blijven? Ik kan soms niet mijn hond op schoot zetten omdat ik dan in een overvolle trein sta. Ik kan hem ook niet 30+ minuten vast houden terwijl ik sta. Ik zorg wel altijd dat hij geen ruimte in neem door hem tussen mijn benen in laten zitten. 

icon

Beste antwoord door Tochjo 10 januari 2020, 16:42

Alle abonnementen waarmee een hond gratis mee mocht, zijn inmiddels afgeschaft. Voor alle huidige abonnementen geldt dus dezelfde regel als voor reizigers zonder abonnement: een kleine hond mag gratis mee als deze in een tas, mand of op schoot kan en voor een grotere hond moet een Dagkaart hond worden gekocht.

Bekijk origineel

12 reacties

Badge +3

Alle abonnementen waarmee een hond gratis mee mocht, zijn inmiddels afgeschaft. Voor alle huidige abonnementen geldt dus dezelfde regel als voor reizigers zonder abonnement: een kleine hond mag gratis mee als deze in een tas, mand of op schoot kan en voor een grotere hond moet een Dagkaart hond worden gekocht.

Reputatie 7
Badge +4

Het is niet zo dat u uw hond gratis mag meenemen als u een abonnement heeft. Als uw hond op schoot past, hoeft u geen hondenkaartje te kopen. Indertijd gold het gratis meenemen van een hond alleen bij een ov-jaarkaart en die is er al jarenlang niet meer. Aangelijnd mee mag wel en moet zelfs als hij op de grond staat, maar dan heeft u een dagkaart hond nodig. De regel is dat een hond in een mand of op schoot gratis mee mag.

Ik vraag me af of het verstandig is een hond in de drukke spits mee te nemen. Verboden is het echter (nog) niet. Ik vrees dat u als u wilt wat u aangeeft, u toch echt een hondenkaartje moet kopen.

Reputatie 7
Badge +3

Er is een tijd geweest dat met een oude OV-jaarkaart een hond gratis mee mocht. Dat is echter al een aantal jaar niet meer het geval.   Een kleine hond, vervoerd in een tas, mand of op schoot, mag inderdaad gratis mee, in andere gevallen moet er een Dagkaart Hond gekocht worden.

Op de site van NS las ik het volgende over het meenemen van een hond:
"Een klein huisdier die in een tas of mand past of op schoot gehouden kan worden, mag gratis mee in de trein. Voor aangelijnde huisdieren dient u een Dagkaart hond aan te schaffen. Ongeacht uw bestemming kost dit kaartje € 3. Let op dat iedere railvervoerder andere voorwaarden en regels hanteert.

Als u een NS- of OV-jaarabonnement heeft, mag u één hond gratis meenemen."

Ik kon nergens vinden dat dit was afgeschaft. 

Badge +3

De NS- en OV-jaarabonnementen zijn afgeschaft. U hebt dus geen NS- of OV-jaarabonnement. Dat waren zichtabonnementen (de naam van het abonnement stond op de kaart zelf gedrukt) waarmee u onbeperkt per trein of in het gehele openbaar vervoer mocht reizen. De opvolgers ervan, Altijd Vrij en OV Vrij, hebben andere voorwaarden waarbij het meenemen van een grotere hond dus niet gratis is.

Reputatie 7
Badge +4

Waar leest u dat? Ik kan het nergens vinden. Als het er nog staat, wordt het wel tijd dat het wordt weggehaald ;-). Ik heb deze kaart jaren gehad - zaliger nagedachtenis - maar durf niet te zeggen hoe lang dat al niet is geleden dat hij is afgeschaft. Hoe dan ook, bij geen enkel abonnement mag een hond altijd gratis mee.

Reputatie 7
Badge +3

Ik vraag me ook af waar dat nog wel staat op de NS website. Ik vind het bv nog in oude forum topics (uit 2014) en op diverse niet NS websites als https://ov-chipkaartgeldig.nl/hond-meenemen-trein en https://gelukkigehonden.nl/hond-mee-in-de-trein-of-bus#Je_hond_in_het_openbaar_vervoer.

Ik heb deze kaart jaren gehad - zaliger nagedachtenis - maar durf niet te zeggen hoe lang dat al niet is geleden dat hij is afgeschaft. 

Ik meen halverwege 2014, toen ook de Trajectkaart Traject Vrij werd aangezien toen iedereen aan de OV-chipkaart moest en papieren kaartjes uit de automaat afgeschaft werden. Vanaf die tijd kon het oude abonnement niet meer aangeschaft worden en werden ze ook niet meer verlengd. Degene die het al hadden konden er dan volgens mij nog gebruik van maken tot aan de verlengingsdatum en daarna een abonnement nieuwe stijl aanschaffen.

Zelf schafte ik in juli 2014 een Traject Vrij abonnement aan en volgens de info die ik toen hier op het forum las was dat 1 of 2 maanden ervoor geintroduceerd.

Maar jouw hond kan toch wel even op schoot Thom? :joy:

Reputatie 7
Badge +4

Nou...Het is een Sint-Bernard. Ik heb hem lang geleden een keer meegenomen in de eerste klas zondagochtend vroeg van de Randstad naar de beschaving, maar ik vond het geen goed idee.  Er kwam alleen een moeder met een kind van zes en die zag hem helemaal zitten. Ondanks dat hij als hij rechtop staat hij groter dan een kleuter is - en hij heeft een nog grotere mond dan ik. Hij gaapt wel eens. Wel grappig hoor, het meisje was totaal onbevangen, speelde met hem  en vroeg nog wat er in het vaatje zat. Die Bacardi had ik natuurlijk al lang op. Ik vrees overigens dat de hondenhemel niet lang meer op zich zal laten wachten.

Ik vraag me af of de hond meenemen in de spits nog wel een goed idee is, de meeste honden zullen er ook niet verrukt van zijn. Veel mensen hebben een hekel aan honden en de treinen zijn er veel te druk voor.

Als Curvy moet staan in de drukke trein dan is het beestje in een tas doen de beste of goedkoopste oplossing. De conductrice had gewoon gelijk.

Hallo Curvey en welkom bij de NS Community. 

Zoals hierboven al aangegeven bestaan de abonnementen waarbij dit mogelijk was niet meer. Een ticket kopen is dus helaas de enige optie. 

Reputatie 7
Badge +3

Nou...Het is een Sint-Bernard. Ik heb hem lang geleden een keer meegenomen in de eerste klas zondagochtend vroeg van de Randstad naar de beschaving, maar ik vond het geen goed idee.  Er kwam alleen een moeder met een kind van zes en die zag hem helemaal zitten. Ondanks dat hij als hij rechtop staat hij groter dan een kleuter is - en hij heeft een nog grotere mond dan ik. Hij gaapt wel eens. Wel grappig hoor, het meisje was totaal onbevangen, speelde met hem  en vroeg nog wat er in het vaatje zat. Die Bacardi had ik natuurlijk al lang op. Ik vrees overigens dat de hondenhemel niet lang meer op zich zal laten wachten.

Ja, je had al eens gemeld dat het een Sint-Bernard is, vandaar ook mijn smiley bij dat het beestje wel op schoot kan.  Kan toch prima zo te zien https://filmpjevandedag.nl/11-reusachtige-honden/  Haha.

Mijn broer heeft sinds mei vorig jaar een Berner Sennen, was toen nog een puppy maar intussen al flink groter en zwaarder. En behoorlijk sterk. Eerste Kerstdag hadden ze heel veel moeite om hem bij mijn moeder binnen te krijgen, waarschijnlijk leek de hal van het appartementsgebouw nogal op de ingang bij de dierenarts waar hij de week ervoor was omdat hij het een goed idee vond om een leren handschoen op te eten. 

Badge +3

Ik had een Duitse Herder die traplopen standaard weigerde. Een schutting van bijna 2 meter was geen enkel probleem…

En alles met water vond hij ook maar niets, tenzij het zeewater/strand was of als hij konijnen achterna zat (als die gaan zwemmen doe ik het ook wel...)

Raar beest :sweat_smile:

Reputatie 7
Badge +4

Als er een vrouw bij ons thuis kwam die zwanger was, ging mijn hond ervoor liggen, zelfs in een heel vroeg stadium.

Het schijnt een natuurlijke trek van sommige honden te zijn. Het leven wordt in de natuur zo beschermd. Je begrijpt de opmerkingen die we onderling wel eens maakten. 😉 Maar het bleek altijd te kloppen. Hoe wisten jullie dat, tja

@Momo Dat formaat op de twee bovenste foto’s klopt helemaal. Knuffelen moet, maar het kost geen moeite.

Reageer