beantwoord

Kan ik geld terug vragen

• 4 september 2019
  • 12 reacties
  • 314 Bekeken

Beste mensen,

Ik heb 29 augustus wel onverwachts een hele dure reis- pechdag met NS gehad. Ik heb een Dal Voordeelabonnement met 7 keuzevrije dagen voor de 1e klas. Jaren terug had ik ook zo'n abonnement en toen golden er geen uren waarop ik niet in kon checken. Sinds 1-1-2014 heb ik een nieuw abonnement Dal Voordeel. Ik was in de veronderstelling dat het mogelijk is om in de maanden juli en augustus mijn keuzedag van Dal Voordeel de hele dag te kunnen gebruiken. De reis ging van Haren naar Voorburg waar ik mijn kleinzoon van 4 jaar voor een logeerpartij zou ophalen. Omdat mijn zoon op tijd naar zijn werk moest zou ik dus rond half 8 met de trein uit Haren vertrekken. Dat kon mooi dacht ik want ik zou toch de hele dag mijn keuzedag kunnen gebruiken?

Om 7.25 checkte ik mijn opgeladen keuzedag in. In de trein zag ik op mijn telefoon dat ik vergeten zou hebben in te checken. Dat leek mij vreemd. De conductrice vertelde me dat ik op saldo reisde omdat ik niet voor 9 uur in had mogen stappen! Vroeger met mijn oude kaart was dit wel mogelijk maar met deze Dal Voordeelkaart mocht dit niet meer. Ik was perplex! En ik vroeg me af of ik het goed kon maken door zo snel mogelijk uit te stappen. In Hoogeveen stapte ik om 8.03 uur uit de trein. Het ritje van Haren tot Hoogeveen kostte me €16,67.

Om 8.57 checkte ik opnieuw in met de verwachting dat ik nu wel mijn keuzedag kon gebruiken. Ik reisde immers verder na 9 uur! In Amersfoort werd gemeld dat er een stroomstoring was. Iedereen moest uitstappen en wachten tot er verder gereisd kon worden. Minuten lang, ongeveer meen ik ruim 10 minuten of langer stonden we op het perron te wachten. Dit veranderde mijn bestemming. Ik zou het niet meer halen om op tijd in Voorburg te zijn. Mijn zoon moest immers naar zijn werk. Ik besloot tot Gouda te reizen om vandaar verder te regelen waar ik mijn kleinzoon kon ophalen. De rit van Hoogeveen naar Gouda kostte me €23,96. Later in de middag reisde ik met mijn kleinzoon terug . Die rit was het weer kassa €26,24! Naast €2,50 voor een kinderkaartje. Ik vond het een akelige dure pech reisdag. Jammer dat ik de juiste informatie niet had. Als ik had geweten dat ik niet voor 9 uur mocht reizen dan had ik dit nooit gedaan. En vervroegd uitstappen leverde me ook helemaal niets op. Al met al zal het allemaal wel een domme fout van mezelf zijn. Maar toch is mijn vraag:" Wat had ik moeten doen toen ik al in de trein zat om me al deze kosten te besparen? En.. is het mogelijk dat de NS me deze domme fout door de vingers ziet en me kosten terug betaalt? Daar zou ik héél blij mee zijn!

Anneke de domme pechvogel!
icon

Beste antwoord door mrfreeze 4 september 2019, 22:38

Ai, dat is wel heel vervelend inderdaad. U kunt hiervoor het beste contact opnemen met de klanteNService via telefoon, chat, Facebook of Twitter. Dit is een reiziger-helpt-reiziger forum, en hoe graag ik het ook zou willen, ik heb de inloggegevens van internetbankieren van NS niet 😉
Bekijk origineel

12 reacties

Reputatie 7
Badge +3
Ai, dat is wel heel vervelend inderdaad. U kunt hiervoor het beste contact opnemen met de klanteNService via telefoon, chat, Facebook of Twitter. Dit is een reiziger-helpt-reiziger forum, en hoe graag ik het ook zou willen, ik heb de inloggegevens van internetbankieren van NS niet 😉
Reputatie 7
Badge +3
Voordeelurenabonnementen en Dalvoordeelabonnementen hebben verschillende regels. Met een voordeelurenabonnement die u waarschijnlijk eerst had, kon u in de maanden juli/augustus de hele dag met korting reizen. Met dalvoordeelabonnement wat u nu heeft kan dat niet. Uw keuzedag is op doordeweekse dagen pas vanaf 9.00 uur geldig. Niet om 8.57 uur dus. U had op uw kaart kunnen zien dat u niet met een keuzedag was ingecheckt. Wat er op de terugweg fout is gegaan weet ik niet, maar aan het bedrag te zien reisde u niet op uw keuzedag.
U heeft uw dal voordeel al ruim 5 jaar, dus een beetje laat om te zeggen dat u niet wist dat uw keuzedag ook in de maanden juli/augustus niet voor 9 uur geldig was.
Maar als u pas keuzedagen heeft, dan zou u kunnen kijken of de klantenservice u tegemoet kan komen. Ik geef u echter weinig kans.
Reputatie 5
Badge
Uw keuzedag is op doordeweekse dagen pas vanaf 9.00 uur geldig. Niet om 8.57 uur dus.

Dit klopt niet. Met een keuzedag heb je ook gewoon 5 minuten marge in je voordeel. Inchecken om 8.57 uur zou gewoon moeten kunnen.
Badge +3
Het ritje van Haren tot Hoogeveen kostte me €16,67.

Om 8.57 checkte ik opnieuw in met de verwachting dat ik nu wel mijn keuzedag kon gebruiken. Ik reisde immers verder na 9 uur!

Dit klopt 100%, want zélfs bij een willekeurige overstap (uitcheck gevolgd door een incheck) binnen 35 minuten na 8:55 zou de keuzedag (als die al geladen was op de ov-chipkaart) gewoon aangesproken moeten worden (en geldig tot 04:00 de volgende ochtend).

Deze info heb ik van @Thom maar misschien dat de NS er anders over denkt?

De kans op (alles na 8:55) aan reiskosten terug lijkt me reëel, of anders een nieuwe keuzedag (geldig voor de rest van het abonnementsjaar) als coulance.
Reputatie 7
Badge +4
Het probleem is hier dat Anneke tijdens de spits al was ingestapt. 35 minuten na het uitchecken was dan de keuzedag aangesproken, maar nu dus niet. Anneke veronderstelde dat ze door uit te checken en in de daluren in te checken gratis reizen had. Dat was vroeger zo, maar nu niet meer.

Anneke had wel degelijk met korting gereisd bij inchecken om 08.57 als ze daarvoor niet had gereisd, Het was na 08.55.

Het is een goede gewoonte altijd op het display te kijken hoe gereisd wordt. Anneke heeft 'Reizen op saldo' bij het inchecken niet gezien. Had ze dat wel gedaan, dan was dit allemaal niet gebeurd.

Met de keuzedag had er in de middag geen bedrag in rekening gebracht mogen worden. Ik vraag me af of Anneke haar keuzedag wel had geactiveerd. Dat is in te zien. Of Anneke zou haar reis nergens voor meer dan 35 minuten onderbroken moeten hebben

Het vervelende is natuurlijk wel dat Anneke al vanaf 2014 dit abonnement heeft met deze voorwaarden. Ze kan het beste maar contact opnemen met Klantenservice, maar het is geen gelopen race,
Badge +3
Dat is dan dus (recent) veranderd! Per wanneer en waar staat dat dan?

Eerdere (niet eens zo oude) topics gaven aan dat een eerste incheck/overstap ná 9:00 (effectief 8:55 wegens de marge) de Keuzedag zouden moeten aanspreken/activeren, toch?
Reputatie 7
Badge +4
Een Keuzedag is vanaf 08.55 gewoon geldig. Dat is ook de melding op het display en op basis daarvan vindt ook de controle plaats. Het is wel zo dat deze vijf minuten geen recht zijn, heb ik begrepen. NS zou het terug kunnen draaien, maar dat zal niet gebeuren, en zou ook dom zijn. Dan breekt de pleuris uit. Veel mensen zijn met hun reisgedrag ingesteld op die marge.
Badge +3
Oei, en daar gaat het dus mis (Keuzedag géén 5-minuten marge als het een overstap betreft of zoiets).

Met Flex gaat dat ook soms mis las ik (dalkorting gemist, allereerste incheck 8:57 en zo).
Hoi Anneke van der Kooi en welkom op onze NS Community!

Erg vervelende situatie, zeg! Ik raad je inderdaad hetzelfde aan als bovenstaande forumleden, even contact op te nemen met de klantenservice.

@Robert B en @Thom, wat betreft de Keuzedagen en de marges, de 5 minuten speling heb je wel met Keuzedagen, want het abonnement is geldig vanaf 9:00 uur. Dan moet je de kans krijgen om de trein van 9:00 uur te halen. 🙂 Alleen geldt in TS's geval de overstap en moet er 35 minuten worden gewacht. Anders blijft inderdaad eerste incheck, zonder Keuzedag, geldig.
Reputatie 5
Badge
Alleen geldt in TS's geval de overstap en moet er 35 minuten worden gewacht. Anders blijft inderdaad eerste incheck, zonder Keuzedag, geldig.

Als het komt door een overstap dan zou ze minstens 19 minuten gewacht moeten hebben met uitchecken in Hoogeveen (er zit 54 minuten tussen aankomst en opnieuw inchecken).

Verklaart ook niet waarom er 's middags ook betaald moest worden voor de rit. Ik vraag me net als@Thom af of de Keuzedag wel goed geactiveerd was.
Badge +3
Ik bedoelde dat normaal gesproken bij een incheck na de ochtendspits de Keuzedag altijd aangesproken zou moeten worden, ongeacht of dit een overstap is met een reis (plus uitcheck) in de spits ervoor.

Maar goed, in dit geval zat er elke keer meer dan 35 minuten tussen, dus de Keuzedag was gewoon niet goed geladen op de een of andere manier.
Reputatie 7
Badge +4
Dat klopt inderdaad en daarom denk ik dat Anneke de keuzedag niet had geactiveerd. Ik zag dit trouwens aanvankelijk ook over het hoofd, maar het is wel zo als je dat zegt.Met een keuzedag kun je om 08.55 wel degelijk inchecken zonder dat het reizen op vol tarief doorloopt. Dit is een uitzondering. Ik heb het zelf nog uitgetest op verzoek, lol. Ik verwacht dat NS het in deze wel met me eens is.

Ik kan geen andere verklaring vinden dan dat Anneke de keuzedag er niet op heeft gezet.

Reageer