beantwoord

Kan ik binnen contracttermijn overstappen van oude trajectkaart naar nieuwe traject vrij abonnement?


Reizen buiten het traject is zeer omslachtig met oude maandtrajectkaart, kost mij erg veel tijd. Ik zou graag overstappen naar nieuwe type traject vrij abonnement maar mijn abonnement loopt nog tot januari 2015.. Kan ik eerder overstappen?
icon

Beste antwoord door Tochjo 9 juli 2014, 10:08

Ik constateer dat u een jaartrajectabonnement hebt en geen maandtrajectabonnement, zoals u het noemt.

Op deze pagina schrijft NS helemaal onderaan:

Kan ik voor de einddatum van mijn Jaartrajectabonnement al overstappen naar Traject Vrij?
Ja, dat zou kunnen vanaf eind januari 2014. Wij raden dit echter niet aan, omdat u het huidige Jaartrajectabonnement op dient te zeggen en voor de resterende tijd restitutie ontvangt die lager is dan waar u nog voor reist. Voor het huidige Jaartrajectabonnement betaalt u namelijk slechts 10 maanden van de 12. De laatste 2 maanden reist u gratis. Als u het Jaartrajectabonnement op zou zeggen, dan ontvangt u geen geld terug (restitutie) voor de laatste 2 maanden en dient u wel te gaan betalen voor het nieuwe Traject Vrij abonnement. Dit is financieel onvoordelig. Wij raden dit daarom af.

Bekijk origineel

12 reacties

Badge +3
Ik constateer dat u een jaartrajectabonnement hebt en geen maandtrajectabonnement, zoals u het noemt.

Op deze pagina schrijft NS helemaal onderaan:

Kan ik voor de einddatum van mijn Jaartrajectabonnement al overstappen naar Traject Vrij?
Ja, dat zou kunnen vanaf eind januari 2014. Wij raden dit echter niet aan, omdat u het huidige Jaartrajectabonnement op dient te zeggen en voor de resterende tijd restitutie ontvangt die lager is dan waar u nog voor reist. Voor het huidige Jaartrajectabonnement betaalt u namelijk slechts 10 maanden van de 12. De laatste 2 maanden reist u gratis. Als u het Jaartrajectabonnement op zou zeggen, dan ontvangt u geen geld terug (restitutie) voor de laatste 2 maanden en dient u wel te gaan betalen voor het nieuwe Traject Vrij abonnement. Dit is financieel onvoordelig. Wij raden dit daarom af.

Tochjo schreef:

Ik constateer dat u een jaartrajectabonnement hebt en geen maandtrajectabonnement, zoals u het noemt.

Op deze pagina schrijft NS helemaal onderaan:

Kan ik voor de einddatum van mijn Jaartrajectabonnement al overstappen naar Traject Vrij?
Ja, dat zou kunnen vanaf eind januari 2014. Wij raden dit echter niet aan, omdat u het huidige Jaartrajectabonnement op dient te zeggen en voor de resterende tijd restitutie ontvangt die lager is dan waar u nog voor reist. Voor het huidige Jaartrajectabonnement betaalt u namelijk slechts 10 maanden van de 12. De laatste 2 maanden reist u gratis. Als u het Jaartrajectabonnement op zou zeggen, dan ontvangt u geen geld terug (restitutie) voor de laatste 2 maanden en dient u wel te gaan betalen voor het nieuwe Traject Vrij abonnement. Dit is financieel onvoordelig. Wij raden dit daarom af.



Dank voor het advies, dan zal ik mijn tijd maar uitzitten.... Jammer dat er voor vaste klanten geen betere service wordt verleend.
Hallo Mark V,

Tochjo geeft hier het juiste antwoord. Het is mogelijk om over te stappen, maar dit kan onvoordelig zijn. Ik heb je vraag verplaatst naar 'Abonnementen', om de vindbaarheid te vergroten.

Groet,
Marjan
Reputatie 3
Badge
Mark V schreef:

Reizen buiten het traject is zeer omslachtig met oude maandtrajectkaart, kost mij erg veel tijd. Ik zou graag overstappen naar nieuwe type traject vrij abonnement maar mijn abonnement loopt nog tot januari 2015.. Kan ik eerder overstappen?



Hoe kost u dat dan veel tijd?
Tot gisteren kocht ik een apart papieren kaartje voor reizen buiten mijn traject.
Vanaf vandaag doe ik precies dezelfde handelingen; het enige verschil zit aan het eind, waar ik geen kaartje uit de automaat haal maar mijn kaart voor de automaat houd.

Volgens mij scheelt het nauwelijks tijd.

Eerlijk gezegd tel ik mijn zegeningen met mijn Jaartrajectkaart. Korting buiten mijn traject ook in de avondspits, in juli en augustus zelfs gedurende de hele dag. Reistijd bepaalt de korting en niet de inchecktijd, dus geen gedoe met tussentijds uit- en weer inchecken op de rand van spits en dal. Ik heb zelfs overwogen om nog even snel het leven van mijn Jaartrajectkaart zo lang mogelijk te rekken . . . (maar dat was uiteindelijk toch niet de moeite waard).
Voortijdig overstappen naar Traject Vrij lijkt me sowieso niet aan te raden. Met uw huidige kaart reist u buiten uw traject in juli en augustus altijd met korting en de rest van het jaar alleen in de ochtendspits zonder korting. Met de nieuwe kaart betaalt u altijd de volle mep in de ochtend- EN avondspits, ook in de zomermaanden, bovendien is het nieuwe abonnement duurder dan het oude.
Reputatie 3
Badge
theofiel schreef:

(...)bovendien is het nieuwe abonnement duurder dan het oude.



Dat is niet waar. Als ik de geldende prijs voor mijn Jaartrajectkaart vergelijk met die voor Traject Vrij Jaar (uiteraard op hetzelfde traject), kom ik met Traject Vrij Jaar zo'n 40 euro goedkoper uit.

Hangt onder meer af van de vraag of je je Jaartrajectkaart op dit moment in één keer betaalt of maandelijks. De korting die je krijgt als je in één keer betaalt valt weg; of liever gezegd: wordt verdeeld over iedereen. Dus voor de jaar-betalers wordt het wat duurder en voor de maand-betalers goedkoper.
IskOV schreef:

theofiel schreef:

(...)bovendien is het nieuwe abonnement duurder dan het oude.



Dat is niet waar. Als ik de geldende prijs voor mijn Jaartrajectkaart vergelijk met die voor Traject Vrij Jaar (uiteraard op hetzelfde traject), kom ik met Traject Vrij Jaar zo'n 40 euro goedkoper uit.

Hangt onder meer af van de vraag of je je Jaartrajectkaart op dit moment in één keer betaalt of maandelijks. De korting die je krijgt als je in één keer betaalt valt weg; of liever gezegd: wordt verdeeld over iedereen. Dus voor de jaar-betalers wordt het wat duurder en voor de maand-betalers goedkoper.



Mijn ervaring is helaas dat ik bij elke "verbetering" meer ga betalen voor een product dat minder biedt.
Reputatie 1
IskOV schreef:

Mark V schreef:

Reizen buiten het traject is zeer omslachtig met oude maandtrajectkaart, kost mij erg veel tijd. Ik zou graag overstappen naar nieuwe type traject vrij abonnement maar mijn abonnement loopt nog tot januari 2015.. Kan ik eerder overstappen?



Hoe kost u dat dan veel tijd?
Tot gisteren kocht ik een apart papieren kaartje voor reizen buiten mijn traject.
Vanaf vandaag doe ik precies dezelfde handelingen; het enige verschil zit aan het eind, waar ik geen kaartje uit de automaat haal maar mijn kaart voor de automaat houd.

Volgens mij scheelt het nauwelijks tijd.



Ik reis wel eens buiten mijn traject, maar dan zou ik op de terugreis tussendoor moeten uitstappen om even uit te checken vanaf het moment dat ik mijn eigen traject weer inrijd. Dat kost dus meer tijd.

Voorbeeld is dat ik van huis naar werk reis, dan van werk naar een andere locatie en van daaruit langs dezelfde route weer naar huis. Amsterdam > Haarlem (abo). Haarlem > Leiden (buiten traject). Leiden > Amsterdam. Voor het stukje Haarlem Leiden retour moest ik een los papieren retourkaartje kopen, óf op de terugweg op Haarlem uitchecken, want anders rekent 'ie heel de route Leiden > Amsterdam. Dat is dus omslachtig. Met het nieuwe abonnement is dat veel makkelijker. Er zijn heel veel van dit soort situaties.

Wel weer vreemd dat de meest betalende klanten met jaarkaarten niet tegemoet worden gekomen, terwijl er voor de incidentele reiziger van alles wordt gedaan om het aantrekkelijk te maken, haha!
Reputatie 3
Badge
LizBo schreef:


Ik reis wel eens buiten mijn traject, maar dan zou ik op de terugreis tussendoor moeten uitstappen om even uit te checken vanaf het moment dat ik mijn eigen traject weer inrijd. Dat kost dus meer tijd.

Voorbeeld is dat ik van huis naar werk reis, dan van werk naar een andere locatie en van daaruit langs dezelfde route weer naar huis. Amsterdam > Haarlem (abo). Haarlem > Leiden (buiten traject). Leiden > Amsterdam. Voor het stukje Haarlem Leiden retour moest ik een los papieren retourkaartje kopen, óf op de terugweg op Haarlem uitchecken, want anders rekent 'ie heel de route Leiden > Amsterdam. Dat is dus omslachtig. Met het nieuwe abonnement is dat veel makkelijker. Er zijn heel veel van dit soort situaties.



Nee, met uw huidige Jaartrajectkaart moet u juist NIET tussendoor uit- en opnieuw inchecken!!! Sterker nog, u KUNT niet eens uit- en inchecken....

Voor het stukje Hlm-Ledn koopt u op het station in Amsterdam een apart kaartje dat u op uw Jaartrajectkaart laadt. Klaar. Als u ook weer terug wilt kunt u een retour Haarlem-Leiden laden. Of u koopt in Leiden weer een apart kaartje Leiden-Haarlem. Bovendien koopt u die extra kaartjes in juli en augustus de hele dag met korting (dus ook vóór negen uur), en in de maanden daarna is de korting ook afhankelijk van de tijd waarop u tussen Haarlem en Leiden reist, en heeft u ook korting in de avondspits. Dat bent u allemaal kwijt als u nu overstapt op Traject Vrij.
Het is echt veel gemakkelijker om uw oude Jaartrajectkaart te houden zo lang het nog kan. . .
Reputatie 1
IskOV schreef:

LizBo schreef:


Ik reis wel eens buiten mijn traject, maar dan zou ik op de terugreis tussendoor moeten uitstappen om even uit te checken vanaf het moment dat ik mijn eigen traject weer inrijd. Dat kost dus meer tijd.

Voorbeeld is dat ik van huis naar werk reis, dan van werk naar een andere locatie en van daaruit langs dezelfde route weer naar huis. Amsterdam > Haarlem (abo). Haarlem > Leiden (buiten traject). Leiden > Amsterdam. Voor het stukje Haarlem Leiden retour moest ik een los papieren retourkaartje kopen, óf op de terugweg op Haarlem uitchecken, want anders rekent 'ie heel de route Leiden > Amsterdam. Dat is dus omslachtig. Met het nieuwe abonnement is dat veel makkelijker. Er zijn heel veel van dit soort situaties.



Nee, met uw huidige Jaartrajectkaart moet u juist NIET tussendoor uit- en opnieuw inchecken!!! Sterker nog, u KUNT niet eens uit- en inchecken....

Voor het stukje Hlm-Ledn koopt u op het station in Amsterdam een apart kaartje dat u op uw Jaartrajectkaart laadt. Klaar. Als u ook weer terug wilt kunt u een retour Haarlem-Leiden laden. Of u koopt in Leiden weer een apart kaartje Leiden-Haarlem. Bovendien koopt u die extra kaartjes in juli en augustus de hele dag met korting (dus ook vóór negen uur), en in de maanden daarna is de korting ook afhankelijk van de tijd waarop u tussen Haarlem en Leiden reist, en heeft u ook korting in de avondspits. Dat bent u allemaal kwijt als u nu overstapt op Traject Vrij.
Het is echt veel gemakkelijker om uw oude Jaartrajectkaart te houden zo lang het nog kan. . .



Dat bedoel ik nou juist, je checkt normaal niet in of uit voor het abonnementstraject, maar je moet wel een kaartje hebben voor wat je buiten je traject reist. Als je dat met je OV chip doet, kan die kaart niet weten of er een overlap is met het abonnementstraject op je terugweg, want dat is niet gekoppeld.

Dus moet je een los retourkaartje kopen voor het stukje Haarlem-Leiden en weer terug. Dat is toch onhandiger dan gewoon in- en uit checken en dat het abonnementstraject wordt verrekend (dus alleen het extra stukje wordt in rekening gebracht). Zomerkorting of iets dergelijks is niet relevant voor mij, want dit is juist iets wat ik doe voor een opleiding, dus niet in de zomervakantie.

Volgens mij hebben we gewoon een ander beeld van wat handig is.
Reputatie 3
Badge
Aha. Nu begrijp ik waarom het voor u minder handig is. Bij mij hangt 'handig' in dit geval inderdaad ook samen met 'goedkoper'.

Overigens geldt juist bij het nieuwe Traject Vrij dat je er vaker mee geconfronteerd zult worden dat je ofwel tussentijds moet uit- en inchecken, ofwel moet afzien van de korting, omdat het tijdstip van inchecken bepalend is voor je korting, en niet de tijd waarop je daadwerkelijk in de trein zit.

Zo hoop ik binnenkort voor negen uur met mijn oude Jaartrajectkaart buiten mijn traject te gaan reizen van Haarlem naar Zwolle en een keer van Haarlem naar Groningen, en dan ben ik toch blij dat ik nog kaartjes met korting kan kopen in plaats van de volle prijs te moeten betalen omdat ik voor negen uur incheck en geen kans zie om tussentijds uit- en opnieuw in te checken.

Maar goed; iedereen maakt daar een andere afweging in natuurlijk. Ik betaal liever minder door voorafgaand aan mijn reis even een apart kaartje te kopen (zoals ik voor 9 juli ook al moest doen) dan 40% meer voor het gemak van niet tussentijds uit- en inchecken.
Reputatie 1
IskOV schreef:

Aha. Nu begrijp ik waarom het voor u minder handig is. Bij mij hangt 'handig' in dit geval inderdaad ook samen met 'goedkoper'.

Overigens geldt juist bij het nieuwe Traject Vrij dat je er vaker mee geconfronteerd zult worden dat je ofwel tussentijds moet uit- en inchecken, ofwel moet afzien van de korting, omdat het tijdstip van inchecken bepalend is voor je korting, en niet de tijd waarop je daadwerkelijk in de trein zit.

Zo hoop ik binnenkort voor negen uur met mijn oude Jaartrajectkaart buiten mijn traject te gaan reizen van Haarlem naar Zwolle en een keer van Haarlem naar Groningen, en dan ben ik toch blij dat ik nog kaartjes met korting kan kopen in plaats van de volle prijs te moeten betalen omdat ik voor negen uur incheck en geen kans zie om tussentijds uit- en opnieuw in te checken.

Maar goed; iedereen maakt daar een andere afweging in natuurlijk. Ik betaal liever minder door voorafgaand aan mijn reis even een apart kaartje te kopen (zoals ik voor 9 juli ook al moest doen) dan 40% meer voor het gemak van niet tussentijds uit- en inchecken.



Tja, ik declareer het inderdaad bij de werkgever, dus het maakt mij niet zoveel uit wat het allemaal precies kost. Het gaat maar om een paar euro. Maar ik kan natuurlijk geen kosten declareren voor een traject waar ik al een abonnement voor heb. Het gaat mij dus vooral om het gemak. Overigens ben ik ook zo als ik het zelf betaal. Ik betaal liever wat meer en zonder allemaal gedoe. Eerlijk gezegd weet ik tegenwoordig meer van dal- en piekuren dan ik in al die jaren ervoor ooit door heb gehad. Ik heb nu blijkbaar ook mijn ouderwetse Voordeelurenkaart -die niet meer bestaat- verkwanseld voor Traject Vrij, haha! Dat heb ik weer.

Maar goed, het is net als met de euro. Het is er nu en we moeten het ermee doen.

Reageer