beantwoord

Kan de NS garanderen dat de kinderziektes uit NS Flec zijn?

• 5 november 2019
  • 20 reacties
  • 405 Bekeken

Ik kreeg zojuis bericht dat mijn traject vrij omgezet wordt naar Flex. Toen flex uit kwam baalde ik dat trakect vrij buitenschor bleef, maar gezien de vele problemen ermee was ik er blij mee niet over te moeten.

Ik vrees dit gezien de vele kinderziektes die nog in het product zitten.  Kan de NS garanderen dat deze opgelost zijn voordat ik verplicht wordt over te stappen?

- onjuiste, onterecht correctie tarieven.

- rare, ontbrekende facturen.

- onlogische factuurdatum.

- direct blokkeren flex abonnement als onjuiste betaling niet betaald wordt.

- onjuiste tarieven bij wisselen vervoerder.

Daarnaast kan ik er vanuitgaan dat de huidige voorwaarden niet nog verder verslechterd worden.

- jaarlijkse betaling abonnement blijft mogenlijk?

- upgrade klasse voor gehele (weekend)dag voor vast bedrag blijft mogelijk?

- maandelijkse factuur toont duidelijk tarieven voor reizen buiten traject.

- reisistorie inclusief tarief kan gedownload worden voor declaraties van gedeelte van de reizen.

- abonnement is te combineren met busabonnement op 1 kaart.

Ik hoor het graag.

icon

Beste antwoord door Laura NS 5 november 2019, 17:55

Aan al het bovenstaande werken we uiteraard hard. Een aantal punten wil ik toelichten.

Reguliere- en NS Flex abonnement hebben dezelfde processen rondom het stopzetten na uitblijven van de betaling. De gevolgen zijn bij NS Flex wel strenger. In deze processen zal niets veranderen.

Het is NS Flex. Bij NS Flex is jaarlijks betalen niet mogelijk vanwege de flexibiliteit. Al je reizen en abonnementskosten komen maandelijks op 1 factuur.

Dit is hoe een Klassenwissel werkt met NS Flex.

Als je meer vragen hebt over de abonnementen-update, stel ze in dit topic

Edit: Onjuiste betaling antwoord aangevuld.

Bekijk origineel

20 reacties

Aan al het bovenstaande werken we uiteraard hard. Een aantal punten wil ik toelichten.

Reguliere- en NS Flex abonnement hebben dezelfde processen rondom het stopzetten na uitblijven van de betaling. De gevolgen zijn bij NS Flex wel strenger. In deze processen zal niets veranderen.

Het is NS Flex. Bij NS Flex is jaarlijks betalen niet mogelijk vanwege de flexibiliteit. Al je reizen en abonnementskosten komen maandelijks op 1 factuur.

Als je meer vragen hebt over de abonnementen-update, stel ze in dit topic

Edit: Onjuiste betaling antwoord aangevuld.

Reputatie 4

Hi @Laura NS : Sorry dat jullie er uiteraard hard aan werken is niet geheel de waarheid.

Onderstaand topic wacht al 7 maanden op een oplossing. Gezien de buitengewone voortvarendheid (niet dus) waarmee jullie dit topic oppakken sluit ik mij geheel aan bij @marv87 . 

Is de topicstarter van dit onderstaand topic nu eindelijk eens gecompenseerd?

https://community.ns.nl/ns-flex-60/overstapkorting-niet-gekregen-bij-ns-flex-56664/index3.html#post416535

Het topic waar je naar verwijst heeft al 250 reacties, waarvan de meeste over het VDU gaan. Het lijk mij niet handig om daar mijn vragen te plaatsen want ik verwacht niet dat jullie ze daar gaan beantwoorden.

Ik zou daarom de NS willen vragen om niet een paar vragen toe te lichten uit mijn post, maar even de moeite te nemen om ze allemaal te bekijken en beantwoorden.

Het antwoord m.b.t. betaaltermijnen is mijninziens ook niet juist, want moderators hebben juist aangegeven dat bij Flex abonnementen strengere incasso procedures gelden omdat je daar op rekening reist. Ook het verbod om een volgende abonnement binnen 6 maanden geldt nu alleen voor flex.
Dus of het antwoord dat je nu geeft is onjuist of moderators hebben eerder onjuistheden vertelt.

Waarom wordt betaling van een jaarbedrag niet meer ondersteund en waarom staat dat niet bij het overzicht wijzigingen? Wordt dit weer zo'n communicatie dat de NS alleen de positieve wijzigingen meldt en klanten zelf achter alle nadelen moeten komen?

Veel trajectvrij abonnementen worden door forenzen gebruikt waarbij de werkgever de factuur betaald, bij de overgang van jaartrajectkaart naar traject-vrij heeft de NS dit al verslechterd (verplicht incasso ipv factuur die je kan laten betalen door je werkgever. Zou erg jammer zijn als er nu weer een verslechtering doorgevoerd wordt onder het mom ‘het wordt beter’.

Mijn werkgever wil gewoon eens per jaar een factuur voor de reiskosten!

En de klassewissel is dus ook weer een verslechtering in veel situaties. Ook jammer dat jullie dat niet proactief melden.

Badge +3

Reguliere- en NS Flex abonnement hebben dezelfde processen rondom het stopzetten na uitblijven van de betaling. Dit zal niet veranderen.

Bij Flex is het mogelijk om direct (administratief) te blokkeren. Dit betekent eigelijk omzetten naar Flex Basis waardoor je vanaf dat moment altijd op voltarief reist (maar wel nog steeds op rekening).

Dit gebeurt ca. 22 dagen na een mislukte incasso. Je kunt (huidige situatie) dan zes maanden geen Flex abonnement meer nemen. Wellicht verandert dit.

Bij de klassieke abonnementen heb je wat meer lucht, die worden pas na 35 dagen geblokkeerd en kan je helemaal niet meer reizen (trein) op de betreffende ov-chipkaart.

De klassewissel bij ‘vrij reizen’ abonnementen voor een hele dag (€25/€9/€5 voor spits/dal/weekend) is op dit moment niet mogelijk met Flex, en komt dus waarschijnlijk helemaal te vervallen.

Reputatie 7
Badge +3

Enkele van jouw vragen had ik ook al gesteld in het algemene nieuws topic en antwoord op gekregen

Kinderziektes zoals onterechte correctietarieven zouden er dan uit moeten zijn. Ligt een schone taak voor NS om uberhaupt te weten waardoor dit veroorzaakt wordt. Gezien het uit blijven van inhoudelijke reacties vanuit NS heb ik niet de indruk dat dit momenteel nu echt prioriteit heeft. De enige NS medewerker die zich hier nog om lijkt te bekommeren is @Loes te zijn, maar die kan dat als HC in haar eentje niet even fixen.

Blokkeren flex abonnement bij niet of te late betaling en bovendien 6 maanden geen Flex kunnen afsluiten blijft. Ja, je mag dan een klassiek Dal Voordeel of Traject Vrij en Altijd Vrij maandabonnement afsluiten. Is natuurlijk geen goede oplossing voor het niet kunnen afsluiten van een Dal Vrij of Weekend Vrij, want die zijn niet meer als klassiek abonnement af te sluiten.

Ja, het Voordeelurenabonnement wordt als het ware gelijkgetrokken met het Dal Voordeel abonnement. NS Flex zal dan inderdaad minder ‘kinderziektes’ moeten hebben zoals het onterecht in rekening brengen van correctietarieven. Het beleid betreft de 6 maanden geen Flex kunnen hebben na een beëindiging van onze kant wegens een te late betaling (dat is na 3 betalingsherinneringen, +/- anderhalve maand na de rekening van de reizen die je de maand daarvoor al hebt gemaakt) verandert niet. Reizigers die in deze situatie komen kunnen dan nog op saldo reizen, een regulier Dal Voordeel abonnement nemen. Er blijven ook een Traject Vrij en Altijd Vrij maandabonnement (en drie maanden versie), waarbij je van te voren het abonnementsgeld betaalt en niet op rekening reist. 

Als ik het goed lees is er straks geen traject-vrij ‘klassiek’ meer, dus die optie is er niet. En mijn werkgever gaat echt geen foutieve factuur betalen, ook niet om incassokosten te voorkomen want zo werken we niet. Zorg eerst voor een juiste factuur en dan kan die betaald worden, en dat snap ik ook wel.

Dus ik snap echt niet dat de NS niet eerst het hele flex gebeuren goed implementeert voordat men gaat nadenken om alle traject-vrij abonnementen verplicht over te zetten.

Badge +3

Als ik het goed lees is er straks geen traject-vrij ‘klassiek’ meer

​Er komt een prepaid Traject Vrij-abonnement voor 1 of 3 maanden. Daarbij betaal je vooraf de kosten voor het afgekochte traject en krijg je geen korting op reizen buiten het afgekochte traject. Zie pagina 11 van het besluit van NS.

​Er komt een prepaid Traject Vrij-abonnement voor 1 of 3 maanden. Daarbij betaal je vooraf de kosten voor het afgekochte traject en krijg je geen korting op reizen buiten het afgekochte traject. Zie pagina 11 van het besluit van NS.

Is dat dan tegen hetzelfde tarief als in de Flex-variant van Traject Vrij? 

En waarom geen 12 maanden? 

Deze vraag kan ik helaas niet beantwoorden. Tegen die tijd zullen alle flex abonnementen hetzelfde kosten als de klassieke abonnementen, maar aangezien er geen NS Flex Traject Vrij bestaat durf ik hier geen uitspraak over te doen.

Reputatie 7
Badge +3

Dat pre-paid Traject Vrij moet je dus zoals de naam al aangeeft van te voren betalen. 12 maanden is best wel een heel hoog bedrag. Stel dat je het toch niet 12 maanden lang nodig hebt?  

Met het huidige maand abonnement Traject Vrij (of Alitijd Vrij) kun je niet nog een deel van je maandbedrag terugkrijgen wanneer je dit onverhoopt halverwege de maand niet meer gebruikt. Betaal je nu met een doorlopend jaarabonnement per jaar (dus in feite ook vooruit) dan krijg je wel de niet gebruikt hele maanden terug wanneer je het na het eerste contractjaar opzegt. Geen idee hoe dit straks met de pre-paid abonnementen zal zijn maar je natuurlijk niet een paar duizend euro vooruit betalen met het risico er niets van krijgen mocht je bv halverwege het jaar ontslagen worden of langdurig ziek te worden. Met 1 of  3 maanden pre-paid is dat risico een stuk minder. Al zal 3 maanden voor veel mensen ook nog best veel zijn. Zeker aangezien deze pre-paid abonnement er vooral komen voor mensen die vanwege een slechte kredietwaardigheid geen Flex kunnen of willen afsluiten. 

Anders vallen de bedragen die mensen nu kwijtraken omdat ze een e-ticket niet vergoed krijgen in het niet bij de bedragen die men kwijt kan raken bij deze pre-paid abonnementen. 

Badge +3

​Er komt een prepaid Traject Vrij-abonnement voor 1 of 3 maanden.

In het besluit waar ik naar linkte, staat dat [de prijs van] de prepaid Traject Vrij-kaart voor 3 maanden gelijk is aan NS Flex Traject Vrij. Er staat verder in dat het uitgangspunt is dat de prijs van prepaid Traject Vrij niet lager kan liggen dan dat van NS Flex Traject Vrij (dus prepaid Traject Vrij is niet goedkoper dan NS Flex Traject Vrij, ook al geeft prepaid Traject Vrij geen korting in de daluren buiten het afgekochte traject). Ik verwacht dat het maandabonnement iets duurder zal zijn, gezien een maandabonnement momenteel ook duurder is dan een doorlopend abonnement.

NS heeft de consumentenorganisaties gevraagd of ze naast een maandabonnement meer zagen in een abonnement voor 3 maanden of voor 12 maanden. De consumentenorganisaties hebben een positief advies gegeven voor 3 maanden.

​Er komt een prepaid Traject Vrij-abonnement voor 1 of 3 maanden.

In het besluit waar ik naar linkte, staat dat [de prijs van] de prepaid Traject Vrij-kaart voor 3 maanden gelijk is aan NS Flex Traject Vrij. Er staat verder in dat het uitgangspunt is dat de prijs van prepaid Traject Vrij niet lager kan liggen dan dat van NS Flex Traject Vrij (dus prepaid Traject Vrij is niet goedkoper dan NS Flex Traject Vrij, ook al geeft prepaid Traject Vrij geen korting in de daluren buiten het afgekochte traject). Ik verwacht dat het maandabonnement iets duurder zal zijn, gezien een maandabonnement momenteel ook duurder is dan een doorlopend abonnement.

NS heeft de consumentenorganisaties gevraagd of ze naast een maandabonnement meer zagen in een abonnement voor 3 maanden of voor 12 maanden. De consumentenorganisaties hebben een positief advies gegeven voor 3 maanden.

Dan vraag ik me af wat ik met consumentenorganisaties te maken heb, maar ach - de polder hij woekert voort. Zolang ik niet opnieuw de ellende van de NS Businesscard hoef te doorstaan vind ik het best. 

Badge +3

Dan vraag ik me af wat ik met consumentenorganisaties te maken heb

In het Landelijk Overleg Consumentenbelangen Openbaar Vervoer (Locov) behartigen consumentenorganisaties de belangen van de treinreiziger. Zij doen dat door het voeren van overleg met de Nederlandse Spoorwegen (NS), ProRail en met het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. De consumentenorganisaties geven advies aan NS, ProRail en het ministerie.

Deelnemende consumentenorganisaties aan het Locov zijn Rover, de ANWB, de Consumentenbond, de Landelijke Studentenvakbond LSVb, de Fietsersbond, Ieder(in) en Seniorenorganisatie KBO-PCOB.

Ik heb voor mijn dagelijkse reisgedrag (huis>tram>trein>werk v. v.) helemaal niets aan flex. Een tijd geleden moest ik een jaar met de NS Businesscard leven, waar je geen ander abonnement op kon plaatsen en waar een incheck altijd op saldo was, wat een hoop rompslomp betekende als het uitchecken niet werkte (Den Haag CS heeft nog steeds open poortjes) en waar na 3x ook geen coulance meer werd betracht. Bij aanschaf van TrajectVrij ook moeten aandringen om Reizen op Saldo van de kaart te verwijderen, dat ging nog net. En dan mag ik nu iedere maand naar de automaat om een prepaid product aan te schaffen? Gewoon Traject Vrij voor een jaar met maandelijkse termijnbetaling en automatische verlenging, niets meer en niets minder. Waarom moet het zo moeilijk gemaakt worden? 

Waarom is dit topic als beantwoord gemarkeerd? 

De helft van de vragen in de openingspost zijn nog niet beantwoord, daarnaast zijn de antwoorden van lage kwaliteit en niets anders dan de vage toezegging dat de NS er aan werkt. Terwijl alles erop wijst dat ook met deze wijziging de dienst verlening naar de klant met traject vrij weer achteruit gaat en de NS niet genegen is hier duidelijk over te communiceren.

Bijvoorbeeld het vervallen van de jaarlijkse betaling, gewijzigde incassoconsequenties, duurdere upgrade naar 1e klas. Etc.

Zoals mijn collega al aangaf kunnen we nog op niet alles een antwoord geven, gezien daar nog aan gewerkt wordt. Dat waar we een antwoord op kunnen geven is gedaan. Wat betreft de incassoconsequenties heb ik het iets aangevuld zodat het duidelijk is dat de gevolgen bij NS Flex iets strenger zijn t.o.v. de klassieke abonnementen. Er zullen geen veranderingen komen in het incassoproces hoe die nu is.

Badge +3

De upgrade naar (een dagje) 1e klas voor een vast bedrag is voor sommige (klassieke, géén Flex) abonnementen al niet eens meer te vinden op de kaartautomaten.

Weekend Vrij is al geslachtofferd op de vrijdagavond (geen upgrade voor €9 meer, maar op zaterdag en zondag wél nog voor €5) :thinking:

Zijn al andere topics over.. maar de NS wilen foto’s of filmpjes, en één van de ontwikkelaars zit ook met de handen in het haar (wegens “ik heb geen Weekend Vrij kaart om te testen”)!

Kinderziektes? Mjah.. nogal!

Badge +3

Ik lees net https://www.ns.nl/klantenservice/flex/klassewissel.html en dat is hartstikke leuk verwoord, maar...

Kosten 1e klas reizen

Zet u de klassewissel aan, dan berekenen wij een 1e klas toeslagpercentage. In het weekend is deze toeslag 50% van de 2e klas prijs. Doordeweeks is dit 67%.

Voorbeeld weekend
Stel u reist in het weekend van Amsterdam Centraal naar Delft en uw enkele rit 2e klas kost €13,80. Dan bent u €20,70 kwijt voor dezelfde rit 1e klas (€13,80 + 50% van €13,80).

Voorbeeld doordeweeks
Stel u reist doordeweeks van Amsterdam Centraal naar Delft en uw enkele rit 2e klas kost €13,80. Dan bent u €23,05 kwijt voor dezelfde rit 1e klas (€13,80 + 67% van €13,80).

Met Flex (en een vrij reizen abonnement) krijg je dus in het weekend € 6,90 op je factuur (voor Amsterdam - Delft alleen al in dit voorbeeld), terwijl een 2-1 upgrade bij de kaartautomaat met een klassiek abonnement slechts €5 kost voor heel de dag op zaterdag en zondag!

Voor doordeweeks kan je met een klassiek vrij reizen abonnement nu voor €9 daluren dag 1e klas kopen (als het goed is, schijnt niet meer te werken soms dus), maar met Flex kost dat je dus € 9,25 extra voor Amsterdam - Delft alleen (enkele reis).

Prima, dat kwartje extra maakt niet zo veel uit?! Maar als je toevallig van verder komt naar Delft (en nog terug moet?) dan loopt het aardig op hoor, zowel doordeweeks als in het weekend!

Het gegeven voorbeeld is dus een typisch gevalletje ‘mooilullen’ :tired_face: Maar goed, er is het AH dagretour waar je voor €3 extra wél gewoon 1e klas mee mag reizen :sweat_smile:

Boehoe.. :disappointed_relieved:

Reputatie 7
Badge +3

Ik heb voor mijn dagelijkse reisgedrag (huis>tram>trein>werk v. v.) helemaal niets aan flex. Een tijd geleden moest ik een jaar met de NS Businesscard leven, waar je geen ander abonnement op kon plaatsen en waar een incheck altijd op saldo was, wat een hoop rompslomp betekende als het uitchecken niet werkte (Den Haag CS heeft nog steeds open poortjes) en waar na 3x ook geen coulance meer werd betracht. Bij aanschaf van TrajectVrij ook moeten aandringen om Reizen op Saldo van de kaart te verwijderen, dat ging nog net. En dan mag ik nu iedere maand naar de automaat om een prepaid product aan te schaffen? Gewoon Traject Vrij voor een jaar met maandelijkse termijnbetaling en automatische verlenging, niets meer en niets minder. Waarom moet het zo moeilijk gemaakt worden? 

Traject Vrij komt gewoon beschikbaar als Flex abonnement wat geldig is tot u het zelf wijzigt (wat dus neerkomt op automatisch verlengen) en waar per maand een factuur voor komt, net als nu het geval is met het Traject Vrij jaar abonnement. U hoeft zeker niet iedere maand naar de automaat om een pre-paid maand abonnement aan te schaffen. Die optie is er vooral voor reizigers die niet per automatisch incasso kunnen of willen betalen, niet door de kredietcheck komen of vanwege eerdere betalingsproblemen 6 maanden geen Flex kunnen afsluiten.

Traject Vrij komt gewoon beschikbaar als Flex abonnement wat geldig is tot u het zelf wijzigt (wat dus neerkomt op automatisch verlengen) en waar per maand een factuur voor komt, net als nu het geval is met het Traject Vrij jaar abonnement. U hoeft zeker niet iedere maand naar de automaat om een pre-paid maand abonnement aan te schaffen. Die optie is er vooral voor reizigers die niet per automatisch incasso kunnen of willen betalen, niet door de kredietcheck komen of vanwege eerdere betalingsproblemen 6 maanden geen Flex kunnen afsluiten.

Ja, maar kan dat dan *zonder* reizen-op-saldo en *zonder* afrekenen achteraf? 

Reageer