beantwoord

Kaartservicecode

Ik had een kaartservicecode aangevraagd en kreeg het bericht dat ik naar een kaartautomaat moest gaan om die te ontvangen. Daar aangekomen bleek dat dat niet mogelijk was zonder tegelijkertijd een keuzedag op te nemen. Aangezien ik daartoe op dat moment niet in staat was zat er niets anders op dan onverrichterzake het hele eind terug te fietsen. Waarom stond dit niet in de mail vermeld?
icon

Beste antwoord door Marleen NS 13 juni 2015, 09:29

Het klopt inderdaad dat er dan twee bestellingen voor je klaar staan. Maar het is mogelijk om te selecteren welke bestelling je wil ophalen.
Wanneer je bij een kaartautomaat van de NS komt en kiest voor 'bestelling ophalen' dan zullen in eerste instantie allebei je bestellingen aangevinkt staan, als je dan maar 1 van de bestellingen wil ophalen kan je de andere bestelling deselecteren en enkel je kaartservicecode ophalen. Dit is echter wel de enige manier om je kaartservicecode te activeren. Bij een oplaadpunt is het helaas niet mogelijk om 1 van beide bestellingen op te halen.

In het geval je kaartservicecode al is verlopen, dan kan je hem weer opnieuw aanvragen en het weer opnieuw proberen. Hopelijk lukt het deze keer wel!
Bekijk origineel

15 reacties

Hallo S.T. Rinsema,

Ben je hiervoor naar een kaartautomaat gefietst of was dit een oplaadpunt zoals bij de Primera en Albert Heijn?
Hallo S.T. Rinsema,

Ben je hiervoor naar een kaartautomaat gefietst of was dit een oplaadpunt zoals bij de Primera en Albert Heijn?

Naar de servicebalie op Utrecht CS
Naar de servicebalie op Utrecht CS
Reputatie 7
Badge +4
Marleen, ook bij NS krijg je dan twee bestellingen, de code en de keuzedag. Het is zeker wat verwarrend.
In de mail van NS waarin staat dat je dan de code kunt ophalen, staat die koppeling NERGENS vermeld. Daarnaast blijkt de code slechts vijf dagen. geldig. Je bent de hele ochtend onderweg en de code is afgelopen. Is het niet mogelijk dat hij wordt toegestuurd.
Het klopt inderdaad dat er dan twee bestellingen voor je klaar staan. Maar het is mogelijk om te selecteren welke bestelling je wil ophalen.
Wanneer je bij een kaartautomaat van de NS komt en kiest voor 'bestelling ophalen' dan zullen in eerste instantie allebei je bestellingen aangevinkt staan, als je dan maar 1 van de bestellingen wil ophalen kan je de andere bestelling deselecteren en enkel je kaartservicecode ophalen. Dit is echter wel de enige manier om je kaartservicecode te activeren. Bij een oplaadpunt is het helaas niet mogelijk om 1 van beide bestellingen op te halen.

In het geval je kaartservicecode al is verlopen, dan kan je hem weer opnieuw aanvragen en het weer opnieuw proberen. Hopelijk lukt het deze keer wel!

Helaas was het deselecteren niet mogelijk. Op station Driebergen niet en ook niet bij de servicebalie op Utrecht CS. Iemand anders kreeg de code toegestuurd. Waarom is dat bij mij niet mogelijk?
Helaas was het deselecteren niet mogelijk. Op station Driebergen niet en ook niet bij de servicebalie op Utrecht CS. Iemand anders kreeg de code toegestuurd. Waarom is dat bij mij niet mogelijk?
Het gaat niet om het ophalen van een code, het gaat erom dat u moet aantonen dat u de OV-chipkaart bezit waarvan u de gegevens wilt inzien.

Zoals u zelf inmiddels in de gaten hebt, kan een kwaadwillende alsnog kaartservicecodes voor andere OV-chipkaarten aanvragen en zodra iemand per ongeluk de kaartservicecode ophaalt tegelijk met een andere bestelling (een keuzedag of iets dergelijks), kan die kwaadwillende dus alsnog alle gegevens inzien. Bij NS heeft men dat nog niet in de gaten.
Het gaat niet om het ophalen van een code, het gaat erom dat u moet aantonen dat u de OV-chipkaart bezit waarvan u de gegevens wilt inzien.

Zoals u zelf inmiddels in de gaten hebt, kan een kwaadwillende alsnog kaartservicecodes voor andere OV-chipkaarten aanvragen en zodra iemand per ongeluk de kaartservicecode ophaalt tegelijk met een andere bestelling (een keuzedag of iets dergelijks), kan die kwaadwillende dus alsnog alle gegevens inzien. Bij NS heeft men dat nog niet in de gaten.
Twee dingen:
1. NS heeft mij niet goed geïnformeerd doordat er in de mail niet stond dat de code gekoppeld was aan een keuzedag. Daardoor fietste ik eerst naar D'bergen en daarna naar Utrecht. M.a.w. 20 km voor niks!
2. Van anderen hoor ik dat zij niet naar een automaat hoeven om die code op te halen, maar dat zij die direct per mail ontvangen. Dat vind ik een ongelijke behandeling van klanten. Hoe verklaart u dat?
1. De code is niet gekoppeld aan een keuzedag, maar standaard worden alle op te halen producten tegelijk aangeboden. Als er dus zowel een keuzedag als een 'kaartservicecode' klaarstaat, ziet u die beide als op te halen producten.
2. Als ik het me goed herinner is dat het geval wanneer het e-mailadres van het account overeenkomt met dat waarmee de OV-chipkaart is aangevraagd. In dat geval twijfelt men er niet meer aan dat de aanvrager ook de eigenaar van de bewuste OV-chipkaart is.
1. De code is niet gekoppeld aan een keuzedag, maar standaard worden alle op te halen producten tegelijk aangeboden. Als er dus zowel een keuzedag als een 'kaartservicecode' klaarstaat, ziet u die beide als op te halen producten.
2. Als ik het me goed herinner is dat het geval wanneer het e-mailadres van het account overeenkomt met dat waarmee de OV-chipkaart is aangevraagd. In dat geval twijfelt men er niet meer aan dat de aanvrager ook de eigenaar van de bewuste OV-chipkaart is.
1. Nee dat is niet juist. In D'bergen lukt het mij niet bij de kaartautomaat en bij de servicebalie van Utrecht CS zei de medewerkster dat deze bestelling alleen gekoppeld opgehaald kon worden. Zij haalde er later nog iemand bij die alle details wist en deze meneer bevestigde het bericht dat de beide producten gekoppeld waren en dat de code niet afzonderlijk op te halen was.
2. Bij mij is het emailadres van het account hetzelfde als dat waarmee de OV-chipkaart is afgehaald. Voor mij blijft het bij wat ik eerder schreef:
NS heeft mij niet goed geïnformeerd en daarnaast is er sprake van ongelijke behandeling van klanten.
Badge
Beste s.t. rinsema, het is uiteraard niet onze bedoeling om je verkeerd te informeren. Normaal kun je de kaartservicecode altijd los van een Keuzedag activeren, vreemd dat dit nu niet werkte. Neem even contact op met onze telefonische klantenservice via 030-7515155 (24 uur per dag bereikbaar), dan kijken we meteen hoe we dit met je in orde kunnen maken! Wat betreft de kaartservicecode: wat Pe_pe schrijft klopt helemaal. Als de combinatie e-mailadres + kaartnummer nog niet bij ons bekend is dient de kaartservicecode geactiveerd te worden bij de kaartautomaat of ophaalpunt. Ik heb doorgegeven dat je het hier niet mee eens bent.

Reageer