beantwoord

Kan geen Toeslag 2-1 Dag met korting kopen

• Anonymous
  • 0 reacties
Hallo NS. Meer dan een maand geleden ben ik lid geworden van dit forum om aan te kaarten dat ik met mijn OV-jaarabonnement geen Toeslag 2-1 Dag met 40% korting kan kopen. Dit terwijl ik volgens alle kanalen van de NS hier wel recht op heb, inclusief na persoonlijk contact met de heer R. Sluijsmans (Operationeel Manager Klantenservice).

Er werd mij beloofd dat het probleem onderzocht zou worden en dat er tijdig een antwoord gegeven zou worden. Morgen worden de papieren kaartjes afgeschaft. Welke oplossing bieden jullie mij?
icon

Beste antwoord door Ramon NS 8 juli 2014, 15:34

Dag Niek, de optie 2-1 toeslag Daluren staat niet aan voor de "oude" abonnementen. De redenering is dat dit verwarring zou kunnen opleveren omdat dan hiervoor de nieuwe "Daluren" gelden. Door alle opmerkingen en suggesties hierover op het forum is dit besluit vaak heroverwogen. De optie komt er daarom alsnog, maar dat redden we niet voor 9 juli. Vermoedelijk zal dit eind juli beschikbaar komen. Groet Ramon
Bekijk origineel

25 reacties

Dag Niek, de optie 2-1 toeslag Daluren staat niet aan voor de "oude" abonnementen. De redenering is dat dit verwarring zou kunnen opleveren omdat dan hiervoor de nieuwe "Daluren" gelden. Door alle opmerkingen en suggesties hierover op het forum is dit besluit vaak heroverwogen. De optie komt er daarom alsnog, maar dat redden we niet voor 9 juli. Vermoedelijk zal dit eind juli beschikbaar komen. Groet Ramon
Is dit niet HEEL raar? Welk alternatief bieden jullie OV-jaarabonnement houders om WEL met korting te reizen?
Reputatie 3
Badge

Dat is volgens mij, zo algemeen gesteld, onjuist.

Ik heb een "oud" Jaartrajectabonnement, heb het vanmiddag nog even geprobeerd, en lijk daarvoor wel degelijk een Toeslag 2-1 Daluren te kunnen laden (door mijn kaart voor de lezer te houden en daarna te kiezen voor de optie "Laden overige producten").
Dus kennelijk kan het NIET bij het oude OV-Jaar, maar WEL bij de oude Jaartrajectabo's.

Ik heb een "oud" Jaartrajectabonnement, heb het vanmiddag nog even geprobeerd, en lijk daarvoor wel degelijk een Toeslag 2-1 Daluren te kunnen laden (door mijn kaart voor de lezer te houden en daarna te kiezen voor de optie "Laden overige producten").
Dus kennelijk kan het NIET bij het oude OV-Jaar, maar WEL bij de oude Jaartrajectabo's.

Inderdaad, alleen met een OV-jaarabonnement is het niet mogelijk. Blijkbaar is de medewerker daar niet van op de hoogte.

NS: als u de voorwaarden van een abonnement aanpast, dan dient u dat te communiceren met de abonnement houder zodat deze het abonnement per direct op kan zeggen. De wijziging is een wezenlijke afwijking van de overeengekomen prestatie: namelijk het afschaffen van de voordeeluren. Wanneer kan ik de officiële brief verwachten?

Als ik mijn jaarabonnement opzeg, behoud ik dan mijn 4% voorfinanciering en 2/12 jaarabonnement korting? De NS is degene die de voorwaarden niet nakomt, dus ik mag aannemen van wel.

Wordt mijn nieuwe "oude" abonnement dan ook per direct omgezet?
Beste Niek,

Ik zit met precies hetzelfde probleem, je bent al verder gekomen dan ik, want je vraag is in elk geval aangekomen en gehoord. Wat je in elk geval kan doen is een klacht indienen bij de geschillencommissie openbaar vervoer. Ik ga dat ook zeker doen. Ik reis altijd in de 1e klas na 9 uur en deze onverwachte maatregel kost mij 1500 euro per jaar extra. Het is ongehoord dat dit zo met ons gebeurt, maar de meeste mensen snappen ons probleem niet omdat het maar om enkele duizenden mensen gaat die dit daadwerkelijk overkomt en het moeilijk uit te leggen is.

Inderdaad, alleen met een OV-jaarabonnement is het niet mogelijk. Blijkbaar is de medewerker daar niet van op de hoogte.

NS: als u de voorwaarden van een abonnement aanpast, dan dient u dat te communiceren met de abonnement houder zodat deze het abonnement per direct op kan zeggen. De wijziging is een wezenlijke afwijking van de overeengekomen prestatie: namelijk het afschaffen van de voordeeluren. Wanneer kan ik de officiële brief verwachten?

Als ik mijn jaarabonnement opzeg, behoud ik dan mijn 4% voorfinanciering en 2/12 jaarabonnement korting? De NS is degene die de voorwaarden niet nakomt, dus ik mag aannemen van wel.

@Niek, Jullie kunnen toch gewoon voorlopig deze optie aanbieden en erbij zeggen dat de conducteur voorlopig de oude daluren zal aanhouden voor de paar duizend klanten die dit overkomt? Je kan toch beter driekwart aanbieden (+coulance) dan helemaal niets?

O ja Niek,
Je kan ook doen wat de meeste mensen doen als het druk is: gewoon in de 1e klas gaan zitten en kijken wat er gebeurt. Meestal niets. Of je moet verkassen, maar ik heb in 40 jaar nog nooit meegemaakt dat een boete werd uitgeschreven bij een medepassagier (want zelf kocht ik altijd braaf die kaartjes, tot het niet meer kan).

Wat je in elk geval kan doen is een klacht indienen bij de geschillencommissie openbaar vervoer. Ik ga dat ook zeker doen. Ik reis altijd in de 1e klas na 9 uur en deze onverwachte maatregel kost mij 1500 euro per jaar extra. Het is ongehoord dat dit zo met ons gebeurt, maar de meeste mensen snappen ons probleem niet omdat het maar om enkele duizenden mensen gaat die dit daadwerkelijk overkomt en het moeilijk uit te leggen is.
Goede suggestie: dat ga ik zeker doen.

O ja Niek,
Je kan ook doen wat de meeste mensen doen als het druk is: gewoon in de 1e klas gaan zitten en kijken wat er gebeurt. Meestal niets. Of je moet verkassen, maar ik heb in 40 jaar nog nooit meegemaakt dat een boete werd uitgeschreven bij een medepassagier (want zelf kocht ik altijd braaf die kaartjes, tot het niet meer kan).

Inderdaad.
Reputatie 1
FransCorten schreef:
O ja Niek,

Dag FransCorten, zou het u ook leuk vinden als u een 1e klas treinkaart heeft gekocht en dat u mag staan, omdat een stel aso's uw 1e klaszitplaats in beslag neemt, omdat hij/zij van mening is dat er 1e klasse gereisd mag worden als de trein vol is??
Ik ben erg benieuwd of u dat ook leuk vind.
Reputatie 1
Ik erger mij mateloos aan dat soort volk die denken dat ze 1e klasse mogen reizen.
Een vergissing OK, maar ik als ervaren reiziger van NS weet ook wel wanneer het geen vergissing is.

Ik hoop dat NS ooit in de toekomst iets hier aan gaat doen, bijvoorbeeld het alleen toegankelijk maken voor reizigers met een 1e klasse ov chipkaart. deuren gaan alleen open voor 1e klasse reizigers! Lijkt mij een strak plan!!!
Dag FransCorten, zou het u ook leuk vinden als u een 1e klas treinkaart heeft gekocht en dat u mag staan, omdat een stel aso's uw 1e klaszitplaats in beslag neemt, omdat hij/zij van mening is dat er 1e klasse gereisd mag worden als de trein vol is??

Wij zijn OV-jaarabonnement houders die altijd een toeslag betalen om eerste klas te reizen, uw opmerking is niet van toepassing.
Reputatie 1
Dag Niek, als je toch zo graag 1e klasse wilt reizen, schaf dan direct een 1e klasse abonnement aan.
dan ben je toch van al dat gepruts met het kopen van de overgangskaartjes.
Dag Niek, als je toch zo graag 1e klasse wilt reizen, schaf dan direct een 1e klasse abonnement aan. dan ben je toch van al dat gepruts met het kopen van de overgangskaartjes.
Ook die opmerking slaat nergens op.
Reputatie 1

Wij zijn OV-jaarabonnement houders die altijd een toeslag betalen om eerste klas te reizen, uw opmerking is niet van toepassing.

Ik bedoel die opmerking die FransCorten aangaf dat mensen 1e klasse gaan reizen, wanneer het druk is.
Ik zeg niet dat U dat doet!! Ik heb echt een hekel aan dit soort figuren als ze ten onrechte 1e klasse reizen.
De conducteur moet ze maar direct een bekeuring uitschrijven alhoewel ze dat nooit doen. Ene kant snap ik het ook wel, maar alleen maar d.m.v. alleen maar toegankelijk maken voor 1e klasse reizigers zou dat enorm veel schelen.
Ik bedoel die opmerking die FransCorten aangaf dat mensen 1e klasse gaan reizen, wanneer het druk is.
Ik zeg niet dat U dat doet!! Ik heb echt een hekel aan dit soort figuren als ze ten onrechte 1e klasse reizen.
De conducteur moet ze maar direct een bekeuring uitschrijven alhoewel ze dat nooit doen. Ene kant snap ik het ook wel, maar alleen maar d.m.v. alleen maar toegankelijk maken voor 1e klasse reizigers zou dat enorm veel schelen.

Mee eens, maar dat is een aparte discussie. NS moet de betaalde overgang 2-1 bevorderen, maar de NS 1) tolereert niet-betalende reizigers en 2) sluit betalende reizigers uit. Begrijpt u de logica?
Reputatie 1
Dag Niek, als je toch zo graag 1e klasse wilt reizen, schaf dan direct een 1e klasse abonnement aan. dan ben je toch van al dat gepruts met het kopen van de overgangskaartjes.

waarom slaat dit nergens op? ik moet er niet aan denken om telkens in de rij te gaan staan om elke dag een overgangsbewijs aan te schaffen.
Reputatie 1
Mee eens, maar dat is een aparte discussie. NS moet de betaalde overgang 2-1 bevorderen, maar de NS 1) tolereert niet-betalende reizigers en 2) sluit betalende reizigers uit. Begrijpt u de logica?

Tuurlijk snap ik de logica, maar stel dat u een overgangskaartje van 2-1 heeft gekocht? U stapt in de trein en de trein zit helemaal bomvol. Wat doet u in dat geval? of is het jammer geld weg en mag u toch 2e klasse reizen met een overgangsbewijs van 2-1? 😛
waarom slaat dit nergens op? ik moet er niet aan denken om telkens in de rij te gaan staan om elke dag een overgangsbewijs aan te schaffen.
Ligt eraan hoe vaak er met de 1e klas gereisd wordt.

Tuurlijk snap ik de logica, maar stel dat u een overgangskaartje van 2-1 heeft gekocht? U stapt in de trein en de trein zit helemaal bomvol. Wat doet u in dat geval? of is het jammer geld weg en mag u toch 2e klasse reizen met een overgangsbewijs van 2-1? :P
Nogmaals: dit is een andere discussie.
Reputatie 4
Badge

Waarom slaat dit nergens op? ik moet er niet aan denken om telkens in de rij te gaan staan om elke dag een overgangsbewijs aan te schaffen.

Bovenstaande heren willen graag alleen van de 1e klas gebruik maken op de momenten dat het de meerprijs echt waard is. Omdat een eerste klas abonnement voor alle dagen en tijdstippen duurder uitvalt dan een tweede klas abonnement met af en toe een overgangskaart.

Dit wordt al ontmoedigd door de invoering van de overgang-dagkaart waardoor het op korte trajecten en bij de wens alleen 's ochtends eerste klas te reizen al snel niet meer rendabel is.
NS, deze topic was overgenomen door off-topic posts. Graag krijg ik nog uw antwoord op:

https://forum.ns.nl/abonnementen-2/geen-toeslag-2-1-dag-korting-kopen-3414/index1.html#post21513
en:
https://forum.ns.nl/abonnementen-2/geen-toeslag-2-1-dag-korting-kopen-3414/index1.html#post21645

De klacht gaat ook naar de Geschillencommissie Openbaar Vervoer, het is vandaag precies 4 weken geleden dat ik schriftelijk contact met de heer R. Sluijsmans heb gehad en hij het probleem heeft erkent, ik voldoe dus aan de voorwaarde: http://www.degeschillencommissie.nl/klacht-indienen/de-procedure

Ook op dit forum heb ik het probleem 4 weken geleden aangekaart, zo zou Stephan NS met een tijdig antwoord komen voor de problemen die per 9 juli zouden ontstaan. Dit antwoord heb ik nog niet ontvangen.

Ik hoop dat u hier een passend antwoord/oplossing kan geven, zodat de geschillencommissie buiten beeld kan blijven.
Klantenservice?
Om verwarring te voorkomen was de dalurenvariant van de Toeslag 2-1 inderdaad weggehaald, deze zal eind deze maand weer verschijnen. Mocht je hierdoor extra kosten maken, kan je me daarover een privébericht sturen.
Weet u hoeveel verwarring er momenteel bij de NS is over dit onderwerp? Het is nogal ironisch dat de korting is weggehaald om verwarring te voorkomen.
Ik erger mij mateloos aan dat soort volk die denken dat ze 1e klasse mogen reizen.
Een vergissing OK, maar ik als ervaren reiziger van NS weet ook wel wanneer het geen vergissing is.

Ik hoop dat NS ooit in de toekomst iets hier aan gaat doen, bijvoorbeeld het alleen toegankelijk maken voor reizigers met een 1e klasse ov chipkaart. deuren gaan alleen open voor 1e klasse reizigers! Lijkt mij een strak plan!!!
Mij ook! Ik heb altijd braaf een 2-1 gekocht, helaas kan het niet meer, of ik moet bijna het dubbele betalen voor mijn 2-1 reis. Zero tolerance zou Ik zeggen! Ik zit nu noodgedwongen S'avonds in de 2de klas. Ik gun de NS het extra geld niet.
Beter laat dan nooit, de NS heeft na een aantal maanden correspondentie eindelijk de blunder hersteld.

Reageer