beantwoord

Kan ik met een traject vrij abonnement tussen Leiden en Rijswijk ook gratis naar Den Haag CS?

• 6 augustus 2014
  • 19 reacties
  • 1505 Bekeken

• Intercity
  • 5 reacties
In verband met een nieuwe baan overweeg ik een traject vrij abonnement af te sluiten tussen Leiden Centraal en Rijswijk. Ik reis echter ook regelmatig naar Den Haag Centraal en wilde weten of deze rit ook binnen dit traject wordt gerekend? Bij de welbekende vertragingen op dot project sien ik bovendien vaak over den haag centraal te reizen (wat slechts een klein verschil in reistijd geeft).

Mochten ritten naar den haag centraal niet zijn inbegrepen bij dit abonnement, wat zijn dan de kosten die worden gerekend (den haag hs naar cs of noi naar cs)? Geen instaptarief neem ik aan omdat dit ak bij het abonnement van traject zit inbegrepen?
icon

Beste antwoord door Femke NS 7 augustus 2014, 10:58

Beste AvE, je zou zonder het betalen van een extra tarief ook naar Den Haag Centraal moeten kunnen reizen. Het reisadvies in de Reisplanner is via Den Haag HS en dit station heeft een gemeenschappelijk tariefpunt met Den Haag Centraal.
Bekijk origineel

19 reacties

Er is wat discussie over of zo'n geval binnen het traject valt. Zie bijvoorbeeld dit topic. NS heeft nog geen productvoorwaarden o.i.d. gepubliceerd waarin eenduidig en precies is geformuleerd hoe het zit met de geldigheid van traject vrij.

Wat ze rekenen als Den Haag Centraal niet tot het traject wordt gerekend is wel duidelijk: Tussen Centraal, NOI en HS zitten 0 tariefeenheden, dus in dat geval wordt aanvullend de prijs voor een reis van 0 tariefeenheden in rekening gebracht: €2,10 voor tweede klas als in de spits is ingecheckt, of €1,30 als in het dal is ingecheckt. Bij reizen die het afgekochte traject uitgaan wordt dus niet de 'lange-afstandskorting' doorgeteld, maar betaal je voor een losse enkele reis vanaf het dichtstbijzijnde station op het afgekochte traject tot de eindbestemming.

Overigens kunt u zonder extra kosten het trajectabonnement Rijswijk - Leiden Centraal verlengen naar Rijswijk - Leiden Lammenschans. Mocht Lammenschans dan een keer de bestemming zijn, dan is die rit ook gratis.
Hey pe_pe, bedankt voor de tip over lammenschans. Ik vind het vreemd dat voor het ritje van 1 min naar den haag cs vanaf noi of hs maar liefst 2.10 euro wordt gerekend!! Dit is toch het starttarief? Lijkt mij heel erg krom....

Kan het op een of andere manier mogelijk worden gemaakt om den haag cs toch in het abonnement te includeren?
Hey pe_pe, bedankt voor de tip over lammenschans. Ik vind het vreemd dat voor het ritje van 1 min naar den haag cs vanaf noi of hs maar liefst 2.10 euro wordt gerekend!! Dit is toch het starttarief? Lijkt mij heel erg krom....

Kan het op een of andere manier mogelijk worden gemaakt om den haag cs toch in het abonnement te includeren?
Van 0 tot en met 8 tariefeenheden wordt dezelfde prijs gerekend, inderdaad een soort starttarief. De prijs voor een enkele reis Den Haag Centraal - NOI / HS is daardoor hetzelfde als die van een enkele reis Rijswijk - Mariahoeve.

Ik zie geen mogelijkheid om Den Haag Centraal in het abonnement te kunnen krijgen. Het zal geen probleem geven om via Den Haag Centraal van Leiden naar Rijswijk te reizen. Dat is volgens de Productvoorwaarden Abonnementen Consumenten toegestaan, omdat die route even kort is in tariefeenheden als de kortste route. Alleen als in Den Haag Centraal wordt in- en of uitgecheckt zal er waarschijnlijk €1,30 of €2,10 bij komen.

Maar uitsluitsel daarover zal iemand van NS moeten geven.
Beste AvE, je zou zonder het betalen van een extra tarief ook naar Den Haag Centraal moeten kunnen reizen. Het reisadvies in de Reisplanner is via Den Haag HS en dit station heeft een gemeenschappelijk tariefpunt met Den Haag Centraal.
Hey Femke,
Helemaal super 🙂 Dan komt het nu zeker goed als ik het abonnement afsluit. Dankje.
Hey Femke,
Helemaal super 🙂 Dan komt het nu zeker goed als ik het abonnement afsluit. Dankje.
Het reisadvies in de Reisplanner is via Den Haag HS en dit station heeft een gemeenschappelijk tariefpunt met Den Haag Centraal.
Volgens die redenering zou ook een enkele reis op saldo van Den Haag Centraal naar Den Haag HS gratis moeten zijn, maar dat is het niet. Een reis tussen deze stations gaat weliswaar over een afstand van 0 tariefeenheden, maar is daarmee nog niet gratis. Bij een reis met Traject Vrij die het vaste traject uit gaat, telt de lange-afstandskorting niet door, volgens de rekenvoorbeelden op de website, dus het zou hier moeten gaan om een aparte reis van 0 tariefeenheden die extra in rekening wordt gebracht.
Eigenlijk zou de NS een website (Reisplanner?) beschikbaar moeten stellen waar reizigers kunnen aangeven wat voor trajectkaart ze hebben waarna de website aangeeft wat een bepaalde reis hun kost. De berekening is in sommige gevallen inmiddels dermate complex geworden dat de reiziger pas achteraf een beeld heeft van de kosten van zijn reis, dit kan niet de bedoeling zijn van het product.
Reputatie 6
Badge +2
Via Den Haag Centraal van Leiden naar Rijswijk is niet alleen een toegestane route, maar ook de kortste in t.e., net als de andere route, dus als in Den Haag Centraal wordt in- of uitgecheckt zijn er zoals Femke zegt geen extra kosten.
Dat hangt er vanaf welke definitie van toegestane reisroute je gebruikt en hoe letterlijk je die moet interpreteren. Volgens de reisplanner maakt Den Haag Centraal geen deel uit van dit traject. Als stations die 0 TE van de afgekochte reisroute liggen ook afgekocht zijn, geldt dat dus ook voor bijvoorbeeld Leiden Lammenschans bij een Traject Vrij Den Haag Laan van NOI - Schiphol (die via-route is immers ook niet langer dan de directe route) en zo zijn er heel veel voorbeelden in Nederland van trajecten van 0 tariefeenheden. Dan zou er toch wel een Traject Vrij abonnementhouder moeten zijn die kan proberen of dit inderdaad zonder bijkomende kosten is.
Reputatie 6
Badge +2
Dit is een minder voor de hand liggende route, maar uit wat NS via Femke laat weten maak ik op dat dit ook niets extra kost. Als het factureringsprogramma wel kosten rekent zouden die dan teruggevorderd kunnen worden.
De nieuwe AVR-NS heeft overigens weer een nieuwe definitie van Reisroute:

Reisroute Het NS-traject dat de NS Reisplanner u heeft geadviseerd voor een reis, (uitgezonderd reizen met een via station). Over het algemeen is dit de route waarlangs de bestemming (naar uw keuze) 1) het eerst wordt bereikt of 2) met de kortste reistijd wordt bereikt 3) met de minste overstappen wordt bereikt of 4) met de minste tariefeenheden wordt bereikt dan wel (indien van toepassing) het traject waarop conform uw Vervoerbewijs gereisd mag worden. De bovengenoemde keuzemogelijkheid geldt uitsluitend voor de door NS geëxploiteerde trajecten en treinen. Met betrekking tot trajecten waar andere vervoerders rijden geldt deze keuzemogelijkheid dus niet altijd.
Reputatie 6
Badge +2
Dat is wel heel streng, dan zou via Gvc niet mogen.
Reputatie 6
Badge +2
De nieuwe AVR-NS (..)
Zie ook https://forum.ns.nl/off-topic-forum-32/algemene-voorwaarden-4733.
Reputatie 4
Badge
Dat is wel heel streng, dan zou via Gvc niet mogen.

Wanneer je van Rijswijk naar Leiden C wilt kun je via Den Haag C reizen wanneer je in Rijswijk de sprinter naar Den Haag C neemt en dan de >20 minuten overstap naar Leiden neemt.
Haha, dat lijkt me inderdaad een maas in de voorwaarden. De instelbare overstaptijd maakt soms meer routes mogelijk. Het enige wat je niet mag aanpassen is het toevoegen van een via-station.
Reputatie 6
Badge +2
Dat verruimt inderdaad de mogelijkheden. Dan is dan nog de vraag of het toegestaan zijn van een route afhankelijk is van dag en/of tijd. Het lijkt me niet dat een HC of factureringsprogramma dat gaat uitpluizen.

Voor wie dit topic later terugleest:

LET OP!

Het hier gegeven antwoord is per 1 januari 2016 niet meer juist. Omdat de software van de OV-chipkaartapparatuur van NS in bepaalde gevallen te hoge tarieven berekent bij stations die een gemeenschappelijk tariefpunt vormen, schaft NS de gemeenschappelijke tariefpunten af. Dicht bij elkaar gelegen stations die tot nu toe voor een Traject-Vrijabonnement onderling uitwisselbaar waren, zijn dat vanaf die datum niet meer.

Reageer